Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusperheen " vierailevat" lapset temppuavat ruoasta

Vierailija
23.04.2008 |

niin miten mielestäsi kannattaisi reagoida?

Sehän on aika selvää, että ruokatemppuilu on yleensä seurausta olosuhteisiin protestoinnista. Siinä voidaan protestoida yleensä " tätä kotia" vastaan, " koska emme ole toisen vanhemman luona niin täällä emme ainakaan..." tai " emme syö xx laittamaa ruokaa" . Joskus tietysti itse ruokakin voi olla niin erilaista, ettei siihen ole tottunut, vaan sitä lapsi vierastaa.

Mutta jos kyse vaikkapa on siitä, että lapset vain iäisesti haluaisivat syödä pelkkää paahtoleipää ja makaronia (mutta uusperheen aikuiset eivät halua sille linjalle lähteä) - niin mikä neuvoksi?

Meillä esim. tässä pari viikkoa sitten lapset taisivat olla aikamoisessa nälässä lounaasta päivälliseen. Tarkoituksellisesti kielsimme leivän syönnin siinä välissä. Lounaaksi oli niinkin erikoista ruokaa kuin kalapuikkoja, perunaa, porkkanaa, maissia, salaattia ja kermaviiliä. Tämä oli n. kymmenes kerta, kun lapset meillä tuota syövät. Molemmat alkoivat temputa kesken kaiken " ei me jakseta enää, ei me jakseta enää" . Lautasilla oli tosi vähän ruokaa. Söimme lounaan klo 13 ja seuraavan kerran klo 17, jolloin pinaattilettuja söivätkin aivan valtavan kasan.

Lapset ovat pian 6v ja 8v. Ja jos saisivat päättää, eläisivät paahtoleivällä ja voilla, suklaalla, kekseillä, karkilla, mehujäätelöllä ja makaronilla.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. porkkanaa, omenaa, päärynää tai soppaa.

Mutta muuten ihan ookoo, jos ei ruoka maistu ei syödä herkkujakaan välillä. Sama se on kenen lapsia ne on.

Vierailija
22/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

c-vitamiinia illalla, ootsä sä ap aika outo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pieniä, ja tietävät kaiken lasten kanssa olemisesta. Odotas vaan kun muutamia vuosia kuluu, mitähän omat lapsesi silloin syö? Ja kalapuikot on oikeesti roskaruokaa, ja kuka lapsi syö pelkkää kermaviiliä?

Vierailija
24/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vituttaa kun lapsetkin siitä luuskasta tykkäävät ja se hirviö yrittää syöttää lapsillesi terveellisempää ruokaa kun sinä?

Vierailija
25/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että te jaksatte =)

Vierailija
26/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

c-vitamiinia illalla, ootsä sä ap aika outo.

idea on ollut miehen, ei mun. Ja hän haluaa sen pitää yhtenä meidän rutiineistamme.

Vierailija
27/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla lailla, kuin ap:n etälapset kalapuikkojen äärellä on myös huvittunut. Mun kuopukseni vinisee nälkää ja vinkuu leipää käteen, en anna yleensä ja ruokapöydässä olis tyypillistä, että söis kalapuikosta vaan kuoret ja narisis samalla :) Ja meillä syödään ihan monipuolista ruokaa, jonka terveellisyys ja maistuvuus on mulle esim hintaa tärkeämpi. Heh, mahtaisin mä leiman otsaan saada jos tulis ero ja toi prinsessa menis herne nenässä jonkun toisen naisen ruokapöytään.

Vierailija
28/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

esim. porkkanaa, omenaa, päärynää tai soppaa.

Vierailija
29/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Heh, mahtaisin mä leiman otsaan saada jos tulis ero ja toi prinsessa menis herne nenässä jonkun toisen naisen ruokapöytään.

Vierailija
30/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itte ollut nuorena perheessä hoitamassa 3- ja 6 vuotiaita lapsia. Mulle vinguttiin, että äiti tekee parempaa sitä ja sitä ruokaa, ja äidille illalla, että x tekee parempaa puuroa ja paremmat leivät. Eli lapsille kannattaa vain todeta rauhallisesti, että näin on näkkileipä. Tätä ruokaa on meillä nyt ja jos et syö, seuraava ruoka-aika on sitten kun sen aika on. Lapset yrittää tolla venkoilulla kattoa rajojaan ja tarkastaa kuka oikein määrää. Mutta senhän sä tiesitkin :)

Vierailija
31/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun me joskus suostumme tekemään " samaa ruokaa kuin kotona" , se on yleensä pelkkää vehnäpaahtoa margariinilla tai sitten pussinuudelia ilman mitään päällä. Usein lapset katselevat ymmyrkäisinä meidän ruokapöytäämme ja kysyvät " miksi teillä syödään aina juhlaruokaa?" Siis meillä ei ole mitään ihan hirveän ekstraihmeellistä... kalapuikkoja, lihapullia ja sellaista.

Kysyin aluksi mieheltä, mitä voisin laittaa lapsille, että se olisi sitten samaa kuin kotona. Hän sanoi, että noh... tuota jos haluat laittaa samaa kuin lasten äiti niin se on makaroni/spaghetti/riisi pussivihanneksilla ja creme fraichea päälle. Paitsi että lapset jättävät ne pussivihannekset syömättä.

ap

Vierailija
32/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kehuskella kuinka ylivertaista gourmeeta meillä syödään - lähinnä vain ajattelin tätä näin pragmaattisesti. Meillä siis syödään näin, äidin luona äidin tavalla. Turha siihen on keskittyä, että pohtii miten toisaalla tehdään.

ap

Vierailija
33/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalliset säännöt. Pidä niistä kiinni. Vain vettä ruoka-aikojen välillä. Niin meillä on aina ollut, ja kas kummaa, lapset eivät nirsoile, eikä niitä ole koskaan tarvinnut nolostella kylässäkään.

Vierailija
34/34 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä lähdetään siitä että meidän perheessä ja kodissa on tietyt säännöt joita noudattavat myös nämä vierailevat lapset.

-syödään silloin kun ruoka on pöytään katettu, ei napostella välillä

-nukkumaan mennään tiettynä aikana

-sisällä ei juosta ja riehuta, meillä on iso piha sitä varten

-tavarat viedään paikoilleen kun niitä ei enää käytetä

-tietokoneella oloa ja tv:n katselua rajoitetaan ja se ansaitaan hyvällä käytöksellä

-myös minua, äitipuolta, totellaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi