^!* Enskat viikolla 17 *!^
Taasko mä täällä ensimmäisenä pinoa pystyttämässä...
Kukaan muu enskoista ei taida olla aamulla koneella ku mä...? =)
Tässa viime viikon pitkä pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12915707&p=1&tmo…
Kommentit (39)
No niin, jos nyt olis hetki aikaa istua konella ja kirjottaa.
Hermione: Eetulle 7 kk onnitelut ja paranemisia sinne koko poppoolle
Hannah: Kiva kuulla, että siellä on ollut helppo tyttönen ja muutenkin kaikki siellä sujuu. Onnittelut ensimmäisestä hampaasta.
Buuffa: Paranemisia
Mama: Teillähän oli siellä oikein kivasti nukuttu. Meillä poitsu yleensä on rauhallinen vaunuissa hereilläkin ollessaan kunhan vaan liikkeellä pysytään. Tosin yritän kaupunkiin suunnata nukkumisaikaan ja hyvin syötettynä, mutta sitten siellä saakin viettää aikaa. Meillä oli ristiäisten jälkeen pojalla päällä body sekä lappuhaalarit, vähän siistimmät vaatteet siis kun normaalisti kotioloissa.
Bianco: Kallelle 6 kk onnittelut
Tipu: kuulostaa kivalta tuo risteily. Onko teillä ulkomaan matka tiedossa kun harjottelureissuun lähdette? Me kanssa miehen kanssa mietittiin tuota, että pistäiskö jonkilaisella risteilyllä käydä ennen kuin varataan mitään kalliita ulkomaanmatkoja, tietäis sitten miten matkustaminen poitsun kanssa sujuu.
Gaiole: Siellä oltiin ahkeroitu pihatöissä, mistäs sitä energiaa sais? Meillä kaikki ulkotyöt odottaa tekijäänsä..
Dragon: Siellä oli Paul saanut kivat mitat neuvolassa.
Iida-Linnea: varmasti tulee äitille suru silmään kun joutuu tyttösen piikitystä kattelemaan. Teillä on siellä 1-vuotis syntymäpäivä juhlien suunnittelu aloitettu.
Dajm: ikäviä kommentteja olit saanut. Mulla on kanssa tuota mahaa jäänyt, onneks kukaan ei pahemmin oo vielä kommentoinut asiasta, mutta kieltämättä välillä jotenkin vaan ei jaksais vastailla noihin imetykseen ja maidonriittämis kysymyksiin. Ne asiat tuntuu ihmisiä kiinnostavan jostain syystä.
Butterfly: Siellä oli ollut hyvä viikonloppu reissu ja levätäkin olit saanut.
Meillä täällä nukutaan. Poitsu on nukkunut omasta mielestä tosi paljon viime yönä ja tänään päivällä joten itteä alkaa mietityttään, että onko kaikki kunnossa. Yöllä poitsu nukkus kymmenestä seitsemään aamulla ja aamupäivästä nukuttiin shoppailureissulla kunnon unet. Iltapäivästä nukuttiin vaunuissa ja nyt illastakin nukutaan. Hereillä se on ollut noissä väleissä 1-2 tuntii.Yleensä poitsu ei oo iltasin pahemmin nukkunut, joten tää on meillä aika erilaista.
Sitten pikainen kysymys vielä tuosta Rotarokotteesta, kannattako sitä ottaa? Tällä hetkellä se on meillä pohdinnassa ja neuvolantäti sitä varmaan tällä viikolla kysyykin ku se tavataan.
-Sara-Maria ja poitsu 2 kk ja 1 pv-
Täällä ei ihmeempiä. Pihan sain putsattua tänään, siis keräsin lehdet, jotka mies eilen haravoi ;) Olihan siinäkin urakkaa. Ihanaa kun alkaa jo olla lämmin.
TIPU: Kiitos¿toivotaan, että meilläkin käy niin. On kokeiltu painelua ja tippoja, mut eiköhän se tästä.
IIDA-LINNEA: Joo, kyselinkin niitä ohjeita terkalta ja samat neuvot tuli ;)
Voi teidän pikkuista¿.se on kurjaa nuo neuvolan pistämiset ja muut. Tai ainakin äidistä on kurjaa katsella kun toinen itkee. Toivottavasti tulee mukavat pirskeet teille.
DAJM: Totta puhut noista kommenteista. Se on sitten ärsyttävää kun ihmisten tarvii joka asiaan omia mielipiteitään tunkea. Ja vaikka miten päin tekisi niin aina joku ihmettelee¿
Ulkonökä asiat on kanssa sellasia, että oon niissä aika herkkä. Tässä taannoin mummoni sanoi, että Paulilla on paksut reidet¿.hhhm, haloo¿vauvoillahan on!!! Oli ihmeissään kun kerroin, että neuvolan terkka oli juuri päivää ennen sanonut, että Paul on nyt ihannepainoinen ;) No juu¿ehken jatka enempää ettei tule kauheeta saarnaa.
HANNAH: Kiitti vinkistä¿pitää varmaan ne muut viljat kokeilla niiden vellien avulla. Harmi tuo flunssa, koettakaahan saada pian pikkuinen kuntoon niin pääsette fillaroimaan.
