Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6kk pulloruokittu kieltäytyy maidosta -henkistä tukea kaivataan

27.01.2009 |

Puolivuotias tyttäremme on alkanut kieltäytyä maidonjuonnista yhä enenevässä määrin. Hän on juonut vastiketta noin kolmekuisesta lähtien sujuvasti (maidontulo ehtyi). Joulukuun puolivälissä hän sai rokotuksia, jotka ilmeisesti vähensivät ruokahalua.

Ruokahaluttomuus jäi sitten päälle, ja on nyt eskaloitunut siihen, että kuluneen vuorokauden aikana olen saanut ujutettua reilut 2 desiä maitoa hänen mahaansa. Neuvolan suositus puolivuotiaille on kuulemma 6 dl/vrk. Terveydenhoitaja ei osannut antaa muita vinkkejä kuin mukinkäytön opettelun sekä vellin juottamisen. Velli ei tietenkään mene alas pullosta. Sen sijaan soseita tyttö on alkanut syödä kiitettävästi alun hankaluuksien jälkeen. Tänään sain lisäksi 100ml velliä menemään puuroon sotkettuna. (Terkkarin mukaan velli vastaa korviketta, mutta puuro vastaa vain puoliksi, eli 1dl velliä on sama kuin 1dl korviketta, mutta 1dl maitopohjaista puuroa vastaa 0,5 desiä korviketta.)

Kun tarjoan pulloa (huolimatta siitä, kuinka kauan on ollut syömättä), hän saattaa juoda parikymmentä milliä, jonka jälkeen kääntää päänsä pois ja vetää selkänsä kaarelle päästäkseen mahdollisimman kauaksi pullosta. Voi myös olla, ettei pullo kelpaa ollenkaan. Öisin saattaa mennä kerran tai kaksi 140ml, jolloin voin jatkaa uniaan hieman paremmalla mielellä.

Luonnollisesti olen kokeillut eri vastikemerkkejä sekä pulloja. Ei vaikutusta.

Erityisen rasittavaksi asian tekee, että hän syntyi pienenä (2930g), eikä 5 kk neuvolakäynnilläkään painanut kuin 6,3g. Paino huitelee käyrällä -15.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Kuulisin mielelläni selviytymistarinoita ennen kuin revin tukkani päästä! :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on jo monenlaista kokeiltu, miten on mukista juominen lähtenyt sujumaan? Hörpyttäminen on aika hidasta eikä silti välttämättä maito mene alas vaan vauva sylkee sen pois, mutta kannattaahan sitä kokeilla (selviää ainakin onko ongelma ettei maito kelpaa vaiko vain ettei pullo kelpaa). Eihän teillä sammasta ole? Se voi aiheuttaa kipua suussa -> imeminen sattuu.

Hyvä että soseet kelpaavat, kannattaa tosiaan niihin ja puuroon ujuttaa niin paljon maitoa kuin mahdollista.

Ja vielä, hyvä vinkki- ja vertaistukifoorumi kaikille pulloruokkijoille löytyy täältä:

[http://www.phpbbplanet.com/forum/index.php?sid=...|http://www.phpbbplan…]

Vierailija
2/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maitopullo tosiaan kelpasi vain yöllä. Sekoitin korvikejauhetta soseisiin, ettei niistä tullut liian veteliä. Sitten vauvajugurtteja välipalaksi. Vellit kelpasivat joskus, mutta ei aina. Käytäthän muuten vellituttia, kun tarjoat vellejä? Tavallisella pullotutilla vellien syöminen on liian työlästä ja vauva turhautuu. Mystiseksi jäi se, mihin tuo pullosta kieltäytyminen liittyi. Tuleehan niille imetetyillekin rintaraivareita, joten liekö vastaavasta ilmiöstä kyse? Meillä meni kuitenkin jossain vaiheessa ohi ja 10 kk ikäiselle pullo on jo jonkin aikaa kelvannut hyvin. Olisiko pari kuukauttua kuitenkin takunnut tuo maidonjuominen. Tosin kohtahan siitä tuttipullosta pitäisi hankkiutua eroonkin jo.

Meillä myös maistuivat soseet hyvin ja toisin kuin teillä, ei ollut huolta tuosta painonkehityksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin hampaiden tulo. Kuusi hammasta puhkesi noihin aikoihin.

Vierailija
4/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tuota hampaiden puhkeamista, mutta ikenet eivät näytä punoittavan. Toisaalta saattaa välillä "jäystää" tuttiansa eri tavalla kuin aikasemmin.

En olekaan tajunnut, että korvikejauhetta voisi sotkea ruokien sekaan. Kiitos tästä vinkistä!

Hörpyttäminen ei oikein luonnistu, siinä lähinnä kastuu paita. Mutta jatkamme senkin yrittämistä.

Oli syy mikä tahansa, toivottavasti tämä menee pian ohi!

Vierailija
5/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

meillä oltu korvikkeilla 1kk lähtien (rintatulehdus vei maidot mennessään), ja pulloraivareita 1,5kk lähtien. Vauva nyt 5kk. Huah.

