Voi auttakaa siskot! Kiitos...(alapääasiaa)
Mulla on nyt neljä-viisi päivää ollut mieletön kutina, siis aivan kauhea alapään alueella. Ei niinkään reiässä vaan muualla, myös takapuolessa. Luulin, että kyseessä olisi hiiva, kun mulla on ollut aiemminkin ko. vaivaa. Hain lääkkeet, mutta eivät ne ole mitään auttaneet.
Nyt sitten pari päivää sitten ihoon tuli haavaumia ja minusta yhdessä kohtaa klitoriksen hupussa on selvä, kutiseva rupikin. Onkohan mulle tullut herpes? :( Kumppanini on oireeton mutta hänellä on joskus tuo herpes ollut, vuosia sitten.
Marssin töiden jälkeen apteekkiin, mitä voin pyytää sieltä ensiavuksi tähän kutinaan ja kirvelyyn? En pääse gynekologille ennen perjantaita ja pakko saada vapuksi jotain lääkettä, joka auttaa! Voiko hydrokortisonia laittaa tilapäisesti?
ISO KIITOS jos joku auttaa! Tää on aika tuskaa...
Kommentit (11)
mennä ensiapuun, kyllä sieltäkin apua saa. Tai muulle päivystävälle yleislääkärille,
Ensioireena on yleensä voimakas yöllinen kutina. Kutina aiheuttaa raapimista ja raapimisen seurauksena vetistäviä, ruven peittämiä ihovaurioita. Ihovauriot puolestaan lisäävät bakteeritulehdusten riskiä. Raapimisjälkiä esiintyy yleensä sormien välissä, ranteissa, rinnassa, lapaluiden alueella ja intiimialueilla. Hoitamattomissa tapauksissa syyhy voi levitä joka puolelle. Se on kuitenkin harvinaista kasvoissa, kaulalla ja päänahassa. Poikkeuksena ovat päiväkoti-ikäiset lapset. Toisinaan potilaille kehittyy allergisen reaktion tyyppinen nyppyläinen ihottuma myös alueille, joilla punkkeja ei ole, tyypillisimmin pakaroihin, yläselkään ja vatsaan. Tarkasteltaessa ärtynyttä ihoaluetta lähemmin, havaitaan käytäviä ja pieniä rakkuloita. Käytävät ovat 2¿15 mm pitkiä ja 0,5 mm leveitä. Ne näkyvät parhaiten sormien välissä, miesten sukupuolielimissä sekä pienillä lapsilla myös kämmenten ja jalkapohjien ihossa. Käytävät voivat olla muodoltaan suoria tai mutkittelevia (S-muotoisia). Käytävän päässä on pieni, vesikelloa muistuttava rakkula, jossa naaraspunkki sijaitsee.
Kondylooman eli visvasyylän aiheuttaa ihmisen papilloomavirus, HPV.
Miten tarttuu
* limakalvokontaktissa
* suojaamattomassa yhdynnässä sukupuolielimiin tai peräsuoleen
Oireet
* itämisaika virustartunnasta oireiden puhkeamiseen voi vaihdella kuukausista vuosiin, voi olla myös oireeton
* sukupuolielinten limakalvoilla pieniä vaaleita näppylöitä kooltaan millistä muutamaan senttiin, voivat kasvaa myös suuremmiksi kukkakaalimaisiksi näppylöiksi
* kirvelyä virtsatessa
* verivirtsaisuutta
* ihon tai limakalvon paksuuntumista
* kutinaa
Miehillä kondyloomia esiintyy
* peniksen iholla
* esinahan alla
* terskan alueella
* virtsaputken sisällä
* peräaukon ympärillä
Naisilla kondyloomia esiintyy
* ulkosynnyttimissä
* välilihan alueella
* peräaukon ympärillä
* virtsaputken suulla
* kohdunsuulla
Itse epäilen edelleen sitä herpestä. Tai sitten aivan käsittämättömän hurjaksi yltynyttä hiivaa?! No, laitoin äsken kortisonia joten luulis ainakin hetkeksi auttavan kutinaan. Ap
herpes kutittanut, kunpa oiskin! Vaan se KIPU oli aivan järkyttävää, ei pystynyt käymään kunnolla kusella (buranan voimalla ja käsisuihkun avulla just ja just). Ja häpyhuulet oli erittäin turvonneet, siksi myös käveleminen oli aika tuskaisaa. Pahimmat oireet kesti viikon verran. SE OLI KAMALAA!
tarttunut sinuun ja nyt aktivoitunut. Anteeksi vain, mutta miten voitte olla niin tyhmiä, ettette tiedä, ettei Herpes-virus koskaan häviä - voi vain olla oireeton pitkiäkin aikoja.
Mulla oli kerran niin voimakas hiiva, ettei lähtenyt kuin suun kautta otettavalla lääkkeellä. Tuli myös haavaumia alapäähän ja jotain näppyjä, mutta ei kyllä rupia.
Ja kyseessä oli siis ihan tavallinen hiiva. Ei ole sen jälkeen tullut, onneksi.
siksi tuo herpeskin tuli mieleen. Ap (joka sairasti juuri kovan flunssan vajaa kk sitten)
Arvatkaa vaan paljon kutittaa! Ap