HERMIONE: Yökylään en uskaltais muualle viedäkään. Miehen vanhemmat ja oma äitini näkevät Paulia niin paljon, että sinne uskaltaa jättää. Oli se kumminkin aika omituista olla kahdestaan miehen kanssa. Hyvin kuitenkin saatiin siitä huolimatta mekin nukuttua. Aamulla olikin jo kova ikävä ;)
BUUFFA: Pikaista paranemista sinne!! Vuosiakin tulee täyteen miehen kanssa, onnittelut jo etukäteen!!
MAMAjaJUSTUS: Ihan ensimmäinen yökyläreissu oli kyseessä. Mä tietty hermoilin monta päivää etukäteen ja mietin mitä tarvitaan mukaan. Toinen ei ollut moksiskaan pienestä kyläilystä vaan oli nukkunutkin 9 tuntia ennen kuin heräsi syömään!!! Tekisipä niin kotonakin ;) Ehkä asiaa vaikutti se, että siellä sai korviketta ja kotona tissimaitoa.
Teilläkin on nukuttu ihan hyvin. Hienot mitatkin saitte neuvolasta. Ristiäisissä on tosiaan kiva saada apua niin pääsee vähän helpommalla. Meillä oli pojalla päällä sellaset beigen väriset pellavahousut ja kauluspaita sekä liivi, joka oli samanlainen housujen kanssa. Kyllä niitä pienillekin löytyy. En nyt muista olisko meillä ollut 56 kokoiset¿
BIANCO: Niin ne vaan vauvatkin ovat niin erikokoisia. Mun kaverin vauva oli vasta 8kk ikäisenä saman kokoinen kun Paul nyt ;)
Kyllähän se hoitopaikkaan vieminen ikävää varmasti on, mutta minkäs sille aina voi. Joskus on pakko. Pitäisi ihmisten miettiä ennen kuin sanovat mitään. Eri perheillä on niin eri tilanteita. Mites maissinaksut maistui? Mielelläni kuulen kommentteja sormiruoasta, että tohdin jonkun ajan päästä itsekin antaa.
BUTTERFLY: No nyt on hymyjä tullut! Ne on sitten niin ihania¿ei koskaan kyllästy. Mukavaa kun olette saaneet vähän levätä. Rähmiminen on kuulemma vauvojen ¿tyyppivika¿. Sanoi lääkäri.
Kylläpäs väsyttää. Oltiin tänään liikenteessä yhdestätoista yli viiteen. Loppureissusta Saaga ei enää halunnu makoilla vaunuissa ja syliin piti päästä ihmetteleen. Juna asemalta kotiinki jouduin kantaa osan matkaa. Ja sit ku sanoin muutaman kerran et josko voisit mennä jo takas vaunuu et äiti ei enää jaksas yhellä kädellä kantaa ni sain vastaukseksi hekotusta. REILUA!
Kiitoksia Iida-Linnealle ja tyttöselle kahvitteluseurasta! Olikos kengät sopivat?
Ja kiitoksia maanantain treffiseuralaisille! Kaikki vauvat oli niin ihania mut kuitenki ihan erilaisia, omia persoonia. :)
Sitten vaan toukokuussa uusiksi?!!?
Sara-Maria: Me otettiin Rotarokote. Ajattelin et rotavirus voi olla pahimmillaan tosi kamalatauti, varsinki pikkusilla, et on pieni hinta jos siltä säästys.
Ei kannata olla huolissaan jos poitsu kovasti nukkuu. Ehkä on meneillään kasvukausi tai rytmien muokkaus.
Butterfly: Eikös ookin ihanaa ku saa vauvalta hymyn. :) Meillä kanssa lattialla olo ajat piteni, varsinki selällä oleilu, ku hommattiin puuhamatto.
Hermione: Kylläpäs harmillista jos eetu sairastuu. Pidän peukkuja et menis ny kokonaan tauti pois!
Niin ja ilmoittele toki ku oot tulos tänne etelä suomeen niin järkkäillään treffejä.
Gaiole: Siellä ollaan ahkeroitu kotihommissa. Mistäköhän mä saisin sellasen puuskan?
Tipu ja Sienna pääsee ulkomaan matkalla, kivaa! :)
Hannnah on jäänyt palstaan koukkuun. Tunnustan tekeväni samaa et käyn vilkuileen olisko joku kirjotellu jotain ja sit petyn ku ei oo yhtään uutta kirjotusta. Joo on mun elämä välillä vähän tylsää. :D
Bianco: Harmi ku ette päässy treffeille, mut ens kerralla sitten. Mites neuvolareissu sujui?
MAMA: Mä olin varannu toisen mekon ristiäismekon jälkeen mut se ei ollu kauaa Saagalla päällä ku nukku ristiäsmekos. Ei varmaan mitään liian kallista kannata hommata paitsi jos tietää et on sit jotain muutakin käyttöö vaatteella.
Buuffakin on käyny kirjoittelemassa. Neealle vilkutuksia!
Dajm: Kylläpäs tylsää kohtelua oot saanu! Ihan harmittaa sun puolesta.
Pääsin maanantaina salille ja teki kyllä hyvää. Huomenna aion mennä taas.
Dragon: Komeat mitat Paulilla! Hienoa et yökyläily sujui hyvin.
Vilkutuksia muillekin enskoille!
S&S
hermione- kuten tuossa jo muut ehtivätkin vastailla niin hyvin voi antaa maissinaksuja hampaattomillekin, lukeehan jo siinä pussissakin että " sopii kaikille" vai mitenkähän se nyt ihan sanatarkkaan meni? mut siis juu, ellan eka hammas huomattiin viime sunnuntaina ja niitä naksuja on syöty jo pari kuukautta. kokeile tosiaan vaikka omaan suuhun, niin huomaat kuinka nopeasti naksu sulaa kastuessaan. meilläkin tosiaan kulkee joka paikkaan mukana rasiallinen naksuja, saa aina kahvipöydässä yms antaa ellalle omat " pullat" muuten kun tuppaa kyttäämään minun syömisiäni koko ajan ja haluaisi kanssa maistaa.
tipu- niin vielä noista puuroista vielä... että lisää vaihtelua makuihin saa tietty kun sekoittaa puuron joukkoon jotain marjoja tai hedelmiä. olen käyttänyt aika paljon banaania iltapuuron seassa, koska se on aika täyttävää ja pitää kylläisenä pitkään ja tietenkin hyvän/makean makuista. ja banaanin avulla mielestäni ella oppi nopeasti " pureskelemaan" ruokaa. pienet banaanikokkareet kun saa helposti möyhennettyä ilman hampaitakin. tällä hetkellä tyhjennämme pakastimesta viime syksyn mustikoita iltapuuron kera...
sara-maria- rota-rokotteesta kyselit... taitaa olla niin että suurin osa sen ottaa, itse jätin ottamatta. tietenkin se on hyvä jos rokotteen avulla välttää tartunnan ja inhottavan sairaalakeikan. mutta loppujen lopuksi aika pieni on se todennäköisyys saada tartunta. ajattelin ettei kaikkia tauteja vastaan voi kuitenkaan varautua, joten otin tietoisen riskin. tänä päivänä kuitenkin sairaalahoito täällä suomessa on aivan huipputasoa, vaikka onhan se aina inhottava jos pienen täytyy sairastaa. vaikeita valintoja... minustakin tuntui että kaikki tutut sen halusivat ottaa, mutta enpä ole mitenkään katunut että jätimme sen ottamatta...tietenkään ei olla tartuntaakaan saatu.
ON: nukuttuani viime yön huonosti, olen ollut koko päivän hiukan huonolla tuulella. vielä kun meidän hymytyttökin flunssan takia kitisi koko päivän niin oli hermot kireellä. nyt oikein hävettää, kun tuli rähjättyä miehellekin oikeastaan ihan mitättömistä asioista. mitenkähän sen saisi lepyteltyä....ettei menisi koko lomaviikko pilalle mun väsymyskiukuttelun takia. täytyy kai lähteä tästä itsekin nukkumaan, jos ella heräilee taas yöllä flunssan vuoksi. jos en olisi huomenna yhtä väsynyt ja huonolla tuulella kuin tänään.
hannnah ja ella 7,5kk
Sara-Maria:
Me ei otettu rotarokotetta. Kyselin siitä terkalta, että onko kannattava ottaa. Terkka vaan tuumas, että jokaisen oma päätös, mutta tota rotavirusjuttua on montaa eri virus kantaa ja rokote tehoo vaan johonkin yhteen viruskantaan. Eli suoja ei siltikään olis 100%.
Mama:
Meillä oli ihan tavalliset vaatteet ristiäisissä. Valkonen body, jossa vaaleenpunasia raitoja ja valkoset puolipotkarit. Samoja pysty hyvin käyttään ristiäismekon alla.
Kiitos kaikille paranemistoivotuksista. Tänään tuntuu onneks jo siltä, että pää ei oo ihan niin tukossa kun eilen....ainakaan näin aamusta. Yö meni tosin vähän niin ja näin.
Buuffa ja Neea 7,5 kk
rota-viruksesta ikävä esimerkki..
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1026474
Meillä jäi voikka välistä kun minäkin oon jo vähän enempi nuhassa ku eilen..
Taitaa mennä makoiluksi tämän päivä.
h+e
Terkkuja jumpasta, oli taas tehokasta ja Siennakin jaksoi kohtuullisesti. Nukahti sitten kotimatkalla vaunuihin noin puoleksi tunniksi ja olikin työ saada se sänkyyn päikkäreille. Nukahti vasta tossa äsken, saa nähdä joudunko herättelemään sitä ettei mene liian pitkäksi.
Hermioneko sitä kyseli, että lähdetäänkö risteilylle myös Siennan isin kanssa, kyllä lähdetään. Ei mua yksin huvittaisi lähteä ipanan kanssa. Mies tulee viikon lomalle ensi keskiviikkona, jee! Paranemisia sinne.
Sara-Maria: joo, meillä on heinäkuussa Ranskan-matka tiedossa, mennään Pariisiin ja Bayonneen kavereiden luo. Huomenna pitäisi mennä poliisilaitokselle jättämään Siennan passihakemus. Se, että risteily on ¿harjoitusmatka¿ on puolittain tekosyy sille, että haluan vähän vaihtaa maisemaa, mutta hyvähän se on tietysti kokeilla lyhemmällä reissulla ensin että miten sujuu.
Hannnah: mä olenkin banaania syöttänyt Siennalle aamuisin kun syön sitä itsekin, ihan vaan pieniä sormen kärjellisiä murtanut sille suuhun. Hyvin näyttää uppoavan.
Onko muuten jotain erityistä syytä, miksei mansikkaa saa antaa vauvoille? Tai niin olen käsittänyt, eikä soseissakaan ole koskaan mansikkaa. Meillä vaan olisi sitä pakastin täynnä¿
Tipu & Sienna 7kk+
Tipu:
Piltillä on ainakin olemassa mansikkajälkiruokasose ja siinä on 5 kk ikäsuositus. Mä oon käsittäny että vaan tuoreita ei sais antaa.
mulla tollanen mansikkakielto on mennyt kyllä ihan kokonaan ohi korvien. mulla on tollanen " ensilusikallisia" -kirja, piti oikein kaivaa esille, kun siellä on lueteltuna ainakin jotain noita mitä ei suositella alle 1-vuotiaille. mutta eipä siinä ainakaan mitään mansikasta sanottu. mutta hyvä kun tuli kaivettua tuo lista esille, olin jo kokonaan unohtanut tuon raparperin, hyvä etten ole vielä ehtinyt antaa sitä ellalle, kun on kirjan mukaan kiellettyjen listalla. sitä taas meiltä löytyisi pakkasesta...
hannnah
...kun huomaa kääntää kirjasta sivua... löytyy seuraava teksti:
" Mustikka, vadelma, musta-,puna- ja valkoherukat, lakka, karviainen, karpalo, puolukka, ruusunmarja, tyrnimarja ja MANSIKKA ovat sopivia marjoja vauvaikäiselle. Tarjoa aluksi yhtä marjaa kerrallaan. Anna vauvalle kotimaisia tuoreita tai pakastettuja marjoja..."
Eli ei muuta kun mansikoita pakkasesta sulattelemaan....
hannnah
Eetu nukahti yöunille jo 18.30!!! sitä se päivällä valvominen ja päiväunien vähyys tekee.. No en mä valita, ihanaa saada illalla omaa aikaa. Ja mä oonkin enempi aamuvirkku, jaksan herätä Eetun kans klo6 aamulla =) Huomenna aamulla oliskin neuvola. Mä oon tänään ollut ihan tööt, jokapaikaa särkee ja nenä vuotaa. Taidan napata särkylääkkeen ja mennä peiton alle minäkin.
Kiitos Sara-Maria, Butterfly ja Susanna paranemistoivotuksista ja Eetukin kiittää 7kk-onnitteluista =)
Tipu, mulle on sanottu mansikasta että se on herkästi allergisoiva. Mutta kokeilemallahan saat selville käykö se Siennalle. Mä oon huomannut kaupassa kans tuon Buuffan mainitseman mansikkajälkkärin.
Tosta rotarokotteesta sen verran että me otettiin se Eetulle. Sillon oltiin ihan kahden vaiheilla että otetaanko vai ei? kun onhan se tosi kallis. Eetu sai samoihin aikoihin ristiäislahjarahaa just sen 150e niin käytetiin ne sitten siihen rokotteeseen.
Nyt lääkekaapille...
hermione ja Eetu 7kk
Meillä on ollut hulinaa nyt kun Kiia hoksas tuon liikkeelle lähdön, eipä oo kauheesti koneella ehtinyt istua. Ulkoiltu ollaan paljon ja maisteltu uusia makuja, bataatti ja mango menee hyvin alas.
Yöt on menneet hyvin yhdellä syötöllä (klo 5-6) jo pitkään, mutta poikkeuksiakin löytyy. Viime yönä Kiia heräsi jo neljän jäljestä syömään. Nukahti hienosti mutta viideltä heräs uudestaan ja siinä sitten oltiin hereillä vartin yli kuuteen saakka. En tiedä mikä valvotti, selkeesti nukutti tyttöä vielä mutta ei malttanut nukkua. Mahalleen kääntyili jatkuvasti ja välillä piti sitten vähn itkeä tirauttaakkin. Lopulta sitten nukahti mutta niinkuin arvasinkin niin ei enää kauaksi aikaa, seiskalta oltiin valmiina nousemaan. Päikkäritkin meni ihan putkeen, olin varma että nyt nukuttaa ja hyvin mutta mitä vielä hyvä jos tunni nukkui jonka jälkeen en saanut enää vaunuihin nukahtamaan. Luulen että tuohon päikkäriasiaan ainakin vaikuttaa ettei vaunuissa ole enää makuupussia jolloin Kiialla on enemmän tilaa liikkua ja herätessään alkaa potkimaan jaloillaan vaununkantta (näyttää muuten aika hauskalta). Mutta nyt pidetään peukkuja että uni olisi hyvää ja syvää ens yön.
Jotain pitää vielä äkkiä kommentoida, mutta sitten meen kyllä nopeeta nukkuun, väsyttää aikas lailla. Jos ehtis loppuviikosta sitten paremmin aktivoituun.
Ainakin Tampereen seudun enskatreffeistä oli ollut puhetta. Me tullaan mieluusti! Mä viikonloppuna olin jo ihan pakkaamassa Kiiaa junaan kohti pääkaupunkiamme, harmitti oikein kun olis halunnut tulla kanssa.
Ja kiitoksia kaikille mukavista ja lohduttavista sanoista ulkonäkö kommentteihin, yritän pitää puoleni jatkossa:)
Hermionelle ainakin onnittelut ja Eetulle kanssa!
Jokos Buuffan Neea on parantunut?
Mama kyseli ristiäisvaatetuksesta. Meilä oli toinenkin mekko ostettuna, mutta sen käyttö itse juhlissa jäi aika vähiin. Tosin se oli sellanen Lindexiltä ostettu, ei maksanut montaakaan euroo joten ei niin haitannut. Ja sitä käytettiin sitten kyllä myöhemmin. Body ja sukkikset oli alla.
