***SUURPERHEET VIIKKO 17***
Go Morgon ja Huomenta kaikille maanantaihin!
Avasin tuossa ensin aamun meille marraksille ja nyt sitten ajattelin tehdä palveluksen meille suurperheellisille myös ja herättää kaikki aamuhuutoon!!
Aurat on auki täällä; aurinko paistaa ja päivästä taitaa tulla mitä mainioin. Viikonloppu oli samanlainen ja ulkona tuli oltua monta kertaa. Penskat saivat kokeilla pyörällä ajoa pitkän talven jälkeen. Pienen harjoittelun jälkeen polkeminen onnistui kuin vettä vaan.
Aamukahvin juonti onnistui suht rauhallisissa merkeissä tässä tovi sitten...kunnes kerholainen nosti päänsä sängystä ja huusi että minä EI mene kerhoon tänään. Ja että minä haluan syklata (siis pyöräillä...sotkee hieman kahta kieltä sekaisin :-))
Sanoin jo eilen ettei kerhoon ja kouluun voi vielä ajaa pyörällä vaan on odottettava muutama viikko...ja siitäkös tämä...
Soffala se teki työtä käskettyä ja kävi hakemassa nyytin kotiin. HIENOA!
Mitäs muuta kuuluu siskoille? Kertokaahan kuulumisia!!
Hyvät päivät teille toivottaa,
Riesa ja kiljuset
Kommentit (45)
Ihanat onnen toivotukset soffalalle ja koko perheelle! Tulihan se nyytti sieltä itsestään -kannatti varmasti odottaa ;)!!!
Antoisaa vauvan tuoksuista elämää teille! nauttikaa:)))))
-tuutski
Kiva Riesa kun kävit avaamassa pinon!!
Täälläkin aurinko paistaa. Ihanan näköinen ilma. Tyttö tuli koulusta, ja saikin melkein heti jäädä 2v' lle tunniksi lapsenvahdiksi kun mammalla oli kampaaja-aika. Sain lyhyen tukan vieläkin lyhyemmäksi:) Miten se voikin kasvaa niin nopeasti..
Tosi kiva kun tämä kaksikko jäi pihalle mun lähtiessä, ja kun tulin takaisin, iloinen meiniki oli päällä - pihapöytä oli aurinkoon siirretty, ja he oli nauttineet jäätelöt auringossa ulkona. Nyt sitten jalkapalloa pelaavat ja muutenkin touhuavat.. Minä tulin sisälle, kun niin supistaa..
Olin viikonlopun siellä pilateskurssilla, ja se oli hyvä kaikenkaikkiaan. Mutta liika on aina liikaa. Eli oli kyllä supistelua koko illan ja selkäsärkyäää..
Soitin neuvolaan että jos saisin sen lääkärineuvolan nyt, eikä joskus vkolla 32.. että jos lääkärissä todettais että paikat on hyvin kiinni eikä mitään hälyyttävää ole- uskaltaisin hyvillä mielin jatkaa tuota jumppa hommaa. Hassua, että mulla on tasan yksi lääk.nla takana, ja vasta tuolloin jotain 32 vkolle menis se seuraava. Kattelin tästä vauvalehden odotuskalenterista, niin siellä se lääk.nla oli muistaakseni 26-28vkoilla.
No, nyt sain sen 29 vkolle.
Mä en ole vielä laittanut kelaan hakemusta--ja tällä viikolla täyttyy tuo 3kk laskettuun aikaan.. Pitäis nyt ottaa niskasta kiinni. Mutta kun siihen tulee niin moninaisia juttuja- että saa mieskin olla mukana. Mulla kun ei koskaan ole ollut ihan yksinkertainen tuo hakemuksen laitto - kun on yrittäjyyttäkin takana. Sitten toinen juttu tuo vauvavakuutuksen otto. Kuopukselle otettiin, ja sama juttu ett jos meinaa ottaa, niin nyt 3kk ennen la' ta pitäis ottaa, ainakin tapiolasta.
No, semmosta tällä kertaa, taidan mennä laittaa kaffetta tulemaan, jos nauttis sitä ja kattelis r-collectionin kuvastoa, jonka siskontyttö pisti tulemaan (on siellä töissä..) hetken aikaa kyllä menee, ennen kuin voi niihin vaatteisiin sonnustautua..
Kanelisokerin perheelle tervehtymisiä!
Mirpalle onnea paljon! Ja suppareita myöskin!
Höntälle suppareita vain, jos tuumaat että ne on tervetulleita:) Vielähän sun asukki sais masussa kasvaa, vai mitä?
Sinuvi ja nyt dementia iski - paljonkos niitä rv' ja onkaan kasassa:/
Kyllä niitä suppareita voi tänne laitella, kun luulen tämänkin vauvan olevan hidas hämäläinen, joka ei tajua tulla ennen laskettua aikaa meitin paijattavaksi :) Nää meitin vauvat kun tuppaa olemaan semmoisia jättiläisiä (eli tuolla 4,5kg:n lähellä olevia) niin ihan mielelläni hiukan pienemmän pungertaisin maailmaan tällä kertaa :) Itse kun olen aikas pikkainen ihminen, niin käy työstä niin isoja vaaveja kasvattaa ;))
Jahas, jospa menis taas ulos jatkamaan kukkapenkkien siivousta, kun lakisääteinen kahvitauko tuli pidettyä ;D
Pitkä ja harras oli odotus, mutta palkinto oli ilmeiseti vaivan väärti! Onnea koko perheelle. Meillä " pieni" nyytti 2 kk nukkuu vaunuissa kuistilla. Näin se aika juoksee...
*Kitta75*
Kävin tänään siinä synnytystapa-arviossa ja kaikki oli paremmin kuin hyvin. Rouva viidettä päivää päänsäryssä, turvottaa, väsyttää, hirvittää eikä malttaisi enää odottaa. No, lääketieteellisesti kaikki priimaa, joten odottaminen jatkuu samaan tapaan. Sitä käynnistystä ei tehdä, ellei ole tosi hyvä syy. Hyvähän se olisi jos tämä rakkauven hetelmä älyäisi lähteä itsekseen tulemaan. Kaksosten käynnistetty synnytys oli jokseenkin kivulias... Mutta, järkyttävin osuus tulee tässä: Kohdunkaulan kanava kokonaan jäljellä ja ehkä vähän reunasta pehmennyt. Eli ihan heti ei ole vauvelin tuhistelua tiedossa. Lääkäri laittoi mun hermojen lepyttelyksi istukkakontrollin kahden viikon päähän. Silloin on 39 rv, eli ne ajat kun se istukka hertan kanssa prakasi.
Eikös jollakin muullakin ollut sillä viissiin, että vauvelit laskeutuvat vasta synnytyksen käynnistyttyä. Luulisi, että paikat kumminkin vähän antaisivat periksi ennen h-hetkeä. Minusta alkaa tuntua, että sitä synnytystä ei kyllä kotikonstein käynnistä millään. Teilläkin kaikilla uskomaton arki ja mukulaa niin pirusti ja silti paukkuu yli!
Taimi oli nyt 3100 g ja arviolta syntymän aikoihin 3500 g. Aivan sopivan kokoinen paketti.
Missä asennossa te siellä puskissa kyykitte. Mie olen aivan innostunut puutarhaterapian suurkuluttaja, mutta ei taivu niin ei taivu! Maha ei anna periksi yhtään. Kontillaan vielä kyllä menisi.
Kaikkea hyvää teille jokaiselle,
Noora ja Taimi 36+6
Onnea joka tapauksessa, eikös sinulla ollut synttärit tänään itselläsi!!
