Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yli 2-vuotiaille purkkiruokaa

24.04.2008 |

Annatteko yli kaksi vuotiaillenne paljon purkkiruokia vielä?

Poikani on 2,5 v ja annan usein toiseksi ruoaksi purkkiruoan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi siirtyi jo alle 10kk iässä tavisruokaan ja purkkeja käytetään vain anoppilassa. Anoppi kun ei välttämättä tarjoa lämmintä ruokaa ollenkaan, niin otan purkkeja varuilta mukaan.

Meillä jo 1v syö välillä niin paljon, että pitäisi aina tarjota 1-2 purkkia. En viitsi. Syön aina itse samalla kun lapsetkin ja samaa ruokaa, joten teen kuitenkin sen 2 lämmintä ateriaa päivässä.

Vierailija
2/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen ollessa vielä korvike-vauvamössö-linjalla annoin esikoiselle (1,5-2,5vee) purkkiruokaa muutaman kerran viikossa, niin kauan kuin kelpasi. Kuopukselle maistui kuitenkin sama ruoka kuin muille tosi varhain, joten lasten ollessa 2,5v ja 1v purkit jäivät lopulta kokonaan.

Kun purkkeja ei antanut kovin usein, ne eivät enää maistuneetkaan. Toisaalta kiva, toisaalta olisivat olleet käteviä reissun päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole suoraan sanoen tullut edes mieleen tarjota pojalle purkkiruokaa enää sen jälkeen kun hän oli suunnilleen 1 v. Ei varmaan edes maistuisi, kun on tottunut tavalliseen ruokaan. Ei syödä purkkeja edes reissulla, aina on löytynyt muuta syötävää.

Vierailija
4/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäiselle annan vielä. Välillä kiireestä johtuen ja välillä koska itselleni tekemäni ruoka on ollut liian suolaista. hyvin maistuu ja reissussa kätevää ja edullista, kun ei esim ruokapaikassa tarvii ostaa lastenannosta.

Vierailija
5/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä joskus mukana retkillä jos tiedän että ei syö eväitä muuten tarpeeksi (eväinä siis jotain ei niin täyttävää). Kotona ei kyllä tulisi mieleenkään tarjota, ainakaan jatkuvasti. Aikamoista mössöä ovat kuitenkin. Kyllä meillä kaikki (myös 1v3kk pikkusisko) syödään joka päivä samaa ruokaa, vähäsuolaisuuteen oppii itsekin nopeasti. Ja kyllähän kaikkia mausteita voi ihan normaalisti käyttää. Syön kyllä itsekkin lämpimän ruoan lounaaksi päivittäin.

Tipy

Vierailija
6/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä annan, on oikeestaan melkein ainut ruoka jota syö. Siis muutenkin sosekeitot, ihan sama onko siis omateko vai purksita, poika syö tällä hetkellä vaan sosekeittoja ja muita vaan vähän maistaa ja sitten kiittää ruoasta ja lopettaa syönnin.

Kyllä varmasti antaisin muitakin purkkiruokia, jos ne alas menisivät :)

No mutta, meillä tutkitaan tosiaan nyt tätä ruokahaluttomuutta (allergiat) ja kun vatsa on aina ihan kovalla. Että tä voi olla osasyynä. En kauhistele noita purkkiruokia, jostain vauvalehdestä (saksalainen) luin artikkelin jossa oli tutkittu ruokia ja ovat kuulemma hirmu hyvänlaatuisia ja terveellisiä.

Vierailija
7/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrään kyllä ihan satunnaisen käytön vaikka matkalla (ulkomaille) tai muu pakottava syy (vanhemmat sairaina tms kykenemättömiä tarjoamaan normaalia ruokaa), mutta muuten olen kyllä todella tiukka noiden suhteen. Tarkoitan nimenomaan näitä ruokaruokia, niitä hedelmämössöjähän voi syödä vaikka aikuisetkin puuron kera.