Biancon Kallekin oli saavuttanut 6kk iän. Onnea!
Ja Sienna pääsee risteilylle äitin ja isin kanssa. Ihanaa! Munkin tekis mieli lähtee harjotteleen matkailua.
Nonni, nyt on pakko lopettaa mennä vauhdilla petiin. Öitä!
heltsy ja kiia
hermione: hyvä vaan että aamuvirkuilla on aamuvirkkuja lapsia ja iltavirkuilla iltavirkkuja. kaikilla ei niin hyvää tuuria ole. yks kaveri just manaili kun heillä on kaks lasta, toinen iltavirkku ja toinen aamuvirkku, eipä siinä jää paljon äidille sitä omaa aikaa kun toinen juoksutta illalla ja toinen aamulla. itse olen iltavirkku (samoin mies) ja kyllä meillä on ellakin alusta asti hyvin sisäistänyt tämän rytmin. vai ollaanko sitten vaan totutettu meille sopivaan rytmiin?! ella tosiaan menee yleensä nukkuun 21-22.30 aikoihin, oon yrittäny välillä valvottaa vähän väkisin siihen yheksään asti, että nukkuis sit aamulla pidempään. yleensä itsellä venähtää aina puolille öin ennen ku pääsee nukkuun, joten ei ois kiva jos pinniksessä alkais puput hyppiä jo kuuden aikaan.
gallup: heltsyköhän tuossa kirjoitteli ettei käytä vaunuissa enää makuupussia... siitä tulikin mieleeni että millaisissa vaatetuksissa teijän pikkuiset nukkuu päikkäreitään (siis ulkona)? koko talven osasin mielestäni pukea ellan juuri sopivasti, nukkui vaunuissa sen 4-5 tuntia eikä ollu herätessään kylmä eikä kuuma vaan juuri sopiva. nyt muutaman viikon ajan olen tuskaillut ja huomannu lähes joka päivä pukeneeni väärin, ella herää " ennen aikojaan" vuoroin kylmyyteen, vuoroin kuumuuteen. tänäänkin kuvittelin ulkona olevan tosi kylmä, palelin itse aamupäivällä koiran kanssa pihalla ollessani. puin ellan sitten sen mukaisesti, mutta eihän tuo nukkunut kuin 3 tuntia ja oli herätessään aivan hiestä märkä. varsinkin kun tuohon rapulle paistaa aurinko tosi lämpimästi iltapäivästä, siis silloin kun paistaa.
ON: maanantaina etsittiin kaupoista sitä vauvakeinua ellalle, onneksi ei löytynyt, mies meinaan siivoili tänään autotallia ja huomasi yhdellä hyllyllä minkäpäs muunkaan kuin vauvakeinun! täytynee hiukan suihkutella sitä puhtaaksi, on hiukan päässyt pölyyntymään tallissa. keinun edellinen käyttäjä kun täyttää kesällä jo 10v joten keinu on hetken aikaa ehtinyt kerätä pölyä. vielä kun löytyisi jostain sopivat narut kiinnitykseen niin sitten pääsee omaan pihaan keinuttelemaan.
hoh hoijaa, kai tästä taas tarvii alkaa hipsiä kohti sänkyä.
hannnah ja ella 7,5 kk
Huh, väsyttää. Kalle itki taas vatsakipuja yöllä klo 0.30-2.30. Lisäksi heräsi sitten normaalisti syömään neljän jälkeen. Ja tietty ylös jo puoli 7. Jäi omat unet vähän turhan vähiin, varsinkin kun oli pakko illalla katsoa ykköseltä dokumenttia niistä Nepalin lapsijumalista.
Annoin eilen aamulla ekan kerran riisipuuroa. Olisiko se sitten ollut noiden vatsakipujen syynä. En kyllä uskalla nyt tänään antaa, katsotaan miten ensi yö menee ja annan sit tosi varovasti hetken päästä uudelleen. Meillä alkoi niin tosi hienosti noiden kiinteiden kanssa kun mitään ei tullut, ja nyt sitten taas valvotaan.
Nyt Kalle kitisee lattialla, kun väsyttää. Vähän vielä kyllä odottaisin ennen kuin laitan päikkäreille, muuten saan lykkiä vaunuja koko aamupäivän kun ei nukahda kunnolla...
Mutta jatkan kunhan saan tyypin nukkumaan. Piti vaan tulla valittamaan...
B+K
Eli nyt on kaveri nukkumassa ja minä taidan seurata esimerkkiä kunhan varmistun että nukahtaa oikeasti. Tässä välissä ehtii kuitenkin vähän kirjoitella!
Kiitokset kaikille puolivuotisonnitteluista! Neuvolassakin käytiin sitten eilen ja saatiin viralliset mitat, eli pituutta on nyt 71 cm ja painoa 7500 g. Tosi hoikkahan tuo on edelleen, mutta kasvaa kuitenkin tasaisesti niin eipä kai siitä tarvitse huolestua. Ainakaan th ei ole huolissaan. Kehotti lisäämään kiinteitä ja antoi unikouluohjeet - kuulemma voisi pikkuhiljaa opettaa pois yösyötöstä. Ehkä sitten kun saadaan nuo puurot onnistumaan, niin iltapuuron myötä ne jääkin ihan itsellään. Nyt Kallella on kuitenkin edelleen selkeästi nälkä yöllä silloin neljän-viiden aikaan.
