Onko " pakko" ottaa äiti/anoppi kotiin hoitamaan vastasyntynyttä vauvaamme?
Onko se jokin kirjoittamaton sääntö, että ensimmäisen vauvan syntyessä jompikumpi mummoista ryntää uuden tulokkaan kotiin viikoksi/pariksi auttamaan vauvan hoitamisessa ja " opastamaan" uutta äitiä vauvanhoitoon?
Anoppi ilmeisesti on tätä mieltä. Hän on tunkemassa meille esikoisen synnyttyä auttamaan ja minä en haluaisi häntä meille! Oma äitini ei ikimaailmassa tunkisi meille, vaan hän ymmärtää antaa rauhan uuteen perheenjäseneen tottumisessa. Anopin kanssa on muuten hyvät välit ja aina on tultu toimeen, mutta tämä asia nyt kismittää kovasti.
Ymmärrän, että hän haluaisi heti nähdä vauvan ja päiväksi piipahtaminen ei oikein onnistu, koska välimatkaa on yli 900 km. Mutta en halua meille KETÄÄN yökylään, kun meillä on vastasyntynyt vauva! Olen niin itsekäs, että haluaisin viettää ensimmäiset päivät, ehkä viikotkin kolmestaan vauvani ja mieheni kanssa. Kyläilyt on tietysti ok, mutta ei meillä asuminen ja arkeen osallistuminen.
Mitä tehdä?
Kommentit (23)
Ja pari viikkoa on todellakin LIIKAA.. Mutta anna hänen/heidän nyt tulla höyryämään sillon tällön, on ne mummotkin niin tohkeissaan niistä vauvoista :)
että anoppi on tulossa nimenomaan " opettamaan nuorta perhettä lastenhoidossa kun eivät nämä kuitenkaan itse osaa" . Minäkin ottaisin mielelläni anoppini tai äitini meille avuksi jos auttaisi kodinhoidossa ja olisi tukena vauvanhoidossa. Mutta kaikki äidit ja anopit eivät kertakaikkiaan ymmärrä sitä että lapsen oma äiti ja isä haluavat itse hoitaa lapsensa. Ja oma äitini on valitettavasti tällainen.
Olinkohan nro17
tä vingutaan, kun ei anoppi osallistu lapsen hoitoon.
Mitä se haittaa, jos anoppi tulee vaikka viikoksi laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä ja imuroimaan?