Syyskuun salaisuudet viikolla 19
Eilen oli vielä aivan ihana ilma niin tänään sai herätä sitten sateeseen :(
Ei tämä päivä niin kovin iloinen ole muutenkaan, kun on lasten isoisoisän siunaustilaisuus iltapäivällä.
Yritin eilen epätoivoisesti mahtua joihinkin tummiin siisteihin vaatteisiin, että kehtaa lähteä ihmisten ilmoille. Seistessä vielä menee mutta kun pitäisi istuakin..
Mulla virtsis nosti taas päätään viime lauantaina ja kävin päivystävällä, josta ne ohjasi sitten vielä äitipolille katsomaan onko kaikki ok, kun sanoin että vauva on liikkunut kahden päivän ajan vähemmän, en oikeastaan ollut huolissani mutta menin kun käskivät. Todella ihana lääkäri ultrasi mut (kun kolme tuntia odotin pääsyä ensin tavalliselle lääkärille joka ei osannut sanoa mitään muuta kuin että onhan tuossa testissa bakteereita. Aijaa, no sitäpä en mitenkään osannut arvatakaan X-( .) ja vauvalla oli kaikki ok, vatsalaukku näkyi heti normaalikokoisena joten sitä tsekkausultrausta ei ole sitten 3 viikon päästä.
Vauvan asento oli silloin sellainen että potki istukkaan, josta syystä ei tunnu mitään kuulemma. Sen jälkeen Onni on kyllä myllertänyt joka päivä täydellä teholla <3
Neuvola ensi tiistaina, sitten saisi niitä kelan papereita alkaa täytellä..
Onkohan uusi pakkaus jo jaossa vai vieläkö vanhoja riittää, taidan odotella pidemmälle kesään ennenkuin laitan laput sisään.
Hyvää viikonloppua kaikille, ja Mustaverholle onnittelut vaaleanpunaisen asian varmistumisesta ;) , mä en meinaa vieläkään uskoa vaikka kaksi kertaa on todettu tytöksi, sekä kätilön, että lääkärin toimesta. Noh, syksyllä sen sitten näkee :x
Kommentit (24)
Olen koittanut eilisen ja tämän päivän aikana käydä vastaamassa parikin kertaa, mutta ei onnistu, ei millään. Jokohan tämä nyt toimisi..
Meillä oli rakenne-ultra keskiviikkona. Kaikki mitä tässä vaiheessa nyt voi nähdä, näytti olevan kunnossa. Tarkkaan seurailin kun kätilö tutki ja mittaili vauvaa. Vauva taisikin olla torkuilla, kun niin rauhallisesti liikahteli, eikä ollenkaan koittanut lähteä karkuun. Jalkojen väliinkin sitten nähtiin ja pieni mies meille olisi sieltä tulossa. :)
Jännä juttu muuten, että vaikka itse ehkä poika-olosta huolimatta toivoin hieman toista tyttöä, niin silti se ilo vaan kupli pintaan ja vedet tuli silmiin kun kuulin kuka tuolla masussa on.
Paino-arvio vauvalle oli nyt 330g.
Mukavaa viikonloppua. :)
tittamarianne & papu 20+2
painoarvio oli 210g ja viikkoja oli 20+5 ja 4D ultrassa 490g ja viikkoja 21+3, miten muka voi noin paljon kasvaa noin pienessä ajassa?
Rakenneultrassa sanottiin, että on ikäänsä nähden pienempi ja 4D ultrassa taas sanottiin, että on himpun verran keskikäyrän yläpuolella ja että olisi nelikiloinen vauva tulossa.
Hämmästyttää toi suuri ero painossa!
Ja pelottaa ihan hulluna ison vauvan synnyttäminen! Tuntuu, että alkaa itkettämään, kun vaan mietinkin ison synnyttämistä.
Edellinen oli 4612g ja se synnytys oli ihan helvettiä! Silloin arvioitiin syntymäpainoksi korkeintaan 3800g ja kahteen otteeseen tehtiin arvio.
Nyt tämän raskauden alussa kävin pelkopolilla juttelemassa, etten halua synnyttää enää isoa vauvaa ja sanoivat suoraan, että jos vauva näyttää isolta niin sektio, sanoin etten suurin surminkaan sitä halua, pelkään sitäkin ihan kauheasti.
