Lasten näpistelystä
Kertokaapa, miltä teistä vaikuttaa. Mieheni lompakosta on kadonnut rahaa, molempina viikonlopun päivinä. Lauantaina arveltiin, että hän itse sotkee. Kävi lauantai-iltana automaatilla, ei käyttänyt rahaa missään ja eilisen jälkeen rahat puuttuivat taas. Eli ei voi olla enää omasta erehdyksestä kyse.
Molempina päivinä naapurin 9-vuotias tyttö oli meillä leikkimässä. Ja molempina päivinä viipyi yksinään eteisessä (jossa lompsa oli) ja kun menin katsomaan, missä on, selitteli, ettei löydä kännykkäänsä takkinsa taskusta. Minusta hän näytti vaivaantuneelta.
Voisiko tuonikäinen oikeasti varastaa röyhkeästi lompakosta? En todellakaan keksi, minne muualle ne rahat olisivat voineet joutua. Enkä tajua, miten se kännykkä molempina päivinä on voinut tuottaa samanlaisia ongelmia. Hänellä on ollut se jo kolme vuotta, eikä sitä koskaan ennen ole tarvinnut penkoa ja etsiä.
Miten etenisitte? Menisittekö suoraan jo nyt puhumaan vanhemmille?
Kommentit (31)
tunnusti kun kävimme kyselemässä.
Minusta juttu on sen verran pöyristyttävä, etten enää haluaisi hänen tulevan meille tai leikkivän lastemme kanssa.
Miten selittäisitte jutun omille lapsillenne? Vai selittäisittekö?
Ko. tyttö on kutsuttu meille mm. synttäreille pikapuoliin.
Itse juttelisin asian uudestaan tytön kanssa - mitä hän muuten sanoi kun kävit kyselemässä, ja palauttiko rahat? Sekä vanhempien kanssa. Jotenkin varkaus täytyy korvata tietysti. Ja lapselle pitää selvittää mitä sai aikaan kun varasti. Mutta toisaalta, pitäisi antaa mahdollisuus korvata tekemänsä vääryys...
Minusta se summa on ihan järkky, melkein tuhat mummon markkaa! Enkä ole enää ollenkaan varma, etteikö hän olisi näpistellyt meiltä pienempiä summia aiemmin.
Omat lapseni ovat niin paljon pienempiä, etten aina oikein tiedä vanhempien lasten sielunmaisemaa, mutta tuo summa minua hätkäyttää. Ja se valehtelun luontevuus.
Onko tuo todella ihan vaan ikään kuuluvaa? Tiedän kyllä tutuiltakin muitakin näpistystarinoita, mutten tällaisilla summilla!
ollut tuota erityisesti 7-vuotiaana ja koulussa myös kuulemma. Ikinä ei ole viety rahaa, mutta pikkutavaraa senkin edestä. Muutama on jäänyt meillä kiinni ja asiat on selvitetty lasten ja vanhempien kanssa, mutta yhden pojan läsnäolo meillä on kyllä aika hermostuttavaa. Hän aivan kuin koko ajan vaanii toisten tavaroita, vaatii antamaan tai vaihtamaan kovalla painostuksella. Olen perusteellisesti selittänyt hänelle, että meillä ei vaihtoja ja lahjoituksia vaadita. Yhden kerran hän on jäänyt kiinni keräilykorttien viemisestä ja silloin en tohtinut ottaa yhteyttä vanhempiin, tiedän että olisi kyllä pitänyt. Useamman kerran oletan hänen vieneen pikkutavaraa - hän on halunnut siirtää leikit eteiseen takkinsa viereen ja sitten yhtäkkiä jotain lego-ukkeleita katoaa kuin tuhkana tuuleen. Kyselin tuolloin häneltä menikö jotain hänen taskuunsa, mutta tunnustusta ei tullut ja taskuja en tarkastanut.
Nämä jutut on sinänsä arvottomia ja omat lapsemme eivät näitä huomanneet, tosin oma poikamme epäilee hänen näpistäneen nämä mystisesti kadonneet pikkutavarat. En voi sille mitään, että hänen käymisensä meillä lähinnä ärsyttävät minua, kun kyse ei kuitenkaan ole pikku kokeiluista kuiten muutamilla muilla, vaan koko ajan päällä olevasta halusta saada sitä mitä toisella on, jonkinlaisesta peruskateudesta ja tavaroiden himosta. Se voi tietysti olla oire jostain muusta ja on sinänsä surullista, mutta toisaalta haluaisin rauhoittaa meidän kotimme ja tämän asian suhteen " sinisilmäiset" nuoremmat lapsemme hänen ongelmiltaan. Tämä poika on kovin kilpailullinen, kovapintainen ja jotenkin iloton, enkä tiedä seuraisiko yhteydenotosta kotiin enemmän hyviä kuin huonoja seurauksia. Kyse ei kuitenkaan ole isoista rahasummista kuten ap:llä. Eräs ongelma, jota en itse osaa ratkaista on se, voiko kyläilevän lapsen taskuja tutkia, siis varsinkin jos on jo kysytty lapselta onko hän vienyt jotain ja tämä on kieltänyt.
ja yleensä vielä kolmaskin. Harva lapsi on täydellinen, vaikka teillä ehkä onkin käynyt niin hyvä tuuri. Useimmat tarvitsevat niitä uusia tilaisuuksia ja osaavat hyötyä niistä.
Ja sille joka mietti kyläislevän lapsen taskujen tyhjennystä: TÄmmöisessä tilanteessa kannattaa soittaa sen lapsen vanhemmille ja pyytää apua tilanteen ratkaisemisessa.
Minun on sitten taas pakko miettiä, että miten paljon minun 5-vuotiaani matkii ja kopioi vääränlaista käytöstä ja miten sen sitten estää.
Toivottavasti asia panee nyt tämän perheen miettimään asioitaan ja arvojaan uusiksi!
Että ottavat tämän varoituksena ja skarppaavat.
Tytöstä en ole ollenkaan varma, tajusiko hän miten vakavasta asiasta on kyse.
Ap
keksiä yms. pari vuotta sitten. Oli silloin 6.
Siis kävi keittiön kaapilla syömässä keksipaketin tai käväisi muka sisällä vessassa ja suklaakulho oli tyhjentynyt... Meillä on aina paljon kaikenlaista syötävää esillä, enemmän kuin heillä vissiin. Sanoin sitten hänen äidilleen vähän ohimennen, että taitaa tytölle herkut maistua. Se käytös jäi sitten. Oli ilmeisesti tehnyt vastaavaa kotonaan/muilla kavereilla.
Ap
Tyttö tunnusti kaiken. Olin aavistanut tilanteen tismalleen oikein.
Ap
että täällä ei ole koulua hänen kielisilleen. Ei ole missään erityiskoulussa, vaan ihan normaalissa peruskoulussa.
Eikä minunkaan lapseni tule alueen kouluun menemään. On ihan tavallista tässä kaupungissa.
Tiedän että vanhemmat oikeasti ovat pitkiä päiviä töissä. Meillä on suora sihti perheen parkkipaikalle ja asuntoon. Jos asunto on pimeänä ja molemmat autot poissa, niin tuskin siellä ketään on.
Ja tosiaankaan en halua juoruta. Siksi tässä nyt pähkinkin.
Jos tämä nyt tekee minut erinomaiseksi, niin hienoa! Niille rahoille kyllä olisi sinällään ollut muutakin käyttöä.
Ap
Ovat hoitaneet häntä enemmän kuin omat vanhemmat. Eivät he lähde juoruamaan tai tyttöä vahingoittamaan.
Jos sielläkin on sattunut jotain - ja jotain siellä on nyt sattunut, koska tyttöä ei sinne oteta samalla tavoin kuin ennen - olisi vaan helpompi lähteä puhumaan huolesta näille vanhemmille. En oikeasti edes usko, että minua noteeraisivat mitenkään.
Ap
Vai muslimeja? Jos ovat pakolaisia, vanhempia on saatettu esim. kiduttaa niin, etteivät pysty pitämään yllä kiintymyssuhdetta lapsiinsa. Kysy vanhemmilta suoraan, jos ovat pakolaisia. Etenkin Ruandasta tulleet voi olla pahasti kidutettuja.
Itse myös tuossa iässä varastelin.. En kuitenkaan noin suuria summia. Muutamia kymmeniä markkoja. Miksi? Sen takia et se oli minulle avunhuuto. Kotona ei ollut asiat kunnossa ja en osannut puhua kellekkään. Pahoinpitelyä ym. Kun sain avun loppui varastelu.
Sinuna varmaan juttelisin varmaan sosiaalihuollon kanssa, kuinka edetä. Sillä jos menet suoraan syyttämään saat haukut päälles.
juttelisin tytön kanssa ensin ja kysyisin asiaa suoraan, tunnusti tai ei niin sitten menisin hänen kanssaan kotiinsa ja kertoisin epäilyni hänen vanhemmilleen.
Näpistely on kaunistelua puhu varastamisesta. Näpistely on kuin pieni nipistys ja vähättälee laitonta tekoa.
Uskon että epäilysi on oikea, pää punaisena hämärähommissa eteisessä. Ehkä on varastanut teiltä pieniä summia aiemminkin ja sitä ette ole huomanneet.
Asiaan on puututtava heti. Jos lapsi on jätetty heitteille on myös viranomaisasia.
Luulen että sellaset saattais tehdäkkin joilla kotona huonot kotiolot eivätkä saa vanhemmilta rahaa.
Ei meilläkään rahaa jaella ihan huvikseen, mutta ollaan lasten kanssa juteltu kun poika joskus kertoi että jotku varastaa kaupasta niin ollaan selitetty kuinka väärin se on ja niin ei saa tehdä.
Kyllä meillä annetaan lapsille rahaa kun kysyvät ja kertovat mihin tarvitsevat. Jos joskus halua koulun jälkeen ostaa jonkun suklaapatukan niin annan siihen rahaa. En tietenkään joka päivä.
Meillä ei ole erillistä viikkorahaa ollenkaan ja mun mielestä tää toimii meillä.
Kiitoksia kaikille viesteistä! Yritän setviä asian mahdollisimman järkevästi - kaikkien kannalta.
Ap
Ihan kostoksi ne rahat otin ja tuhlasin. Oli tosi paha olla kun katselin isää sammuneena :(.
Eivät edes yllä sinne missä lompakko oli.
Ap
eevee