Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etteko te ikinä tee asioita kahdestaan kummilapsenne kanssa?

24.04.2008 |

Täällä niin kauheasti korostetaan, miten kummius on perheasia ja kuuluu koostua perhekyläilyistä. Miten kummi sitten eroaa muista perheystävistä? Tuo syntymäpäivä- ja joululahjan? Ainakin minulla parasta yhteistä aikaa kummilasteni kanssa ovat olleet meidän kahdenkeskiset jutut, ei se, että istun mieheni kanssa kummilasteni vanhempien kanssa kahvipöydässä, samalla kun kummilapseni, hänen sisaruksensa ja meidän lapset yrittävät tuhota lastenhuonetta.

Tietenkin ihan vauvan kanssa ei kahdenkeskistä aikaa niin vietetä, mutta jo leikki-ikäisten kummilapsieni kanssa olen käynyt kahdestaan retkillä, lastentapahtumissa, ravintolassa syömässä jne. Ja mitä isommaksi kummilapset tulevat, sen tärkeämpää on juuri se, että kummi viettää kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa, muutenhan koko kummi ei eroaisi mitenkään muista perheystävistä.

Mieheni käy usein kummilastensa kanssa kalassa tai metsäretkillä, on opettanut heitä purjehtimaan optimistijollalla jne. Minä taas olen loppukesäksi suunnitellut yhteisen Tukholman reissun vanhimman kummityttäreni kanssa. Meidän lasten kummit myös vievät poikia lyhyille, ikään sopiville reissuille, eivätkä mitenkään välttämättä tapaa minua ja miestäni läheskään joka kerta kummilapsiaan tavatessaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkin ilman miestä tai kummilapsen vanhempia mutta omat muksut on olleet mukana joka kerta.

Vierailija
2/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapsia huomioin synttäri- ja joululmuistamisten lisäksi kyselemällä kuulumisia ja osoittamalla erityishuomiota silloin kun tavataan. Esim kyläillessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos ei olisi omia lapsia (meillä 5 lasta) niin kummilapsen kanssa tulisi tehtyä jotain kahdestaan. Nyt on tekemistä jo siinäkin, että saamme järkättyö kaikille omille lapsille kahdenkeskistä aikaa jommankumman vanhemman kanssa...

Kummilapsi on perheensä ainokainen ja musta on vaikuttanut siltä, että hän tykkää kovasti käydä meillä kyläilemässä jo senkin takia, että meillä on aika erilaista kuin heillä (kummilapsi kyläilee siis ilman vanhempiaan).

Vierailija
4/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen kanssaan olen viettänyt paljonkin aikaa kaksistaan. Meillä oli ihan traditio, että joulun aikaan käytiin katsomassa jokin Disneyn piirretty elokuvissa ja samalla käytiin syömässä ja jätskillä. Olen käynyt hänen kanssaan myös Lintsillä ja olipa hän kerran kanssani ruotsin risteilylläkin.

Toisen kummilapseni kanssa yritin vastaavaa käytäntöä, mutta ko poika on niin ujo ja arka, ettei uskaltanut lähteä minnekään ilman omaa äitiä. Niinpä teimme retkiä (mm Heurekaan, korkeasaareen ym) kolmistaan.

Kaksi viimeistä kummilasta ei ole saanut kahdenkeskistä aikaa, kun vähintään omat lapet on siinä mukana aina.

Vierailija
5/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka suurimpia idoleita ovat omat, vähän vanhemmat poikani. Hänestä olisi varmaan oikeastaan aika kamalaa, jos joutuisi viettämään aikaa kahdestaan minun kanssani ilman serkkuja.

Vierailija
6/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heistähän tosin yksi on mieheni kummilapsi, joka ei erinäisistä syistä voi asua äitinsä kanssa, joten siinähän tulee hänen kohallaan hoidettua ne kummivelvollisuudetkin siinä sivussa.

Vierailija
7/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia lapsia. Tai oikeastaan ei riitä kiinnostus, koska tottahan on, että sitä ehtii, mitä haluaa.

