Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

♥ ~*~ ♥ KESÄNUPUT to-su ♥ ~*~ ♥

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kyllä kivan näköinen. Ihania ne oranssiraidalliset vaatteet. Muuten se taitaakin olla lähes samanlainen kuin tuo edellinen pakkaus, joka kerkesi mulle tulla.

Mua ihmetyttää se naisten kondomi? Onko kukaan sellasta käyttänyt, mahtaa olla epäkäytännöllinen..tai siis pysyykö se paikallaan?..

Kiva ilta tulossa, vapaa ilta mulle. Mennään tyttöjen kaa pizzalle. Jännä, että meistä jokainen odottaa/on saanut vauvan vähän ajan sisään. Niin se vauvakuume vaan leviää tuttavapiirissä :))

Valjenvaimolla onkin laskettuaika näinä päivinä, saapa nähdä milloin Luka saa sen serkkutytön/pojan. Viittisköhän häiritä, tiedän että häneltä monet kyselee että joko, joko? Pistää varmaan ärsyttämään..

Jotenkin vetämätön olo. Tuntuu ettei saa happeakaan riittävästi ja jatkuvasti huokailuttaa. Pitäisi kaupassakin käydä...miten jaksaa???

..Taas näitä päiviä, ettei mielenkiinto riitä mihinkään..

Palaillaan,

t:Rouva rv 34+3

Vierailija
22/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mikä yllätti raskaudessa? Eli ne kuvitelmat mitkä oli " haaveiluvaiheessa" vs. tähän päivään olleet olotilat

Eipä tässä mikään sillai enää ole yllättänyt. Ensimmäistä odottaessa olin 19-20 vuotias kakara jolla meni korvantauksia kuivaksi pyyhkiessä se odotusaika. Siihen kun lasketaan päällepäsmäriäiti ja narsistimies niin olihan toisinaan ihan ihmeissään. Toista odottaessa olikin sitten raskaampaa. Kilpirauhanen kun alkoi vittuilla niin olo oli aikas vetämätön varsinkin siinä kesällä, kun laskettu aika oli elokuussa. Ja jestas sitä turvotuksen määrää.. se yllätti.

Nyt olen vähän enempi ollut tolkuissani tässä raskaudessa kuin edellisessä. Lääkitys on kohdallaan, niin sanoakseni ;D Kuvittelin että menisi helpommin kuin tuo pojan odotus edellisellä kerralla kun kuntokin oli paljon parempi. Esim juoksin iltalenkkinä sitä 3-5km ja olin ns Elämänikunnossa. Tämä selkäsärky pysäytti kertalaakista. Kai sitä on alkanut vanhaksi tulla.

2. Mikä yllätti synnytyksessä? Tämä tietysti vain uudelleenodottajille (anteeksi ensikertalaiset). Niin ja lisänä että myös siinä toipumisvaiheessa?

Esikko syntyi hätäsektiolla. Sinänsä siihen ei osaa varautua ja vähän pelästytti, mutta kaikki meni hyvin. Toisen kohdalla sain synnyttää ihan normialakautta ja se yllätti, miten tilanne vie mennessään. Ei sillä tavalla ollut mitään suunnitelmia tai odotuksia, kunhan ipanan saisi vaan ulos. Mutta se ponnituksen tarve on niin naiseen rakennettu sisään että sieltä se pullahti. Helpompaa kuin olin kuvitellut.

Alasynnytyksestä toipuminen oli ihan lasten leikkiä verrattuna siihen leikkaushaavaan. Jukoliste että se oli pitkään kipeä ja tulehtuikin sitten kun kesähelteet tulivat. Olin toista synnyttämään lähtiessä käänteinen pelkopotilas, pelkäsin sitä että leikkaavat taas.

3. Mikä oli toisin toisen/kolmannen jälkeen? Liittyen edelliseen?

Ensimmäisen kohdalla piti miettiä että kumpaanko päähän laitetaan vaippa ja kumpaan tungetaan tissiä. Toisen kanssa meni jo vähän luonnollisemmin. Luulen, ettei tämän kolmannen kanssa niin enää jännitä. Toivottavasti en unohda sitä kauppareissulle tms kun alan univajeisena liikkua kylillä.. ;)

Ja sitten muuta: Tytteli ja Kaneli olivat vaakamamboilleet miehensä kanssa. olen havahtunut ihan samaan juttuun, ettei kaikista asennoista tule enää mitään. Päällä en pysty olemaan kun vihloo ja lähetyssaarnaajia jos leikimme, keuhkot lyttääntyy. Pöydän reunalla on ollut hauskaa ja saunan lauteilla. :D Ja mun mies ainakin tykkää niistä vaihtoehtoisista menetelmistä hoidella hänet.

Sai tuossa imuroitua yläkerran ja laitettua kuivat pyykit kaappiin. Eteisen hiekkamäärästä olisi tehnyt parit hiekkakakut. Exästä johtuva vitutus on jatkunut ja ilmeisesti tämän voimalla siivouskin sujuu. Kuka siitä maton tamppaamisesta taas vihjaili, kiitokset. Tulee energia kanavoitua hyödyllisesti näin.

Lupasin kauraleipää vaihteeksi. Ruisleipää ja porkkanasämpylöitä olen leiponut viime aikoina joten vaihtelu ei ole varmaan pahaksi.

Uutisoivat sitä, että lyhyet hameet ja paljaat sääret sekoittavat julkkismiesten päät. Joo. Laittaisinko minihameen päälle ja lähtisin kaupuntille? Sitten huomiset lööpit kertoisivat miten kumman tavalla Kuopiosas miehiltä on nuljahtanut silmät vinoon ja muutama on nauranut itsensä sairaalaan..

