Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä kirjoja 12-vuotiaat tytöt lukevat?

Vierailija
27.01.2009 |

Synttärilahjakirjaa olen menossa ostamaan - olisiko antaa vinkkejä sopivista kirjasarjoista tai yksittäisistä kirjoista?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tytöllä myös paljon kavereita, jotka ei lue ollenkaan. Joten olethan varmistanut perheeltä, että lapsi lukee??

Vierailija
2/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tekstarilla kysäisin itseltään ja toivoi "jotain kivaa" kirjaa, mutta vähän heikosti on muistissa mikä oli kivaa siinä iässä :) Ja maailmakin on vähän muuttunut tässä vuosien varrella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta kirja vaan, mutta tietysti perheeltä kannattaa kysyä, mitä lapsi lukee ja mitä hänellä jo on. Jos ei lue paljon, lienee viisasta ostaa jotain Witch-sarjan tyyppisiä, tai sitten klassikkotyttökirjoja (jos niitä jo ei ole). jos lukee paljon, on viisainta ostaa joku Narnia-sarja tai Taru sormusten herrasta-tyyppinen klassikkojuttu, jossa paljon kerroksia joita voi klukea monen ikäisenä. Mutta tosiaan katsoa, ettei tytöllä ole niitä jo. Ja sitten suosittelen Terry Pratchetin Tiffany Särkynen-sarjaa.

Vierailija
4/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyseessä on 6. luokalla oleva oleva neiti?

Itse taisin tuossa iässä lukea Neiti Etsiviä sekä hevoshulluna tyttönä Nummelan Ponitallia (Merja Jalo).

Tietenkin "varman päälle pelatessa" voisit ostaa myös kirjakaupan lahjakortin, jolla voisi sitten mennä ostamaan itse mieluisen kirjan. Itse olen ainakin noille esimurkuille niin tehnyt ja tyytyväisiä ovat olleet...

Vierailija
5/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nniitä ostaa vaan nostalgiset äidit ja kummitädit. mutta kun menet kirjakauppaan, sieltä näkyvät kyllä selvästi nykyiset vastaavat "laatu"-sarjat

Vierailija
6/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäisille?

Vierailija
7/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotanko istumaan kirja nenän edessä vai miten...??

Vierailija
8/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin aikuisillekin suunnatut.

Jos tyttö lukee paljon ja on jo pitkään lukenut, ei hän enää lue ihan "lapsellisia" kirjoja...

Eli ei enää Neiti Etsiviä, eikä klassisia tyttökirjoja, eikä missään nimessä hevoskirjojakaan, ne on jo luettu. Samoin veikkaisin, että on jo luettu Taru sormusten herrasta ja Narniat ym.

Luettiin juuri itse, myös nuoret luki, Naomi Novikin Kuninkaan lohikäärme, oli ihana kirja.

Myös Joanne Harrisin Riimut on oivaa fantasiaa! Sopii hyvin 12-vuotiaalle.

Vierailija
9/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo viidesluokkalaisesta Viivistä.

minkä ikäisille?

Vierailija
10/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotanko istumaan kirja nenän edessä vai miten...??

Vierailija
11/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinsessapäiväkirjat -sarja, tosin tämä on taas sellainen, jonka on jo saattanut lukea. Enkä enää itse ostaisi Viivi ja pusu -sarjaan noinkin "isolle" tytölle, meillä oli kyllä tuo vaihe 12-vuotiaana jo ohi.

Olen se, joka suositteli Kuninkaan lohikäärmettä (tätä sarjaa tulee jossain vaiheessa lisääkin, että jos sitten haluaa ostaa lisää) tai Riimut-kirjaa.

Vierailija
12/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakas nuija päiväkirjani-sarja ja Witch-kirjat

Vierailija
13/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 6-luokkalainen lue tarinaa 5-luokkalaisesta.

Prinsessapäiväkirjat -sarja, tosin tämä on taas sellainen, jonka on jo saattanut lukea. Enkä enää itse ostaisi Viivi ja pusu -sarjaan noinkin "isolle" tytölle, meillä oli kyllä tuo vaihe 12-vuotiaana jo ohi.

Olen se, joka suositteli Kuninkaan lohikäärmettä (tätä sarjaa tulee jossain vaiheessa lisääkin, että jos sitten haluaa ostaa lisää) tai Riimut-kirjaa.

Vierailija
14/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Narnia-kirjat voivat kyllä mennä. Samoin Ronja Ryövärintytär.

Mä luin paljon dekkareita jo tuon ikäisenä. Esimerkiksi Agatha Christien suomennokset ovat hyvää kieltä eivätkä erityisen pelottavia. Neiti Etsivät on 9-vuotiaille.

Pieni talo preerialla on myös yksi mahdollisuus.

Edelleen klassiokoita: Pikku Naisia, Anna-sarja

Vierailija
15/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaito ja kiinnostus kirjallisuuteen sekä tiedonjano on kyllä paras lahja minkä vanhemmat voivat lapsilleen antaa.

Se, jonka 12-vuotias ei lue: millaiset lukutavat teillä vanhemmilla on? Jos vanhemmat eivät lue, niin ei lapsikaan sitä arvosta. Voisikos olla tapana, että telkkarin sijasta annettaisiin kirja käteen. Tai kaikki lukisivat yhdessä. Ääneenkin voi lukea koko perheen voimin. Vaikka hiihtolomalla ei olisikaan ollenkaan telkkarin katselumahdollisuutta?

Vierailija
16/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastaa Sophia Kinsleys Himoshoppaaja kirjoja ja saman kirjoilijan muitakin kirjoja

Vierailija
17/17 |
27.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin, jos kotiväki ei lue, niin sinulla on enemmän työtä. Haastetta on ollut meilläkin, vaikka kaikki muut kuin nuorin luki - siis haastetta saada nuorin lukemaan - aina olisi halunnut, että hänelle luetaan ja sitä kyllä tehtiin paljon.

Nyt hakee kirjastosta samanlaisia kirjaröykkiöitä kuin isommat sisaret, vanhemmat lukee pari kirjaa kuukaudessa, mutta nämä siis röykkiön kirjoja.

Mitä lukee 12v? Ensin on hyvä selvittää, miten paljon lukee eli millainen kirja siinä mielessä olisi sopiva. Samoin jos on kaikkiruokanen himolukija, niin lukee varmaan lennossa 300-sivuisia kirjojakin, mutta aloittelevampi voi innostua helpommin lukemaan, jos urakka tuntuu kohtuulliselta.

Jos on heppahulu, niin erilaiset heppatyttö/ponikirjat varmaan on kivoja. Meidän heppatyttö lukee silti enempi vampyyreistä ja vampyraateista, Luurankoetsivä Keplo Leutokalmaa. Toisaalta lukemisessa pitäisi tässä iässä vielä säilyttää monipuolisuus, vaikka koulun lukupassin Liisa ihmemaassa ei oikein sytyttäisikään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi