Kannattaako myydä velkainen omistusasunto (jossa ei viihdytä) ja muuttaa asumisoikeusasuntoon?
Ostimme pari vuotta sitten tämän rivitaloasunnon. Yhtiössä asuu pelkästään yli viisikymppisiä ihmisiä, jotka ovat täysin kaavoihinsa kangistuneita.
Emme kiinnittäneet tähän ostohetkellä huomioita....ikävä kyllä.
He eivät tunnu kestävän lapsiperheitä, yms. kaikkea muuta ikävää on heidän puoleltaan tullut. Muut asukkaat ovat alkuperäisiä asukkaita yli 20 vuoden ajan.
Velkaa asunnosta on vielä 150 000,- jäljellä ja itse olen juuri jäänyt äitiyslomalle, eikä rahat muutenkaan tunnu enää riittävän kaikkeen.
Ajattelimme, että josko myisimme tämän pois ja ostaisimme jonkun kivan rivarinpätkän asumisoikeusasuntoyhtiöstä, niissä tuntuu olevan lapsiperheitäkin, sekä " elämää" myös kodin seinien ulkopuolella.
Onko ihan tyhmä ajatus?
Pääsisi veloista pois. Pääkaupunkiseudulta emme enää halua uutta asuntoa ostaakaan, koska hinnat ovat täysin karanneet käsistä.
Olisi kiva jos elämiseenkin jäisi muutama euro kuukaudessa.
Kannattaako velkavankeus 30 vuodeksi ja jatkuva kituuttaminen kotona, ettei koskaan voi tehdä mitään muuta?
Kertokaa kokemuksia asumisoikeusasunnoista!
Kommentit (8)
Me saimme aso-asunnon noin kaksi vuotta sen jälkeen, kun numero oli haettu. Ihan heti ei laitettu tosin hakemustakaan sisään. Kohteesta riippuen voi tosin mennä kauemminkin kuin meillä.
Me ollaan tykätty aso-asumisesta toistaiseksi. Ei tarvitse kitua velkojen kanssa, mutta toisaalta pääsee halvemmilla kuukausivastikkeilla kuin vuokralla. Loppujen lopuksi omistusasuminen tulisi tosin halvemmaksi.
Uusiin asoihin varmaan muuttaa lapsiperheitä, kuten uusiin taloihin yleensä, mutta meillä kaikki ovat asuneet täällä jo 15 vuotta ja lapsia on vähän. Kuitenkin meidän lasten meteliä ym. ymmärretään hyvin.
Uuteen ja isompaan. Edullisemmat asumiskustannukset (sopii kun meillä pieniä lapsia, eli hoitovapaata pidän muutamaan otteeseen). Kaikin puolin huolettomampaa ja helpompaa asumista ainakin meille, tällä hetkellä.
Jossain vaiheessa sitten varmasti katsellaan taas omistusasuntoa, mutta ei nyt ainakaan muutamaan vuoteen.
Kannattaako maksaa vuokraa 1000¿ ja siihen vielä päälle asomaksu?
Minun mielestäni ei.
esim. hoitovapaan aikana omistusasuminen on helpompaa.
ja tsekatkaa tarjonta. Meidän perhe muutti omistusrivarista 20 neliötä isompaan asoon, koska tämä sijaitsee paremmalla paikalla (koulut, päiväkoti jne. vieressä), on vain muutaman vuoden vanha, paljon lapsiperheitä ja asumiskustannukset ovat paljon pienemmät kuin sijanniltaan jne. vastaavassa omistusasunnossa. Niitä ei tosin ollut, eikä ole vieläkäään tarjoalla näillä nurkilla... Meillä ei ole aso-maksusta velkaa.
Ei olla kaduttu. Jos jonain päivänä rakennetaan ok-talo, niin tästä pääsee varmasti eroon, eikä ole pelkoa myyntitappiosta tms. Toisaalta ei saa muuta myyntivoittokaaan kuin indeksikorotuksen. Itse asuntoon ja asumisympärisöön olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Pienissä asunnoissa vaihtuvuutta tapahtuu, mutta suuremmissa hyvin harvoin.
on vanhempien ihmisten määrä paljon asukkaissa lisääntynyt. Ehkä ei kuitenkaan näissä isommissa rivitaloasunnoissa. Yli 55-vuotiaat ovat ruuhkauttaneet kuulemma koko järjestelmän.
taloudellisesti se ei todennäköisesti kannata. Muuten se voi kannattaa, jos te ette kerran nykyisessä asunnossa viihdy.
Se on sitten eri asia, onko asoasunnoiss oikeasti lapsiperheitä jne. Mun kokemukseni mukaan ei. Lapsiperheet muuttavat niistä nopeasti pois. En tiedä miksi, tämä on vain tuttavapiiristä tehty nopea tilasto. Itse en ole sellaisessa koskaan asunut.