Kokemuksia synnytyslaulusta?
tai oikeammin ehkä äänenkäytöstä synnytyksessä ja synnytyksessä käytin sitä hyvällä menestyksellä. Auttoi supistuksissa loppuun saakka. Oma kokemukseni oli se, että hyöty tuli siitä kun supistuksen aikana pystyin keskittymään johonkin muuhun kuin supistukseen ja hengitykseni pysyi rauhallisena ja koko kropan lihakset rennompina. Tarkoituksena on siis "laulaa" matalalla äänellä vokaaleja supistusten aikana. Tärkeää on se, että ääni pysyy matalana, ääni saa kyllä voimistua supistusten voimistuessa, mutta ei saisi kohota korkeaksi. Suosittelen! Ja jos joku epäilee, ettei tuosta yksin ole apua, niin ei ehkä olekaan. Lisäkivunlievityksenä minulla oli tens-laite ja muutamat aqua-rakkulat.
Kommentit (5)
Kannattaako kurssille mennä (miehen kanssa)?
itse en ole kurssilla käynyt, mutta eräs perheenäiti piti sellasen odottajien illan ja kerto, että mikä siinä on ideana. koitettiin siinä sitte vähän hymistä...
kun synnytys koitti, ensimmäiset pari tuntia meni huoneessa edestakasin käveleskellessä, lantiota keinutellessa, (miehen nukkuessa) ja aina pahimman piikin aikana hymistessä. lauloin välillä hiljaa mieleen tulleita laulaja ja hyvin tuntu rentouttavan. Avauduin tosi tehokkaasti ja seuraavan tunnin aikana kun olin ammeessa, " laulu" alkoi jäädä, ähkin vain. viimisen 45 min aikana en sitte paljon enää laulanu kun kiskoin ilokaasua niin urakalla... mutta sen laulun ja supistusaallon päällä surffaus- mielikuvan avulla pärjäsin pitkään.
yhden tapaamiskerran synnytyslaulukurssilla (nimi taisi olla äänenkäyttö synnytyksessä) ja siitä on ollut minulle kyllä apua. Yksinkertaistaen ideahan kai on se, että uloshengityksellä päästetään pitkää ääntä, mitä milloinkin sattuu tulemaan :), ja hengitys pysyy rauhallisena, ja sitä myötä itsekin (on jotain mitä tehdä). Lisäksi kun mies on painanut selästä " vastakipua" supistukselle, niin olen näillä avuin pärjännyt (myös ilokaasu lisänä ekalla kerralla). Ekassa synnytyksessä kyllä viimeinen sentti avautumista oli niin tuskaa, ettei näistäkään enää ollut apua muuta kuin ehkä juuri tuossa että hengitys pysyi rauhallisena enkä mennyt paniikkiin. Ja pystyasento mahdollisimman pitkään on kyllä hyvä, kävelyä ym., itse en ole suostunut sängyssä pötköttämään missään vaiheessa.
Kävin toisen lapsemme odotusaikana synnytyslaulu luennolla kättärillä. " laulusta" oli hyötyä noin 5-6 cm saakka synnytyksessä. Sitten mentiin siihen ilokaasujodlaukseen, joka ei ollut enää niin hallittua ;)
Mutta joo, puoleenväliin saakka ääntely auttoi huomattavasti. Helpotti rentoutumista. Suosittelen!
Yhtään miestä ei ollut paikalla sillä tapaamisella. Toisaalta harmi, koska mies osallistuu tähän ääntelyyn ja olisi hyvä, että tietäisi missä mennään. Tosin voihan sitä kotonakin opettaa miestä. Täytyy kyllä sanoa, että minun mieheni oli kiinnostunut synnytyslaulusta siihen pisteeseen saakka, kun ääntely koski vain minua, eli hän ei lähtenyt itse ääntelemään. Eli jos uskot, että miehesi on innostunut synnytyksessä tekemään harjoituksia, joissa myös hän " laulaa" , niin sitten miehen läsnäolosta on hyötyä myös luennolla.
kaikenlaista hyräilyä jne ennen synnytystä.
Ajattelin että se rauhoittaisi jne..
Mutta voin kertoa että höpön löpö :D Omalla kohdallani en TOD pystynyt puhumaan, ääntelemään, hymisemään tms.
Parasta oli kun oli aivan hiljaa ja hengitti :D