Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aaargh äitini saa hermoni riekaleiksi

Vierailija
05.05.2008 |

Minulla on siis sellainen äiti joka tietää aina kaiken ja on aina oikeassa. esim. kun tulee meille käyttämään tietokonetta, painaa väärän internet selaimen päälle, sitten alkaa puolen tunnin valitus siitä, miten meillä ei ole opeteltu pitämään laitteita kunnossa. no kun menen katsomaan sanon, että tämä on väärä selain (olen kymmeniä kertoja näyttänyt oikeaan) no kun olen selaimen vaihtanut sanoo, että tästähän minä laitoinkin, se on tuossa koneessa vika. Ja sata muuta asiaa samalla tavalla.

No, tuo tietokone ei ole siis se ongelma, vaan se oli vain esimakua siitä millainen rouva on kyseessä. Minulla on neljä lasta. Kolme ensimmäistä on kehittynyt aivan oikeaoppisesti. kävelleet vuoden nurkilla ja alkaneet oppia sanoja samoihin aikoihin. No tämän viimeisen synnytys oli vaikea, koska poika oli lantiooni nähden hieman liian suuri. Hänen sydänäänensä laskivat synnytyksen aikana useaan kertaan, mutta onneksi etevä lääkäri tuli ja vetäisi vauvan pois eikä synnytyksen jälkeen vauvassa näkynyt mitään poikkeavaa. Eli en usko, että synnytyksessä jotain vahinkoa olisi tapahtunut.

Tuo poika oppi kääntymään 2,kk iässä konttsi 5kk iässä, seisoi tukea vasten 7kk iässä jne eli fyysinen kehitys on ollut todella nopeaa verrattuna sisariin. Nyt poika on 1v 10kk mutta ei sano sanaakaan. Jotain mukellusta ja jokeltelua tulee, muttei muuta. Minä en ole vielä huolta kantanut, kun poika kuitenkin osaa totella käskyjä, esim. kun käsketään syömään juoksee syöttötuolille, hakee kirjan jne.

Mutta äitini on käy monta kertaa viikossa taivastelemassa, että eikä se vieläkään puhu, kyllä sen aivot meni siinä synnytyksessä, mitä sää vielä tuon yhden teit kun oli jo kolme tervettä lasta, olisit ollut siihen tyytyväinen. Ottaa poikaa syliin ja puhuu liian kovalla äänellä " ymmärätkö sinä mitä mummu puhuu, alappas nyt puhua, kyllä noin ison pojan pitää jo osata" ja muuta vastaavaa. neuvolassa olemme sopineet että jos poika ei 2v neuvolassakaan osaa vielä sanaakaan käymme varalta sitten lastenpolilla. Mutta poika tosiaan on vcaltavan suloinen, sellainen aina hyväntuulinen ja naurunen ja kun kerran selvästi oppii leikkejä ja muuta.

Miten ihmeessä saan äitini rauhoittumaan. Hän on kuitenkin valtavan avulias hoitaa mielellään lapsia. ja kun ei ole vauhti päällä on ihan mukavakin juttukaveri. Mutta nyt alkaa jo verenpaine itsellä nousta, kun ikkunasta näkee hänen tulevan. Olen pari kertaa yritänyt mainita asiasta. Hän siitä suutahtaa, että on se kumma kun ei mitään saa sanoa, kaikesta pitää ottaa itseensä. Poika poloinen kuitenkin on aivan kauhusta jäykkä kun mummu " opettaa" puhumaan

Vinkkejä miten olette äidin tai anopin rauhoittaneet välejä katkaisematta

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en osaa auttaa. Ellei sitten auta se, että mun kuopukseni ei 2 v-synttäreitten tienoilla pukahtanut sanaakaan?

Ensimmäiset sanat alkoivat tulla 2v3kk paikkeilla, nyt 2v9kk ja puhuu 2 sanan lauseita. Ja tiedätkös, en ole yhtään huolissani. Esikoiseni puhui 1½v neuvolassa kuin ruuneperi.

Kuopus on liikunnallisesti paljon lahjakkaampi.

Eli voit koittaa etsiä esimerkkejä, joissa paljon isommat lapset eivät ole puhuneet ja silti niistä on tullut " ihan normaaleja" .

Esikoinen 4v10kk ei osaa sanoa ärrää ja on siittä kovin huolissaan. Kun kerroin, että meidän presidenttikään ei osaa, niin siihen loppui tytön huoli.

Pahinta on, että lapsi kyllä jo ymmärtää kuulemansa, että häntä mollataan...:o(

Vierailija
2/3 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äänteli kyllä puheen tapaisesti, joten en ollut minäkään vielä huolissani. Ja sitten poika alkoi sanomaan sanan, seuraavana päivänä kaksi uutta sanaa, seuraavana viisi uutta sanaa, ja kuukauden päästä puhui viiden sanan lauseita.

Antaa jokaisen kehittyä omalla tahdillaan. Niin kuin sinä annatkin, mutta jotenkin tuo viesti olisi tietysti kiva välittää äidillekin. Ja voipa olla, että mitä enemmän äitisi hoputtaa sitä varmemmin lapsi pitää taitonsa vakan alla. Lapsella pitää olla vapaus olla oma itsensä ja hyväksytty itsenään, jotta hän uskaltaa alkaa kokeilemaan niitä sanoja. Äidin painostus ei auta.

Iske mummolle käteen kirja itsetunnosta ja käske lukea se huolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kans ensin koetin kauniisti sanoe, mutta tuloksetta. Sitten sanoin suoraan, että hänen kommenttinsa lapsistani tuntuu pahalta. Muutaman viikon mökötti, mutta sen jälkeen oli kuin ei mitään olis tapahtunut. lasten arvostelemisen kyllä onneksi lopetti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi