Mitä hyötyä on ammattiliittoon kuulumisesta? Voisiko joku selventää minulle?
Jos kuuluu pelkkään työttömyyskassaan niin eikö se riitä? Mitä extraa liitto tuo?
Kommentit (27)
kannalta, kun tulee hankaluuksia. Samoin luottamusmiehestä. Itse tarvitsin liiton apua, kun A-virkaluokasta siirryttiin UPJ-palkkoihin. Palkkani oli määritelty ihan väärin perustein äitiyslomani aikana minulta kysymättä, sijaisen 2 kk " osaamisen" perusteella.
Kyllä liitosta on iloa. Ei ollut ensimmäinen kerta kun tarvitsin sitä.
viranhaussa tapahtuneen syrjinnän käräjöintiin. Koska muka oli henkilökohtainen asia. Sitten hankin yksityisen lakimiehen ja maksoin sen itse. Siirryin saman tien yksityisen työttömyyskassan jäseneksi ja maksan sen yhdistyksen maksun, joka takaa lakimiesapua irtisanomistilanteissa.
En minäkään vielä ole keksinyt mihin jäsenyyttä tarvitsen.
ei ap
että se neuvottelee mun työehtospimukset ja palkankorotukset. Tietenkin liittoon kuulumattomatkin hyötyy niistä, mutta olen sen verran moraalinen ja työläishenkinen, että katson velvollisuudekseni olla osa järjestelmää, joka minun etujani ajaa.
Tosin osa kopioidaan alan Tessistä.
terv. 5
jos jäät työttämäksi, olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan
Pelkkä työttömyyskassan jäsenyys riittää. Jos vain tuon vuoksi olet liitossa, niin kipin kapin irtisanomaan itsesi ja liityt yksityiseen työttömyyskassaan ns. Loimaan kassaan ja säästät pitkän sentin.
tiedän olevani vanhanaikainen, mutta vetoan tässä tilanteessa solidaarisuuteen :-) Liitot on sitä varten ettei kaikkien tarvitse neuvotella itse omia soppareitaan ja olla täysin työnantajan armoilla.
Vierailija:
Pelkkä työttömyyskassan jäsenyys riittää. Jos vain tuon vuoksi olet liitossa, niin kipin kapin irtisanomaan itsesi ja liityt yksityiseen työttömyyskassaan ns. Loimaan kassaan ja säästät pitkän sentin.
Onko työtömyyskassan jäsenyys maksullinen?
T: pihalla oleva kasi :D
Ei ole kuitenkaan kertaakaan tullut tarvetta käyttää mitään palveluja hyväksi. Kurssit eivät ole kiinnostaneet.
tuon kassamaksun osuutta. Loput menee liiton ison virkamieskunnan palkkoihin ja näennäisseminaareihin (lue matkusteluun) sekä johonkin propagandalehden painattamiseen.
Mitä suurempi osa ei kuulu liittoon, sitä suurempi valta työnantajaliitoilla on. Sitäkö te haluatte??
Työpaikallani oli eräs erimielisyys, johon osalliset pyysivät liiton apua, mutta sieltä ei haluttu ottaa kantaa. Itse en ollut osallisena, mutta siinäpä se nähtiin, että itse pitää kaikki silti selvittää.
Saahan ne liiton maksut verovähennyksiin ja jostain paikasta voi saada minimaalista alennusta jäsenkortilla.
kassat, vahvistavat vain työnantajapuolta ja sitähän te ilmeisesti av-mammat haluatte? Lisää paikallista sopimista? Suostutteko puolittamaan lomanne, jäämään ilman lomarahaa jne?
Muiden ansiosta voit nauttia tietyistä eduista.
yksin työehtosopimuksia tee, jos siivojalla on joku karenssipäivä niin kummankohan luulet sen neuvotteluissa vaatineen, työnantaja- vai työntekijäpuolen?
Jos tälläinen lapsus on jo tessin aikana olemassa, mitä luulisit ehtojen olevan ilman tessiä?
Nythän oli joku tapaus, jossa lakia rukattiin (oliko se vuosilomalakia) kun Suomi ei ollut siinä edes EU-tasolla. Olisi lehdet saaneet kirjoittaa tästä enemmänkin!!! Eli koska asia on Tesseissä, niin kuvitellaan, ettei siitä lakia tarvi tehdä. Paljon parempi olisi, jos liittoja ei olisi ollenkaan ja normaalit kansalaiset yhteisesti alkaisivat vaatia järkevät työehdot kirjattaviksi lakiin ammattikunnista tai työnantajien toimialoista riippumatta tai siitä onko työntekijä suomalainen vai ulkomaalainen tai siitä onko työnantaja tai työntekijä jotenkin järjestäytynyt!
ihanuuksia. Kyllä siivoojilla on karenssipäivä ensimmäisenä päivänä kuin sairastuu. Ikälisät on muutama centti tuntipalkkaan ja jossain vaiheessahan liitto oli onnistunut neuvottelemaan niin, että siivoojilta otettiin kokonaan pois ikälisät ym... Jos liitto ei osaa muuta kuin kasata kiviä syliin, että uppoaa paremmin niin parempi olla ilman.
Jos teet esim. hoitovirheen. Liittoon kuuluvilla jäsenmaksu sisältää vastuuvakuutuksen, joka kattaa hyvin kulut. Mikään kotivakuutus ei tälläistä korvaa eikä työantaja korvaa sinun aiheuttamaasi vahinkoa. Ei liittoon kuulumaton voi vakuutuksen ottaa mutta se maksaa eikä se kata samlla tavalla kuin liiton vakuutus.
ammattiliitoltasi ja työnantaja joutuu korvaamaan esim laittoman irtisanomisen, yms. Monilla ammattiliitoilla on jäsenilleen ilmainen matkavakuutus, yms kivoja pikkuetuja
t: ay-aktiivi