Vierailija
8/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä itse rohjennut lähteä kanssani mihinkään ilman perhettään. Ensi kesänä ajattelin taas kysyä, kun koulumaailma on ehkä vähän jo tuonut rohkeutta lisää

Vierailija
9/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kummilapsi on monesti ollut minun ja lapseni luona kylässä/puistossa leikkimässä ilman vanhempia. Eli minä ja kaksi noin 3-vuotiasta. Säpinää riittää

Vierailija
10/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, miten teillä on aikaa? Kun juuri ja juuri on aikaa tehdä OMIEN lasten kanssa noita spesiaalijuttuja... Saati sitten että ajan pitäisi riittää kummilasten kanssa kaksin touhuamiseen. Ja mummoloissa käymiseen, parisuhteen hoitamiseen, ystävien tapailemiseen, omien sukulaisten tapaamiseen... Ei oikeasti ole aikaa kaikkeen.

Vierailija
11/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään kovin usein ei kaikkien kanssa ehdi spesiaalijuttuja tehdä, mutta pari kertaa vuodessa per lapsi on kyllä tavoite. Meillä jos omat hyörivät mukana, on meno sellaista, että siihen kummilapseen ei kyllä paljon ehdi keskittyä, mutta toki meillä joskus joku kummilapsista sisaruksineen on hoidossa.

Meidän omat ovat kohta 14 täyttävä, kohta 5 ja kaksi juuri 8 kk täyttänyttä, joten säpinää on välillä omastakin takaa.

Vierailija:

Mutta kummilapsi on monesti ollut minun ja lapseni luona kylässä/puistossa leikkimässä ilman vanhempia. Eli minä ja kaksi noin 3-vuotiasta. Säpinää riittää

Vierailija
12/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa, niin sen käyttää paljon mieluummin omien lastensa kanssa.

Vierailija
13/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheellisenä tapaan näitä uusia kummilapsia perheenä, johtuen varmaan lähinnä siitä että itselläni on kovin vähän sellaista aikaa jossa ei ainakin omat lapset olisi mukana.

Vierailija
14/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttö on täysin kotihoidettu, ainoakaan lapsista ei ole ollut vieraan hoidossa. Muutenkaan meillä ei tunnu olevan muuta arvoa kummeina kun antaa lahja joskus harvoin tavatessa.

Vierailija
15/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä ei saa niin paljon pelata, tylsää! Kaksi kummityttöä, toinen murkkuiässä, ei halua kotoaan mihinkään edes vanhempiensa matkassa. ;) Ja ala-asteikäinen kummityttö, on aina vanhempiensa kanssa. Olen sanonut vanhemmille, että tuo vaikka päiväksi meille leikkimään ja menkää johonkin, ei ole näkynyt.

Lahjat, kortit ja muistamiset tuntuvat olevan kaikkein tärkeintä.

Vierailija
16/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummin pitäisi olla aktiivinen tuki- ja elämyshenkilö ainakin, monet vielä toivoo sen lisäksi lahjoja ja muuta muistamista. Mun lasten kummit saa olla juuri sellaisia kuin haluaa, enkä kouhota tai korosta asiaa lapsille mitenkään. Kukin jaksamisensa ja resurssiensa mukaan, jotenkin tuo kummijuttu on monessa tapauksessa niin teennäistä. Kummien " paremmuudella" kilpailee niin lapset kuin kummit itsekin.

Minä muistan lahjalla synttärinä ja jouluna. Ja kortilla nimipäivänä. Ja jos perheinä tavataan, niin yritän antaa vähän extrahuomiota kummipojalle. That' s it. Omat lapset ja oma elämä vie ihan tarpeeksi energiaa muutenkin.

Vierailija
17/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko taputuksia ja aploodeja etta oletpa sina sitten ehtivat nainen ja huippukummi??

Vierailija
18/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta, meillä on itsellä viisi lasta ja yhden kummi on yhden kerran ollut hänen kanssaan pari tuntia, muut eivät koskaan kenenkään kanssa.

Vierailija
19/19 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä näille kirjoittajille tuntui olevan itsestään selvää, että kummius on koko perheen asia ja kummilasta nähdään vain ja ainoastaan ja nimenomaan niin, että kyse on perhekyläilystä. Se taas eroaa huomattavasti siitä, mitä minä olen tottunut kummeilta odottamaan (miten siis itse toimin omien kummilasteni kanssa, miten minun lasteni kummit toimivat ja miten tiedän muiden toimivan kummilapsiensa kanssa.)

Vierailija:

Haluatko taputuksia ja aploodeja etta oletpa sina sitten ehtivat nainen ja huippukummi??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme