Erosin juuri kirkosta
Vuosia pyörinyt mielessä ja pari kertaa olen jo täyttänyt eroakirkosta.fi sivun tiedot, mutta jättänyt painamatta viimeisen hyväksynnän. Nyt päätös oli vahvistunut lopulliseksi ja tuli kyllä jotenkin helpottunut olo kun se on nyt viimeinkin tehty. EI iskenyt salaa päähän tms. :)
En usko kuten luterilainen kirkko oppinsa opettaa, vaikkakin pidän mahdollisena että jonkilainen ylempi voima on olemassa, mutta varsinainen syy kirkosta eroon on tietysti mielestäni turhaan menevä kirkollisvero ja se että en pidä siitä miten tukeva ja etuoikeutettu asema kirkolla on yhteiskunnassa.
Meidän viisihenkisestä perheestä nyt kuuluu sitten kirkkoon enää 18 vuotias keskimmäinen lapsi ja hänkin sanoo olevansa ateisti, mutta ilmeisesti haluaa pitää mahdollisuuden kummeteen ja kirkkohäihin.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:31"]
Upeeta! Olette hienoja ihmisiä. Naapurin leskirouva kiittää kun kirkkokahvia ei enää ole varaa tarjoilla, lapsiperhe samoin kun perheneuvonta suljetaan, pihan lapset eivät pääse koriskerhoon, asunnottomien yömaja suljetaan ja kehitysmaan lapsen ei enää tarvitse mennä kyläkouluun. Olette kaikki niin hienoja ihmisiä. Mutta älkää itse joutuko koskaan tilanteeseen jossa te tarvitsette yhteisön apua. Sovitaanhan niin?
[/quote]
Kertoo aika raadollisesti rahanahneen lutkulahkon prioriteetit. Mainituista asioista säästetään, mutta liikekiinteistöjä ei myydä tai piispojen asuntoetuja ei kohtuullisteta. Kuvottavaa rahanpalvontaa ja ahneutta.
Erittäin hyviä syitä erota kirkosta.
[/quote] Hellanduudelis sun ajatuksenjuoksua. Mistäköhän oikein keksasit nämä hirrmuiset asuntoedut ja että ne kertois ahneudesta. Tai että kiinteistöjen myynnillä kannattais rahoittaa jatkuvia juoksevia kuluja jota kerhotoiminnatkin on. Niinkuin lainaamasi kirjoittaja sanoi, toivottavasti et itse ole koskaan niin apua vailla että tarvitsisit seurakunnan apua. Et taida tietääkään että elämä on yllättävää. Olis tylsä rahoittaa vielä nämäkin palvelut kirkollisverossa nyt kun maksan jo palkkaverostani sunkin sossutuet.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:31"]
Upeeta! Olette hienoja ihmisiä. Naapurin leskirouva kiittää kun kirkkokahvia ei enää ole varaa tarjoilla, lapsiperhe samoin kun perheneuvonta suljetaan, pihan lapset eivät pääse koriskerhoon, asunnottomien yömaja suljetaan ja kehitysmaan lapsen ei enää tarvitse mennä kyläkouluun. Olette kaikki niin hienoja ihmisiä. Mutta älkää itse joutuko koskaan tilanteeseen jossa te tarvitsette yhteisön apua. Sovitaanhan niin?
[/quote]
Ei ole kirkosta eronneiden asia että mitä kirkkoon kuuluvat pitävät tärkeänä ja mihin haluavat panostaa ja mitä toimintaa haluavat lopettaa. Kirkkoon kuuluvat ovat aivan itse vastuussa tekemisistään. Vastuun välttely ja muiden syyttely näyttää olevan varsin kristillinen ominaisuus.
Uskonnosta, politiikasta ja makuasioista on ihan turhaa tapella. Käsitykset niiden "oikeellisuudesta" jokaisen ihmisen kohdalla ovat niin subjektiivisia ja omien taustojen muovaamia, että on yhtä hedelmällistä vaikka huudattaa ihmisiä kieltämällä, että kukaan ei saa pitää sinisestä väristä.
Kantojaan ei tarvitse perustella vedenpitävästi pää pölkyllä, jokaisen mielipide saa olla ihan irrationaalinen ja perustua vain uskoon tai uskomuksiin suuntaan ja toiseen. JOs minä haluan kuulua kirkkoon perinteiden ja epämääräisen turvallisuudentunteen vuoksi, epävarmana jopa oman hengellisyyteni tolasta, voin sen tehdä. Samoin voi kuka tahansa erota, jos ei tunne seurakuntayhteydestä mitään saavansa. 9
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 17:55"]
Vuosia pyörinyt mielessä ja pari kertaa olen jo täyttänyt eroakirkosta.fi sivun tiedot, mutta jättänyt painamatta viimeisen hyväksynnän. Nyt päätös oli vahvistunut lopulliseksi ja tuli kyllä jotenkin helpottunut olo kun se on nyt viimeinkin tehty. EI iskenyt salaa päähän tms. :)
En usko kuten luterilainen kirkko oppinsa opettaa, vaikkakin pidän mahdollisena että jonkilainen ylempi voima on olemassa, mutta varsinainen syy kirkosta eroon on tietysti mielestäni turhaan menevä kirkollisvero ja se että en pidä siitä miten tukeva ja etuoikeutettu asema kirkolla on yhteiskunnassa.
Meidän viisihenkisestä perheestä nyt kuuluu sitten kirkkoon enää 18 vuotias keskimmäinen lapsi ja hänkin sanoo olevansa ateisti, mutta ilmeisesti haluaa pitää mahdollisuuden kummeteen ja kirkkohäihin.
[/quote]
tubli! 5+
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:35"]
Kirkosta erosin kun arkkipiispa alkoi kehua hinttejä. Homokirkko kadotkoon.
[/quote]
Minä erosin siinä vaiheessa kun laki salli naispapit, mutta kirkko antoi niiden mitänenytoli Johannesveljien kieltäytyä naisten kanssa töiden tekemisestä. Lisäksi ärsytti kirkon oikeus kerätä veroja paitsi yksilöiltä myös yhteisöiltä ja se, että kirkko istuu ison omaisuuden - mm. metsää ja maata - päällä mutta rahaa ei muka riitä huonompiosaisten auttamiseen. Niin ja sitten tietysti on se, etten usko.
Onneksi minun ei tarvitse erota kirkosta.
En ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon, joten säästyy sekin vaiva. :) Ja rahat on säästyneet koko elämäni ajan. :)
Elämäni parhaat lapsuusmuistot on kirkon järjestämistä lasketteluleireistä lapissa ja Rc kerho joka oli todella kiinnostava nuorelle pojalle. Haluan jatkossakin tukea nuorille näitä leirejä ja kerhoja joita kirkko järjestää.
itse en todellakaan ole mikään pyhimys tai kovin uskonnollinen.
M40
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:51"]Hellanduudelis sun ajatuksenjuoksua. Mistäköhän oikein keksasit nämä hirrmuiset asuntoedut ja että ne kertois ahneudesta. Tai että kiinteistöjen myynnillä kannattais rahoittaa jatkuvia juoksevia kuluja jota kerhotoiminnatkin on. Niinkuin lainaamasi kirjoittaja sanoi, toivottavasti et itse ole koskaan niin apua vailla että tarvitsisit seurakunnan apua. Et taida tietääkään että elämä on yllättävää. Olis tylsä rahoittaa vielä nämäkin palvelut kirkollisverossa nyt kun maksan jo palkkaverostani sunkin sossutuet.
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/arkkipiispan_talo_avautuu_paivaksi_-_tutustu_nakymiin_jo_etukateen/5092209
Mihin kirkko säästää miljardin omaisuuttaan? Viimeisessä kaavussa ei edelleenkään ole taskuja. Koska jäsenmäärä on pysyvässä pudotoksessa, niin omaisuudenkin määrää olisi syytä sopeuttaa matalammalle tasolle realisoimalla ja käyttämällä muutosvaiheen kustannusten kattamiseen.
Minulle riittää yhteiskunan tukiverkot, niissä ei kysellä jäsenkirjoja.
Riparilla pääsin myös neitsyydestäni. ; )
M40
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:51"]Olis tylsä rahoittaa vielä nämäkin palvelut kirkollisverossa nyt kun maksan jo palkkaverostani sunkin sossutuet.
[/quote]
Lukikos raamatussa jotenkin niin että se alennetaan joka itsensä ylentää?
Miksi uskovaiset ovat laitaa lukien ylimilelisiä kusipäitä?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:51"]Hellanduudelis sun ajatuksenjuoksua. Mistäköhän oikein keksasit nämä hirrmuiset asuntoedut ja että ne kertois ahneudesta. Tai että kiinteistöjen myynnillä kannattais rahoittaa jatkuvia juoksevia kuluja jota kerhotoiminnatkin on. Niinkuin lainaamasi kirjoittaja sanoi, toivottavasti et itse ole koskaan niin apua vailla että tarvitsisit seurakunnan apua. Et taida tietääkään että elämä on yllättävää. Olis tylsä rahoittaa vielä nämäkin palvelut kirkollisverossa nyt kun maksan jo palkkaverostani sunkin sossutuet.
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/arkkipiispan_talo_avautuu_paivaksi_-_tutustu_nakymiin_jo_etukateen/5092209
Mihin kirkko säästää miljardin omaisuuttaan? Viimeisessä kaavussa ei edelleenkään ole taskuja. Koska jäsenmäärä on pysyvässä pudotoksessa, niin omaisuudenkin määrää olisi syytä sopeuttaa matalammalle tasolle realisoimalla ja käyttämällä muutosvaiheen kustannusten kattamiseen.
Minulle riittää yhteiskunan tukiverkot, niissä ei kysellä jäsenkirjoja.
[/quote]
ottaisi muutaman asunnottoman tuonne lukaaliinsa asumaan. Hyi helvetti mitä ökyilyä muiden rahoilla.
Kirkosta erotaan eniten joulukuussa.
Nyt vasta erosit? Minä jo 20 vuotta sit. Huomasin et ev. lut. kirkolla ei mitään mulle annettavaa. Muutoinkin epävarma siitä mihin uskoa vaiko mihinkään. Jos olisi oikeudenmukainen Iso J olemassa ei kaikkea kauheutta ja pahuutta tapahtuisi maailmassa ja henk. koht. elämässä.
Parhaimmillaan 10 000 € säästynyt kirkollisveron maksamista näillä jotka kymmenen vuotta sitten erosivat kirkosta.
Tuntuu huiman isolta summalta.
En ole ikinä kuulunut kirkkoon. Tuntuu hullulta, että niinkin moni kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Erosin sen jälkeen kun mummini kuoli ollessaan 84 vuotias. En vain olisi pystynyt kertomaan hänelle. Kuitenkin sodat kokenut, kaksi miestään haudannut, toisen silloin sodassa. Vihkiraamattu oli viimiseen saakka aina vitriinin yllä ja kyllä hän sitä joskus luki. Itsellä ei mitään syytä miksi kuulua evankelisluterilaiseen kirkkoon. Minut on kyllä vihitty kirkossa ja lapseni kastettu. Kirkossa olen käynyt jouluisin kuuntelemassa joululauluja ja aion käydä jatkossakin. Olen kirkollisveroja maksellut pari vuosikymmentä, eiköhön se riitä osaltani.
En nyt oikein näe minkäänlaista korrelaatiota sodilla ja kirkosta eroamisella.
Isäni kuoli saman ikäisenä kuin mummosikin ja sodat koki hänkin ja kaksi kertaa joutui lähtemään Karjalasta evakkoon, toisella kertaa lopullisesti, eikä hänellä todellakaan ollut mitään sitä vastaan, että minä ja siskoni aikanaan erosimme kirkosta. Itseasiassa hän nuorempana uhosi itsekin eroavansa kirkosta, mutta eroamatta jäi.
Se on ihan jokaisen oma asia, mihin haluaa kuulua, eikä siihen saa vaikuttaa sen kummemmin vanhempien, kuin isovanhempienkaan mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni parhaat lapsuusmuistot on kirkon järjestämistä lasketteluleireistä lapissa ja Rc kerho joka oli todella kiinnostava nuorelle pojalle. Haluan jatkossakin tukea nuorille näitä leirejä ja kerhoja joita kirkko järjestää. itse en todellakaan ole mikään pyhimys tai kovin uskonnollinen. M40
Kyllä leirejä järjestää monet muutkin tahot, kuin seurakunnat. Itsekin lapsena seurakunnan leireillä kävin samoin kuin seurakunnan kerhossakin. Siihen aikaan siellä tosin kävi lähes kaikki lapset, eikä sillä ollut mitään tekemistä uskovaisuuden kanssa. Eikä ne seurakunnan leiritkään edes kirkon jäsenille ilmaisia ole, vaan maksun ottavat siitäkin.
Itse olen jo liki parikymmentä vuotta pärjännyt ilman kirkkoa, eikä ole takaisin seurakuntaan kaipuuta ollut.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:26"]
Erosin sen jälkeen kun mummini kuoli ollessaan 84 vuotias. En vain olisi pystynyt kertomaan hänelle.
[/quote]
Miksi sinun olisi pitänyt siitä hänelle kertoa? Eihän hän sitä mistään olisi saanut tietää.
Kirkkoon kuuluvuus vähenee kaiken aikaa ja kaiken aikaa uskonnottomuus on yhä hyväksytämpää. Jossain vaiheessa pato murtuu ja kirkosta eroaminen loikkaa ihan uudelle tasolle. Kirkossa lienee reilusti yli 3 miljoonaa jäsentä, jotka eivät usko lainkaan tai uskovat toisin kuin kirkko opettaa. En jaksa lakata ihmettelemästä, että miksi tällaiset ihmiset ovat maksavia jäseniä.