- pirkko ja punkero rv 31+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin heti aamusella kurkkasin kelan sivuille hetken mielijohteesta ja löysin kuvat uudesta pakkauksesta mutta joku oli ollut aamulla odotuspalstalla vielä aikaisempi:)

Itse odottelin että tulis kerrankin kirkkaanpunaista ja onhan tuolla tuo räväkkä oranssi. Sain tällä viikolla oman pakkaukseni jossa ihastusta herätti se myrkynvihreä väri. Keltainen ja mintunvihreä ovat inhokkejani mutta ei auta. Jätin oman hakemukseni aika viime tipassa ja laskettu aikani on 7.6. joten voihan se olla että ihan kesäkuun lopulla vauvaansa odottavat saattavat saada uuden pakkauksen.

Ei siis harmita.

Mun vointi onkin olosuhteisiin nähden yllättävän hyvä. Mullahan oli niitä sokeriarvo-ongelmia joista samantien jo uhkailtiin insuliineilla (kätilö puhelimessa) ja laitettiin lähete naikkarille. No nyt on kulunut kolme viikkoa siitä eikä mitään ole kuulunut naikkarilta. Olen ollut tiukalla dieetillä ja mittaillut itse arvoja ja kaikki on ollut ok. Joten eipä tässä taida hätää olla. Ärsyttää vaan se miten se kätilö sai mut ihan paniikkiin oikeestaan turhan takia.

Painokin oli kahessa viikossa laskenut 3 kg. Itseäni hirvitti mutta terkkari oli tyytyväinen eikä lääkärikään huolissaan ( kävin hakemassa sairasloman jatkon samalla ja sainkin sen vihdoin äippäloman alkuun asti). Onhan toki tätä painoa ihan tarpeeksi ennestäänkin.

Istuminen (kuten tässä tietokoneella) on edelleenkin pahasta, siis siinä vaiheessa kun lähtee liikkeelle.

Pihaakin olen kuopsuttanut, välillä istualtaan kun eihän sitä tässä muuten oikein pysty. Ilmat on kyllä sitä hommaa suosineet.

Öisin tulee valvoskeltua vessareissun jälkeen. Kaikki asiat alkaa pyöriä päässä ja parikin tuntia siinä saattaa mennä. Viime yönä esikoinen sai jonkun kiukkukohtauksen ja tuli sitten mun viereeni nukkumaan. Se on kans sellainen yöheräilijä ja puhkuja ettei mun nukkumisesta tullut sitäkään vertaa enää mitään.

Nuoremmat pojat pidin perjantain kunniaksi kotona tänään joten eipä sitä pääse päikkäreillekään. Pikkupojilla onkin enää 3 päivää päivähoitoa sitten otan ne lopullisesti veks päivähoidosta. Keskimmäinen aloittaa toki eskarin syksyllä mutta jos onnistun sen 3 vuotta taas oleen kotona niin tämänhetkinen kuopuskin aloittaa sitten sinä syksynä koulun joten eskaria siis lukuunottamatta, hyvästi päiväkoti näiden kohdalla.

Töissä pitäisi mennä maanantaina käymään, avaimet ym. kortit palauttamassa. Ei kauheesti huvittaisi mutta pääsepä kaupungille samalla (jos jaksaa siellä kuljeskella).

En ole vielä saanut äitiyspäivärahastakaan päätöstä. Saan toki palkkaa työnantajalta sen vajaa 3 kk mutta kiinnostais silti tietää mitä sieltä tulee.Olen sitä laskeskellut kelan sivuilta ja käteen pitäis periaatteessa jäädä samanverran kuin nyt jää päivähoitomaksujen, työmatkan ja iltismksun jälkeen. Vaan kun ei tuosta meitin palkanlaskijasta aina tiedä mitä se on sinne ilmoitellut. Veroprosenttikin nousi ihan kauheesti vaikka tulot on huomattavasti pienemmät tänä vuonna kuin viimevuonna. Vaan kun ne on niitä sosiaalietuuksia ne.

Lämmintä viikonloppua kaikille!

Soilioili (eikä taaskaan viikoista tarkkaa tietoa)

Vierailija
24/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi äitiyspakkaus olisi ollut enemmän minun makuun. Kivoja olivat oranssiraidalliset, vihreäraidalliset ja makuupussi.

Tein eilen päätöksen tämän kevään opiskelujen suhteen. En enää edes yritä. Tuntuu, että viime aikoina opiskelu on ollut pelkkää haahuilua ja mitään en saa aikaiseksi. Täytyy sitten tehdä vauvan kanssa loput tentit ja gradu, ihan kuin se silloin olisi jotenkin helpompaa ;) Lisäksi saatetaan muuttaa Helsingistä pois kun mies nyt valmistuu ja hänen töiden mukaan sitten lähdetään tarvittaessa muualle. Pitkä matka ei varmasti yhtään helpota opiskelujen loppuun saattamista, mutta ei tästä mitään tunnu nytkään tulevan. Nykyään pystyn istumaan arviolta 30 minuuttia suoraselkäisessä tuolissa ja sitten alkaa taas kauheat supistelut. Joten päätin armahtaa itseni ja lopettaa opiskeluista stressaamisen.

Kadehdin teitä muita pienistä painonnousuista. Olen onnistunut saamaan painoa jo 15 kiloa ja kyllä tässä on vielä muutama kuukausi sitä aikaa tullakin. Aivan kauheaa. En ole edes mielestäni syönyt mitenkään hirveästi. Kai se on vain tämä yleinen aktiivisuus taso. Kun ei liiku niin painoakin tulee..

Tänään pitäisi lähteä syömään vanhojen työkavereiden kanssa. Päätin, että lyllerrän jotenkin paikalle, on varmasti ihan kivaa virkistystä korvien välille.

Olen ollut jotenkin todella väsynyt. Pikkumies masussa mylläilee öisin niin hirveästi, aamuviiteen asti menee juostessa vessa reilun tunnin välein. Hemoglobiinitkin alkavat mielestäni olla aika alhaiset 110 ja terkka ei vieläkään puhunut minulle mitään raudan syömisestä. Pitäisikö niitä alkaa syömään? Liian vähäinen ulkoilu tekee varmaan oman osuutensa tässä väsymyksessä. Eipä pysty oikein ulkoilemaan noiden supistelujen vuoksi.

Tänään ja huomenna pitäisi yrittää hiljalleen siivota, parvekekin on vielä kauheassa kunnossa. Anoppi tulee meille sunnuntaina lomailemaan ja en tiedä kuinka pitkään viihtyy. Toivottavasti lähtisi vappuun mennessä ;), vaikka ei tässä nyt mitään hirmuisia vappukarkeloita ole tulossa. Anoppi on tosin luvannut pestä ikkunat ja apu on kyllä todella tervetullutta. Anoppi on ihan mukava ihminen ja on viihtynyt kesällä ja keväällä meillä noin viikon verran kylässä. Ei siinä mitään, mutta onhan tässä kaksiossa aika ahdasta...

Sitten galluppiin

1. Mikä yllätti raskaudessa? Eli ne kuvitelmat mitkä oli " haaveiluvaiheessa" vs. tähän päivään olleet olotilat

Ensimmäinen yllätys joka oli tietysti tosi positiivinen oli se, että raskaus alkoi samantien kun ehkäisy jätettiin pois.

Sitten loput yllätykset eivät ole olleet kovin positiivisia. En ole tuntenut itseäni todellakaan hehkeäksi. Supistelut (joita on siis ollut aika paljon), kamalat liitoskivut, raskausarvet, väsymys. Oikeastaan olen ollut viimeiset kaksikuukautta toimintakyvytön ;). Raskaus on rajoittanut elämää jotenkin todella paljon, kuvittelin, että loppuun saakkaa porhalletaan täysillä. Sairaslomalla on oltu jo puolitoistakuukautta ja opiskeluihinkaan en ole jaksanut keskittyä. Seksi on lisäksi todellista pakkopullaa aina silloin harvoin, kun itsensä jotenkin saanut siihen viritettyä.

2. Mikä yllätti synnytyksessä? Tämä tietysti vain uudelleenodottajille (anteeksi ensikertalaiset). Niin ja lisänä että myös siinä toipumisvaiheessa?

Mapemaukka 30+6.

Vierailija
25/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppua tulen miekin toivottamaan, lähdetään mummolareissuun ja palataan sunnuntaina. Ihanaa vaihtaa maisemaa, mies nyt on semmonen kotisielu, ettei se oo kovin innoissaan lähössä. Mut hyvä vedota lapsilla, ite en kehtaa myöntää olevani ihan täpinöissäni :D

Tuosta uudesta äitiyspakkauksesta, ei ollu miun mieleen. Oranssi asu oli kiva ja ne ruskeat housut, muuta ei erikoista. -07 versio on miusta ihana. Naisten kondomista, omituiselta vaikuttaa, mutta pitäähän sekin " hauskuus" joskus testata, niin saadaan ainakin hyvät naurut.

Harrastin eilen extreme-urheilua ja kävin kolmen lapsen kanssa kaupungilla. Hiki tuli äidille, mutta pitäähän noitakin käydä joskus " kouluttamassa" kaupoissa käyttäymiseen. Ja voi mitä ihania lasten- ja vauvojen vaatteita olikaan, varsinkin kun harvoin käy, niin ihan hullaantuu..

Jaahas, kuopus meni esikon huoneeseen ja nakkasi oven kiinni, pitää mennä katsomaan, mikä koiruus nyt mielessä!

Piia rv 31+3

Vierailija
26/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä viikolla en ole saanut nukuttua kunnolla yhtään yötä!!

olin miten päin tahansa niin mahaa särkee!! ja vessassa pitää ravata!!

alan oleen ihan puhki..ku ei saa nukuttua!! olisko kenellääkään mitään neuvoja tai kikkaa miten saisin nukuttua yöni!! vai onks tää tälläistä loppuun saakka??

uusi äp-pakkaus on melkein samanlainen ku vanha! ehkä makuupussin vaihtaisin, mut muuten vanhassa on mielestäni parempi värimaailma :)

nyt päikkäreille ja sit ruon laittoon..rv33+5

Vierailija
27/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan mukavannäköinen tuo uusi äitiyspakkaus - kiva, kun joku oli sen bongannut :) Mutta mä kyllä henk.koht. tykkäsin enemmän tästä -07 pakkauksesta, jonka ite sain. Värimaailma on enemmän mun mieleen :)

Mutta sitten tuohon otsikkoon eli vauvan tarvikkeisiin. Oon tässä nyt kovasti koittanut pohdiskella, että mitä pitäis vielä hankkia. Kertokaahan te konkariäidit, mitä ihan oikeesti olis hyvä olla hankittuna jo ennen vauvan syntymää. Lähinnä kiinnostaa, kuinka paljon esim. vaippoja, petivaatteita, puklurättejä yms. olis hyvä olla jo valmiina. Ihan ekana kotonaoloviikolla kun tuskin tulee lähdettyä kauppoja kiertämään :) Ja onko esim. se rintapumppu järkevää hankkia ennen synnytystä?

On muutenkin ollut kiva, että kesänuppujen odottajissa on useampi sellanen, jolla on jo ennestään lapsia. Itse ainakin tykkään, kun ihan suoraan ootte kertonu lapsiperheen arjen ihanuuksista ja " ihanuuksista" , synnytyskokemuksista yms.

