Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3v neuvolasta jäi paha maku! OV

Vierailija
18.04.2008 |

Mitä teidän 3v lapset osaa tehdä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meidän 3-vuotiaalla 10 terveydenhoitajaa sama neuvola tuohon ikään mennessä...

Vierailija
2/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän lapset aina jännittää neuvolassa, eikä esitä läheskään kaikkia taitojaan.

t. toinen 3v äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palapelejä ja sen sellaista...

Vierailija
4/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osasi piirtää pysty- ja vaakasuoran viivan. Piirsi jonkunnäköisen ympyrän. Potki palloa. Nimesi kuvasta asioita (lähinnä hedelmiä ja vihanneksia). Lisäksi testattiin näkö neljän mustavalkoisen kuvan avulla.

Minkälaisia asioita teillä ap sitten olisi pitänyt osata?

Vierailija
5/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että enemmän ne aiheuttaa huolta ja murhetta vanhemmille, vaikka lapsessa ei olisi mitään vikaa!! Kokenut lääkäri kyllä huomaa jos lapsessa on jotain pielessä, mutta että tollasia ihme testejä. En tajua!!

Vierailija
6/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistatko väärin?

Vierailija
7/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsi osasi piirtää pysty- ja vaakasuoran viivan. Piirsi jonkunnäköisen ympyrän. Potki palloa. Nimesi kuvasta asioita (lähinnä hedelmiä ja vihanneksia). Lisäksi testattiin näkö neljän mustavalkoisen kuvan avulla.

Minkälaisia asioita teillä ap sitten olisi pitänyt osata?

Vierailija
8/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niillä testeillä täytyy kartoittaa missä mennään

Vierailija
9/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
10/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ne sanovat, että joka lapsi on yksilö ja erilainen ja, että niin pitää ollakin. Sitten he repivät kauhiat tilastot esiin ja alkavat ruksimaan millitarkasti sinne kaikkea tietoa ja voi kauheaa, jos poikkeaa jostain sarakkeesta!

Mun keskimmäisellä lapsella oli vähän isompi pää, niin juoksutettiin, vaikka missä, että onko kasvain päässä jne. Onhan se hyvä, että tutkitaan, mutta silti.

Esikoinen ei osaa vielä sanoa k-kirjainta (osaa, mutta ei käytä)ja siitä nousi hirveä haloo, vaikka juuri heti neuvolaan astuttuamme sanoivat, että kukin lapsi on yksilö. Minä itse en ole vielä 7 vuotiaanakaan osanut kunnolla sanoa k-kirjainta ja kyllä sen silti olen oppinut eikä traumoja siitä ole jäänyt...

No joka tapauksessa mun pointti on se, että neuvolakin puhuu yhtä ja tarkoittaa toista. Juuri samalla tavalla kuin tuo eduskunta siitä päivähoitomaksujen korotuksista. Kyllä sitä vaalien alla luvataan ummet ja lammet, mutta kun tulisi näytön paikka niin viimeisetkin viedään. Ja minne nekin rahat meni. Kansanedustajien palkkojen kototuksiin. Menny usko koko touhuun...

Vierailija
11/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla oli ja kun se leikattiin niin tuli kaikki kirjaimetkin.

Mutta asiasta toiseen. Kahden vanhimman pojan ikäero on 1 vuosi.

Th halusi ajan säästön vuoksi tehdä 2 ja 3 vuotiaille pojille testit yhtäaikaa.

Juuh, hän teki testit väärin päin ja haukkui kummatkin pojat. Vasta kun oli kirjoittanut neuvolavihkoon, että yhteistyökyvyttömiä yms. tajusi, että hups, tuli tehtyä väärät testit.

Th oli kyllä niin hysteerinen kun lapsia oli kaksi, että ei ihme, ettei pojat alkaneet millekään hänen kans.

Kumpikin on nyt ihan reippaita ja hyvinpärjääviä esimurkkuja.

Vierailija
12/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän lasten terkkari on niin pilkunviilaaja, heti laittamassa joihinkin testeihin, jos yksikin asia jää tekemättä mitä sillä ikätasolla pitäisi osata. Oman lapsen terkkari ei ollu moksiskaan vaikka poika ei 2v neuvolassa suostunu piirtämään suoraa viivaa, eikä puhunu vielä 2 sanaisia lauseita. Sanoi vaan että ota yhteyttä jos ei vielä 2,5-vuotiaana niitä osaa. Sitten 3v neuvolassa lapsi osasi kaikki mitä pitikin ja enemmänki, siihen terkkari sanoi että niin ne lapset kehittyy, hyppäyksittäin.

