Moi!
Nyt (23+4)sitten kävin uudelleen ultrassa ja kaikki näytti kuitenki edelleen samalle kuin edellisellä kerralla joten seuraillaan vaan sitä munuaista nyt loppu raskaus jos ei muutoksia tule. Uusi seuranta aika on sit 28viikolla.
Anopilla on leikattu joskus n.vuosi sitte toinen munuainen niin jospas tämä napero on sit periny munuaisensa mummilta... ?:|
Kommentit (5)
Mulla vähän samankaltainen, elikkäs rakenneultrassa huomatiin, että oikean puoleinen on munuainen on vasenta isompi. Altaat ja rakko oli kunnossa ja muuten rakenteet ok. Mut sitten pistettiin kontrolliin, kun eivät osanneet sanoa, että mitä se voisi olla. Kontrolli oli taas pari viikkoa sitten ja siellä kätilö totes et kaikki on kunnossa. uus aika taas ens vkon ma.
Kyllä se säikäytti ja pisti mietityttään et mikä on vikana ja onko vakavaa, mut nyt pystyy taas nauttiin täysin siemauksin tästä ajasta :)
Toivotaan et kaikki on kunnossa ja terve lapsi syntyy! Ilmottele tänne et miten kävi, ois kiva kuulla! Tsemppiä!!
Jenppu rv 28+
Hei!
Edellisessä raskaudessa mulla todettiin kans rakenneultrassa että toinen munuaisallas on vähän normaalia isompi. Kun sitä katsottiin sitten uudelleen ultralla kontrollikäynnillä, kaikki oli ok, ei enää mitään laajentumaa..
Mulle sanottiin silloin että suurin osa näistä tapauksista menee just näin, että seuraavalla käynnillä kaikki on kunnossa. Mutta kokemuksesta tiedän, että ei sitä osaa olla huolehtimatta kun omasta vauvasta on kyse.
Nyt masussa kasvaa neljäs lapsukainen rv 26. Tänään just olin sokerirasitustestissä ja nyt jännään niitä tuloksia..
Meillä löyty laajentuma vasemmalta puolen kun olin synntystapa-arviossa rv 36. Sillon sanottin että voi vieläkin hävitä ennen syntymää mutta jos ei nii sitten jatketaan tutkimuksia. No kun poika oli 3päivää nii ultrattiin ja laajentuma oli siellä edelleen. Kuukauden ikäsen ultrattiin ja oli edelleen, 2kk ikäisenä varjoaine kuvaukseen. Sillon nämä kaikki kuulosti kamalilta mutta aika jälkeen päin tuli olo että ei paha toimen pide lainkaan. No meillä löytyi varjoaine kuvauksessa ahtauma virtsajohtimesta. Tämä ei siis vaivannut meillä mitenkään eikä tätä tuskin olisi löydetty pariin VUOTEENKAAN jos en olisi kyselllyt sitä sukupuolta siinä viimosessa ultrassa.
No lääkärit oli sitä mieltä että ahtauma kannattaa ehdottomasti poistaa ettei tule myöhemmin ongelmia, ja nämä ongelmat olisivat olleet virtsatulehdukset. Poika leikattiin 4kk ikäisenä, hän oli 8 päivää sairaalassa ja kaikki meni siellä hyvin ja sen jälkeen ei ole ollut mitään!!!!! Hän on nyt vajaa 2vee ja muistona ei ole kuin pieni leikkaus arpi vasemmassa kyljessä.
Kun nämä havainnot tehdään näin hyvissä ajoin niin niihin saa aina asiallisen hoidon ja jos jokin asiassa askarruttaa niin kannattaa kysyä lääkäriltä ihan suoraan. Meille sanottiin et hoitamattomana meidän tapauksessa olisi ollut edessä toden näköisesti jsut virtsatulehdus kierre.
Ara
... munuaisaltaan laajentuma synnytystapa-arvio ultrassa. Tilannetta seurattiin ja poika operoitiin 4 kk iässä. Leikkaus tehtiin aamulla ja illalla äiti ja virkeä poika pääsivät jo kotiin. Edelleen käyvät vuosittain kontrolleissa. Poika täyttää tänä kesänä 3, ja toinen virtsanjohdin on hieman toista leveämpi, koska elämänsä alkutaipaleilla virtsa kulkeutui pääosin sitä kautta. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ole ollut, eikä myöskään yhtään virtsatieinfektiota.
Eli hyvin pienilläkin operaatioilla ja sairaala-ajoilla voi selvitä. Siskoni poika oli täysimetyksessä, joten äiti sai olla koko päivän hänen kanssaan, leikkaussalia lukuun ottamatta.
Cana
Moi! Kävin eilen toisessa ultrassa (21+4) rakenneultra ja siellä ne meinas et vauvalla on vasemman puolen munuaisaltaan lievä laajentuma. Muuten kyllä ihan terve. Mitähän tämä käytännössä tärkoittaa? Vaikka lääkäri kyllä meinasi et ei kannata yöunia menettää asian kanssa mutta kyllä se vaan hieman huolestuttaa ku on kuitenkin omasta pienestä kullasta kyse. Onko kellään mulla kokemusta?