Jokelan opettajat eivät puuttuneet Pekka-Ericin kiusaamiseen
NÄLVITTY Harva opettaja tai koulutoveri piti Auviseen kohdistunutta nälvimistä varsinaisesti koulukiusaamisena
Kommentit (40)
" hiljaista kiusaamista" on todella hankala ensiksinkin havaita, ja toiseksi puuttua siihen. Jos ei leikitä, naureskellaan selän takana, puhutaan halveksivasti muka kavereiden kesken mutta niin, että uhri kuulee..
Ei aina ole kysymys siitä, että piestään joka välitunti, sellaiseen onkin helppo puuttua.
ettei puuttuminen ole helppoa? Opettajainhuoneessako?
aloittaisivat oman ketjunsa. Tämä on tärkeä asia, jota ei kannata tukahduttaa lapsenomaisten tunteenpurkauksien ja loanheiton alle. -22
ettei se ole helppoa, muutenhan kiusaamista ei esiintyisi enää. Vai ovatko opettajat mielestäsi sadisteja, jotka nauttivat lasten kurjuudesta? Taitaa mennä jo paranoian puolelle tuo ajattelu.
- 24, 31
Vierailija:
ettei puuttuminen ole helppoa? Opettajainhuoneessako?
Vai onko sinulla esittää jotain tutkimustietoa?
Minusta tuo on erittäin, erittäin kulunut tekosyy sille, ettei siihen viitsitä puuttua. Tai että se siis suoranaisesti hyväksytään.
Ja totta kai on aika loogista, että opettajille sälyttyy tässä keskustelussa iso vastuu - he kun ovat vastuussa asiasta koulussa.
Ei se mitään opettajavihaa ole, pelkkä tosiasia vain.
Vierailija:
aloittaisivat oman ketjunsa. Tämä on tärkeä asia, jota ei kannata tukahduttaa lapsenomaisten tunteenpurkauksien ja loanheiton alle. -22
Jos minun lastani kiusattaisiin, eikä opettaja tekisi mitään (en jaksa uskoa että niin voisi käydä), alkaisin itse selvittää asiaa kiusaajan vanhempien kanssa. Vai onko olettamus se, että kiusaajan vanhemmat ovat luonnollisestikin syrjäytyneitä luusereita, joita ei kaljan kittaamisen lomassa kiinnosta lapsen asiat?
Argumentointisi on nyt kolmasluokkalaisen tasolla ja sellaisenaan tässä keskustelussa arvotonta. -22
Ihan kuin olisin jostain lukenut, että jopa kuraattori oli mukana asian selvittelyssä, mutta kiusaaminen oli vain jatkunut. Tällaisessa tilanteessa opettajakunta on aika voimaton. Tiettyjä toimenpiteitä voidaan tehdä kiusaamistapauksissa, mutta jos kiusaaminen vain jatkuu, niin oppilaitos on aika avuton. Ikävä kyllä, niitä kiusaajia ei saa siirrettyä toiseen oppilaitokseen, vaikka se kaikkein oikeudenmukaisin ratkaisu olisi. Ainoaksi vaihtoehdoksi melkeinpä jää se, että kiusattu vaihtaa koulua. Peräänkuuluttaisin myös vanhempien vastuuta. Kannattaa miettiä, mikä on mennyt varhaiskasvatuksen puolella mönkään, jos edes aikuisten puuttuminen lapsen/nuoren tekemisiin ei riitä.
Tässä on se ongelma, että kiusaajien vanhempien on yleensä hyvin vaikea käsittää tilannetta. He voivat kuitata kiusaamisen leikiksi tai kisailuksi, eivätkä näe siinä mitään vakavaa. Voivat jopa syyllistää kiusattua. Jos vanhemmat vastustavat, niin ei oikein voi mitään... Oppilaitosten pakkokeinot oppilaita kohtaan ovat aika rajatut. Ehkä tässä olisi parantamisen varaa.
42
dissaa yhtä oppilasta? Ei hakkaa, ei suoraan nimittele, mutta hyljeksii, naureskelee selän takana, ei kutsu synttäreille jnejne.
Mitäpä tekin muutama räyhänhenki oikein tekisitte? Siirtäisitte koko muun luokan toiseen kouluun?
Minua kiusattiin koulussa rankasti ja itse menin rehtorille juttelemaan siitä ja tyyppi vaan kysyi minulta että mitä hän sille voi tehdä. Opettajat ja kuraattorit tekevät vain työtään eivätkä siksi jaksa tai halua oikeasti puuttua asioihin. Toivottavasti kaikki opettajat tuntevat piston sydämessään.
siinä todettiin, että Suomessa on erilainen kulttuuri kuin monessa muussa maassa esim. keski-ja etelä-Euroopassa. Monissa maissa opettaja tai rehtori kutsuu kiusaajan vanhemmat kouluun, ja se on vanhemmille niin suuri häpeä, että kiusaaminen takuulla loppuu siihen. Hävettävää siis, että oma lapsi tekee jotain noin sopimatonta. Suomessa taas kiusaustapauksessa vanhemmat marssivat koululle ja käskevät koulun tehdä jotakin, jotta kiusaaminen loppuisi. Itse ajattelen, että eikö koulu ole aikalailla voimaton kiusaamisen suhteen. Nämä, jotka kiusaavat, tekevät sitä takuulla myös koulumatkoilla ja vapaa-aikana, tuskin sitä oppitunneilla tapahtuu, ja kyllä pallo siinä on kaikilla luokan tai yhteisön vanhemmilla.
sellainen olo, että täälläkin kirjoittelee muutamia kiusaajien äitejä. Just nämä aggressiivisesti opettajia haukkuvat. Kunhan vaan vastuu saadaan jollekin siirrettyä..
Tärkeintä olisi, että jokainen huolehtisi siitä, että kasvattaa oman lapsensa ei-kiusaajaksi.
kiusaajat olivat rikkaasta perheestä, asuivat hienoissa taloissa ja koska meidän perhe oli hieman köyhempi ja asuimme rivitalossa, niin minua kiusattiin. Muistan iän kaiken, kun olin kuvaamataidossa lahjakas ja tein kauniin piirustuksen niin tämä erään perheen tyttö tuli mun eteen ja sanoi, että minäpäs näin kun sinä piirsit tuon muotin avulla. Se oli kauhea tilanne kun opettaja meni sen tytön puolelle ja käski minua piirtämään uuden kuvan. Muutenkin minua kiusattiin, jätettiin pois leikeistä, haukuttiin jne.
Ei se ole aina niin päin, että kiusaaja on köyhistä kotioloista, vaan osaa ne rikkaatkin. Tälläkin tytöllä oli äiti lääkärinä ja perhe ilmeisen varakas, muttei se näköjään kulje käsi kädessä viisauden kanssa.
Muutimme toisella paikkakunnalle, pieni maalaiskylä, siellä kiusaaminen loppui ja sain ihan elinikäisiä kavereita.
Sitten ylä-asteella kiusaaminen taas alkoi. Sitä oli 7. luokalla pahiten, kun eräs tyttö sylki minuun päin kun kuljin ohi. Kauhea tilanne.
Jossain vaiheessa osasin sanoa jo jotain vastaankin ja asiasta kerrottiin luokan tyttöjen kanssa yhdessä opettajalle. 9 luokalla en enää muista kiusaamista olleen, mutta osasyynä mielestäni oli se, että itsekin tein sille kiusaamiselle jotain ja uskalsin sanoa jo jotain takaisinkin.
22