Vinkki: jos kutsut ihmisiä kylään, on kohteliasta tarjota jotain..
Varsinkin jos vieraina on lapsia ja matka on pitkä. Uskomatonta, ettei saa kylässä edes mehua saati muuta vaikka ajaa 200km yhteensä kylään ja vielä kutsuttuina vieraina..
Mitä tälläinen ihminen ajattelee?
Kommentit (41)
Päin mäntyä on mennyt kotikasvatus, jos aikuinen ihminen ei pysty pätkääkään eläytymään toisen rooliin ja oma napa on tärkein.
Meille kävi kerran samalla tavoin eli kutsuttiin useaan kertaan tuttavien tupareihin 150 km:n päähän. Siis vain meidän perhe, muita ei tullut. Mentiin paikan päälle ja tarjoiluna oli muumikeksejä ja mehua. Kauheasti vaativat meitä olemaan pidempään, mutta mies totesi 2 tunnin jälkeen, että " nyt pitää alkaa lähtemään, kun on pitkä ajomatka ja pitää käydä vielä tuosta grillin kautta" . No, isäntäväki alkoi siinä vaiheessa änkyttää, että " meiltäkin varmaan jotain löytyisi, kun olisitte nyt pidempään" . Mun mies vaan kohteliaasti hymyillen valitteli pitkää päivää ja lähdettiin. Eikä tosiaan mennä uusiksi.
Tajusivathan ne tarjota sentään teille jotain! Me ainakin syödään yleensä kotoa lähtiessä kylään mennessä, monestikin on vierailtu esim. 150 km päässä ja saatu kyläpaikassa kahvit ja oltu tyytyväisiä. On käyty sit syömässä jossain kaupungilla... Sitäpaitsi usein kylään mennessämme viemme jotain syötävää mennessämme, ei me ainakaan tyhjin käsin osata mennä toisille kyläilemään.
Ihme porukkaa olette, kun vedätte herneet nekkuun jos ei joku osaa teidän ajatuksia lukea!
Kuten jo sanoin, vinkii on vinkki, eli jos kylään ihmisiä oikein kutsumalla kutsuu on kiva jos edes jotain tarjoilee (edes leipää ja mehua tms.)
Ja en ihan äkkiä ajatellut sinne matkustaa, pysytään kirje ja puhelinkaverina, se toimii. Ja ei, kauppaan ei tässä tapauksessa ole 100km.
ap
ota ensi kerralla tuohon kyläpaikkaan omat eväät ja räväytä pöydälle...
ps. toinen vinkki- kutsu tuttusi teille äläkä tarjoa kuin vettä?
mitään, että varautukaa. Muuten oletan, että kutsutuille vieraille tarjotaan jotain (kahvi / lounas / tms).
joka edelleen pyytää kaveriporukan ollessa kylässä kaikkia osallistumaan kauppalaskuun ihan kuin opiskeluaikoina...siis hän itse jo töissä kuin myös muut. Tuntuu hassulta, kun meille vastavierailulle tullessaan kuitenkin syö ihan " koko rahan edestä" ilmaiseksi... ;)
Meidän kaveripiirissä nämä ruoka-asiat puhutaan aina etukäteen selväksi. " syöttekö ruuan ennenkun tulette" , " juodaanko yhdessä iltateet" tai " emme sitten ehdi jäämään aterialle, tullaan vain moikkaamaan" . Eipä tule mutinoita.
tai jotain takeaway-ruokaa ja ihan ölvinä syötte siellä kyläpaikassa.
Samoin kun tulevat teille et tälle perheelle anna mitään, lapsille korkeintaan oikein laihaa mehua ja vanhemmille vaikka teetä.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan
varsinkin siis, jos mennään kauemmas kylään, tai kyläpaikkaan, jossa muuten vaan käydään harvoin. Sehän on ihan yhtä moukkamaista mennä ilman tuliaisia, kuin se ettei isäntäväki sitten tarjoa mitään.
Kahvia, keksipaketti, suklaarasia tms. Se on kohteliasta!
kun se ei syo oikein mitään. Juo jotain luomuteetä ja syö kuulemma tummaa suklaata.. ei koskaan juo tarjoamaani teetä ja kerran ostin häntä varten tummaa suklaata eikä kelvannut ja se kamala suklaa jäi sit syömättä. En oikein tiedä miten menetellä tuollaisten kans. En koe olevanu epäkohtelias, mut hiukan vaivaa kun olen tottunut tarjoamaan vieraille jotain. Lasin vettä hän saattaa ottaa. Pitäiskö kysyä mitä varaisin hänelle? Varmaankin.
Minusta kovin ruokarajoitteisten ihmisten pitäisi ehdottomasti viedä kylään omat eväät tai tuliaisena jotain mikä käy itselle. Epäkohteliasta olettaa, että isäntäväki ottaa selvää ja varautuu kaikenlaisiin dieettitapauksiin.
