Saako vanhempainrahaa jos ei käy neuvolassa sovitusti?
äitiysavustusta ei saa, sen tiedän, mutta miten on päivärahan kanssa?
Kommentit (7)
mun mielestä tuo jälkitarkastuksen suhde rahansaantiin on älytön
kai se on aika hyvä ettei ole tiennyt raskaudesta
Vierailija - 27.04. 18:29 vastaa tähän viestiin (5/8)
Jep, mutta jos vanhempain vapaan pitääkin mies, niin hänen ei tarvitse käydä urologilla saadakseen päivärahansa
mun mielestä tuo jälkitarkastuksen suhde rahansaantiin on älytön
Uskotko todella, että naiset lakkaisivat käymästä jälkitarkastuksessa, mikäli he saisivat päivärahan ilman tuota tutkimusta?
Mä en, oma kehoni on minulle siksi tärkeä. Mutta olettamus siitä, etten huolehtisi terveydestäni kuin rahallisen sanktion uhalla, on mielestäni liioiteltu, etenkin, kun jälkitarkastuksen tekemättä jättäminen ei myöskään aiheuta kansallista katastrofia.
Sitten seurasi kuuliaisuuden aikakausi, jolloin kaikki äidit seurasivat laumana, mitä käskettiin tehdä.
Nykyään on taas toisin individualismin ja koulutustason noustua. Minä itse en esimerkiksi olisi käynyt jälkitarkastuksessa jos rahat eivät olisi olleet siitä kiinni. En ole erityisen ihanstunut siihen ajatukseen, että kuntaviranomainen seuraa terveyttäni ja mielenterveyttäni ja minua " neuvoo" terveydessäni joku, joka on saanut noin puolet siitä koulutuksesta minkä minä. Käytän mieluummin yksityisiä palveluita joiden rekistereitä voin kunnolla kontrolloida ja estää koko rekisteröinnin jos niikseen tulee. Ja tuossa neuvomisessa on sattunut, että se nuori sairaanhoitajanplanttu neuvolassa on tavannut minulle ääneen jotain esitettä, jonka olen lukenut itsekin, ennen kuin hain lisätietoa kirjastoista - ennen kuin erehdyin kysymään jotain. Ei sitten ollut hyötyä siitäkään, mutta pakko oli käydä...
Eli äitiyslomaa ja -rahaa varten tarvitset todistuksen raskaudesta jossa näkyy laskettu aika ja vanhempainrahaa varten täytyy olla todistus lopputarkastuksesta.