Hermionen Eetulle myös täältä 7 kk onnittelut! Mainiota, että Eetun rytmi sopii sun omaan rytmiisi. Mulla ottaa aina välillä koville nuo aamuherätykset, mutta toisaalta on ihanaa kun Kalle menee nukkumaan heti kahdeksan jälkeen, niin saa iltaan sitä omaa aikaa.
Kiva että Hannah löysit Ellalle keinun omaan pihaan! Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta miten lapsi kuuluu pukea kesällä/loppukeväästä kun se on pihalla? Pitääkö olla joku tuulta pitävä haalari tai takki+housut? Kengät varmaan pitää kanssa olla vaikka ei vielä kävele? Mietin vaan tässä että josko Kallenkin voisi viedä tuohon puistoon vähän keväämmällä puuhaamaan ulos, niin pääsisi itsekin aurinkoon istuskelemaan.
Kurjaa että Heltsyn Kiiakin oli valvottanut edellsyönä, menikö viime yö jo paremmin? Toivottavasti oli vain tilapäistä.
Sara-Maria: kiva että poika nukkuu! Jos on valveilla ollessaan kuitenkin pirteä, niin eiköhän tuo paljon nukkuminen ole vaan joku kausi. Rotarokote me otettiin. Kalle sai sen joululahjaksi meiltä, ei ostettu sitten muuta.
Butterflyn pojat hymyilevät, mahtaa olla valtavan suloista! Mä en varmaan koskaan unohda sitä, kun Kalle nauroi ääneen ekan kerran...
Vielä heilutukset Dragondreamille, Tipulle ja Susannalle ja kaikille muillekin! Nyt tämä äiti painuu päiväunille!
Bianco+Kalle 6kk
Eetun 7kk mitat oli 68cm ja 9230g ja pää 46cm. Seuraava käynti on 9kk iässä lääkärineuvola. Just ennen juhannusta. Viime yön nukku ihanasti, ei kertaakaan tarvinnut edes tuttia antaa. Mä menin eilen nukkumaan jo ennen yhdeksää, heräsin klo5. Eetu oli niin pahassa asennossa sillon viideltä niin mä pöljä menin sitä siirtämään niin sehän heräs. Maailman herkkäunisin kaveri tämä meidän poika. Annoin sille sitten tissiä että olis nukahtanut uudestaan vaan eipä tehonnut, sinne mä jätin sen makkariin kiekumaan Jarkon kans. Itse jo keitin kahvit ennen kuutta. Muuten olis voinut jäädä vielä makaamaan mut kun klo8 oli se neuvola. Kyllä Eetu vielä olis nukahtanut jos olisin vaan antanut olla sängyssä. Kerran se nimittäin heräs viideltä ja sit syötin ja se nukahti uudestaaan. Heräs vasta puol kasi! Mies vähä myöhästy töistä, me kun ei olla herätyskelloa tarvittu aikoihin kun Eetu herättää =)
Tsemppiä ja jaksamista heltsylle ja Kiian öihin. Vai että siellä Kiia jo ryömii täyttä häkää =)
Bianco, harmi jos se riisipuuro ei käy.. Hankalaa hommaa kyllä tuo selvittely jos lapsi on jollekin ruoka-aineelle allerginen. Voihan se alkuun vähän väännättää mutta jospa masu siihen tottui. Meillä oli alkuun porkkanan kanssa silleen. Hyviä päiväunia sinne! Ja hyvän kokoinenhan Kalle on! pitkä poika =)
Hannnah, kyselit pukeutumisesta. Eetulla on sisävaatteet (yleensä body ja puolipotkarit) ja sitten päälle vaan fleecepuku. Kypärälakki ja ohut myssy, villasukat ja villatumput. Päivällä jos on lämpimämpää niin availen noita vaunujen tuuletusräppänöitä että ilma kiertää. Ja yön jäljiltä jos on pakkasta tai nollassa niin laitan yhden sisävaatekerroksen lisää, joku kokopuku tms. Joskus oikein lämpimällä ilmalla alkaa toi fleece tuntua kuumalta, äippäpakkauksen kevytpuku ei varmaan hiostais samalla lailla mutta se alkaa olla vähän turhan pieni. Puvun osto olis meilläkin edessä. Useamman viikon ajan on mekin oltu jo ilman tuota makuupussia.
Mukavaa päivää kaikille!!
hermione ja Eetu 7kk
Sara-Maria: Oliks Samulla mitään ihmeellistä kun nukkui niin paljon sillon yhtenä päivänä?
Susanna: Vai on se Saaga vaan naureskellu äitin ehdotuksille:)
Hermione: Hienot mitat Eetulla:)
Heltsy: Teillähän on hyvä yörytmi ja onnittelut Kiialle liikkumisen taidosta:)
Hannah: Toi onkin vaikee gallup kysymys. Meillä pojat harvemmin nukkuu päikkäreitä pihalla mut mummo oli niille laittanu viikonloppuna ihan ulkopuvun päälle ja makuupussiin. Aurinko paisto suoraan siihen kohtaan missä pojat nukku ja aika kuuma heillä tuntui olleen. Mä oon vaan jotenkin niin arka vähentää tota vaatetta ku haluisin välttää vilustumiset. Mut kai sitä pitää vaan kokeilla ja oppia yrityksen ja erehdyksen kautta.