Normaalia ruokaa voi hyvin tehdä sellaisen satsin, että siitä irtoaa useammalle ruokakerralle vaikka pakastimen kautta, siis jos ei muuten jaksa ruokaa laitella usein. Esim. jauhelihan paistamalla siitä saa osan keiton joukkoon, osan makaroonin kylkeen ja kolmanneksi risoton. Minua jotenkin pöyristyttää ajatus niistä purkkiruokien lihoista, jotka päiväyksiä seuraamalla voi lojua purkissa jopa vuosia. Ei ainakaan omia makuhermojani kutkuttele. Puhumattakaan siitä lasin määrästä, mikä purkeista tulee " turhaan" , kun voisi hyvin antaa ihan omatekoistakin.

Lisäksi ruokien koostumus, mössömöisyys, ei ole suotavaa leikki-ikäiselle. Tuoreissa raaka-aineissa on paitsi erilainen tuntu niin myös maku. Kun mössö on lautasella niin siinä ei myöskään silmä lepää kauneutta ajatellen, toisin kuin hyvin kasatussa annoksessa, jossa on tuoreet kasvikset ja muut ruoka-aineet lapselle tarjolla. Nämä on pieniä juttuja, mutta on se hyvä miettiä, millaisia ruokailutottumuksia lapset oppivat. Minusta on myös tärkeää, että perhe syö mahdollisimman samaa ruokaa (toki allergiat tai muut rajoitteet huomioiden) ja samaan aikaan. Onhan se houkutteleva ajatus lämmittää jokaiselle kolmelle lapselleni puolisen minuuttia mössöä, niin meniksi kaikenkaikkiaan ruoanlaittoon vain 1½ minuuttia, mutta mielummin näen vaivan laittaa tuoreen ruoan.

Vierailija
8/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vanhempi lapsi myös 2,5v. enkä enää anna purkkiruokaa (mutta vielä muutama kuukausi sitten niitä oli varalla kaapssa), mutta kaapista löytyy aina varalta muuta valmisruokaa, jottei pojan tarvitse nälkää nähdä. Valitettavasti en ole niitä superäitejä, jotka jaksavat/ehtivät tehdä sen 2 ateriaa päivässä ja joskus pääsee käymään niinkin, että se pakkaseenkin tehty ehtii loppua ennenkuin joku kerkeää tarttua kauhanvarteen. Mutta onneksi Saarioinen tekee loistavia ja ruokaisia vaihtoehtoja meitä " väsyneitä ja laiskoja" äitejä varten ja olen itselleni näistä synninpäästön antanut - ei ne lapset, jotka ovat päiväkodissa juuri sen " itsetehdympää" ruokaa saa.

T: vauvan ja taaperon väsynyt äiti

puhihaa:

Annatteko yli kaksi vuotiaillenne paljon purkkiruokia vielä?

Poikani on 2,5 v ja annan usein toiseksi ruoaksi purkkiruoan.

Vierailija
9/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pojalle kelpaa kaikki ruoka, oma ja valmis. eikös monen purkin kyljessä ole 3v asti niin miksi ei antaisi. teen itse joka pv ruoan ja syön itsekin ja on pakastimessakin kaikenlaista, mutta annan kyllä niitä purkkeja ja usein lisään prérunaa niihin.

en taida olla superäiti ollenkaan.

Vierailija
10/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei ole syöyt purkkiruokia vuoden iän jälkeen, ei varmasti enää niitä huolisikaan jos tarjottaisiin kun siirtyi suoraan niistä ihan sileistä mössöistä kotiruokaan.Meilläkään ei varsinaisesti tehdä kahta lämmintä ruokaa päivässä vaan tyttö syö lounaalla joko eilistä päivällistä tai sitten sulatan pakkasesta kastiketta ja keitän sen kanssa pastaa tai riisiä, musta on aika vaivatonta pakastaa kerta annoksina erilaisia liha,kala ja kanakastikkeita, niistä saa ruokaa nopsaan ja voi napata mummolaankin mukaan. reissussa ja ravintolassa tyttö syö ihan samaa ruokaa kuin muutkin.

Vierailija
11/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei allergioiden takia koskaan ole ollut sopivia purkkiruokia, jotka olisivat kyllä monessa kohtaa elämää helpottaneet.

Niinpä aina kateellisena katsoin, kun joku pystyi peruna-liha-porkkana ruokaa lapselleen tarjoamaan. Meillä kun elettiin bataatilla ja kanalla 1,5 vuotta....

Nyt allergiatilanne helpottanut, mutta lapsi hyvin nirso ja syö tosi vähän. Eli edelleenkään en pysty tarjoamaan purkkiruokaa, vaikka joskus haluaisinkin!