Lääkäri sitten suostui, kun tarpeeksi vänkäsin siihen, että JOS vaikuttaa isolta niin käynnistetään rv 38 ja että tätä raskautta seurattaisiin tarkasti, tai siis vauvan kasvua.
Pelkään, että joudun kynsin hampain taistelemaan mahdollisesta käynnistyksestä ja ylipäänsä tarkemasta seurannasta. Ainakaan vielä kukaan ei ole sanonut sanakaan asiasta.
Siellä 4D ssä Bruno sanoi kyllä pienen lohdutuksen sanan, että kun on tyttö vauva nyt kyseessä, niin ei tulisi kasvamaan yhtä suureksi kuin 4612g ja ettei olis hartioistaan yhtä suuri kuin edellinen, että tytyön ovat hentoisempia.
Tuntuu, että 4200g olisi se mitä uskallan alkaa synnyttämään.
Kääk!
Tälläisä mietteitä ja pelkoja tänään perjantaina.
Mustaverho ja kaneli 22+
ps. huomasin mahdollisuuden liittää kuvan ja tässä meidän tyttönen :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e710a13c-1dac-11dd-b679-…!
Itselläni on rakenneultra vasta maanantaina, saas nähdä mitä siellä selviää. Mustaverho, Ihana kuva 4D:stä! :x
Nyt ollaankin saikilla pari päivää väsymyksen vuoksi. Hb 102 ja töistä tulee stressiä kamalasti. Mulla kun tuo väsymys purkaantuu sitten itkusuutena ja kiukkusuutena (oikeasti!! Työkaverini ei puhunut minulle viikkoon kun hänelle "vähän avauduin") Meitsiltä menee kaikki käytöstavat, ja tosiaan saatan sitten alkaa mesoamaan töissäkin. Aattelin sitten (kun aloin vielä virheitäkin tekemään) että nyt on oikea hetki lepäillä pari päivää. Onneksi työterveydestä kirjoittivat lapun!
Nyt sitten olen käyttänyt päivän hyödyksi ja tehnyt vakuutusyhtiöihin tarjouspyyntöjä. Ziisus mitä hommaa! Ja siitähän se riemu vasta repeääkin kun ne laput sieltä saapuu kotiin! Pitää opetella hepreaa lukemaan... Onko teillä vauvavakuutuksia ja mistä yhtiöstä?
PainoG: Oma paino on noussut nyt reilu neljä kiloa. Ja se on tullut viimeisessä viidessä viikossa! Eli noin 800g/vko... Hyvin on näköjään hemoglobiinista huolimatta ruoka maistunut... Tosin oli kyllä vielä punnitusvaihees kaamee vessahätä, mutta eiköhän tuo sitten seuraavalla kerralla (toivon mukaan) vähän tasaannu. Vauvan painoarvio oli n. 200 g rv 18,6. Nyt sen jälkeen ei olekaan vielä parempaa tietoa. Sf-mitta (joka mitattiin jalat suorassa??) oli 15,5 rv 20+4. Kuulostaa hirmu pieneltä teihin muihin verrattuna, tosin suurin osa taitaa olla viikon-pari pidemmällä. ?:|
Toivon mukaan tämä tästä suttaantuu ja olo muuttuisi paremmaksi. Ja ei tarvitsisi niin ukon kanssa kovasti ottaa yhteen. Huoh. Onneksi se sentään ymmärtää että on pinna tiukalla etten ihan normaalisti ota kierroksia ihan noin pienestä ja äkkiä... :x
onpas ulkoasu muuttunut.. edellisestä tykkäsin paremmin, mutta eiköhän tämä tutuksi tule pian!
mustaverho: onpas sinulla ollut potran kokoinen poika edellinen! moneskos tämä tyttönen tuli olemaankaan? minulla esikoisesta sanoivat, että 3kg nippanappa (bruno) jos laskettunaan syntyy ja syntyi sitten 3,3kg. tästä toisesta on nyt arviona 3,5-3,7 :) hyvä jos saat käynnistyksen sovittua lääkärien kanssa, ettei ihan hurjaksi pääse vauva sitten kasvamaan! oletko menossa sokerirasitukseen edellisen suuren koon vuoksi nyt?
kokoG rakenneultrassa: meillä oli rv19+2 painona 290g.