Bianco: Voi kurjaa nuo Kallen masuitkut:(
Meillä pojat nukkuu kerrankin samaan aikaan päikkäreitä:) Sain käytyy suihkussa ja syötyä aamupalan kerrankin ihan rauhassa. En viittiny ees pihalle viel lähtee, vaik ois kyllä pitänyt kun kerrankin oisin voinu olla siellä oikein kunnolla. Mulla on ongelma ton ulkoilun suhteen kun on vaikee lähteä sinne jos jommalla kummalla on valvomisväli. Pojat kyllä nukahtavat vaunuihin, mut sit alkaa hirvee huuto vähän ajan päästä. Sit on aina niin hirveetä jos on tosi kaukana kotoa ja lapsi parkuu loppumatkan. Ja sit mä toisaalta pelkään et mä jotenkin sotken niitten unirytmin, kun oliskin valvomisväli ja äiti laittaa nukkumaan. Mut jos mä en vaan lähde ulos niin sit en pääsis sinne suurinpiirtein koskaan, sillä pojat harvemmin nukkuu samaan aikaan. Vaikeeta:(
Mä oon jotenkin ihmeissäni ton Leevin nukkumisen suhteen. Se saattaa valvoa tosi pitkiä pätkiä kerrallaan ja nukkua välissä jonkun 15 min ja taas herätä. Sit on selkeesti väsynyt ja kiukkunen mut ei vaan nuku. sit ku on ollu valvomispäivä niin seuraavana päivänä hän saattaa sit nukkua melkein koko päivän. Joskus se johtuu siitä että hänellä on seuraavana päivänä tulossa kakka. Ennen kakkaa hän kiukkuilee aina edellisen päivän, joka musta sekin on aika outoa ja tosi kurjaa lapsen kannalta. En tiiä sattuuks sitä se ite kakkaaminen niin paljon vai on se suoli jo niin täynnä edellisenä päivänä et sen takia kiukkuaa. Onneks koht on neuvola niin pääsee taas kyselemään kaikkea:)
Noh nyt alko Lauri heräilemään, joten pitää mennä...
Terkuin Butterfly & pojat
ON: Uskallankohan edes kirjoittaa tänne, kun tuntuu, että monilla on asiat muuttuneet juuri toisin päin kirjoittamisen jälkeen, huonommasta parempaan tai toisin päin¿ Meillä on nimittäin ihanan hyvin nukuttuja öitä takana! Toissayönä Justus nukahti vasta klo 23, mutta nukkui ensin neljä ja sitten kolme tuntia. Sitten herättiinkin jo, mutta otti pienet aamutirsat ennen päikkäreitä. Viime yönä nukahti jo klo 21 (mikä onkin meidän vanhempien toive, koska on mukava viettää siinä tunti aikuisten kesken, kymmeneltä alkaa jo omakin silmä luppasta), ensimmäinen pätkä oli 4,5 tuntia, toinen 2,5 ja kolmas 2. Tähän mennessä ensimmäinen pätkä on ollut 3 ja myöhemmät 2 tuntia. Kaikenlisäksi Justus nukahti eilen nopeasti omaan sänkyyn. Meillä on nimittäin alkanut tulla vaikeuksia saada häntä nukahtamaan rinnalle tai syliin (tuntui että joka ilta nukahtaminen venyi entistä myöhempään),. Vihdoin kun nukahti, heräsi usein sänkyyn siirrettäessä tai sitten hetken kuluttua ilmeisesti säikähtäen kun olikin eri paikassa (vai voikohan näin pieni jo ymmärtää?). Eilen sitten laitoin hänet rauhallisena omaan sänkyyn, silittelin, pidin kädestä kiinni ja soitin soittorasiaa ja poika oli unessa alle kymmenessä minuutissa. Mitään huudatuksia en missään nimessä näin pienelle aikonutkaan tehdä, vaan kokeilla, josko omaan sänkyyn nukahtaminen onnistuisi. Jos ei olisi onnistunut, olisin ottanut takaisin syliin. Ja sitten iltakoliikki-itkuja ei ole ollut ainakaan viikkoon, korkeintaan pientä kitinää pikku hetkiä. Monenlaisia kikkoja onkin kokeiltu ja pitää jatkaa kaikkia, kun ei tiedä mitkä niistä oikeasti auttaa =) Ja sitten yösyötön jälkeen Justus on nyt kahtena yönä nukahtanut välittömästi uudelleen omaan sänkyyn, tässä alkoi olla samoja ongelmia kuin iltanukahtamisessa. Ja aamuöiset masuvääntelyt on helpottuneet (nukkui kyllä itse mutta vääntelehti ja ähisi). Ja sitten tänään ulos lähtiessä tajusin, että meillähän ei ole ollut uloslähtöitkujakaan pariin viikkoon. Voiko tämä kaikki olla todellista ja etenkin jatkuvaa? Eilen kokeilin myös pitkästä aikaa puuhamattoa, jossa ei vielä jokunen viikko sitten viihtynyt, mutta nyt katseli ja hekotteli innoissaan roikkuville leluille =D
Biancon Kallelle puolivuotisonnittelut!
Iida-Linnean perheelle mukavaa mummolareissua!
Hannahin Ellalle paranemisia!
