äidit jotka olette kotona yli 3-vee
lapsien kanssa, mitä tuloja teillä on? Onko ainut vaihtoehto olla sossun asiakas jotta on jotain tuloja elämiseen?
Kommentit (26)
Olen ns. kotirouva toistaiseksi siihen asti, kunnes kuopuskin täyttää 3-v ja menee tarhaan. Sitten alan tehdä jotain puolipäivästä/puoli viikkosta hommaa.
tuloja, mutta lapsilisä. Miehen tuloilla eletään=) Meille sopiin näin paremmin kuin että olisin säälipalkalla 3 vuorotyössä. Jää enemmän käteen ja perheelle on aikaa
Miksi ihmeessä ette mene töihin kun lapset jo isoja eikä mitään lasten vammaisuutta tms. niin kuin jollain tuolla aiemmin ketjussa?
Onko teillä huonoja kokemuksia työelämästä vai eikö paikkakunnalla ole työpaikkoja vai puuttuuko työhalut kokonaan?
Ja mieheni on ihan tavallinen keskipalkkainen työläinen. Ei ole tosiaan sossusta koskaan rahaa haettu.
Aivan loistava vaihtoehto: Saan hoitaa omat lapset kotona, lapset saa sosiaalista kanssakäymistä toisten lasten kanssa ja minä tienaan ihan mukavasti.
että niillä pystyy elämään sekä lapset että kotona oleva kumppani.
Kenenkään ei ole tarkoitus elellä kotona yhteiskunnan tuella enempää kuin siihen asti kunnes nuorin lapsista on 3 vuotias.
Kiitti. Mä elelen yhteiskunnan varoilla. Kuopus on yli kolme ja " tuloina" omaishoidontuki ja kelan vammaistuki korotettuna. Omasta mielestäni kyllä säästän yhteiskunnan varoja kun hoitopaikan laittaminen siihen kuntoon että lapsi voi siellä olla maksaa tajuttomasti ja lisäksi pitäisi palkata oma avustaja.
T:sossupummi
Kenenkään ei ole tarkoitus elellä kotona yhteiskunnan tuella enempää kuin siihen asti kunnes nuorin lapsista on 3 vuotias.
[/quote]
vammaistuenhan saisit vaikka olisit töissäkin ja omaishoídontuki on niin pieni rahallinen korvaus raskaasta työstä että tilannettasi ei mielestäni voi todellakaan verrata siihen jos perhe elää sossun varoilla.
tienaa 1600-1700¿ kuussa käteen, raksalla. Lisäksi saamme kahdesta lapsesta lapsilisän. Etsiskelen pikkuhiljaa jotain osa-aikatöitä, ilta- tai viikonloppuhommia jotta voidaan hoitaa lapset vielä kotona.
Meillä on aika pienet menot, asuntolaina 550¿, muut laskut 100-300¿ kuussa jos ei mitään ihmeempiä ostella. Ruokaan menee 300-450¿, bensaan reilu 200¿ kuussa. Kädestä suuhunhan me eletään, mutta valintamme on tämä ja onnellisia ollaan :)
Esikoinen aloittaa eskarin syksyllä, kaksi pienempää jäävät kotiin kanssani, vaikka ovat molemmat syskyllä yli 3v. Eli tähän asti on pärjätty kotihoidontuella, lapsilisillä ja miehen palkalla. Syksystä eteenpäin sitten katsotaan miten pärjätään ilman kotihoidontukea.
Vierailija:
Tietysti jos et ole työttömänä työnhakijana ja et meinaa edes työtä hakea.. mutta silloin et saa edes sossusta mitää, luuletko että ne antaa sun kotona lorvia??
Itse olen ollut kotona reilu 6v, pärjäämme miehen palkalla joten kuten.
Olen kyllä ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, mutten ole hakenut työttömyyspäivärahaa, sillä en etsi kokopäivätyötä enkä halua laitettavaksi seinää vasten.
Ja kun miettii mitä maksaisi kahden lapsen kokopäivähoito ja yhden iltapäivähoito niin ei töissäkäynti kannata...
Muuten en varmaan olisikaan kotona lasten kanssa...
Näillä pärjättiin tähän kevääseen asti (nuorin 5-vuotias, muita lapsia neljä), mutta sitten alkoi talous kaatua. Nyt olen perhepäivähoitajana. Tuntui ihanalta saada oikea palkka vuosiin, vaikkei tuo kaksinen palkka olekaan.
Miehen tulojen takia en saanut työmarkkinatukea eikä minulle mitään duunia tarjottu työkkäristä.
Mulle kotiäitiys on ollut itsestäänselvyys, vaikka olen kouluttautunut hyvin ja uraa luonut. Ihmiselämä on mulle arvokkain asia maanpäällä, en osaisi laittaa uraa lasteni edelle. Tai kutsua lapsiaan hoitavaa äitiä tahallisesti työttömäksi. Ihmetyttää suomalaisten naisten kylmyys, ei muuta kuin lasten kasvatus yhteiskunnan vastuulle. Mulle se edustaa sosiaali-pummina olemista, ei omavaraisuutta ja kykyä ottaa vastuuta omasta perheestään. Tein siis valinnan kotiinjäämisestä ja koska emme asu Suomessa, rahoitamme elämämme ihan itse.
Teen koko ajan töitä oman firman kautta. Tarkoitus olisi jatkaa tällä mallilla ainakin lasten alaluokat vielä.
nuorimman täytettyä 3v olin hetken työkkärin rahalla, työssäoloehto oli täyttynyt ennen ä-lomaa, mieheni palkka ei ole suuren suuri, 2000e/kk suunnilleen brutto, mutta sen perusteella en saisi työttömyyskorvausta,
vähän aikaa sitten aloin jakamaan mainoksia joten nyt saan osapäivätyökkäriä ja muutaman sata euroa/kk tuosta mainosjaosta, ei ole niin yhteiskunnanelättiolo ja jäähän tässä vähän voitollekin pelkkään työkkäriin verrattuna ja saa liikuntaa ja saa hoitaa lapset kotona :)
Ihan normaalin päiväpalkan verran.
...