Tai ainakin itse tarjoan. 200km kestää ajaa ainakin kaksi tuntia ja tietysti sama takaisin. Plus kyläilyaika päälle. Lapsille tulee ainkin jo ihan hirveä nälkä, jota piparit ja mehu ei riitä poistamaan.
Mulla siis 2 tälläistä kaveria jotka on totaalisen pihejä! Ja kylässä ei saa mitään jollei pyydä ja sittenkin se rajoittuu mehuun. En ole enää pyytänyt vaan kyläily loppuu jos lapset lähtee ylikierroksille, sitten bensa-aseman kautta kotiin..
Ei mennä vähään aikaan tai sitten pitää sanoa, että mitä ruokaa laitetaan ja mitä me tuodaan mukana jotta saa edes jotain..
Kyse siis tosiaan sovitusta vierailusta, ei ylläristä.
ap
Vierailija:
Nyt olikin pointti siinä, että jos kylään kutsuu on se nyt ihme jos ei mitään pöytään laita, edes mehua lapsille!ap
kuulostaa kyllä tosi törpöltä!! Miten joku voi olla noin omahyväinen moukka. Meillä ei ole aina yllätysvieraille tarjottavaa (muuta kuin kahvia), mutta kutsutuille vieraille tottakai tarjottavaa löytyy
Kun tiedät tilanteen ja jos haluat jatkaa kyläilyä niin ota omat ruoat mukaan.
Näin minä tein sinkkuaikana (kylläkin).
Kun ystävä kutsui illanviettoon juomaan pohjia, otin oman viinipullon lisäksi kaupan pakastepannupitsan. Kysyin että saanko lainata uunia, pistin pizzan uuniin ja söin YKSIN!
Sisko tekee samoin kun tulee meille. Tulee ruokien kanssa ja kysyy saako käytää keittiötä. Saa tottakai. Kaikki muut sukulaiset samoin. Tulevat ruokien kanssa ja kokkaavat koko porukalle.
Minä kun en osaa edes kahvia keittää. Olen pahviaivo joka vaan ei ole selvännnäkijä että onko toiset nälkäisiä, en osaa varata ruokaa ja käyn harvoin kaupassa. Enkä älyä kysyä että haluaako joku jotain, ja tosi vähän minulla mitään kaapissa onkaan. Käyn yleensä raflassa syömässä.
meillä taas käy yhet tutut aina syömässä kaapin tyhjäksi ja se v-i-t-u-t-t-a-a..... koitan olla tarjoamatta mitään mutta sitten ne ottavat itse.. kerran viikossa vielä jaksaisin tarjota mutta ei meillä ees rahat riitä heidän syöttämiseen enkä jaksa aina siivota lastensa jälkiä... ihan oikeasti, en tajua miten jotkut ihmiset jaksaa olla sosiaalisia, mieluiten olisi kyllä ihan omalla porukalla vaan...
kun vieraat olivat itse kutsuneet itsensä kylään ja olivat sanoneet lähtevänsä pois aamupäivällä. Söivät siis meillä päivällisen ja iltapalan sekä aamulla aamupalan. Aamupäivällä sitten vain vitkuttelivat ja vitkuttelivat lähtöä. Ilmeisesti odottivat meidän tarjoavan lounaan heidän 4-henkiselle perheelleen. Emme olleet varautuneet, kun luulimme heidän lähtevän heti aamulla kotiin. Olisimme toki voineet käydä kaupassa ostamassa ruokatarvikkeet, mutta olimme ihan pa (opiskelijoita) ja muutenkin avomieheni oli sitä mieltä, että lounasta ei tarjota, kun eivät olleet ilmoittaneet olevansa niin pitkään. Lopulta vieraat lähtivät ja menivät varmaan huoltoaseman kautta. Hävetti. Eivät ole tulleet enää uudestaan...
Mutta meillä käy vieraita, jotka soittavat, että ollaan 5 minuutin päästä teillä. Sori, mutta en pidä vierasvaraa vain varmuuden vuoksi, eikä se meillä pysyiskään kaapissa (lapset löytäisivät varmasti). Sitten on niitä jotka tupsahtavat aivan varoittamatta. Siis vieraamme ovat enimmäkseen tällaisia.
Yritän vihjata, että voi että kun olisin tiennyt, niin olisin siivonnut, laittanut jotain kahvipöytään jne. Pahinta on jos ollaan suunniteltu menevämme jonnekin tms. niin nää yllätysvierailut ei aina ole kaikista hauskimpia. POikkesin joo aiheesta, mutta ÄLKÄÄ tehkö yllätysvierailuja mikäli haluatte tuntea itsenne tervetulleiksi.