(.) jätti on.. eilen oli sivuista masu todella kipeä. varmaan oli poikittain, kun oikein mompulat oli kyljissä ;) tänään onkin sitten potkut tuntuneet ekaa kertaa ylävatsalla, eli kai siellä ollaan käännytty istumasta. aiemmin on potkutellut vain sivuun tai tuonne alavatsaan.
cec 22+6
Ja nämä sivut alkais toimia....
Meil oli eilen rakenneultra! Kaikki oli ihan muuten kunnossa,mutta vauvan koko oli paljon pienempi mitä sen kuuluis olla...? Eli painoarvio 329g ja mitat vastasi viikkoja 19+6 vaikka ois pitäny olla 21+2. Käskivät tulla kasvu kontrolliin kuukauden päästä. Hyvähän se että seurataan ja saan käydä siel uudestaan ;) Ultraaja kyllä kyseli minkä kokoisia lapsia oon synnyttäny...että oisko taipumusta olla pieni...mut edellinen poika oli neljäkilonen ja sit muut alle sen! Mutta tyttö ollut pienin ja nyt rupes arvelluttamaan että josko on nyt sitte tyttö tulossa. Ei nimittäin annettu sen ultraajan kertoa kumpi tulee...mies ei halunnut!
Kertokaapa viisaammat mitä tarkoittaa tittelit LT,el. kun käsitin itse ainakin että se oli lääkäri joka ultrasi?( np-ultraaja oli kuitenkin mulla kätilö.)
Mekin saatiin vauvasta kasvokuva! Oli vähän ujonpuoleinen pikkuruinen, kun laittoi käden vähän kasvojen eteen :x
Tuutski ja kirjaimellisesti pikkuruinen 21+3
Eiköhän sisaret ruveta pinoamaan tällekin viikolle.
Räntää sataa, ei se kesä sitten tullutkaan... Säästä viis, täällä potkitaan kovasti. Iskut tuntuvat päivä päivältä selvemmin.
Hyvää uutta viikkoa toivottavat massumamma ja toukkis 21+5.
Ajatelkaahan, että tällä keskustelupalstalla huhuillaan jo tammikuisia 2009. Huimaa!!!
hei,
Ihanaa! Maanantai! Pääsin töihin lepäämään!!
Appivanhemmat ja sisko+poikaystävä lähtivät viimeinkin eilen ja nyt on rauha (ja anopin lahjoittamat lohenpunaiset (?!) matot) maassa. Tilasinhan siis harmaanruskeat matot jotka sopii koiraperheeseen, mutta sain lohenpunaiset. Niitä on 5kpl. Saan kovasti säälipisteitä töissä..
Mutta niin on tärkeysjärjestys elämässä muuttunut, ettei tunnu pinkit matot missään kun mahassa tyyppi potkiskelee, viikot kuluu ja elämä jatkuu.
Mukavaa alkanutta viikkoa (ja toukokuuta, kuukausista parhainta) kaikille!
T. Arkamamma rv 22+3.
Terveisiä 4D ultrasta :) Oli täysin hintansa (160 kelakorvauksen kanssa) arvoista.
Meille tulee tyttö!!!!! Voi apua, neljän pojan jälkeen uskomatonta!
Mustaverho ja kaneli 21+3
Mutta on kyllä ilmat viilenneet rajusti. Oli kyllä ihanat säät vkonloppuna ja meidän vauvakin nautti, kun bikineissä kävelin auringossa ja tein puutarhahommia. Aurinko kyllä piristää kummasti!
Mustakin on ihanaa tulla töihin, lapset tappelivat 4 päivää keskenään kun hyeenat. Riitelivät milloin mistäkin, muovisesta kastelukannusta, ilmapalloista yms...kaikesta. Ymmärtäisin, jos ikäeroa muutama vuosi mutta kun esikoinen jo 11 ja kuopus 2,5 vuotta :-). Ja tuntuu,että esikoinen oli vielä pahempi siinä....halusi hiekkalaatikolle yms.....ehkä haki vaan huomiota niillä keinoinen ja sitä kyllä sai - ei välttämättä niin positiivista mutta kuitenkin. Neitonen sai kunnon raivareita ja päätettiin miehen kanssa,että joka huudosta omaan huoneeseen arestiin ja ovi kiinni. No eilen rupesi jo tepsimään, vappuaattona huusi tunnin omassa huoneessa ja yritti välillä tulla pois. (Nyt sitten niille, jotka eivät kannata em kasvatusmallia - hypätkää ohi kirjoitus. ) Mutta meillä oli pakko ottaa kovat keinot käyttöön, uhma on nimittäin niin kauheaa.
