Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaiset pienen lapsen kanssa

05.05.2008 |

Heippa,

Olisiko teillä kenelläkään jakaa kokemuksia hautajaisista pienen lapsen kanssa. Meillä on parin viikon päästä hautajaiset, joihin meidän on otettava mukaan 5kk poikamme..

Millaiset vaatteet lapselle?Olen yrittänyt metsästää tumma kantoliinaa, kun poika viihtyy mieluiten ihmisjoukossa kantoliinasta katsellen ja omat kantoliinat on punaisia ja räikeitä..

Olisin kiitollinen vinkeistä

oonaliinu

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hautajaisissa esikoisen kanssa vauva-aikana, kun esikko oli vauva, muistaakseeni noin 4kk. Mukanani oli tummansininen trikoinen kantoliina, jossa pidettiin vauvaa, kun oltiin haudalla. Vauvalla taisi olla vain siistimmät vaatteet, mutta en hankkinut vauvalle mitään sen kummempaa hautajaisvaatetusta. Silloin vielä vauva puklaili, joten omat (ja ainoat) juhlavaatteet haisivat ihan kamalille jo ennen hautajaisiin pääsyä. Itseä se kiusasi, kukaan muu ei tainut huomata mitään. Muuten hautajaiset olivat ihan kuin muutkin juhlat vauvan kanssa eli vauvan ehdoilla oltiin ja osa jutuista meni ihan ohi.En kyllä kokenut hautajaisiin menoa mitenkään hankalaksi vauvan kanssa. Imettää/syöttää voi kirkossakin ja vauvan kanssa voi mennä syrjemmälle, jos itku alkaa, jotta ei häiritsisi muiden puheita tms.

Ja kyse oli meillä vauvan isoisovanhemman hautajaisista, joten näkyi konkreettisesti suvun jatkuminen meidän vauvan muodossa.

Vierailija
2/5 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli noin 8kk kun eteen tuli oman isoisäni hautajaiset. Hyvin ne menivät: vauvalle laitettiin tummansinistä & valkoista päälle ja koska kyseessä oli minun sukulaiseni hautajaiset, mieheni otti lapsesta hoitovastuun siunauksen ajaksi. Mukana oli muutama lelu ja maissinaksuja, ja kun vauva kävi liian äänekkääksi lähtivät he isännän kanssa vähän syrjemmälle.

Nyt kuopuksen ollessa parin kuukauden ikäinen olimme jälleen hautajaisissa, samalla kaavalla. Imetin vauvan juuri ennen siunausta, joten hän oli melko tyytyväinen. 1,5v esikko olikin sitten vähän kinkkisempi juttu, mutta hiljentyi aika hyvin kun huomasi että kaikki muutkin olivat vakavina. Piparikin auttoi asiaa... ;)

Minustakin on vaan hyvä että hautajaisissa on läsnä myös lapsia, niin elämän jatkuvuuskin on edustettuna. Myös sukulaisemme ovat olleet iloisia lastemme läsnäolosta, eikä kukaan ole sanonut mitään poikittaista vaikkeivät nuo nyt ihan hipihiljaa olekaan osanneet olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene rohkealla mielellä hautajaisiin. Minusta ainakin on hyvä ottaa lapset mukaan lähes kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Melkein kaikki ihmiset ymmärtävät vauvan ääntelyt, kitinät yms. Ne jotka eivät ymmärrä ovat heitä joiden mielipiteestä ei kannata välittää. Lapsi on lapsi myös hautajaisissa ja surun keskellä.

Sitten pukeutumisesta. Millainen on sukusi pukeutumiskoodi yleensä? Ollaanko kovin tarkkoja väreistä tms asioista yleensä? Mielestäni jos ei ole kyse aivan lähisukulaisesta voit mennä kirjavassa kantoliinassakin. Senhän voi vaikka riisua pois niiksi hetkiksi jolloin olette enemmän esillä esim. kukkien lasku.

Olin itse lasteni isomummin hautajaisissa viime syksynä. Tyttäreni olivat silloin 5 ja 3. Heillä oli yllään tummansinistä ja valkoista. Ostin heille hillityt takit; ruskea ja metsänvihreä. Sitten toinen halusi (se kipakampi persoona) lähtiessä pinkin hatun päähänsä. Oli pakko suostua, muuten olisimme myöhästyneet koko tilaisuudesta ja huuto olisi jatkunut ties kuinka pitkään. ;( Tietenkin satoi myös vettä ja neitojen sateenvarjot olivat väriltään punainen ja keltainen. Eli se siitä väriharmoniasta taas kerran! En usko kenenkään pahoittaneen mieltään lasteni paikallaolon tai käytöksen suhteen. He olivat kuitenkin vainajan silmäterät ja heidän kuului ehdottamasti olla paikalla.

Oli muuten jännä keksiä valtavan vatsani vauvamassuni peitoksi jotain sopivaa hautajaisvaatetta. Kengätkin olivat pieni haaste loppuraskauden turvotuksissa.

terveisin

peikkoäet

Vierailija
4/5 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vastauksistanne :) Hiukan on epäilyttänyt lähteä pienen lapsen kanssa hautajaisiin, mutta koko perhettämme sinne odotetaan. Hautaan lasketaan sukumme vanhin ja meidän poika on suvun nuorin -sen tähden osaltaan muut odottavat meidän tulevan yhdessä.

Melko tarkkoja pukeutumiskoodista on osa suvusta, mutta eiköhän tummansiniset vaatteet riitä. Kantoliinaa hiukan vielä etsiskelen sellaista neutraalin väristä -se eniten käyttämäni liina on tosiaan oranssi-puna-vihreä..

Jännittää tietysti pojan käyttäytyminen kirkossa, kun on urkumusiikkia, mutta lähden sitten ulos hetkeksi jos itku alkaa.. Eipä niitä oikein ennakoida pysty.

Oonaliinu

Vierailija
5/5 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli silloin pikkuisen reilu 4 kk. Vauvamme on todella herkkä koville äänille, joten itse siunaustilaisuuden aikana jouduimme siirtymään kappelin eteisaulaan osaksi aikaa. Muuten tilaisuus meni pienen kanssa aivan hyvin.

Vaatteiksi valitsin täysin valkoisen mekon ja neuletakin sekä pitsimyssyn. Olin aiemmin lukenut, että lapsen hautajaisvaatteet voivat hyvinkin olla valkoiset. Se tuntui vähemmän keinotekoiselta valinnalta kuin tummien vaatteiden hankinta vauvalle. Ainakaan meillä vauvanvaatteet tuppaavat olemaan vaaleita tai kirkkaita väreiltään. Mutta siis, tummat tai valkoiset vaatteet sopivat vauvan asuksi.

Minusta on hienoa, että otatte vauvan mukaan hautajaisiin. Meillä suvun pienimpien läsnäolo kovasti lohdutti surevia. Isomummu oli todella lasten ystävä ja se sukupolvien jatkumokin tulee pienten avulla niin hyvin näkyviin.

RvaRuljanssi