Me ei saada mistään lastenhoitajaa, ei edes kerran vuodessa.
Sukulaisiamme ei kiinnosta, eivät tule, kukaan heistä. Ei edes yhdeksi päiväksi, eivät nyt eivätkä koskaan.
Meillä ei koskaan ole kahdenkeskistä aikaa. Tiedän jo, että itsehän olemme lapset halunneet ja sopeuduttava on, mutta olisi ihanaa ja piristävää edes joskus olla kahden.
Mll hoitajaa eme sen vuoksi halua, koska yksi lapsista on vielä pieni ja olisi kurjaa jättää tuntemattoman kanssa oikeastaan ketään heistä. Joku varmasti tajuaa tämänkin omalta kannaltani.
Kun aina puhutaan miten tärkeää vanhempien yhteinen aika on ja miten sukulaiset kyllä auttavat.
Ei se niin ole, meillä eivät auta.
Kommentit (40)
Meinaan, että jos olette suurperhe niin ymmärrän kyllä ettei yhden tai kahden lapsen vanhemmat uskalla ottaa vastuuta isosta lapsilaumasta kun siitä ei ole kokemusta - pelko siitä ettei pysty vahtimaan ja hoitamaan kaikkia kunnolla ja jotain sattuu voi olla se este miksi suurperheellinen ei apua saa.
Jos muuta hoitomahdollisuutta kuin MLL ei ole, niin palkatkaa ensin hoitaja lyhyiksi ajoiksi, esim. tunti, siinähän se tutustuu eikä ole nuorimmaisellekaan vieras (kai sieltä saa pyytää samaa hoitajaa useammankin kerran?). Ekaks voitte olla pois kotoa vaikka vaan 10-20 min jos epäilyttää miten nuorimmainen suhtautuu.
hoitokäytänteistä, hoidon kestosta ja kuinka kauan voi enimmillään olla.
Joillakin paikkakunnilla on edelleen kunnan kodinhoitajia joita saa soittamalla oman kuntansa perhetyöyksikköön tms. keskuksesta voi kysyä kuka hoitaa omassa kunnassa noita asioita.
Mikä ongelma on kun jo kaksi lapsista on isoja, viette kaikki jollekin tuttavaperheelle.
Minun lapset ovat olleet perheessä jossa on neljä omaa lasta ja minun kaksi lisänä ja kaikki on sujunut mallikkaasti.
Isommat ei tarvitse varsinaista hoitoa, tuonikäiset osaa katsoa jo pikkusisaruksensa peräänkin - tarvitaan vaan yksi aikuinen paikalle.
En voi käsittää tätä avuttomuuden määrää joka teille on kasaantunut.
eikö 12 vuotias pärjää jo vaikka illalla muutaman tunnin kun lapsi nukkuu?
kännykät kuitenki on..
Elä suotta pelkää koettaa mll hoitajaa. Minimi raja on 2h ja jos menee yli max ajan niin meidän hoitaja tulee yksit. hoitajana. Aluksi olin kotona ja sitten vähitellen lähdin pois kun näin että pärjää. Oikein mukava abityttö.
Se vaan on kylmä totuus. Soitan ja otan selvää tuosta Mll asiasta, kiitos :)
ihmisiä..
Vierailija:
Mikä ongelma on kun jo kaksi lapsista on isoja, viette kaikki jollekin tuttavaperheelle.
Minun lapset ovat olleet perheessä jossa on neljä omaa lasta ja minun kaksi lisänä ja kaikki on sujunut mallikkaasti.
Isommat ei tarvitse varsinaista hoitoa, tuonikäiset osaa katsoa jo pikkusisaruksensa peräänkin - tarvitaan vaan yksi aikuinen paikalle.
En voi käsittää tätä avuttomuuden määrää joka teille on kasaantunut.
" viet vain jollekin tuttavaperheelle"
meilläkään ei ole mitään hoitoverkostoja, eikä meidän lapsia hoitele sukulaiset eikä ystävät, mutta ehkä vain pitäisi viedä ne jonnekin, haloo.
Enkä minä myöskään halua kenenkään kersoja meille hoitoon.
Ei meilläkään sukulaiset, mummut tai kummit hoida vaikka on joskus hätätilanteessa kysyttykin. Ja eihän missään nimessä heidän tehtävänsä ole miedän lapsiamme hoitaakaan.
Tuttavaperheillä on omissakin lapsissa hoitamista. Ei siis kysytä enää sukulaisia, vaan palkataan hoitaja. Jos ei viitsi hoitajaa hankkia niin ei tarvitse sitä. Ja tosiaan, yhden kerran jälkeen se hoitaja on tuttu, ja onhan lapsilla turvaa toisistaan, ja hoitaja tulee omaan tuttuun kotiin. Siis mll:ään tms. yhteys.
Minusta 12-vuotiaankin voi oikein hyvin jättää pariksi tunniksi hoitamaan pienempiä, kun ei kuitenkaan ihan vauvaa talossa ole.
Huomaa todella , että asuvat pääkaupunkiseudulla!
MINÄMINÄMINÄMINÄ!
Kyllä on pahasti sosiaalisissa taidoissa vikaa.
Mä en asu pääkaupunkiseudulla ja olen totta tosiaan sosiaalisesti kömpelö...siksiköhän kukaan ei ilmaiseksi hoida lapsiani?? =)
Minä voin kyllä ottaa muiden lapsia meille hoitoon.
vastavuoroisesti HE eivät ja siten vika onkin meissä.
Mutta nyt pitä mennä. Leppoisaa päivää anyway!
Mut se on myöhäistä itkeä. Tämä on nyt tätä, kunnes isoimmat pystyy joskus hetken vahtimaan pienempiään. Ei kaikkien suvuissa ole lapsirakkaita ihmisiä.
Onneksi miehen kanssa vuorottelemalla saadaan omaa aikaa.
soittaa ja kysyy, että onko teillä esim. viikonloppuna mitään ihmellistä, voiko Minna tulla yökylään? Jos ei ole mitään sovittua menoa, niin silloin lapset hoidossa meillä - ja tämä toimii myös toisinpäin. Musta tää on ihan normaalia, vaikka meilläkin on vauva. Lapsistahan on vain toisilleen seuraa, en ymmärrä mikä tässä on joillekkin niin vaikeaa?
Usein vielä lapset jaetaan, eli toinen menee toiselle kummille ja toinen toiselle, niin ei " rasita" kummia liikaa:)
Vierailija:
soittaa ja kysyy, että onko teillä esim. viikonloppuna mitään ihmellistä, voiko Minna tulla yökylään? Jos ei ole mitään sovittua menoa, niin silloin lapset hoidossa meillä - ja tämä toimii myös toisinpäin. Musta tää on ihan normaalia, vaikka meilläkin on vauva. Lapsistahan on vain toisilleen seuraa, en ymmärrä mikä tässä on joillekkin niin vaikeaa?Usein vielä lapset jaetaan, eli toinen menee toiselle kummille ja toinen toiselle, niin ei " rasita" kummia liikaa:)
Minä itse en edes ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Mielestäni perhe toimii hyvin, kun sovitaan asioista yhdessä. Kun tämä puoli toimii, niin silloin perheellä on keskusteluyhteys. Mielestäni tärkeimpiä keskustelunaiheita ovat, onko sinulla menoja vai saanko mennä kaverin luo illalla, otanko lapset kauppaan vai jätänkö kotiin, mennäänkö kävelylle, mitä tehtäisiin tänään jne.
Laittavat kyllä lapset nukkumaan, syöttävät, leikittävät, ulkoiluttavat...