voiko vauva pyörtyä?
1v4kk ikäinen poikani leikki lattialla ja kopsautti otsansa lattiaan. Minä tietenkin nostin surkeasti itkevän pojan syliini lohdutettavaksi. Sylissä itku kuitenkin loppui heti, ja lapsi ikäänkuin pyörtyi. Meni löysäksi ja laittoi silmät kiinni.
Pian kuitenkin virkosi, mutta minua jäi vaivaamaan, pyörtyikö vauva vai mikä juttu se voi olla. Mielestäni ei satuttanut itseään kovaa. Oli polvillaan ja siitä keikahti lattiaan.
Huolehdinko turhaan, tapauksesta on jo kuukausi, eikä muuta ole ilmennyt.
Kommentit (17)
aika vauva vielä. Mutta se ei ole ongelma. ap
Vaarattomia kohtauksia missä lapsi lakkaa hengittämästä ja menettään tajun pariksi sekunniksi ja kun taju menee niin alkaa automaattisesti hengittämään ja virkoaa siitä.
Meillä pojalla on noita ollut muutamia kertoja, saattaa saada kohatuksen esim. siitä jos satuttaa itsensä ja alkaa huutamaan ja sitten ei ota happea välillä ja sit pyörtyy. Niinkin on käynyt että jos oikein kovasti jostakin suuttuu niin tekee ton saman mut yleensä se sattuu silloin kun satuttaa itsensä.
Meille sanottiin lääkärissä että noi on ihan vaarattomia ja ne on aika yleisiä.
että käyttäisin lääkärissä. Oma lapseni muksii vähän väliä itseään, muttei mitään tuollaista ole ikinä sattunut. Saatpa ainakin mielenrauhan. Aivotärähdys on vanhemmallakin vakava asia.
Vierailija:
1v4kk ikäinen poikani leikki lattialla ja kopsautti otsansa lattiaan. Minä tietenkin nostin surkeasti itkevän pojan syliini lohdutettavaksi. Sylissä itku kuitenkin loppui heti, ja lapsi ikäänkuin pyörtyi. Meni löysäksi ja laittoi silmät kiinni.
Pian kuitenkin virkosi, mutta minua jäi vaivaamaan, pyörtyikö vauva vai mikä juttu se voi olla. Mielestäni ei satuttanut itseään kovaa. Oli polvillaan ja siitä keikahti lattiaan.
Huolehdinko turhaan, tapauksesta on jo kuukausi, eikä muuta ole ilmennyt.
Kun sanot että mielestäsi ei sattunut kovaa niin voi olla myös että hän säikähti sen verran kovasti että sai ton kohtauksen, nimittäin se voi tulla myös siitä jos kovasti säikähtää.
olen kuullut et jonkun tutun lapsi oli niin tempperamenttinen, et kun suuttui sai tuon kuvaamasi kohtauksen. Oma poikani on varsin rauhallinen tapaus, enkä ole ennen kuullut että satuttaessaan näin voisi käydä.Taidanpa kysellä vähän lisää neuvolasta, kohta sinne taas mennäänkin.
Huusiko lapsesi kovaa, vai itkikö siis vaan ihan pikkaisen?
Meillä poika kun saa ton kohtauksen niin huutaa siis tosi kovaa ja lopulta ei tule enään edes ääntäkään ja huulet menee ihan sinisiksi ja sit kun nappaat pojan syliin niin sit menettää tajun ja jos et kerkiä syliin ottaa niin katuu lattialle. Se tuntuu tosi hurjalta ja pelottavalta kun otat lapsen syliin joka menee ihan veltoksi ja silmät joko pyörii päässä tai sit menee kiinni, ensimmäistä kertaa kun noin tapahtuu niin pelkää että nyt se kuoli.
Kannattaa neuvolassa tarkkaan kuvailla mitä tapahtui niin he osaavat sanoa että oliko se tuo kohtaus vai onko jotain muuta.
Poika itki hurjan kovaa, vaikka kopsahdus ei ollut kova. Otsaan tuli pieni punainen jälki. Säikähdin itse kyllä todella, ja kun tilanne oli ohi rupesin itsekin itkemään ja tärisemään. Eli säikähdin todella. Kuulostaa juuri samanlaiselta, sylissä ummisti silmänsä ja meni ihan veteläksi. No toivon todella ettei mitään vaarallista. Kuinka vanhana noin voi vielä käydä, vai meneekö iän myötä ohi??
ollut reilun vuoden ja nyt viimeisin kohtaus on tullut pari kuukautta sitten ja poika täytti maaliskuussa kolme. Olen melkeinpä varma että kyseessä on sama kohtaus teidänkin pojalla. En osaa sanoa yhtään että minkä ikäiseksi asti noita yleensä tulee, mutta vaarattomia ne silti on.
Seuraavan kerran jos tollainen tulee niin osaat jo suhtautua erillä tavalla eikä se enään edes säikäytä niin paljon kun sen jo tietää.
Kannattaa muillekin ihmisille joiden kanssa olette paljon tekemisissä kertoa niin hekään eivät sitten säikähdä itseään kuoliaaksi.
Meillä kun tuli ekan kerran tollainen kohtaus niin olin itse pari päivää aikaisemmin sattumalta lukenut netistä että sellaisiakin on olemassa mutta en muistanut miehelle siitä kertoa ja sit kun poika sai sen kohtauksen niin oli just isänsä kanssa kaksin olohuoneesa (itse olin toisessa huoneessa) ja mies kyllä säikähti ihan tajuttomasti.
-4
Vanha aloitus, mutta meillä samaa joten nostan.
Tuon ikäinen voi, ei ole enää vauva. Mutta jos ota tapahtuu usein, voisi epäillä esim. Epilepsiaa.
Affektikohtaus todennäköisesti. Ei ole vaarallista, mutta säikäyttää. Googlesta löytyy. Omalla pojalla oli välillä, jos tuli kova itkupuuska. Nykyään ei enää.
No onhan lapsi vietävä heti aamulla lääkäriin. Voi toki olla affektikohtus, mutta jotain muutakin. Asia on kuitenkin ehdottomasti tutkittava!
Jos pään kopsauttanut voi olla aivotärähdyski
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:22"]Meillä kyseessä 11kk joka pyörtyilee? (Menee siniseksi ja veltolksi) välillä kun itkee kovasti. Toisinaan taas ei. Ekan kerran tapahtui n.8-9kk iässä. Neuvolassa ajattelin tietysti ottaa puheeksi , mutta googlettamalla löytyi tämä. Josko jollain olisi ollut vastaavaa..
[/quote]
Jos menee siniseksi on oikeesti hätä!!!!
Meillä kyseessä 11kk joka pyörtyilee? (Menee siniseksi ja veltolksi) välillä kun itkee kovasti. Toisinaan taas ei. Ekan kerran tapahtui n.8-9kk iässä. Neuvolassa ajattelin tietysti ottaa puheeksi , mutta googlettamalla löytyi tämä. Josko jollain olisi ollut vastaavaa..
Voi olla vauva epilepsia! Lääkäriin soitto aamulla!
Luulin otsikosta että kyseessä oli pieni vauva. Kyllä varmasti jo yli vuoden vanha voi pyörtyä ihan normaalisti.