Omaan napaan kuuluu ihan hyvää, maha kasvaa ja komistuu. Närästys vaivaa kauheana ja unettomuus....viime yönäkin pyörin pitkät ajat, kun ei löydy kunnon asentoa. Nyt sitten töissä on vaikea istua kun ristiselkä niin jumissa... vauveli potkii ihan kauheasti, varsinkin iltaisin kun meno meillä rauhoittuu. Ihanaa.....
Torstaina rakenneultra, jännittää ihan kamalasti...ja jännittää myös, paljonko painoa tullut lisää. Veikkaisin että n 4 kg lähtöpainosta...
Minkä kokoisia teidän vauvat on olleet rakenneultrissa?
Mami + masuasukki viikkoja jo 21
Tulossa vaihteeksi hulivilinä viikko, joka päivälle jotain... ja mikä parasta tänään hierojalle ja torstaina rak.ultraan!
Mustaverho...huippu! Sait vahvistuksen tytön tulosta ;) saat siis olla AIVAN varma asiasta:)
Meillä mies ei halua tietää kumpi tulee...jännä, joillaki muillaki oli niin ettei mies viel halua tietää kumpi tulee. On sitten joku kiva ylläri kun syntyy...vaikka siinä on kyllä ylläriä ihan tarpeeksi kun saa lapsen maailmaan ;D Eli en sitten sitä torstaina kysy...mutta koitan itse tiirailla kyllä näkyykö mitään...
Meilläkin masussa innostutaan varsinkin silloin kun istahan ja oon ihan rauhassa..niin kuin nytkin... ja sit illalla kun pääsee makuulle! On se niin suloista!
Täällä myös alkoi räntäsade bläääh!
Kasvatellaanpas masuja syysmammat!
Tuutski ja pikkuruinen 20+6
Ihanaa, kun kaikilla tuntuu olevan jo kevättä rinnassa! =)
Onnea Mustaverho! Todellakin 4D ultra on hintansa veroinen. Kaksi kertaa olen käynyt, enkä kertaakaan katunut. Saas nähdä, että onko meillä rahaa nyt tällä kertaa käydä 4D:ssä.
Tuuteliluu (meniköhän oikein.. olen niin huono muistamaan nikkejä). Meilläkin mies oli esikoista odottaessamme vastaan sitä, että oltais kysytty vauvan sukupuoli. Itse olisin halunnut tietää. Ei me kyllä silloin ultrissakaan nähty edes vilaukselta. Onneksi sitten toista odottaessamme oli mieskin jo kypsä ajatukselle, että kysytään etukäteen, jos mahdollista. Ihanaa oli saada tietää sukupuoli etukäteen. Ja nyt toivon jälleen, että saadaan tietää vauvan sukupuoli. Sinänsä ihan sama, mutta mulla vahva tunne ja kun kaksi jo mennyt oikein, niin kolmas ei ehkä menekään.. ja sitten esikoinen odottaa ihan varmasti pikkusiskoa. Osataan valmistella tarpeen tullen, jos onkin veli tulossa.
Me ei olla lapsille kerrottu vieläkään. Mun maha kyllä kasvaa ja musta tuntuu, että lapset vähän ihmettelee, kun äiti pulskistuu. =) Ei vaan viitsitä ennen rakenneultraa kertoa. Sehän meillä on vasta ensi viikolla. Nyt tuntuu, että enää lyhyt aika. Ihanaa!
Torstaina neuvola ja punnitus. Mulla tulee paino silleen kilon sykäyksissä. Huvittavaa. Käyn vaa´alla joka aamu (ihan vain, että hieman tiedän, missä mennään), joten paino tosiaan nousee päivässä huimasti. Sitten tietysti on taas monta päivää, ettei painossa tapahdu muutoksia. En ole vieläkään lähtöpainossa. Mutta sehän ei harmita. Kyllä niitä kiloja kertyy kuitenkin.
Mites teillä muilla luonnistuu vielä juokseminen/reipas lenkkeily?
Mulla alkaa juoksemiset olla kohta juostu. Ajattelin, että voisin nyt juosta kauemmin, mutta niin se maha vaan painaa. Eilen meinasin mennä nurin, kun spurtin otin. Huvittavaa toi maan vetovoima. =)
Vauva liikkuu ja melkein sen liikkumisen näkeekin jo. Aivan ihanaa!!! Tätä odotin kauan. Tämä on se tunne, mistä nauttii. Tuntee pienen uuden elämän liikkeet masussa.
Hyvää viikkoa kaikille!
mamaj 19+3
mustaverho saanut nyt vakuuden tytöstä :) hieno homma! ikävää, kun niin monella tuntuu jäävän hiukan kysymysmerkiksi kumpi on, vaikka sitä on kysytty. tai siis ei saa ihan 100% varmuutta asiasta. meidän neuvolatäti kyseli minulta, onko ihan varma, että meille tulee tyttö ja sanoin, että epähän nuo 4D-laitteet (ja tekijät) enää pääse erehtymään asiasta. elleivät sitten valehtele! :D
neuvolassa kaikki kunnossa, tosin RR yläpaine oli hiukan koholla (johtuneisko esikoisesta, kun oli matkassa mukana ja räyhäsi sylissä). pissa oli puhdas, hb oli 125 ja sf-mitta oli 23. painoa tullut nyt lähtöpainoon katsottuna +6kg. liikkeisiin lattoi kahdet plussat, kun niin monoiltiin ääniä kuunnellessa :) kerroinkin tämän toisen olevan paljon vilkaampi kun siskonsa aikoinaan. kelan paperit sain ja tuossa ne lojuu kirjoituspöydällä odottaen täyttäjäänsä.. toivottavasti muistan koko asian enkä hukkaa papereita! tai laitan miehen hoitamaan ne..
hassua, kun potkut näkee jo silmällä ja tuntee kädellä! masua hieromalla siis saan pikkuiseni potkimaan vastaukseksi ;)
cec 22+2
...hävisi johonkin -höh.
Otetaan uusiksi, pikavastaukset keskusteluihin:
- meidän prinsessa oli ultrassa (21+2) 369g,
- painoa on tullut raskauden aikana noin 6kg, mikä tuntuu ja näkyy...
- Kelan paperit odottavat täyttämistä...
- Meilläkin on iltaisin ihania silitys-potku-hetkiä:)
Toivottavasti ehdin vielä myöhemmin tällä viikolla käymään, kun ollaan ensi viikko reissussa. Mukavaa viikkoa kaikille, voikaahan hyvin!
aidae ja mokkula (22+6 taitaa jo olla)
Olipa ihana lukea Mustaverhon iloa! Itse kävin tänään neuvolassa. Painoa on nyt tullut lähtöpainoon 4.5kg. RR oli tapansa mukaan matala 109 / 60. Sf mitta otettiin nyt ensimmäisen kerran ja oli 17, esikoisesta taisi olla 20 näillä viikoilla. Tosin silloin eri mittaaja kuin nyt. Olipa ihana kuulla sydänäänet pitkästä aikaa. Höyryveturi puuskutti menemään 155-160 sykkeellä. Seuraava neuvola kesäkuun alussa onkin lääkärineuvola ja sitä ennen pitäisi eikoisen kanssa käydä 2v neuvolassa toukokuun lopulla.
Itse olen vielä pystynyt tuollaisia 5km juoksu/hölkkälenkkejä tekemään ja niin pitkään jatkan kuin suinkin pystyn. Ruoka kun tuntuu maistuvan niin pitää sitten yrittää liikunnalla vähän kuluttaa jottei paino ihan mahottomasti nousisi.
Elohelmi 22 + 1
Eilen oli sitten kauan ja hartaasti odotettu rakenneultra ja onneksi kaikki oli hyvin! Kovasti vauva potkiskeli ja huitoi masussa, mutta itse en niitä liikkeitä tuntenut ja selvisikin, että istukka on etuseinämällä. Olenkin tuntenut noita liikkeitä lähinnä kyljissä ja alavatsalla. Kätilö sanoi tulokkaan olevan selvästi poika!
Mies on poikauutisesta ihan innoissaan ja minä aivan puulla päähän lyöty, en olisi ikinä voinut uskoa meille pojan tulevan, mutta siltä se nyt näyttää! Ja nyt sitten mietin että uskallanko alkaa vaatteita ostamaan selkeästi pojalle, vai voinko luottaa kätilöön? 4D-ultraan emme kuitenkaan aio mennä.
