Laittaisitko 4-vuotiaan päiväkotiin vaikka olet 1,5-vuotiaan kanssa kotona vielä vuoden?
Saisimme nyt paikan toivomastamme päiväkodista, ensi syksystä ei tietoa. Olen kotona syksyyn 2009 esikoisen ekaluokan ajan, enkä nyt tiedä mitä ihmettä tekisin tämän keskimmäisen kanssa, kotona vai parina päivänä viikossa päiväkotiin....?
Kommentit (17)
tuon ajan käyttäisin sitten sen nuorimman " omaan aikaan"
En haluaisi viedä paikkaa lapsilta, joiden molemmat vanhemmat on töissä. Veisin lapsen kerhoon, muskariin tms.
Meillä 4v on aloittamassa syksyllä päiväkodissa 3pv viikossa vaikka itse olen 2-vuotiaan kanssa kotona.
Minä en ainakaan vie paikkaa keneltäkään toiselta, sillä ko. päiväkotiin pääsee jonotusmenetelmällä.
Riitti vallan mainiosti.
Lähdin töihin kun kuopus oli 3 vuotta ja isommat jo koulussa.
Kuoåuksen ekaluokalla tein lyhennettyä päivää ja hyvin on mennyt.
Ymmärrän hyvin, että hyvästä hoitopaikasta ei viitsisi luopua, kun ei tiedä saako enää paikan. Toinen vaihtoehtoa olisi tietysti tuo, että lapsesi kävisi parina päivänä viikossa esim. 5 h.
Esikoiseni täytti viime syksynä 4 vuotta ja hän jatkoi varhaiskasvatuskerhossa käymistä 2 päivänä viikossa, 3 tuntia kerrallaan. Lisäksi hän tuli minun ja pienemmän sisaruksensa kanssa perhekerhoon kerran viikossa. Noiden kerhojen lisäksi lapsi käy jumpassa ja uimassa ja usein kyläillään muiden lapsiperheiden luona ja kutsutaan kavereita meille kylään.
Ensi syksynä jatketaan samalla tavalla :)
Tyhmästä päästä kärsii kaikki ja ennenkaikkea ne lapsenne :(
Kotona oltaisiin ja kellittäisiin aamulla pitkään sängyssä ja oltaisiin kuin ellun kanat. Omaa tahtiin tehtäisiin päivän hommat. Harmi, voin vain haaveilla.
Vielä ehditte viedä lasta ihan kyllästymiseen asti päiväkotiin.
Ongelmia saattaa syntyä siitä, jos laitat hoitoon tuon ikäisen ja toinen jää kotiin. Nuorempi leikkisi kivasti vanhemman kanssa kotona, nyt hän jää yksin ja toisin sanoen on kimpussaasi koko ajan.
Toinen miinus on se, että vanhempi tuo hoidosta kaikki mahdolliset bakteerit.
Kolmas miinus, rahaa menee hoidossa hukkaan,kun kerho on ilmainen.
JOs laitat hoitoon, niin laita kummatkin ja mene itse töihin.
Laitan! Tosin nuorimmainen nuorempi kuin teillä, vain 3kk. 4 v menee päiväkotiin 2-3 päivänä viikossa ja itse sinne haluaakin, on annettu vaihtoehto jäädä kotiin.
Meidän 4-v käy kaksi päivää viikossa hoidossa, koska minulla on kotona tehtäviä töitä (ei kotitöitä vaan ihan töitä josta saa rahaa :)). Pystyn siis tekemään niitä kun 2-vuotiaamme nukkuu päiväunet ja leikkii välillä itsekseen. Jos olisivat molemmat kotona, niin ei tulisi hommista mitään. Riehuvat jo aika lailla. Pystyn myös antamaan tälle pienimmälle kahdenkeskisiä hetkiä. Voin hellitellä häntä mielinmäärin ilman että esikoinen tulee mustasukkaiseksi. Esikoisen kanssa käymme sitten kahdestaan uimassa. Meille jää vielä viisi päivää nukkua aamuisin pitkään.