Jees. Ei mulla tän ihmeempiä. Kivoja viikonloppureissuja niille, jotka reissuun lähtee ja muille muuten vaan kivaa viikonloppua :)

makri, 32+2

Vierailija
28/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jaa, en oikein enää edes muista mitä sitä kuvitteli ennenkuin tiesi " totuuden" . Onnea ja auvoa kai. Kauhea iltapahoinvointi yllätti, samoin kauheat alavatsakivut joiden luulin enteilevän vaikka mitä vaikkei ne ei sitten mitään enteillytkään ( paitsi raskautta:) ). Raskaustila ei ole koskaan ollut mikään ihannetila mulle. Nykyisin ei yllätä enää mikään. Tässähän tää menee siinä sivussa.

-Kauhean rajut kivut jotka onneksi teki tehtävänsä nopeasti. Eli synnytykset olivat lyhyet. Lyhyyttä olin kai vähän odotellutkin koska äidilläni oli myös ja koko ajan vertasin itseäni ja raskauksia äitini raskauksiin. Toipumisvaiheessa istuminen oli mahdotonta, se yllätti. Samoin se ettei muksun imettäminen ollutkaan mikään yksinkertainen asia. Samoin olin järkyttynyt siitä miten vaativa vauva oli. Aluksi ihan pelotti jäädä sen kanssa yksin. Ihan hassua kun nyt ajattelee kun neljättä odotan.

[/quote]

- en muista että mikään olisi sinänsä enää yllättänyt. Tai ehkä se että kaksi seuraavaa lasta oli isoja jössiköitä (ylin kilon isompia kuin esikoinen) ja sitä istu ja oli kuin tyhjää vaan. Ponnistaminen oli paljon helpompaa vaikka oli siis enemmän ponnistettavaa. Jälkisupistukset oli kauheita vaikka niistäkin oli jo varoiteltu.

Muutoin kaikki oli helpompaa. Sairaalassa oloa inhosin ehkä joka kerta enemmän ja enemmän ja halusin oman kodin rauhaan palavasti. Imettäminen oli helpompaa ja ymmärrys monesta asiasta ihan eri luokkaa kuin ekalla kerralla. Ja no, enää sitä ei ole ollenkaan niin nöyrä vaan pitää päänsä koska tietää niin paljon enemmän ja luottaa itseensä.

Ai niin, meillä on ollut vauveleiden kanssa sellainen kuin rintamaidonkeltaisuus. Se oli aika kumma juttu vaikka selvittelin sitä silloin imetystuen postituslistalla. Ekan kokoimetyskin lienee kaatunut siihen koska neuvola koki että lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa koska oli keltainen. Silloin ei kukaan puhunut mitään rintamaidonkeltaisuusmahdollisuudesta. Tokan kanssa sitä tutkittiin, kolmannen kanssa kieltäydyin kaikista tutkimuksista eikä niitä enää vaadittukaan kun kerran kieltäydyin (vaati mm. 4 päivän ajaksi imettämisen lopettamista, ei kiitos, ekan kerran kauheus riitti). Keltaisuus on hävinnyt siinä 4 kk kohdalla (tällä kolmannella). Toistunee nyt tämän neljännenkin kohdalla. Saa taas selitellä neuvolassa. (Kyseessä on siis ihan eri keltaisuus kun esim. vastasyntyneen keltaisuus. Valohoito ei tässä auta vaan ainoastaan imettämisen lopettaminen joka ei siis ole kuitenkaan tarpeen kun lapsi muuten voi hyvin).

Vierailija
29/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan mekin lähdössä mummulaan viikonlopuksi. Siellä tuskin pääsen koneelle tai ainakaan kirjottelemaan, joten tulen sitten su lukemaan.

Eilispäivän olin kaverin luona, jolla 11 kk poika. Olihan se hiukan erillaista kun meidän 2,5v tyttelin kanssa. Saas nähä miten me totutaan ihan pieneen ihmiseen taas. Illalla sitten vaihteeksi meinas mennä koko ajan hermot meidän tytön kanssa. Mulla on hermot kireellä sen kanssa koko ajan :(

Tänään kävin kaupungilla ostoksilla, kun sain vietyä miehen töihin ja tytön hoitoon. Ostin vauva-nalle puh tarroja seinäkoristeiksi vessaan ja sitten tytölle niitä varsinaisia nallepuh tarroja omaan huoneeseen. Yritin kattella kankaita että tekisin verhot, ja sohvan suojuksen tytölle kanssa Nalle Puh kankaasta mutta ihan mieleistä ei löytynyt. Sitten kävin ostamassa myös kantoliinan ja tarroja kestovaippoihin. Ihan kivaa oli, totesin vain että pitää kyllä kaupungillakin käydä heti vessassakin kun tuntuu siltä, muuten rupee tuntumaan tosi ilkeältä.

Olikohan joku jo koonnu sairaalakassi vermeitä? Ite oon miettinyt että parin viikon sisään voisin ruveta pikku hiljaa kokoamaan tavaroita. Nytkin otan varmuuden vuoksi jo neuvolakortin matkaan, on se kyllä varmuuden vuoksi käsilaukussa lähes aina.

Viikonloppuja kaikille!!!

t. SannaNu ja tiuhti rv 34+4

Vierailija
30/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs viikot vierähtää nopeaa, niin se on taas viikonloppu.

Olo tuntuu etenkin iltaisin ahdistavalta, ihan kun maha turpoaisi ja jotenkin muuttuisi kiinteämmäksi iltaa kohden. Kyykistely ja kumartelu tuntuu tosi ikäviltä. Sohvallakin on vaikea löytää hyvää asentoa.