Minä olen voinut taas pahoin ja mietinkin että eikö tää paha olo ikinä helpota! Siskollani, jolla on laskettu aika pari päivää myöhemmin kuin minulla, ei ole ollut yhtään huono olo koko raskauden aikana ja miä oon kyllä sitten laatottanut hänenkin edestään!! Blääh. Jos en oksenna aamulla niin sitten illalla. Työpäivät vielä jotenkin menee mutta illalla on usein paha olo. Tänään oksensin aamulla ja illalla, eilen vaan illalla.
Viikonloppuna kylvettiin kalkit miehen kanssa nurmikolle, varjoisin nurkka tosin oli ja on yhä lumen peitossa. Samoin paikoissa johon lumi on oikein kasattu tai katolta tippunut, on vielä kinokset lunta. Krookukset kyllä jo aurinkoisella puolella kukkii ja tulppaanit on työntäneet kukkavanaa.
Energistä oloa odotan, kuolemanväsynyt oon koko ajan. Joudun ensi viikolla heti vapun jälkeen sokerirasitukseen kun minulla edell. raskaudessa oli paastoarvo koholla. Sekin vielä. Ei muuta mutta sielläkin kun tuhraantuu yli 2 tuntia ja saa olla taas pomolle selittämässä ja se hommaamassa miulle jotain vahtia luokkaan...ei nuo toisetkaan opet tykkää jos kovin usein joutuvat kahta luokkaa katsomaan samanaikaisesti.
Selkäkin jo välillä juimii, on notkomallia ja jos pitempää seisoo, niin vähän jo jomottaa. Pitäisi tehdä jotain vahvistavia liikkeitä mutta laiskuus (ja paha olo) vaivaa.
Mutta nyt lähden nukkumaan.
Tanni
14 ja risat
Jospa nyt ehtisin tännekkin pitkästä aikaa jotain kirjottamaan!!
Ensinnäkin meille on syntynyt neljäs lapsonen 25.3.08 klo 12.29 mitoin 4800g ja 52cm,synnytys oli tosi nopea vain 50min..ja tulokas oli poika tällä kertaa.Onneksi tytöt on ottaneet vauvan hyvin vastaan,mustasukkaisuutta en ole vielä huomannut..mut nyt täytyy taas mennä kun poika vaatii ruokaa..
Nooralle halitus!! Ja jaksuja huonoon oloon roppakaupalla! Onneksi sait kummiskin sen istukkakontrolliajan! Itsellä vauvat ovat laskeutuneet osa just ennen synnytystä siellä salissa. Hih, kuulostipa siltä kuin noita vauvoja olisi ihan hirmuinen määrä tullut jo synnytettyä ;)
Mulla alkoi tässä raskaudessa kohdunkaula pehmetä ja lyhentyä jo silloin 28 viikoilla minkä vuoksi sitten saikulle jouduinkin. Tänään sit näkee mikä on tilanne nyt, kun lääkärineuvola.
Siellä kukkapuskissa mie kontillaan just möyrin, maha maata viistäen ;) Mahtaa olla herttainen näky :DDD
Tannille voimia pahoinvoinnin keskelle!! Onko sulla aiemminkin ollut niin voimakasta pahoinvointia alussa?
Tytöt040507: Onnittelut mahtavan kokoisesta nyytistä!! Kyllähän sitä miehellä pitää kokoa ollakin ;)) Nopea oli synnytyksesi, tulethan laittamaan synnytyskertomusta kun ehdit!!
Jahas, nyt pikku-ukot tyhjäävät itämässä olevia siemenperunoita pitkin tupaa... Grrrr...
Hönttä 36+4 & perunanviljelijät...
Nostetaas, ettei sekoa viimeviikkoseen pinoon... Luulevat muuten nuo muut, että me suurperheelliset junnataan jälkijunassa ;))
Joo, ei mitään vieläkään - äippäpoliaika tuli torstaille klo 8.10 - jos sit jotain tapahtuis :( ei vain huvittais viimeisen kohdalla kokea käynnistystä... No, toivotaan, et matkii siskoaan, joka syntyi puolituntia ennen poliaikaa...... Ja esikoinen syntyi huomenna, jos viikkoja katsotaan....