Minusta päivähoito on ollut kotona hoidetulle 4-vuotiaallemme kiva, koska pääsee siellä jumppaan ja muihin juttuihin. Hän on herkkä ja en usko, että suostuisi jäämään seurakunnan kerhoon. Se on sitäpaitsi liian lyhyt että ehtisin itse tehdä hommia. Hoitoon lapsi menee mielellään kun on niin ihana hoitaja siellä turvana.
Ja lisäksi olen käynyt usein kaupassa/virastoissa ennen esikoisen hakua, helpompi yhden lapsen kanssa kantaa tavarat ym. Meillä kun ei ole yhtään sukulaista tai kaveria, jotka hoitaisivat lapsiamme 300 km säteellä. Tai no on sellaisia kavereita joille voi viedä jos on pakollinen meno esim. toisen neuvola.
Lapsemme ei ole muuten kertaakaan sairastanut hoidossa. Aiempina vuosina oli usein kipeä, koska kävimme harva se päivä eri kerhoissa ja kavereilla ja pöpöjä tuli. Nyt on sama lapsiryhmä eli 5 lasta. Kavereita tavataan vieläkin, mutta kerhoissa ei olla enää käyty.
Tehkää siis omat ratkaisunne, ei kannata täällä alkaa kyselemään, koska se on varma että haukkuja tulee!
Hoito on siis helpottanut monin tavoin elämäämme ja lisäksi esikoisemme on saanut ihan erilaista rohkeutta/ aktiivisuutta lapsiryhmässä olemiseen kun ei voi turvautua aina minuun. Hän meni siis hoitoon 3,5-vuotiaana ja kuopus saa mennä 3-vuotiaana.
no ei päätä, mutta meistä se oli hyvä idea ja eipä olllut lapsellakaan sitä mitään vastaan.
Minä olen tehnyt töitäni jo viisi vuotta puistotädin ja seurakunnan kerhon aikana.
Ja miten se herkkä lapsi isoon päiväkotiin jotenkin helpommin jää?? Meillä ainakin kerho on ollut huomattavasti pehmeämpi lasku.
Oman laitan jo 3,5-vuotiaana, vaikka 1-vuotias kotona. Meillä ei ole lähellä leikkipuistoa, eikä muutenkaan naapurustossa samanikäisiä, päiväkerhoon pääsi 3. varasijalle. Perhekerhossa taas on lähes pelkästään 0-2-vuotiaita.
täältä sun on ihan turha kysyä tätä asiaa koska 80% vauva aihe vapaalla keskustelevista (lue vittuilevista) naisista on kotiäitejä, jotka vastustavat henkeen ja vereen ns virikepäivähoitoa. Tee ihan niin kuin susta itsestä parhaaksi tuntuu, joillekkin 4-vuotiaille 2-3 päivä päiväkodissa sopii, toisille ei. Lapsetkin ovat niin erilaisia. Itse en veisi lastani seurakunnan kerhoihin. piste. Voitahan pitää lasta hoidossa lyhyttä päivää? Katso mikä parhaalta tuntuu ja onko lapsesi halukas sinne lähtemään. Kaikki tekee niinkuin asiat parhaaksi näkevät!
5-vuotiaan pojan kolmena päivänä viikossa tuttuun päiväkotiin.
Hänelle ei todellakaan riitä pelkkä kotonaolo, puistoilu 1-3-vuotiaiden seurassa ja kerhot joissa askarrellaan tai musisoidaan pari tuntia, jälleen yleensä nuorempien kanssa. Kaipaa ikäistään seuraa, poikien meininkiä ja vapaata leikkiä - ja sitä meidän päiväkodissa on tarjolla.
En ymmärrä, että leikki-iän ihanimpina vuosina, 4-5, jolloin rakennellaan majoja, leikitään sotaa, kauppaa, kotia jne. isolla porukalla, estäisin sen häneltä. Toki rauhallisempia kotipäiviä tulee tällä järjestelyllä yli puolet viikosta ja sekin on ihan kiva juttu. Lapset ovat tietysti erilaisia ja kaipaavat nauttivat eri asioista ja hän sattuu olemaan hyvin sosiaalinen persoona, jolle porukalla leikkiminen on tosi tärkeää.
Kerhot ja muut harrastukset on keksitty. Minulla ei ole mitään vaikeuksia hoitaa lapsiani.