Kootaan lista klassikoista jotka lapselle "täytyy" lukea
Mitkä on mielestäsi sellaisia kirjoja ja satuja, jotka jokaisen lapsen pitäisi kuulla?
Aasi ja Morso
Albin-kirjat
Lapanen nimisestä kummituksesta kertovat kirjat
Babar norsu
Barbapapat
Brumbo ja tähdet
Elmeri norsu
Elsa Beskowin sadut
Emilia -sarja esim. Emilia ja Oskarin nukke
Frederikin satukirja
Grimmin satukirja
Hanhiemon satuaarre
Hyppelihiiri Myökki-Pyökki metsässä
Scarryn kuvakirjat
Jason-kirjat esim. Jason ja vihainen viivi
Jussi kirjat (taaperoille, se Jussi pupu)
Jörö-Jukka
Kaislikossa suhisee
Grabianskin kauniit eläinkirjat
Krokotiili Gena ja hänen ystävänsä
Alas taikavirtaa
Myyrä-kirjat esim. Kuinka myyrä sai housut
Kultasiskoni
Joku lorukirja esim. Hanhiemon iloinen lipas
Liisan seikkailut ihmemaassa
Herra Huu-kirjat
Muumi-kirjat
Mikko Mallikas -sarja
Mimosa-sarja
Pekka Töpöhäntä
Minttu-sarja
Pupu Tupuna
Murmelityttö Ruusu
Nunnu-kirjat
Karhuherra Paddington
Tammen kultaiset kirjat
Onnen tupa
Otso-Herra sarja
Robotti Romulus
Suunnattoman suuri krokotiili
Peppi Pitkätossu-sarja
Tiikeri Luukas
Tuhannen ja yhden yön satuja
Pikkutoukka Paksukainen
Vaahteramäen Eemeli
Kommentit (107)
Kuuluttiin lasten kirjakerhoon nollarilla kun lapset oli pieniä. Listan kirjoja tuli luettua, mutta esim Franklin-kirjoista tuli pojan suosikit.
Kun esikoinen oli eskari-ikäinen luin jo Narniaa hänelle ja kuopus koisasi kainalossa.
Päivikin satu ja etenkin jatko-osansa Mestaritontun seikkailut. Narnia-kirjoja olen myös lapsille lukenut, viimeisenä ennen kuin olen delegoinut lukemiset heille itselleen. Ne eivät kaikki ole kovin hyviä, mutta ainakin Velho ja leijona ehdottomasti kovaa kamaa.
Mestaritontun seikkailut
Pikku Prinssi
Rasmus Nalle-kirjat Tosin kun omat lapset oli pieniä 7-10 vuotta sitten, en löytänyt niitä kirjastosta. Rasmus Nalle oli oma suosikkini kun olin pieni.
Puoliakaan noista ap:n listasta en ole lapsilleni lukenut, vaikka on tosi paljon luettu kaikkea. Minusta tuo lista on pitkälti tietyn ajan kuvainen, tunnistan sieltä kirjoja, joita on luettu huomattavasti nuoremmille sisaruksilleni, joten epäilen ap:n olevan heidän ikäluokkaansa ja luettelevan omia lapsuutensa kirjoja tai jopa omien vanhempiensa lapsuuden kirjoja, jotka ovat siirtyneet ap:lle, jos on hyvin nuori vanhempi.
Minä suosittelen kotimaisten kirjailijoiden kirjoja. Kirsi Kunnas on ehdoton ykkönen, se kielellä leikkiminen on mahtavaa.
Tatu ja Patu -kirjat ovat kiinnostavia ja Urpo ja Turpo -kirjoissa tapahtuu kaikenlaista.
Astrid Lindgrenin kirjat ovat sitten vähän isommille, kun pidemmät jutut rupeavat menemään.
Lasten suosikkeja on vaikea ennustaa, joskus omasta mielestä hyvä kirja ei kiinnosta heitä lainkaan ja sitten taas joku, mistä ei niin itse välitä, onkin suuri suosikki. Meidän kaikkien lasten suosikkeihin on kuuluneet Ulf Löfgrenin Jussi-kirjat, mitä tuli joku kerta lainattua kirjastosta. Niitä sitten metsästin käytettynä, kun niitä ei silloin muuten saanut, kun kirjoja ei voinut netin kautta uusia loputtomiin.
Tiheikön väki
Mauri kunnaksen kirjat
Nykyhallituksen leikkauslistat. Oppiipahan sitten aikuisena olemaan.