Tänään vois yrittää pihalla tehdä jotain, kun on maa vielä vähän kohmeessa, niin saa kävellä siellä (muuten nurtsi ei kasva ikina). Eilen ei ollut puhettakaan ylimääräisestä seisaallaan olosta, kun oli sellainen paineentunne koko päivän.
Ihana auringon paiste tuolla pihalla, vois saada vähän väriä kasvoihinkin....
Taidan alkaa mennä laittaan noita lapsosia ulkovalmiuteen, joten jatkan myöhemmin uudelleen...
--Mirpa ja masukki - itsepäinenkö?? ;) rv 41+5--
Huomenta ja aurinkoista tiistaita!
Olo on taas kehnompi, ilo raskaudesta jossain kilometrien päässö :(... Haluaisin nauttia raskaudesta ja odottaa innolla tätä tulossa olevaa vauvaa, mutta oma jaksaminen huolettaa. Nytkin kämppä on koko ajan sekaisin (puolet tavaroista pitäisi karsia pois, mutta aika ja energia ei tunnu yksinkertaisesti riittävän). Plääh, toivon kyllä todella, että nämä alkuraskauden vaivat pian hellittävät ja alkaisi " se" energinen vaihe tässä raskaudessa, jospa sitä vaikka sitten alkaisi elämä taas voittaa...
Sitä odotellessa...
maria80 rv 10+2
P.S meinasi melkein tässä omassa valittelussa unohtua: ONNEA KOVASTI SOFFALALLE NYYTISTÄ :)!
Just samaa ajattelin hontta! Mut ei se kumma jos maria80 tuollaisen olon kanssa unohtaaki mikä viikko on meneillään;) kovasti jaksuja siis, eiköhän se kuukauden sisään maria80 sullaki ala elämä voittaan -toivotaan niin!!!
Itsellä on ehkä kuukauden nyt ollut tosi mahtava ja pirteä olo...illallakin tulee valvottua pitkään,kun lapset on nukahtaneet niin saa vähän hönkästä ja nauttia omasta ajasta! Ja kova vimma on tehdä käsillä ja kaikkea muutaki! Himo ois tuonne uloski, mut ei vielkään toivoakaan että tuolla meän pihalla vois jotain järkevää tehä, niin kinosten keskellä vielä ollaan..ei auta edes lähteä lunta nakkeleen pitkin pihaa että sulais äkempää,kun joka paikassa on sitä... kärsivällisyyttä siis odotukseen!
Me nähtiin miehen kanssa lauantaina sellanen 1kk ikäinen pikkunyytti... musta pitkätukka ja tummat nappisilmät,tyttövauva! Ja mies sulonen oli ihan myyty! Sitä melkeen hävetti,kuin se meni sekasi siitä vauvasta...ja sehän oli vaan niin ihanaa mun mielestä;) Oottaa sekin kovasti taas syksyä ja omaa sellaista nyyttiä....oioi!! ...meilläki kaikilla ollu syntyissään pitkä tumma tukka, ja tytöllä ruskeat silmät...pojilla siniset:)
Voi mahdoton...miten aikasin nuo pienet oppii sanoja... mun mielestä meän vaavi sanoo tutti kun itse sanoo sen ensin...ja on 10kk! Voi rakkauessa nuita lapsosia ku ne on ihania! :)
Nyt tääl huuetaan kakat housussa...meen kestoileen;) tuli viimeviikolla vaippa satsi postista...uuttameille!
Tuutski+pikkuruinen 19!
Viiminen neuvolalääkärikäynti takana, ihan ok. oli, vaikkei oma lääkäri ollutkaan. Vauva on laskeutunut ja pääkin kiinnittynyt. Ja kohdunkanava on hävinnyt jo kokonaan, kohdun suu pehmeä ja kiinni. Lääkäri kehoitti lähtenään heti ekasta kipeästä supistuksesta kohti sairaalaa, sillä tämä tuskin kovin hidas synnytys tulisi olemaan. Hui, kun alkaskin heti jännittämään :)
Tämmöinen omanapainen viesti tälläerää...