Kivoja matkasuunnitelmia Tipulla! Mekin on vähän tuota Tukholman reissua mietitty, kun siellä asuisi pari kaveriakin, mutta voi olla, että tänä kesänä vielä Tampere ja Helsinki riittää, katsotaan nyt.
Toivottavasti Hermionen ja Eetun sairastelut alkaa olla takana päin. Hienot mitat neuvolassa ja myöskin hienosti nukuttu yö takana =)
Butterfly: Kiva että teilläkin on tykätty puuhamatosta. Helpottaa kovasti kun voi laskea lapsen hetkeksi siihen köllimään. Ja ihana kun saitte mummolassa lastenhoitoapua ja levättyä. Meilläkin olis tarkoitus ristiäisten jälkeen suunnata mun äidin luo, on myös innokas hoitaja. Tuo ulkoilu onkin teillä hankala juttu, kun pitäisi osuttaa se molempien nukkumisaikaan. Vähän isompana viihtyvät varmaan rattaissa myös hereillä, kun voivat katsella ympärilleen. Oletteko kokeilleet Cuplatonia kakkaongelmaan? Meillä ainakin tuntuisi siitä olleen apua. Meillä Justus kakkaa monta kertaa päivässä, mutta silti välillä itkun kanssa tulee.
Sara-Marian poitsukin on vedellyt kunnolla unia. Rotasta kyselit. Mun tuttu lääkäri suositteli sitä, koska on aika raju tauti pikkuiselle, niin kuin tuosta Hermionen linkistäkin voi lukea. Onhan se varmaan aika epätodennäköistä tartunta saada ja kallis, mutta me kuitenkin päädyttiin ottamaan. Ei tullut mitään sivuvaikutuksia.
Dragondream: Nyt vaan kotonakin joka ilta korviketta pullosta pojalle, niin saatte nukkua =)
Susannan Saaga onkin oikein passuuttanut äitiä =)
Heltsy: Kiva että Kiia on lähtenyt liikkeelle! Minä pidän makuupussia auki vaunuissa ihan sen takia, että Justus olisi tiukemmassa paketissa.
Hannah mietit tuota ulkopukeutumista. Minustakin se on näillä ilmoilla tosi hankalaa. Nyt ollaan käytetty kevyttoppista ja alle vaan yksi vaatekerta (ne mitkä sisälläkin, eli body ja potkarit tms.) plus tumput, paksut sukat, kypärämyssy ja ohut pipo ja sitten tuo makuupussi tarvittaessa auki tai kiinni.
Nyt sopivasti alkaa kuulua ääniä parvekkeelta...
Mama & Justus reilu 7 vkoa
Hermione: Synttärionnittelut sinulle ja 7kk onnittelut Eetulle:)
Dragondream: Ai siellä kans silmän rähmimistä. Ja aika monella muullakin tais olla... Meillä kans Laurilla rähmii oikea silmä ja välillä käy oikein sääliks ku raukka ei saa aamulla sitä edes auki:(
Iida-Linnea: Kukahan tulis meiän turhat kamat ottaa kaapista poies?!? Sä oot kyllä ollu tosi ahkera:)
Hannah: Kiva että siellä isillä on vapaata:) Mä ootan niin kovasti että miehellä alkaa kesäloma. Saa yhteistä aikaa perheen kanssa ja jos vaikka tuota parisuhdettakin sais hiukka hoidettua samalla:)
Buuffa: Paranemisia sinne:)
MamajaJustus: Mä en jaksanut lähteä kaksin kappalein ostamaan juhlavaatteita ristiäisiin niin pojilla oli loppujuhlan ajan vaan tavalliset valkoset vaatteet päällä. Onneks mulla oli valkosii vaatteita mekon alle kun en ollu ajatellut yhtään koko asiaa etukäteen.
Bianco: 6 kk onnittelut Kallelle:)
Tipu: Kiva matka teillä tiedossa=)
ON: Me oltiin viikonloppu anoppilassa. Ihanaa kun saatiin levättyä oikein kunnolla ja mummo ja vaari hoitivat innokkaasti poikia. Kotiin ku tultiin niin ois vaan tehny mieli sylitellä ja halia poikia koko ajan. Mummo kun tuppaa omimaan pojat täysin itselleen :)
Mä oon jotenkin kyllästynyt asumaan täällä kaupungissa. Tai en oo oikein koskaan kotiutunutkaan tänne. Aina kun menee Kotkaan (miehen kotikaupunkiin) niin tekis vaan mieli jäädä sinne. Mut ei me päästä muuttamaan sinne ku joskus neljän vuoden päästä ku mun koulu on loppu. Ahdistaa:(
Ostin viikonloppuna pojille sellasen puuhamaton. He tykkäävät kovasti katsella leluja siinä ja viihtyvät vaikka tunnin kerrallaan. Kiva kun voi laittaa toisen maton päälle kun sylittelee toista, jos he sattuvat olemaan samaan aikaan hereillä.
Hymyjä pojilta alkaa tulemaan tosi paljon ja äiti on onnesta soikeana:) Lauri oli ihana tänä aamuna kun hän katseli meidän koiraa ja hymyili. Olis kyllä kuva pitänyt saada siitä näystä.
Nää illat ei sit ookkaan niin hymyn täyteisiä. Molemmat huutaa pää punasena, joten tää äiti lähtee pelastamaan iskän huutokonsertilta... Hauskaa viikkoa enskoille:)
-Butterfly & Lauri ja Leevi-