Mutta sitten galluppiin:

1.Mikä yllätti raskaudessa? Eli ne kuvitelmat mitkä oli " haaveiluvaiheessa" vs. tähän päivään olleet olotilat

Ennen raskauksia en ole osannut kuvitella millaista raskaana olo todellisuudessa voisi olla. Etenkin pahoinvointi on yllättänyt. Eka raskaudessa oli jonkin verran pahoinvointia ja muita oireita mutta aika lievinä näin 8v jälkeen mietittynä : ) Toista odottaessa raskausoireet olivat vielä kovempia kuin ensimmäistä odottaessa. Mutta tätä kolmatta odottaessa en olisi ikinä kuuna päivänä voinut uskoa kuinka hirveetä ja voimat vievää voi pahoinvointi ja oksentelu olla. Lisäksi kaikki kivut ja supistelut ja väsymys.

Mutta silti on ihanaa kun tuntee vauvan liikkeet. Lisäksi aika on mennyt todella nopeaa etenkin tätä kolmatta odottaessa.

Synnyttämään mennessä en ole kovasti osannut mitään odottaa. Kivun määrä on yllättänyt synnytyksissä. Ensimmäisestä synnytyksestä muistan kuinka käytin kaikkia mahdollisia kivunlievitysmenetelmiä, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Epiduraali meni pieleen ja vaikutti vain toiselle puolelle. Myös se epiduraalin laitto oli melko tuskallista hirveiden supistelujen kanssa ja paikoillaan piti pysyä. En myöskään pystyisi synnyttämään ilman kivunlievitystä.

Synnytyksistä olen toipunut nopeaa, jos nyt ei muutaman päivän kipeää tekevää istumistä lasketa. Yllätyksenä on tullut, että imettäminen ei olekaan mikään helppo juttu.

Toisen synnytyksen erilaisuus ja postiivisempi kokemus yllätti. Toinen synnytys alkoi kolme yötä kestävillä supistuksilla ja päivällä ei ollut mitään. Loppujen lopuksi synnytys käynnistettiin ja se eteni melko nopeaa. Silloinkin sain epiduraalin, mutta tällä kertaa se vaikutti hyvin ja laitto onnistui hyvin.

Tähän synnytykseen olen menossa ihan avoimin mielin ja katsotaan sitten miten menee. Imettäminen ei ole lähtenyt kunnolla käyntiin kummankaan kanssa, joten se kyllä vähän jännittää nytkin. Sairaalassa olosta en pidä yhtään ja haluaisin mahdollisimman nopeasti kotiin toipumaan.

Muuten yllätyksenä on tullut rauhallisempi suhtautuminen lasten sairasteluihin ja kaikkeen joka päiväiseen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tuikku 33+4

Vierailija
31/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan!

Ihanaa, viikonloppu!

Mulla on enää maanantai töitä ja sitten tiistain lomalla ja ke alkaa äitiysloma!! Mahtavaa! :)

Tässä saan rauhassa kirjotella kun mies on poikien kanssa tuolla pihalla touhuamassa.. sitten kun tulevat sisälle, alkaa melkoinen häsellys.. ja iltaa kohden vaan villiintyvät..

Viime yö meni suht ok. 3:lta heräsin vessaan ja sitten valvoin siinä jonkun aikaa. Lonkat puutuili ja alapäätä vihloi. Onneks nukahdin jossain kohtaa ja nukuinkin sikeesti kunnes kello herätti.

Työpäivä meni istuessa yhessä koulutuksessa.. ihan ok se meni. Välillä piti jalotella kun selkä ilmotteli siihen malliin.

Vauva on pitänyt koko päivän ihan mahdottoman kovaa elämää.. :))

Töitten jälkeen mies haki pojat ja kävivät kaupassa ym. Mä olen vaan lepäillyt. Tuntuu että väsyttää hirveesti. Nuhaa on vielä hieman, luulen että johtuu kuitenkin nyt siitepölyistä..

Huomenna meinaan olla reipas ja mennä uimaan! :)

Musta on ainakin ihan kiva lukea noita galluppien vastauksia teiltä ' konkareilta' . Onhan sitä tullut kuultua kaikenmaailman tarinoita synnytyksistä joten ei osaa säikähtää mitään. Ja kun ei voi yhtään tietää miten se omalla kohdalla sit menee..

Ihan kiva tämä uusi äitiyspakkaus mutta tykkäsin kyllä kovasti tuosta viimevuotisestakin mikä meille tuli. Mä tykkään kovasti nyt vihreistä väreistä.

Kovasti reissuja monilla tämän viikonlopun ajan.. turha varmaan enää näin iltasella toivotella hyviä matkoja kun ootte jo.. ;)

Hyvää viikonloppua!

a_j + pötkis 34+1

Vierailija
32/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esikoisen kanssa sairastin rintatulehduksen ja sitä yritin semmoisella putkenmallisella käsipumpulla hoitaa. Siitä viisastuneena ostin toisen lapsen kohdalla ainun sähköpumpun, on nimittäin ollu hintansa väärtti.

mulla rinnat kipeytyy taas satavarmasti imetyksen alussa. Nännit on niin isot ettei vastasyntynyt saa rinnasta semmoista otetta ettei kipeetä tekis. Ja siitä on sitten semmoinen keilapallovaihe rinnoissa kun maito jämähtää noin viikko synnytyksen jälkeen. Eli mitä ilman en edes yritä selvitä on sähköinen rintapumppu.

On sillä kätevämpi pumpata rinnoista maitoa muutenkin jos on käyntiä jossain ja haluaa vauvan jättää iskän kanssa hetkeksi.