Hönttä 36+4
Mies lähti anivarhain työmatkalleen ja minä jäin pitämään huushollia pystyssä. On vähän puolikas olo. Onneksi tulee sentään huomenna kotiin, vaikka myöhään tuleekin.
Lapset saivat tänään uuden serkun, veljeni perhe lisääntyi toisella lapsella ja tällä kertaa tulokas oli tyttö :) Tuskin maltan odottaa, että pääsen katsomaan pientä murusta. Mittoja en vielä tiedä, mutta kaipa nekin perästä päin kuuluvat.
Mirpallakos ne synttärit olivat? Onnea näin jälkikäteen!
Hönttäkös se on sitten seuraava, jolta voi odotella vauvautumisuutisia. Kylläpä on jännää! Onko teillä pitkäkin matka sairaalaan, vai oliko edellinen synnytys nopea? Ajattelin, että kaipa minunkin pitää kiirehtiä sairaalaan kun vähänkään siltä alkaa tuntumaan, edellinen kun kesti sen 3h + rapiat...
Kohta valmistuu nakkikeitto ja sitten lähdemme ulkoilemaan, jotta aika kuluisi paremmin. Nukahdin tänään kauppareissun jälkeen kahdeksi tunniksi sohvalle, heräsin nimittäin jo ennen kuutta kun piti viedä lapset kouluun. Kaupassa sain ihmeellisen krampin alavatsalle. Meinasin jo, että pitääkö lähteä käymään näytillä kun kramppasi niin, etten meinannut saada hengitettyä. Kaikkein mieluiten olisin hypännyt ostoskärryyn ja lepäillyt hetken siellä. Kohtaus laantui kun yritin hengitellä ihan rauhassa ja lakkasin liikkumasta. Luulen tuon krampin tulleen niiden kärryjen työntämisestä. Teki aivan älyttömän kipeää. Onneksi sain sen laukeamaan.
Jep, nyt sitä keittoa katsomaan :)
Kanelisokeri 33+4
mulle oli varattu käynnistysaika 25.3 klo 8.00 tyksiin.Kun menin sinne niin ensin kuunneltiin vauvan sydänääniä ja supistuskäyrää otettiin vaikka musta tuntu ettei supistele yhtään niin sen mukaa mua supisteli 2min välein..ja tuon jälkeen menin ultrassa käymään ja siellä sanottiin että oon 3cm auki ja kanava hävinnyt kokonaan,ja ultraaja kysyi että haluaisinko lähteä vielä kotiin vai haluatko jo synnyttämään,niin päädyin tohon jälkimmäiseen,ja sitten mun piti odotella noin 2h ennen ku pääsin synnytyssaliin,jolloin klo oli 10.00 ja siitä noin 1h puhkaistiin kalvot ja kovat supistukset alkoi noin klo 11.40 ja vauva syntyi klo 12.29,synnytyksestä jäi hyvä muisto ja oisin valmis uudestaankin menemään,vaikka tää oli kaikista kivuliain synnytys,varsinkin tuo ponnistus vaihe..isosiskot 3v4kk,2v3kk ja 1v3kk ovat ottaneet pojan hyvin vastaan onneksi,mut nyt on taas mentävä kun poju hermostuu täs sylissä
onnea kaikille vauvan saaneille!!
Miä jumituin tähän koneelle kun sain muksut ruokittua vaikka piti olla muka niin energinen ja tehokas ja mennä yläkerran siivouspuuhiin. Siellä on nimittäin villakoirien vallankumous joka pitää ehdottomasti kukistaa. Meidän pieninkin (kesällä 5v) sai kaikki autonsa ja tavaransa kahmittua lattioilta lelulaatikoihin, mutta nyt sit äiti jumiutui tähän koneelle...no kai sitä vielä kohtakin ehtii.