Onnea Mustaverholle tyttöuutisesta! Ymmärrän hyvin sen tunteen, kun on ajatellut, ettei sitä toista sukupuolta koskaan tule, kun sitten saakin tietää, että tulossa on!
PainoG:Painoa tullut nyt n. 6kg, ja sen kyllä huomaa! Nyt on maha selkeästi pallona edessä, joten ei pitäisi enää kellekään olla epäselvää, että raskaana ollaan!
Enää 2kk kesälomaan, jee! Mä odotan lomalle pääsyä, kun töissä vaan suunnitellaan ensi syksyä ja olo on hyvin ulkopuolinen, kun en ole mukana kuvioissa silloin ja en siis pääse osallistumaan suunnitteluun. Ja jotenkin työmotivaatio on hukassa muutenkin, sisulla mennään eteenpäin ja onneksi kuukauden kuluttua on kaikki pakolliset kevätjuhlat ja hommat ohi ja sitten vaan ollaan lasten kanssa!
No, eipä tässä kummempia kuin että jatketaan mahan kasvatusta siskot!
t. Sanelma 19+2, pojasta sekaisin...
Minuun on nyt tainnut iskeä se vauvakuume! Rakenneultra on pe ja sen jälkeen on toivottavasti helpompi olla. Varovasti olen alkanut katsella turvaistuinta ym.
Kiva lukea näitä vaaleanpunaisia ja -sinisiä uutisia. Mulla ei ole mitään käsitystä siitä kumpi masussa viuhtoo menemään. Anopin mielestä tulokas näytti viime ultrakuvien perusteella pojalta. Saas nähdä onko hän oikeassa :)
Miaea ja disco-masukki
Tässä on vierähtänyt tovi siitten viimeisten kirjoitteluiden... Meillä huomenna rakenneultra, mikä jännittää ihan hurjasti vaikka toukan liikkeet jo tuntuvatkin hyvin ja sydänäänetkin kuuluvat aina kun tuon dobblerin masulle laittaa. Tässä juuri otan viimeiset antibiootit virtsatien tulehdukseen... pesin sitten ikkunoita tuossa reilu viikko sitten ja onnistuin tulehduttamaan itseni.
Minulla olisi hieman erikoinen kysymys joka huolestuttaa itseäni... tunnetteko ikinä potkuja alapäässä, ihan kuin toukkis potkisi itseään ulostai jotain. Minä nimittäin tunnen ja en tiedä olisiko syytä huolestua!?!
Toivottavasti saadaan huomenna tietää pikkuisen sukupuoli ja että kaikki on hyvin.
Skp1983 21+1
täällä myös ihan samanlaisia tuntemuksia välillä :) eipä siitä mitään haittaa ole. esikoinen teki myös tätä kun oli istuma-asennossa. onnea ultraan! tulehan kertomaan sitten kuulumiset sieltä! :)
cec 22+3
Nyt ollaan sitten yli puolen välin raskautta ja masukin on jo somasti pyöristynyt. Ihanaa, kun tuo masun asukaskin on alkanut potkiskelemaan, ja päivä päivältä tuntuu selvemmin!
Rakenneultra oli tiistaina (20+4) ja siellä todettiin kaiken olevan hyvin=) Kovin vilkas kaveri siellä oli, hyvä kun hetkeksi vähän himmasi vauhtiaan kuvauksen ja mittaamisen ajaksi. Saatiin myös pari 4D-kuvaa, vaikka oltiinkin julkisella ihan norm.ultrassa.
Yhdessä vaiheessa ultrausta kätilö totesi: "tässä näkyis nyt hyvin tämä sukupuoli" ... .... "vai haluatteko tietää?!" Siinä sitten oltiin vähän aikaa hiljaa ja sanottiin, ettei haluta vielä tietää... mutta kuitenkin sen jälkeen on koko ajan miettinyt, että mitä se kätilö olisi sanonut?! Olen kuullut, että julkisella puolella ei helposti kerrota sukupuolta ja pojan näkee helpommin kuin tytön?!
Ehä kuitenkin olis ollut kiva tietää, vaikkei se ehkä 100% varmaa olisi ollutkaan...=)
Hyvää vointeja kaikille ja kasvatelkaa masuanne rauhassa!=)