- Pirkko

Vierailija
33/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olikin tänään posti jo tuonut ä-rahapäätöksen ja kyllä ne summat oli sellaisia kuin vähän laskeskelinkin. Ompa kiva ettei tarvikaan olla ihan PA kesällä. Kun nyt vaan pärjäis tolla minimipalkalla siihen ekaan maksupäivään asti, joka näyttäis olevan päivää ennen LA:ta.

Tänään oli tän viikon toinen työpäivä ja nyt tuntuu tasan siltä, että ensi tiistaina neuvolassa suorastaan sanon, että mulle riitti työnteko, kiitos vain. Se eka päivä menee ihan OK, mutta tänäänkin aamu alkoi heikotuksella/ huimauksella, hassun huteralla ololla, sitten tuli oksetusta, väsymystä, närästystä ja sitten loppuillaksi kauheat iskias-/ liitoskipu tyyliset kivut (joita ei olekaan ollut mulla pitkään aikaan!). Ja ne vasta vetikin ihan voimat pois enkä päässyt enää viimeiseen kahteen tuntiin kävelemään ontumatta. Tosi tehokasta työntekoa!

Nyt sitten pitäisi huomenna istua autossa 4,5h Tampereelle, ja olla autonäyttelyssä useampi tunti, ja sunnuntaina ajella takaisin vähän pitemmän matkan kautta koiranhakutarkoituksessa.

On tosta reissusta muutenkin hyötyä - ollaan sovittu kaupat -06 ostetusta Gracon Autobaby turvakaukalosta edulliseen hintaan, on myynnissä Tampereella joten saadaan se tolla reissulla matkaan. Siitä vain puuttuu jalusta, mutta muuten on priimakuntoinen ja näyttäis olevan paljon halvempi kuin mitä vastaavista löysin netissä pyydettävän.

Nyt pitäis vähän mennä katseleen mitä tarvitaan reissulle mukaan. Eikä muutenkaan kärsi enää istua, kun närästää niin että yskittää aivan :(

Alcatraz 33+0

Vierailija
34/52 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin, kuten Mansikkapirkko, vannon rintapumpun nimeen :) Esikoisen kanssa aikanaan kotiuduin viikonloppua vasten, eikä pieni vauvansuu saanut kunnollista otetta nänneistä ja niinhän siinä kävi, että vasen rinta tulehtui, eikä siihen auttaneet mitkään kuumat suihkutkaan...vaikka mitä kaalinlehtiä yritin viritellä...viruin 40 asteen kuumeessa monta päivää, sain lääkkeetkin, jotka eivät tehonneet ja tulehdus oli paha. En ole ollut niin tajuttomassa tilassa milloinkaan. Karmaiseva kokemus, varsinkin kun olisi pitänyt kyetä hoitamaan vauvaakin.

Ostin silloin käsikäyttöisen pumpun ja sillä ei tosiaankaan tehnyt mitään, lähinnä siksi, että se säiliö täyttyi alta aika yksikön kun maitoa minulta on aina tullut kuin lypsylehmältä ;) Ja sekös harmitti kun se sisäputki lipsahti ulos siitä ulommasta ja eikös kaikki lypsetty maito ollut sitten pitkin sohvaa ja matolla :( Vahingosta viisastuneena ostin tälle meidän kuopukselle sähkökäyttöisen pumpun ja pärjäilin sillä erinomaisesti, vaikka sitten myöhemmin rintatulehduksen sainkin, tosin se taisi tulla lähinnä auton ilmastointilaitteesta, joka puhalsi kylmää ilmaa rintoihin, auton etuistuimella istuessani. Olkaahan varuillanne noiden ilmastointilaitteiden kanssa...varsinkin kun kesä koittaa ja autoissa kiertää kylmä sisäilma. Kolme tulehdusta kokeneena voin sanoa, että rinnan alueen kipu on todella invalidisoivaa.

Toinen, minkä olen nyt vasta kolmannen lapsen kanssa kokenut ainutlaatuiseksi avuksi on ehdottomasti sitteri. Siinä vauva köllöttelee kanssani vaikkapa kylppärissä sen aikaa kun käyn itse suihkussa tai keittiön lattialla kun laitan ruokaa perheelle...jne. :)

Jep, tässähän nämä " vinkit" . Nimimerkki " kahta en vaihda..." :p

Olotila tänään on ollut ihan kamala. Oikea jalka ei nouse kunnolla ilman että tuntuu lantiossa ikävältä. Ihan kuin jokin olisi napsahtamaisillaan :( kun istun tai makaan, tuntuu kuin jalkoja revittäisiin irti. Pakaroissa ihan vihloo. Toivottavasti nuo lantionivelet eivät jäisi löysiksi pysyviksi, sillä vaiva on todella kamala :(

Kanelisokeri 34+0

Vierailija
35/52 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas vannon Aventin käsikäyttöisen nimeen!

Kovin monesta ei kokemusta, kaverilta saatu Ainun käsikäyttöinen oli niin kammottava hökötys että lensi romukoppaan välittömästi. Sairaalan sähkökäyttöinen oli aivan hirvittävä aparaatti myöskin. Mutta Aventin käsikäyttöinen on ollut täysin kivuton ja nopea, käyttö onnistuu yhdellä kädellä ja ollut täysin hintansa arvoinen. Monet tuttavanikin ovat sanoneet että Avent pesee mennen tullen markkinoitten sähkökäyttöisetkin, itse en siis voi vannoa kun en ole testannut kuin sairaalan sähköpumppua. Mutta en edes aio testata, Aventistani en luovu! :-)

Jossain lehdessä oli myös testi noista pumpuista ja edes Aventin sähköpumppu ei saanut niin hyviä kommentteja kuin tuo käsikäytöinen. Suosittelen siis lämpimästi :-)

MAKRI - tarvikkeiden hankkimisista (ja tuon pumpunkin hankkimisesta)

Itse en etukäteen pumppua ostanut vaan kun vauvat syntyivät niin pistin miehen asialle.(joka tosin puolestaan pisti anoppini asialle ;-)) Pumppu osoittautui kuitenkin silloin täysin turhaksi hankinnaksi ja luulin että rahat menivät hukkaan.