Ilma olisi kyllä ulkona niin ihanan aurinkoinen! Onneksi pääsin jo koulussa nauttimaan ulkoilmasta kun pelattiin tyttöjen kanssa pesistä.
Mutta ei kai se auta muu kuin lähteä tuonne taisteluun moppi kourassa ja pölyhuiska toisessa käpälässä.
Tanni, 14 ja risat
Kiitos kovasti kaikille onnitteluista! Pääsimme kotiin sairaalasta jo eilen. Onhan täällä muitakin pitkälle meneviä raskauksia. Mirpalle suppareita toivotellaan! Kyllä ne päivät on niiiin pitkiä kun sinne viikolle 42 tullaan! tytöt040507 onnea! Sinullahan meni synnytys vallan mainiosti. Minullakin kerrankin sellanen fiilis että voisi jopa mennä uudestaan synnyttämään, jäi niin hyvä mieli tuosta synnytyksestä :) Mutta ei taida kunto kestää enää raskautta eikä talous enempää lapsia :( Nyt nautin siis tästä meidän neljännestä täysin rinnoin! Ja on se kyllä NIIN ihana että ihan järki meinaa mennä. Niin siro ja pieni nappisilmä. Tyttö nukkuu aika vähän, on tosi paljon hereillä ja sylissä tuijottaa suoraan silmiin ja kuuntelee tarkaan mitä puhutaan. Syö koko ajan tissiä, yöllä varmaan kymmenen kertaa! Hieman siis meinaa väsyttää. Imee tissiä aina niin vähän aikaa kerrallaan että on kohta taas hamuilemassa. Plus että haluaa imeä myös silloin kun ei ole nälkä. Eli huutaa tissin perään kovaa mutta sitten kun tissin saa niin imaisee vaan pari kertaa ja jää sitten makoilemaan vain tissi suussa. Tuttia ei huoli! Kai tämä vaihe kuitenkin ohi menee? Ei meillä muut ole tuollaisia olleet... Vauva on kuitenkin vasta muutaman päivän ikäinen joten eiköhän se opi vielä pitämään pidempiä taukoja tissittelyjen välillä. Huolis nyt edes tutin...
Jep, mutta minä poistun nyt täältä odottajien puolelta. Hyvää jatkoa kaikille ja nauttikaa elämästä! Teilläkin kohta ihanat kääröt kainalossa ja kyllä se kaikki raskausajan oksetus olo ja ja muut kivut on sen arvoista! On se uskomatonta miten tuollainen pikkuinen ihminen vie sydämen niin täydellisesti *snif* Ja siitä on iloa loppuelämäksi. Onhan ne lapset aina äidin lapsia vaikka aikuisiksi kasvaisivatkin.
soffala (onnellisena)
Ja pärjäilemisiä;) tuollaisen pikkulauman kanssa tarvitaan välillä ylimääräsiä voimia! Sellasia sulle täältä heittelen;)
tuutski, nelikko ja pikkkuruinen 19+1
Soffalalle ja perheelle vaaleanpunaiset onnentoivotukset!!
Mirpalle sitten suppareita senkin edestä!!!
Kanelisokerille tsemppiä sairastelujen keskelle! toivottavasti mokoma tauti menisi pian pois teidän kimpusta!!
Itse valvoskelin viime yön kun supisteli sen verran napakasti, mutta aamun tullen ne tietysti loppuivat. Jospa ne kuitenkin jotain saisivat aikaan tuolla alakerrassa. Eilen olimme tuttavaperheellä kylässä ja kotiin tuli mukana monta vaatepussia ihania, hyväkuntoisia vaatteita ja kestovaippoja vauvalle ja myös noille pikku-ukoille (1v7kk ja kohta 3v). Nyt ne pikkuruiset ihanuudet kieppuu koneessa. Onneksi ulkona on mitä parhain kuivatuskeli tulossa taas!
Nyt sopan keittoon ja sitten ulos hommiin. Jos vaikka ruusupuskista hyökkäisi tehosupparit kimppuun ;)
Hönttä 36+3 sekä muksut