G: Onko teillä käytössä kasvatuskeinona tukkapölly tai muu ruumiillinen kuritus?
Älkääkö sitten alkako tähän ketjuun jauhamaan sen laillisuudesta tai oikeutuksesta!
Kommentit (33)
Kyllä ne tilanteet on tarkkaan mietitty ja tehdään hermojaan menettämättä.
... että lapsesta ei voi tulla mallikelpoista, verojamaksavaa kansalaista jos häntä ei kuriteta oikealle polulle jo pienestä pitäen.
Vierailija:
Meinaatko sinä, että me lapsiamme joskus/harvoin tukistavat vanhemmat emme ole mallikelpoisia kansalaisia ja makseta veroja?
Minä olen auktoriteetti omille (ja hoitolapsilleni), minä viimekädessä määrään säännöt, joista ei poiketa - esim ettei ketään saa satuttaa - koskee myös meitä aikuisia - tai ettei mitään rikota tahallaan. En halua olla lasteni kaveri vaan heidän kasvattajansa, mutta siihen ei vaadita kuritusta vaan sääntöjä, johdnonmukaisuutta ja pitkää pinnaa.
Olen hoitanut kymmeniä, jopa satoja lapsia ja tosiaan kehenkään en ole fyysisesti kajonnut, johan sen kieltää lakikin ja ammattilaisen kohdalla tämä on ehdottomampi, koska pk:n lastenhoitajana en voi alkaa lapsia tukistamaan tai läpsimään, johan siitä tulisi pian syyte ja työpaikka olisi mennyttä! Silti on " kuri" löytynyt rasavilleimmällekin uhmaajalle, joka etsii rajojaan. Toivoisin sen löytyvän myös siellä kotona, koska oman lapsen pahoinpitely on ihan yhtä vakava rikos kuin kenen tahansa potkiminen kadolla (näin esimerkkinä).
Vierailija:
Nykyvanhemmat haluaa että lapset tykkäävät heistä niin kuin kavereista.
Siksi kurinpitoa vierastetaan ja monilta lapsilta jää elämän realiteetit ja usein myös käytöstavat oppimatta kotona. Uskon toki, että on paljon lapsia joita ei koskaan ole mitään syytä kurittaa fyysisesti, mutta tunnen myös tapauksia, joihin ei mikään järkipuhe tai edes lievemmät sanktiot tehoa. Sitten kun olette hoitaneet vaikkapa sataa lasta eikä ole koskaan tarvinnut kehenkään kajota fyysisesti, voitte kehua olevanne kykeneviä kasvattamaan ketä hyvänsä lasta ilman fyysistä kuritusta. Yhden tai kahden lapsen kokemus ei tee vaikutusta.
Vierailija:
Se vanha sanonta pitää kyl joskus harvinaisen hyvin paikkaansa... Ehkä teidän ahdasmielisten ja kiukkuisten av-mammojen kakaroita pitäis jonkun joskus vähän kurittaa. Kyl mä ainakin annan lapsille tukkapöllyä silloin kun se tulee todella tarpeeseen, mut ei kyl tartte usein pöllytellä sillä ne kyl uskoo ihan ilmankin yleensä.
Meidän perheessä ainakin on lapsilla tiukka kuri vaikka ei fyysistä väkivaltaa käytetä.
Vierailija:
Siksi kurinpitoa vierastetaan ja monilta lapsilta jää elämän realiteetit ja usein myös käytöstavat oppimatta kotona. Uskon toki, että on paljon lapsia joita ei koskaan ole mitään syytä kurittaa fyysisesti, mutta tunnen myös tapauksia, joihin ei mikään järkipuhe tai edes lievemmät sanktiot tehoa. Sitten kun olette hoitaneet vaikkapa sataa lasta eikä ole koskaan tarvinnut kehenkään kajota fyysisesti, voitte kehua olevanne kykeneviä kasvattamaan ketä hyvänsä lasta ilman fyysistä kuritusta. Yhden tai kahden lapsen kokemus ei tee vaikutusta.
Vierailija:
Meidän perheessä ainakin on lapsilla tiukka kuri vaikka ei fyysistä väkivaltaa käytetä.
Mutta eihän sillä tyylillä niin väliä, pääasia että päämäärään päästään.
Sinun pitäisi tulla minun lasteni päiväkotiryhmään pitämään kuria. Ryhmässä 5 poikaa ja 15 tyttöä, hoitajat helisemässä. Tytöt kuulemma kilttejä, mutta kaikki ovat saaneet häirikön tuomion. Niinpä, lapsissahan se vika aina on, kun aikuinen ei saa kuria aikaiseksi.
Esim. viedään vastaanhangoitteleva lapsi vaikka väkisin nurkkaan miettimään tekosiaan. Tai otetaan väkisin kädestä joku tavara, joka ei lapsen käsiin kuulu. Väkivalta ja ruumillinen kuritus on eri asia.
Menisiköhän teidän pikkupikkuaivoihinne perille semmoinen ajatus, että olisiko ok, jos teitä itseänne pahoipideltäisiin? Monen miehen mielestä vaimon läpsiminen on ok, että saa pidettyä tämän herran kurissa ja nuhteessa. Nuo teidän perusteenne lasten ruumiilliselle kuritukselle ( eli pahoinpitelylle!) ovat ihan yhtä dorkia tekosyitä.
Sanon nyt tämän taas kerran tällä palstalla:
LOPETTAKAA HETI! Fyysinen kuritus on väkivaltaa ja antaa lapselle mallin että toista saa satuttaa.
Nii-in, olen SE äiti, jonka esikoinen joutui vankilaan 16-vuotiaana väkivaltarikoksen takia. Ja kyllä, häntä kasvatettiin fyysisellä kurituksella alle kouluikäisenä.
Vierailija:
Sanon nyt tämän taas kerran tällä palstalla:LOPETTAKAA HETI! Fyysinen kuritus on väkivaltaa ja antaa lapselle mallin että toista saa satuttaa.
Nii-in, olen SE äiti, jonka esikoinen joutui vankilaan 16-vuotiaana väkivaltarikoksen takia. Ja kyllä, häntä kasvatettiin fyysisellä kurituksella alle kouluikäisenä.
edes puhua samana päivänä.
Mieheni ei kurita minua, enkä minä häntä, koska olemme kaksi aikuista eikä meillä ole toisiimme nähden kasvatusvelvollisuutta, joka toteutuisi siten, että toinen koko ajan kokeilee rajojaan toisen kanssa.
laten kanssa sensijaan kasvatusvastuu näkyy mm. siten, että lapset kokeilevat rajojaan monessa asiassa, ja joskus tilanne mm. kärjistyy siten, että isompi suorastaan kiusaa pienempiään. se on ehdottomasti kiellettyä, ja jos ei muu tehoa, niin n:ntenä keinona sitten tukistus.
Vanhempainyhdistyksessä olen nähnyt sen, että ammattikasvattajien lapset eivät todellakaan tee minuun vaikutusta hyvällä käytöksellään. Päinvastoin, tuntuu olleen joku vapaa kasvatus valloillaan, sillä lähes poikkeuksetta nämä lapset erottuvat ryhmässä - eivätkä todellakaan kasvattajiensa eduksi!