Onneksi en kuitenkaan myynyt sitä sillä kuopuksen kanssa se oli aivan korvaamaton. Rinnat täyttyivät niin hurjaa tahtia ja ekojen kuukausien aikana oli pakko aina ensin pumpata ylimääräiset paineet pois ennen kuin imetti, vauvaraasu kun muuten meinasi tukehtua valtavaan maitosuihkuun. Mutta hyvin olisi ehtinyt nytkin sen pumpun hankkia vasta synnytyksen jälkeen jos sitä ei vielä olisi ollut.

Itse olen muutenkin aika niukasti hankkinut juuri mitään vauvoille ennen syntymää, reilummin lähinnä harsoja koska niitä käytän aivan kaikkialla (vaippoina, puklurätteinä,pyyhkeinä pyllynpesun jlk, sitterin ja kaukalonsuojana,käsilaukussa varalla, jne.) Nyt ajattelin pari pakettia ostaa ja sillä pärjäänkin sitten koko vauva-ajan.

Lakanoiksi on meillä alkuun riittänyt ihan vaan yksi tai kaksi lakanaa ja peittona meidän kesävauvoilla ollut vain ohuen ohut fleece-peitto. Syksymmälle sitten pussilakana peiton kanssa ja talveksi äippäpakkauksen paksumpi peitto. Itse en lakanoita tarvitsisi kovinkaan paljoa,kuivaa niin nopsaan nuo pienet rievut pesun jlk :-)

Samoin olen hankkinut vain pari bodya ja pöksyä/puolipotkaria ja sitten myöhemmin lisää. Syntymän jälkeen kun on nuo sukulaiset kielloista huolimatta hankkineet lahjaksi vauvanvaatteita (useimmiten vieläpä aivan kauheita sellaisia)niin helposti alkaa kaapit tursuamaan vaatteista mitä ei koskaan ehdi edes käyttää :-(

Apteekkitavaraa kuten Bepanthenia ja septidiniä minun tarvitseekin muistaa käydä ostamassa etukäteen (rinnanpäitä varten ja vauvan peffaan/taipeisiin jos alkaa punoittamaan),ne ei kuitenkaan hukkaan mene tässä huushollissa :-)

Ja MITEN IHMEESSÄ mä san AINA aikaiseksi näin pitkät virret mihin tahansa asiaan???? Enkö mä ikinä opi kirjoittamaan mitään lyhyesti??? (no en!)

Vierailija
36/52 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun näitä teidän kirjoituksia luen, alkaa omien lasten vauva-ajat palata pätkittäin mieleen joten kirjaanpa minäkin joitakin meille tärkeitä tarvikkeita:

Rintapumppu: meillä myös isäntä kävi hakemassa vasta kotiutumisen jälkeen kun tarvetta ilmeni. Mulla nimittäin maitoa herui niin hirveesti että vauvan oli vaikea saada imuotetta täpötäyden rinnan päästä. Silloin rintapumppu oli aivan ehdoton! Mulla ei oo kokemusta kuin Aventin käsikäyttöisestä mutta eipä ole ollut tarvetta vaihtaakaan. Lainasin sitä siskollekin kun hän hermostui sähkökäyttöiseen ja hän ylisti tämän käsikäyttöisen maasta taivaaseen!

Maidonkerääjä: kannattaa myös ostaa vasta sitten jos tarvetta ilmenee. Minulla maitoa herui aina imettäessä vapaasta rinnasta niin että ilman kerääjää en olisi pärjännyt

Liivinsuojat: kannattaa hankkia varsinkin alkuvaiheeksi joko kankaisia tai semmosia " extra sensitive" -kertakäyttöisiä (en muista minkä merkkisiä ne ovat mutta kuitenkin vähän semmosia silkkimäisiä). Aluksi nimittäin kun rinnanpäät ovat rikki, huonolaatuiset kertakäyttöiset tarttuvat niihin rinnnanpäihin ja on aika tuskallista irrotella niitä!

Sideharsot: puklurätteinä, vauvan päänalusena, aurinkosuojana jne...

Bebanthen: rikkoutuneisiin rinnanpäihin ja vauvan pyllyyn

Sinkkivoide: vaippaihottumaan

Talkki: varsinkin kesäkuumalla ja jos on pullea vauva, ihopoimujen kuivana pysymiseen

Sitteri: meillä myös käytetty paljon kun vauvan voi sitten tosiaan ottaa kylppäriinkin mukaan suihkun ajaksi ja muutenkin helppo siirrellä paikasta toiseen

Itkuhälytin: todella tarpeellinen esim. silloin jos on kuuma kesä ja vauvalla vilpoisampi nukkua sisällä. Itkuhälyttimen kanssa pääsee itse pihahommiin (tai vaikkapa auringonottoon) siksi aikaa.

Nämä tuli nyt aluksi mieleen. Tosiaankin, kaikkea ei kannata hamstrata etukäteen sillä monesti jollekin muulle elintärkeä kapistus saattaa olla omalla kohdalla ihan tarpeeton. Kaikkea ehtii kuitenkin hankkimaan vauvan synnyttyäkin. Periaatteessahan heti ei tarvita muuta kuin vaatteita, vaippoja ja nukkumapaikka. Niin ja tietysti turvakaukalo jos autolla kuljetaan.