Vierailija
13/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ensin ne sanovat, että joka lapsi on yksilö ja erilainen ja, että niin pitää ollakin. Sitten he repivät kauhiat tilastot esiin ja alkavat ruksimaan millitarkasti sinne kaikkea tietoa ja voi kauheaa, jos poikkeaa jostain sarakkeesta!

Mun keskimmäisellä lapsella oli vähän isompi pää, niin juoksutettiin, vaikka missä, että onko kasvain päässä jne. Onhan se hyvä, että tutkitaan, mutta silti.

Neuvolan hoitsut laittavat jatkotutkimuksiin pientenkin poikkeamien takia, jos on kyseessä sellainen poikkeama (kuten tuo pään koko) joka tutkimatta jättäessä saattaa olla jotain vakavaa ja tällöin syytteen saa neuvolantäti/setä joka on jättänyt lähetteen laittamatta.

Vierailija
14/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lomittava hoitsu paikalla. Mittasi pään ja heitti selkä minuun päin sivuhuomautuksena, että onpa iso pää, toivottavasti ei ole vesipää.

Juuh, arvatkaapa, oliko kiva odottaa seuraavaa neuvolakäyntiä. Olin niin hormoonihöyryissä ja järkyttynyt, etten osannut edes kysyä enempää. Itkin vain päivät kotona ja mietin, että mitä jos lapsella tosiaan onkin vesipää.

Onneksi oma th sitten rauhoitti minut ja antoi huomautuksen tälle lomittavalle hoitajalle.

Vierailija
15/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata sitä ja tätä, potkia jotain ja työntää toista. Ei nyt sillä etteikö olisi hyvä juttu osata esim. potkia palloa, mutta ärsyttää että pitää tietyn ikäisenä oppia lähes kaikki. Ja mitä aiemmin, sen parempi...

Juttelin lapsettoman kaverini kanssa esim. vauvojen pottakoulusta (minusta sama minne lapsi pissii, hän hädin tuskin älyää että on erillinen olento joten tuskin yhteyttä rakkoon vielä löytyy), joka on minusta naurettavaa. Kaverini siihen tietävästi että " kyllä kuule kannattaa nuorena aloittaa, niin voi olla kuiva jo vuoden ikäisenä!" . Siis häh?? Ensinnäkin, MIKSI pitäisi olla kuiva vasta vauvana ja toisekseen...

Joo, unohtakaa. Minä en vaan tajua :(.

Vierailija
16/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esikoinen ei osaa vielä sanoa k-kirjainta (osaa, mutta ei käytä)ja siitä nousi hirveä haloo, vaikka juuri heti neuvolaan astuttuamme sanoivat, että kukin lapsi on yksilö. Minä itse en ole vielä 7 vuotiaanakaan osanut kunnolla sanoa k-kirjainta ja kyllä sen silti olen oppinut eikä traumoja siitä ole jäänyt...

Meillä kohta 5-vuotias lapsi ei osaa sanoa k:ta, ei kyllä ollut puheterapeutti vielä huolissaan, kun käytiin kontrollissa.

Vierailija
17/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis 5-vuotias osaa sen sanoa, mutta ei käytä. Meillä kaksi pienempää häntä ja heidän kanssa juttelee ja kai tarttunut semmoinen t-käyttö. Oikein kuin tosissaan kysyy niin sanoo, että kissa, mutta arjessa sitten useasti sanookin sitten tissa jne.

Ei siis ole kyse mistään kielijäntistä,

jos osaa sen k:n sanoa kysyttäessä, mutta ei. Poikkeaa muista, niin syksyllä ilmoitettava puheteraupeutille, jos koota ei käytä.

Huoh!

Vierailija
18/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä aikanamme olemme unohtaneet koko neuvolakäynnin sen jälkeen kun ovi on takana laitettu kiiinni. Elämän täytyy olla jossain muualla kuin siinä, osaako lapsi hyppiä yhdellä jalalla kolme vai neljä kertaa!