Yksi laatikko on täynnä erilaisia pulloja ja tutteja.

Jossakin vaiheessa tajusin, että nälän, vireystilan ja maidon lämpötilan pitää olla täsmälleen oikein, että maistuu. Pitää olla sopiva nälkä, ei liikaa eikä liian vähän. Pitää olla nukkunut ennen syöntiä, mutta pitää olla saanut heräillä rauhassa tarpeeksi kuitenkin. Ja maito ei saa olla liian kylmää (valutetaan vaan suunpielestä ulos) tai liian lämmintä (huudetaan selkä kaarella). Jossakin vaiheessa (kun oltiin kuultu neuvolassa että paino kehittyy OK:sti) annoin vain olla ja luotin siihen että seuraavalla kerralla todennäköisesti syö paremmin. Joskus ei näin kuitenkaan käynyt, ja hätä alkoi olla melkoinen kun useampaan vuorokauteen ei mahtunut yhtäkään kunnon ruokailua. Erikoista näissä on ollut se, että lähes aina maito on maistunut yöllä oikein kivasti, ilman itkua. Sen takia luovuin "sen oikean" tutin etsimisestä.

Tällä hetkellä asiat on paremmin, kun alettiin maistelemaan soseita ja niiden seassa saa tosiaankin korviketta ujutettua mukaan. Maissivellin kanssa taisteltiin melkein 3 viikkoa, ennen kuin tajuttiin että on olemassa myös peruna-porkkanavelli, joka on nyt suurinta herkkua... Sitä osaa nauttia aikalailla syötöstä kun toinen vetää 200ml ilman itkun itkua.

Oikeestaan mie vaan ootan sitä hetkeä, kun lusikkaraivarit alkaa.

Ilmeisesti jonkinlainen tasapaino ja mielenrauha pitäisi yrittää löytää näihin syömisiin ja syömättä jättämisiin. Ystävälläni ja siskollani on lapsia, jotka ovat kasvaneet miinuskäyrillä koko elämänsä ja ovat nyt reippaita päiväkotilaisia ja koululaisia, mutta ruoka tökkii useammin kuin harvemmin. Aina.

Täältä siis iso vertaistukihalaus ja tsemppaus! Et ole yksin!

T. Arkis

Vierailija
6/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minulla on kohta 5-vuotta täyttävä esikoistyttö, jonka maidonjuonti oli yhtä taistelua ekan vuoden. Aluksi meni rintaa, mutta 4kk ikäisenä, kun kiinteät alkoi hylkäsi sen. Siinä meni ehkä kuukausi pullolla ja sitten jäi sekin. Aluksi sain menemään velliä (porkkana-perunaa) 2 dl päivässä pullolla, mutta maitoa ei ollenkaan. Otin nopeasti nokkamukin käyttöön. Minä käytin Aventin mukia, jossa oli pehmeä nokka. Otin sieltä venttiilin pois, joten käytönnössä vaan kaadoin maitoa suuhun. Aluksi syötin sitterissa takakenossa, jolloin nieli helpommin. Minä laskin silloin, että 4 dl pitää juoda päivässä ja 2 dl tulee puuroissa (minä laskin kyllä 1dl maitoa puurossa = 1dl maitoa.... eiköhän kalkin saannin kannalta tilanne kuitenkin ole näin?). Jaoin loput maidot ateria kohden. Osan sekoitin ruokaan ja osan juotin lähes väkisin. Kun tyttö täytti 1 vuotta päätin, että nyt saa loppua tämä maidon laskeminen... olin henkisesti jo ihan loppu koko hommaan. Kun vastike vaihtui tavalliseen maitoon, alkoi maito yhtäkkiä maistua. Tämä oli helpotus, mutta olin myös päättänyt alkaa syöttämään kalkki purkissa, jos ei juonti ala onnistua ja lopettaa pakko juottamisen. Kiinteitä tyttö söi aina suht hyvin, vaikka nekin piti ostaa kaupasta ja maku vaihtoehtoja oli tasan kaksi :) Silloin yksi vuotiaana aloitti myös päivähoidon ja sitä kautta alkoi tavallinen ruoka maistua.

Kasvusta sen verran, että tyttö kasvoi koko vauvaiän ja edelleen -20 paino/pituus käyrällä. On todella hoikka tyttö, mutta niin olen minäkin ollut. Edelleen tyttö on melko huono juomaan ja ronkeli syömään. Minä en käy mitään ruokataisteluja. Tarjoan ruuan syö jos syö. Tietysti koitan aina varmistaa, että edes toinen ruoka olisi sellaista joka maistuu. Tyttö ei ole ronkeli vain ruuan suhteen vaan myös karkkien jne. herkkujen. Eli niitäkään ei todellakaan mene kauheasti. Tyttö kuitenkin kasvaa omalla käyrällää, jaksaa leikkiä ja liikkua, joten en ota enää stressiä ruokailuista. Annan tytön rauhassa harjoitella uudet ruokalajit, enkä koskaan PAINOTAN koskaan pakota uhkailemalla syömään lautasta tyhjäksi (lahjontaan toki sorrun joskus:)).

