Voi elämä, maalaiset stadissa =D
Törmäsin tänään keskustassa KAHDESTI samaan, ilmiselvästi maalaiseen, pariskuntaan. Ensimmäisen kerran Espalla, jossa meitä vastaan käveli Jyrki Katainen. Tämän pariskunnan rouva pysähtyi, kääntyi ja tuijotti PITKÄÄN Kataisen perään paikoillaan seisten. Ihan kuin olisi siis nähnyt lentävän dinosauruksen tai muuta yhtä ihmeellistä. Sitten hän kipitti kovaan ääneen päivitellen miehensä kiinni " Ai ihme hää se oli" .
Silloin teki jo mieli sanoa, että " Noita poliitikkoja ja muita julkisuuden henkilöitä nyt sattuu asumaan täällä, kun ne monet työskentelee täällä. Niitä EI OLE tapana TUIJOTTAA useaa minuuttia paikallaan seisten ja päivitellä ääneen." .
No, myöhemmin tämä pariskunta oli sitten Rautatieaseman metrossa samaan aikaan kanssani, ja TIETYSTI seisoivat koko rullaportaiden leveydeltä. Ei yhtään raksuttanut, että KAIKKI MUUT seisovat vain oikealla puolella metron portaita ja vasemmalla puolella on jatkuva kävelyvirta; ihmisiä, jotka joutuvat koko ajan sanomaan heille (sille vasemmalla seisovalle naiselle) " anteeksi" , " anteeksi" .
En voi sille mitään, mutta nauratti. Miksi ne olivat niin TOLLOJA?
Ja haukkukaa vaan kaupunkilaiseksi snobiksi; minulle ja tolloudelleni saa kyllä nauraa ihan vapaasti, kun seison kumisaappaissa navetassa, enkä erota lypsylehmää sonnista.
Kommentit (66)
Ties vaikka Ap:n näkemät ihmiset olisivat äänestäneet Jyrkiä ja olleet innoissaan nähtyään oman kotikylänsä pojan Espan vilinässä.
Ja kuten joku jo kirjoittikin, esimerkiksi murteista ei voi päätellä ihmisen maalaisuutta tai nurkkakuntaisuutta. Itse puhun leveää savonmurretta, mutta olen asunut Milanossa ja Lontoossa.
Vierailija:
Aika moni helsinkiläinen toljotti Paris Hiltonia minuuttikaupalla
Tällaisen " hyväntahtoisen" nauramisen vuoksi meitä stadilaisia pidetään maakunnissa leuhkoina ja omahyväisinä.
Ap, sä taidat olla junan tuoma kun tällainenkin asia sua ihmetyttää? Vaikka olet noin kosmopoliitti että julkkisten näkeminen on ihan tavanomaista, et silti ennen ole törmännyt näihin eksoottisiin maalla asuviin ? Heitäkin toden totta voi tavata Helsingissä.
Ihan samaa tuulipukukansaa ne hesalaisetkin ovat... Hyvin kuvaavaa oli eräiden turistien tiedusteleminen kolmen sepän patsaalla, että missä täällä on keskusta?!
:-))
I <3 Finland
Vierailija:
40 no koska he eivät halua aiheuttaa muiden
matkanteolle ongelmia, vink, vink.
Hissiä tarvitsevat ne, joilla on lastenvaunut, pyörätuolissa kulkevat jne.
Siilinjärveltä, joka on kehäkolmosesta pohjoiseen, vielä kauempana, kun Hyvinkää.
Ai niin, mut onhan tää tosiaan paljon turhanpäiväisempi ja " mitään uutta kertomattomampi" aloitus kun esim. nää " G: nautitko kun imet miehesi pippeliä" , " Löysin tänään Alesta seuraavat ihanat 89 centtisen vaatteet: a) reiman välikausipuku 49.90 (ovh 69.90), ihanan vaaleanpunaisenharmaa (en kyl tiedä, onko jo viime kauden sävy) b) Bogin kivat tarralenkkarit, oli kyl kokoa 27, mutta hirmu ison oloiset..." tai vaikkapa " Mitä sanotte kylässä kun teiltä kysytään haluatteko kahvia?" , unohtamatta " tänään ostoskeskuksessa nähtyä" .
Mielestäni aloitukseni ei ollut aggressiivinen, vaan pikemminkin kieli poskessa kerroin mihin olin törmännyt stadissa. Sanoin myös moneen kertaan, että ihan yhtä tollolta minä, maaseutua kokematon, vaikutan kehäkolmosen ulkopuolella ja että SAA NAURAA. Aika huono on itsetunto, jos ei voi tunnustaa, kuten esim. 16 ihanan virkistävästi tunnusti, että saattaa käyttäytyä vähän tollosti jossain, joka ei ole ihan omaa reviiriä...Miksi niin moni (maalainen?) otti tämän hyökkäyksenä maaseutua vastaan?!
Ja siitä pitää kyllä vielä mainita erikseen, että minusta ihmisten tuijottaminen ja kommentoiminen isoon ääneen on hieman eri asia, kuin pellolla seisovan poron päivittely. Ihmiset kun kuulee, näkee ja ymmärtää, kun heitä tuijotetaan, ja se on yleisesti epäkohteliasta ja aika noloa käytöstä.
Olen muuten tavannut esim. Jon Bon Jovin, ja monia 90-luvun isoja nimiä henkilökohtaisesti (mm. Metallican, extremen, Skid Rown jäseniä). Irlannissa vieraillessani olen nähnyt vilaukselta Bonon ja 90-luvulla lontoossa Axl Rosen. Jokunen viikko sitten tapasin Rihannan. Tämän vain siksi kerron, kun moni tuntuu kuvittelevan, että tavallisuudesta julkisuusarvoltaan poikkeavaa ihmistä pitää jotenkin ihmetellä. EN TUIJOTTANUT, vaikka ei ihan joka päivä ko. luokan julkkiksia kävelekään suomalaisittain vastaan. Tottakai sitä vaistomaisesti katsoisi julkisuuden henkilöä, kuten muutenkin ulkonäöltään jotenkin massasta poikkeavaa ihmistä pidempään. Fiksu ihminen kuitenkin tietoisesti on tuijottamatta! En minä tuijota vaikeasti vammaistakaan, vaikka heitä ei ihan jatkuvasti ihmisvirrassa näe.
Ja kyllä ne muuten lähinnä teinejä oli, jotka sitä Paris Hiltonia menivät varta vasten katsomaan. Ei kai nyt kukaan aikuinen ihminen koe julkisuuden henkilöä - suomalaista tai hollywoodilaista - joksikin nähtävyydeksi?
ap
hissiportaatkin pitää kävellä ylös. Koko ajan on oltava liikkeellä. Saatte kuulkaas ennen pitkää burn outin. Satunnaisen kiireen ymmärrän, mutta kun niitä kiipijöitä on niin usein, niin luulen sitä stressaantuneen ihmisen elämäntavaksi.
Tulee itsellekin rasittunut olo, kun seuraa noita muka-kiireisiä.
maalainen tuijotti silmät tapillaan kataista, ap tuijotti maalaista. Ihan sama juttu :) Maalainen raportoi asiasta omalla kylällään ja ap täällä. Ihminen on hassu kapistus, menee ihan sekaisin kun näkee jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
Ja en todellakaan päivitellyt isoon ääneen " Jaaha, totta tosiaan MAALAISIA ne on" heidän lähellään.
Tässä se ero. Se maalaispariskunta olisi ihan rauhassa voinut huomata kataisen ja sitten " omilla kylillään" mainita siitä. Tuijottaminen ja ääneen päivittely oli se, mikä oli tolloa käytöstä.
ap
tarkasti havainnoit. Että ihan kaksi kertaa näit saman ihmisen. Monttu levällään olit, myönnä vaan pois. Kerroit varmaan miehellesikin minkä maailman ihmeen näit :)
Zyssen näkee melkein päivittäin työmatkalla, samoin se Kotikadun Onni asuu ihan vieressä jne. Tavallisia ihmisiä siinä missä mekin.
eikä hitaus, saamattomuus ja laiskuus nyt varsinaisia hyveitäkään ole. Ja minun puolestani saat vaikka mädätä pystyyn, mutta tee se siellä oikealla, kiitos.
Olen Oulusta (joka ei tosin ole mitään maaseutua, mielestäni :D), ja jos käyn Helsingissä, niin huviani on pongata julkkiksia. Ja voin jopa tuijottaa niitä hetken :D. Ja sitten harmittaa, jos en ole nähnyt yhtään julkkista tms. , mikä on käynyt aika monesti :D
muuttumalla normaalia juntimmiksi. Murre käy paksummaksi ja askellus hidastuu. Appiukosta tulee aivan pönttö täällä. Hän on kuin joku savoversio Pekka Puupäästä. Ihan erilainen kuin kotonaan.
Hänen pitää huastaa jokaikisen vastaantulijan kanssa, mitä ei ikinä tee kotikaupungistaan ja pysähdellä maha pystyssä pällistelemään kaikkea roskiksista (niitä on oikeasti myös Savossa) lokkeihin (niistä en tiedä)...
Kannattaisiko hiukan katsella ympärilleen, kun siellä savossa käyt?
Käyn siellä myös mahdollisimman lyhyesti mahdollisimman harvoin... Ei ole minusta mikään kiva paikka, jonne hinkuaisi.
67
en silti voi sanoa, että kovin usein julkisuuden henkilöitä kävelisi vastaan, tosin en heitä jäisi tuijottamaan, mutta jos joku jäisi, niin mitä sitten. Saa kai sitä nyt ihmetellä, jos näkee julkkiksen. Henk. koht en tunne ensimmäistäkään.
Samoin rullaportaissa mennään joskus lasten kanssa koko leveydeltä, ihmetyttää ihmiset, joilla on niin kiire, että rullaportaissakin pitää juosta ja ohittaa. Eri asia tietenkin metron pitkät rullaportaat, joissa ihmiset ohittaa, jos on kiire junalle. Siellä seisonkin aina reunassa.
En ollenkaan ymmärrä mitä on olla stadilainen tai espoolainen, tosin Helsingissä käyn nykyään harvoin, ehkä minulta puuttuu joku snobiosa, joka tuntee jotain ylemmyyttä siitä, että sattuu asumaan tällaisessa Euroopankin mittapuun mukaan kämäisessä kaupungissa.
Vierailija:
Entä kun itset menet vaikka Hollywoodiin ja vastaan kävelee mitä nimekkäämpiä näyttelijöitä ja muusikkoja. Ne pitävät sinua tollona venäläisenä joka elää vielä 90-luvulla...