Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa kätilöistä on todella hyviä, eikö olekin?

Vierailija
06.05.2008 |

Millaisia kätilöitä tunnet? Olen ihmetellyt, kun tuntemani kätilöt ovat ihan erilaisia kuin " kätilön prototyyppi" av-palstalla. Onko muilla näin?

Jos " kauhukätilöitä" on olemassa, onko heitä jossain päin Suomea enemmän kuin jossain toisaalla? Uskon, että heitäkin isoon joukkoon mahtuu, samoin on varmaan missä tahansa ammatissa.

Minun hyvät kokemukseni ovat Pohjois-Suomesta. Esimerkiksi Rovaniemellä olen tavannut viime vuosina vain ihania kätilöitä.

Olen tavannut synnäreillä ja synnyttäneiden osastoilla parissa pienehkössä sairaalassa vain lempeitä, rohkaisevia, asiansa osaavan oloisia (sen mitä minä nyt osaan päätellä) kätilöitä. No, pari vähän nyreää tai kireää myös, mutta hekin olivat työssään ihan ok.

Pelkäsin ensimmäistä synnytystä, koska olin saanut tutuilta ja av:lta kuvan, että kätilöt ovat useinkin suorastaan sadisteja, eivätkä he kuuntele synnyttäjää ja pihtaavat kivunlievitystä.

Tänään luin tuon lehtijutun, että kätilöiden (kätilöliiton vai mikä se oli) mielestä mukavuussektioiden lisääntyminen on huolestuttavaa, ja epiduraaleistakin puhuttiin niin kuin sekin olisi paha asia, että niin moni sen saa. Sektioissa on riskinsä, tiedän, mutta jutusta tuli taas minulle sellainen kuva, että jonkun mielestä kivulla sinun pitää synnyttämän.. Olen luullut, että Suomessa ei edes tehdä mukavuussektioita.

Mietin, mikä kuva ensimmäistä lasta synnyttämään menevillä yleensä on kätilöistä. Synnytyspelon yleinen syy on käsittääkseni se, ettei synnyttämään menevä luota henkilökuntaan? Mistä tuo pelko tulee ja onko se aiheellinen? Minulla pelko osoittautui todella vääräksi, onneksi. Haluaisin rohkaista kätilöpelkoisia, kyllä kätilöt hoitavat hyvin ja ovat mukavia! Arvostan kätilöiden työtä todella paljon omien kokemusteni perusteella. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, vai ovatko pelot osoittautuneet aiheellisiksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kätilönä tuntuu välillä, ettei mitään muuta ammattiryhmää haukuta sellaisella innolla ja paatoksella kuin kätilöitä. Pitääkö paikkansa?

Vierailija
2/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opastamaan/tukemaan jne. Sain välttävää kohtelua, ehkä osastokin/kiire/mun ujous (en todellakaan osannut vaatia mitään)

sen teki.

Toisella kertaa kaikki kätilöt aivan mielettömän ihania. Nyt osasto " oikea" , sektio synnytystapana ja toinen lapsi...tiedä sitten vaikuttiko mikään mihinkään mutta näin koin. Joten kyllä kätilöt varsinkin ekan lapsen kohdalla ovat avainasemassa ja osaltaan paljon vaikuttamassa (tahoivat tai ei) synnyttäjän fiiliksiin.

Niin että terkkuja vaan ja kiitos viimeisestä, työn iloa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta olen synnyttänyt ja molemmilla kerroilla on ollut inhimillisiä ja mukavia kätilöitä. Täällä Pohjois-pohjanmaalla ainakin on.

Vierailija
4/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämäkin laupeuden enkeli kuuluu niihin mollattuihin kätilöihin, vaikka oli ihana ja osaava ihminen. Mutta, onko niitä huonojakin? Kätilöt, onko teillä kurjia työkavereita, joista huomaatte, että tuollainen huonontaa koko ammattikunnan mainetta?

Huomasin sairaalassa yhden hoitajan, ei ollut kätilö, (oli aikaa seurata..), joka kovalla äänellä kenkkuili muille, ja muut koettivat vain tulla hänen kanssaan toimeen. Jos työyhteisössä on joku kenkku tapaus, hän varmaan on rasite sekä potilaille että työkavereille.

T. ap

Vierailija
5/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ainakin melkein) löydy yksi, joka ei tule toimeen muiden kanssa tai käyttäytyy epäasiallisesti. Harmi vaan että nämä yksilöt pilaavat koko ammattikunnan maineen.

Vierailija
6/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta vähempää välittää. Mun synnytys oli siinä vaiheessa niin alussa etten todennäköisesti ehtisi edes ponnistusvaiheeseen ennen työvuoron päättymistä. Joten hän ei huomioinut mua millään muulla lailla kuin teki vaan toimenpiteet. Ymmärrän ettei kätilöt jouda pitämään potilaita kädestä, mutta olisi hän voinut edes jonkun 10 minsaa vaivautua juttelemaan mun kanssa. Ei hän kauhean kiireiseltäkään tuntunut, koska rauhallisesti seisoskeli siellä paperiensa ääressä. Mietin vaan että miten sen luottamuksen on tarkoitus syntyä kätilöihin jos ei edes puhuta mitään muuta kuin noniinkatsotaankohdunsuu. Olis kyllä ihan tehnyt hyvää jutella siitä mitä on menossa, koska olin ollut osastolla jo pitempään ja aika pirun peloissani koko jutusta.

Sitten kun seuraava kätilö tuli oli saleissa pikapuoliin sen verran kuhinaa ettei hän ehtinyt juuri muuta tehdä kuin juosta salien välillä. Että ymmärrän kyllä miksi olo oli kuin lihakimpaleella liukuhihnalla.

Vierailija
7/7 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eiköhän kätilöihin päde sama kuin muihinkin ammattikuntiin: joukossa lienee joitakin todella hyviä, joitakin todella huonoja ja suurin osa sitten ihan tavallisia. Maallikkoarvaus on että omani kuului varmaan niihin keskinkertaisiin. Pieniä virheitä sattui, mikä lienee inhimillistä, mutta mitään ihan kamalaa ei kuitenkaan synnytyksessä mennyt pieleen.

Samoin kuin esim. päivähoitoalan ihmisissä. Täällä AV:lla helposti tulee sellainen tunne kuin pitäisi luottaa kenen hyvänsä omituisuuksiakin laukovan hoitotädin mielipiteisiin asioista siksi että hän on lapsenhoitoalalla, vaikka eihän pelkästään se että joku on jossain töissä tarkoita että hän on HYVÄ siinä työssä...