Tällä taustalla minusta huonoutta ei ole se mitä ruokaa antaa, vaan se, että tekee parhaansa käytettävissä olevilla resursseilla ja tarjoaa 2 krt päivässä terveellisen ruuan ja lisäksi välipala(t) ja puurot.

Tottakai itse tehty on paremman näköistä ja ehkä maistuvampaa (useimmiten) kuin purkkiruoka, mutta niissä taas on ravintoarvot laskettu ja mietitty.

Suvaitsevaisuutta!

Vierailija
12/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö vielä purkkiruokia oikean ruoan lomassa, enkä tunne siitä yhtään " syyllisyyttä" .

Vierailija
13/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan purkista lähinnä kalaruokaa jos en itse joka viikko sellaista tee. Sitten kun teen esim. kalakeittoa pistän kyllä pakkaseen. Poika tykkää kovasti kalasta ja lohiateriat purkista kelpaavat mainiosta. Olen kuullut että useat äidit tekevät näin joten syyllisyyttä en tunne.

Rietu

Vierailija
14/26 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole sen jälkeen kun poika alkoi syödä samaa ruokaa kuin me, huolittu purkkiruokaa. (Sitä ennen kyllä upposi, mutta kun pääsi " kunnon" ruuan makuun, niin ei millään). Niitä silloin tällöin kiireessä tai ihan vain laiskuuksissani yritän tarjota, mutta eihän ne kelpaa ollenkaan! Pakkohan sen on sitten alkaa valmistaa kunnon ruokaa lapselle :)

Tosin suomalaiset lastenruoat ovat varmasti laadultaan ihan " kunnon ruokaa" myös, eli en tietenkään tarkoita, että purkkiruokaa antavat antaisivat lapselleen jotain moskaa. Tarkoitan kunnon ruoalla tietenkin itse valmistettua ruokaa.

Hedelmäsoseet menee puuron kylkiäisenä ja niitä kyllä päivittäin menee 2-4 purkkia. (ja väliin kierrätysasiaa: kaikki lasi ainakin meillä menee lasin keräykseen, joten en kanna siitä syyllisyyttä)

Vierailija
15/26 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaasta saakka poikamme on syönyt pääsääntöisesti samaa ruokaa kuin me itsekin eli purkkiruokaa tarjoamme vain hätävarana, jos jossain kyläpaikassa ei ole 2 ateriaa tarjolla päivässä. Syömme yleensä itsekin kahdesti päivässä, joten normaalisti ei ole ongelmaa. Poika (nyt 1,5 v) on myös kaikkiruokainen ja haluaa maistaa kaikkea mitä mekin syömme.

Vierailija
16/26 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pääsääntöisesti syö kotiruokaa, mitä me vanhemmatkin, tottakai. Mutta esim. yhtenä päivänä viikossa kerhoon otan mukaan evääksi purkkiruoan. Myös joskus jos laiska päivä, eikä ole jäänyt edellisen päivän ruokaa lounaaksi, niin annan purkkia. Eikä ole huono omatunto! :)

Kuitenkin niin paljon teemme sitä kotiruokaakin, emmekä muuten käytä paljoa mitään eineksiä tai puolivalmiita ruokia kaupasta yms.

Purkkeina käytämme niitä Piltin isoja purkkeja, 1- 3 v ja/ tai Hippin ruokia.

Vierailija
17/26 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kuten moni muukin, niin olen myös sitä mieltä, että purkit on ihan hyvä apu reissussa ja kylässä toisena ruokana.

Vierailija
18/26 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 1v2kk, ja syö toisinaan vieläkin Piltin 1-vuotiaille tarkoitettua purkkiruokaa, vaikka tavan kotiruokaa syönyt jo pääasiassa 10kk iästä.

Syinä mm. näitä edellä mainittuja seikkoja:

- kätevä ottaa reissuun

- jos teen itselle (ja isälle) liian suolaista ruokaa (näin tosin harvemmin)

- jos en jaksa tehdä ruokaa lainkaan (heh..itse siis söisin vain leipää tms.)

Ja näin aion toimia vielä varmasti jonkin aikaa. Välillä purkkiruoan tilalle tuleepi tällaisen " laiskan" äidin pelastus - ne edellä mainitut einekset, kuten Saarioisten laatikot ja soseet jne. Todellinen pelastus esim. kiireen keskellä, tai vaikka jos vauva perheessä ja äidin voimat poissa. Enkä tod. koe huonoa omaatuntoa!!! :)

Uusavuton Pi-Ki, joka yrittää kovasti harjoitella ruoanlaittoa, kun ennen lapsen syntymää ei paljon makaronilaatikkoa kummempi onnistunut =)

P.S. Edellä mainittiin (en muista nimim.) hyvä keino, jos itse tekee harvemmin kalaruokia - tarjoaa tosiaan edes lapselle sitä purkkiruoan muodossa!!! Tunnustan nimittäin, että itse harvemmin teen kalaruokia, jollei puhuta kalapuikoista tai uunilohesta... ;)

Vierailija
19/26 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 lasta, joista vanhimmainen ei oo ees koskaaan purkkien muodossa syöny muita kuin hedelmäsoseita,eikä niitä oo paljo yli 1veenä suostunu syömään. Kakkonen taas söi n.5-8kk ajan purkista liha,kanasoseet,kun mun tekemä ei menny alas, sihtikurkku siis. Hedelmäsoseita söi myös reiluun 1vuoteen asti. Nuorimmainen on maistellut kaupan ruokapurkkeja,mutta ei maistu ja toisekseen hänellä on sellaisia " kummallisia" allergioita,että kaikki mausteet yms. ei käy... Nyt kuopuksella on ikää 1v3kk syö maksimissaan pari kolme kertaa viikossa hedelmäsoseen iltapalaksi, niinä iltoina kun en anna puuroa... Lisäksi nuorimmaiselle käy vain luomumaito juotuna. eikä vauva-aikana kaupan jauheesta valmistetut tai valmiit tetrapuurot käyneet alkuunsa.

Minä teen joka päivä lapsilleni aamupäivällä ruoan itse, käytän myös edellispäivän ruokaa,tai pakastettua ruokaa, eineksiä teen tosi harvoin ruoaksi,edes meille vanhemmille... joskus sitten keitän myös puuron aamupäiväruoaksi lapsille. Me vanhemmat yhden lämpimän ruoan päivässä. ja lapset eivät reissussa kaupaa sitä kunnon ruokaa, syövät kahvilassa vaikkapa karjalanpiirakkaa,mehua tai vaikkapa munkkia niinkuin me vanhemmat!Tosin aina tulemme yöksi ainakin kotiin ja saavat illalla sitten puuron...

Vierailija
20/26 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö purkkiruokaa kun ollaan liikenteessä niin, että ei ole mikroa saatavilla eli esim automatkoilla (jos ruoka-ajat ei osu yksiin pysähdysten kanssa tai esim nukkuu muiden ruokaillessa) ja patikointireissuilla. Itse tehdyt ruuat on aika ikäviä musta kylminä, piltit uppoaa hyvin, on varmaan lapsikin aika ehdollistunut siihen, että purkkiruoka on taskulämmintä :-)

Kotona syö joko samaa kuin vanhemmat (jo 10kk alk.) tai hänelle pakastimeen tehtyjä hätävararuokia (eli teen edelleen välillä satsin " vararuokia" sopivina annoksina pakastimeen). Meillä muksulle kelpaa hyvin myös maustetut ruuat. Mun suurin syy siihen että vararuokina ei ole kaupan purkkeja on niiden hinta eli ovat huimasti kalliimpia kuin kotiruoka. Ja kuten joku muukin, tarjoan purkista lähinnä kalaruokia, koska niitä ei ehkä muuten tule valmistettua montaa kertaa viikossa (tosin meillä ei siis edes joka viikko syödä yhtäkään purkkiruokaa).

Kaupan hedelmäsoseita puolestaan käytämme minimaalisesti kun tuon ikäinen voi syödä hedelmiä sellaisenaan ja puuron on tottunut syömään ilman lisukkeita tai satunnaisesti marjakiisselillä/pakastemarjoilla.

Mutta huonommuutta on turha tuntea jos purkkiruokia tarjoaa. Ravintosisällöt on niissä kyllä tarkkaan laskettu ja suolaa (ja rasvaa) kohtuudella toisin kuin suurimmassa osassa eineksiä.