Nyt meillä on myös toinen tyttö (nyt 8 kk). Hän on ollut pullovauva alusta asti, eikä ole onneksi vielä voimakkaasti protestoinut pulloa. Tuskin nytkään maitoa menee just neuvolan suositusten mukaan, mutta toisaalta kuka ikinä pystyy laskemaan paljon rintalapsi juo? Tällä kertaa en laske... tietysti sen verran että useampi desi menee päivässä... koitan pitää tilanteen itselleni stressittömänä. Jokainen on kuitenkin erillainen ihminen juomaan ja syömään... jo vauvasta asti.

Joku antoikin sinulle vinkiksi laittaa vastike jauhetta ruokiin... erittäin hyvä idea. Olisipa joku vinkannut silloin kun asian kanssa itsekkin taistelin. Nyt annan sinulle vinkin olla kauheasti murehtimatta ja stressaamatta (hyvä vinkki, mutta vaikea toteuttaa.. tiedän sen :)). Jos vauva on tyytyväinen ja pissaa tulee niin asiat on hyvin! Minä aikoinani lopetin pullon tarjoamisen kokonaan hyvin nopeasti, mutta ehkä sitä kannattaa koittaa tarjota sitkeästi, jokuhan täällä kirjoitti, että oli saanut vauvan uudestaan juomaan hyvin pullosta. Sen ehkä tällä kertaa tekisin toisin.

Paljon voimia sinulle taistelun kanssa.... tiedän miltä se tuntuu :)

-Winnie ja tytöt 5 v ja 8 kk-

Vierailija
7/9 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alko myös "pullolakko" tuossa 6 kk iässä ja jatkuu osittain vieläkin. Nyt ikää 8,5kk. Meillä neuvolassa suositeltiin tekemään puuro korvikkeeseen ja lisäämään pieniä määriä jopa soseiden sekaan. Itse tein myös lusikoitavaa / hörpyytettävää sosemaitoa hedelmäsoseista, joka uppos jonkin aikaa. Nyt olen vasta ottanut vellit käyttöön, kun maitoa ei menny enää mitenkään muuten kun puuroissa. Nyt 8kk neuvolassa otin taas asian puheeksi ja terkka sanoi että sopiva maito määrä on 5-7 dl /vrk, joka meillä nyt meneekin nipin napin ja ei kuulemma haittaa jos on päiviä jolloin menee huomattavasti vähemmin maitoa. Meillä maitoa menee seuraavasti;

1,5 dl aamu puuroon (teen kokonaan puuron maitoon)

1-1,5 dl maitoa nokkamukista päivän aterioilla

1-2 dl velliä päivän mittaan

1,5 dl iltapuuroon

+ vauvajogurttia 1dl

vuorokaudessa 5-6,5 dl

Vierailija
8/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin maanantaina tytön kanssa lastenlääkärilllä, kun halusin varmistaa, ettei kyse ole mistään sairaudesta tms. ongelmasta. Lapsi on terve kuin pukki, vaikkakin kovin jästipäinen. :) Painonousu oli edelleen hidasta tietysti, painoi 6,7kg (5kk neuvolassa kuukausi sitten 6,3kg).

Lääkäri sanoi maitosuosituksen perustuvan siihen, että tietyn ikäisen vauvan tulee saada kalkkia tietyn verran vuorokaudessa. Saatiin resepti kalkkijauheeseen, jota tulee sekoittaa soseisiin -ja tattadadaa! Ongelma ratkaistu! (muut korvikkeen ravintoaineet saa soseista)

Lääkärin määräämää jauhetta ei tosin enää valmisteta, mutta jauhoivat sitten apteekissa itse 3 kuukauden satsin meille. En ole vielä testannut jauhetta, toivottavasti se ei maistu miltään, etteivät soseet eivät jää syömättä...

Lisäksi ostin uudet tuttiosat pulloihin ja olen pitänyt lapsen päällä liinaa syöttäessä, ettei ympäristö häiritse pientä ruokailijaa. Ja kuluneen vuorokauden aikana sainkin 6,2dl korviketta menemään. Hankin myös pari ensimukia, ja vedenjuomista treenataan nyt niiden avulla.

Elämä alkaa kummasti helpottaa. :)

Vierailija
9/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania uutisia, Kataja!

Hyvä juttu! Joku joskus sanoi, kun itkin ettei poika syö kunnolla:"sillä ei ole mitään merkitystä vuoden päästä." Silloin tuo tuntui tylyltä, mutta nyt kun homma taas vaihteeksi sujuu, ymmärtää miten hetkellisiä (vaikka saattavat kestää kuukausia) nää meidän taistot on.

Rohkein mielin siis uusia taistoja kohti..! :)

T. Arkis