GeddyLee 32+4

Vierailija
37/52 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Minä taas olen sitä mieltä, että bodyja ei ole milloinkaan liikaa :) Meillä kaikki kolme ovat olleet aivan hirveitä pulauttelijoita ja vaatteet + petivaatteet märkinä joka syönnin jälkeen, vaikka miten röyhtäisisivät...tarvitaan paljon pukluliinoja, bodeja, ainakin parit lakanat pinnikseen jne. mutta kuten sanottu, mikä on toisen pelastus, voi olla toiselle täysin turha kapine :)

...Ja jos vain mitenkään mahdollista: Hommatkaa ihmeessä kuivuri, jollei sitä ole vielä hankittuna...se on korvaamaton apu vauvapyykissä ja mikä parasta, vaatteista ja pyyhkeistä tulee ihanan pehmeitä :)

Sinkkipastan olen myös huomannut ihanteelliseksi tyttövauvojen kanssa. Sitä kun laittaa ohuelti vaippa-alueen iholle illalla, niin iho pysyy kunnossa. Nimenomaan Natusanin sinkkipastaa, sillä Ainulla ei tee yhtään mitään, on kuin kosketusvoidetta laittaisi. Pojalle sirottelin vauvatalkkia haaroväliin niin ei pippeli ja taipeet hautuneet vaipassa rikki.

Rintakumejakin suosittelen, mikäli imetys ei ota onnistuakseen ja rinnanpäät ovat kipeänä...joo, tiedän, että noilla imetystukisivustoilla ollaan rintakumeja vastaan, mutta itselläni ne ovat aina aluksi antaneet apua vaikeaan imetyksen aloitukseen.

Jep...kirjoittelen lisää, jahka päivä on taas ohi ja jos jotain tulee mieleen... :)

Kanelisokeri 34+1

Vierailija
38/52 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipskukkuu,

Olipa ihana päästä vähän haravoinnin makuun. Kävin kupsuttelemassa vähän, meillä kun piha on sulanut. Naapureilla ei ;)

Tänä viikonloppuna olisi tarkoitus tuoda leikkimökki tuohon pihalle, se kun piti jättää lumen vuoksi edellisen asunnon pihalle. Uudet asukkaat ovat tietoisia, että haemme sen sieltä pois, että ei " kuulunut kauppaan" .

Noista tarvikkeista sen verran, että itselle tarpeellisia oli esikoisen kohdalla

-rintapumppu (nyt aion hankkia juuri Aventin käsikäyttöisen, lukuisien kehujen takia. Eikä hintakaan päätä huimaa.)

-Maidonkerääjä oli hyvä, toisesta tissistä herui aina imettäessä, että liivinsuojat lirisi maitoa ja paita kastui.

-ja rintakumit olivat tarpeen. Niillä imetinkin monta kuukautta ja hyvin poika kasvoi. Ei kannata tuntea syyllisyyttä niiden käytöstä, vaikka just imetyspalsta torjuu ne täysin. Hyvin riitti mulla maitoa ja poika imi kivuttomasti niiden kautta, vaikka muuta annetaan ymmärtää. Mennä vaan oman tarpeen ja mielen mukaan.

-Bebanthen on ollut jokapaikan rasva myös meillä. Parantaa ja suojaa just oikealla lailla. Suosittelen.

Imetyksen maailma se onkin erikoinen. kaikenlaisia yllätyksiä tuli itselle ja varmaan tämän toisen imettäminen on sitten ihan erilaista. Imetystyynyn ostin nyt, esikoiselle ei ollut sellaista. Käytin ihan normityynyjä tukemaan, nyt sitten näkee onko " oikea" imetystyyny parempi kuin normityynyt. Jokaisella kuitenkin erilaiset tarpeet ja esikoisen imetäminen sujui kohtuu hyvin ilman erikoistyynyjä.

Hei, vielä yks juttu tarvikkeista. Kannattaa ostaa kotiin itselle oikein imukykyisiä siteitä. Minä ainakin vuosin kuin seula, " goodNight" -siteitä sai käyttää päivälläkin ekat päivät. Ja siteitä kului, paljon. Mulla kesti jälkivuoto 5vk!

Rouva

Vierailija
39/52 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

just paistoin kasan munkkeja ja söin varmaan kymmenen. Eilen mies hoiti ruokapolitiikan ja kävi pitsat meille.

Vähänkö olin aamusta turvoksissa kun suolaista söi niin paljon. Pitäis varmaan mennä ulos kuoputtaan pihaa haravalla että saisi liikuntaa. Järkky miten mahassa vääntää nyt :D

Tyttären taisin yllättää heti herättyä kun sain aamulla sen lahjottua pesemään yläkerran ikkunat ulkoa päin. Jestas että muutes piristi kun näkee ikkunasta ulos. Meidän talo kun on vilkkaan tien varrella niin että bussit yms ajaa koko ajan ohi. Eli tarkoittaa että pöly ja paska on sitten ikkunoissa. vielä kun repäisisi alakerrasta takkahuoneen ja vierashuoneen luukut. Olisinpa sitten ollut noheva :)

Sain leikattua imetyspaidan osat kankaastakin aamulla. Vielä puuttuisi että ompelisi sen kasaan..

-Pirkko ja punkero rv 31+2

Vierailija
40/52 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuola valuen luin Pirkon munkkien paistosta. Oih ja NAM! Itse en ole koskaan itse niitä tehnyt, pitäisi ottaa äidiltä " perintöohje" ja jatkaa hänen suussasulavien munkkien tekoa..sitten voi antaa omille lapsille sen ohjeen :)

Sauna on lämpiämässä ja simat käymässä. Saas nähä vaan voiko sitä juoda, kuin alkaa närästään? kulps.

Lauantai illan jatkoja kaikille,

rouva 34+4