Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perätila / pelkosektioasiaa

Vierailija
18.04.2008 |

Minulla on ensi viikolla viimeinen lääkäriaika synnytyssairaalassa. Pelkopolikäyntejä on takana 3 kertaa, enkä ole mieltäni muuttanut sektion suhteen.

Eli ensi viikolla päätetään leikkauspäivä.

Vauva on kuitenkin kääntynyt reilu viikko sitten perätilaan, joten jo senkin puolesta sektiopäätös tulisi.

Lähinnä mietityttää se, että jos lääkäri kirjoittaa sektion syyksi perätilan, eikä synnytyspelkoa, onko vaarana, että joudun alakautta synnyttämään, jos vauva päättääkin vielä kääntyä pää alaspäin?

Eli kannattaako vaatia merkitsemään päätökseen syyksi synnytyspelko?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niin mulkeroita siellä laitoksella että ei niistä tiedä mitä ne keksii jos ei kaikki ole sovittuna etukäteen.

t. Yks jota kiusattiin asialla kuukausikaupalla.

Vierailija
2/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätilakaan ei välttämättä ole syy sektiolle. Itse sain vaatimalla vaatia sektion, kun lapsi oli perätilassa. Tuli huomattua, että saman sairaalan sisälläkin eri henkilöt suhtautuivat asiaan hyvin eri tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin vauva oli perätilassa mutta kääntyi pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja se ei ole epätavallista! Olin myös pelkosektiopotilas ja vielä leikkausaamuna lääkäri kysyi, olenko nyt varma vai synnyttäisinkö sittenkin alakautta kun vauva kääntynyt!

Vierailija
4/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin yli 4kg lapsen perätilassa ja oikein hyvin meni, perätilaa ei kannata pelätä, isompi se leikkaus on kuin normaali synnytys.

Vierailija
5/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin kannataa niitä sektioita pelätä, ne ovat luonnottomia, jos nyt jotain haluaa ja pitää pelätä noin kovasti.

Vierailija
6/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää on myös se että kohta ei ole enää lääkäreillä edes kokemusta miten suoritetaan perätilasynntys, kun kukaan ei uskalla synnyttää.

Vierailija
7/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikatun äidin viereen yhdeksi yöksi. Voisi kummasti mieli muuttua. Itse synnytin alakautta mutta viereisessä petisä oli sektiopotilas, joka vaikersi (ulisi) koko yön, kun oli niin kovat kivut. Ja lääkettä ei voitu antaa enempää kun oli jo saanut maksimimäärät. Sanoi minulle seuraavana päivänä, että jos olisi tiennyt millaista sektio on, niin ei ikinä olisi vaatinut sitä.

Vierailija
8/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko tuntematonta kohtaan on todella luonnollinen ja normaali asia.

Vierailija
9/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pelkosektoitu ja todellakin sama on edessä seuraavankin pian syntyvän lapseni kohdalla. En halua huutaa tuskasta kun synnytän tuntikausia. Sektiokipuun saa lääkettä. Minua säälitti sairaalla ne renkaan päällä istuvat alatieäidit, jotka oli tosi kipeän oloisia.

Vierailija
10/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelätä.

Ettekö te mieti näitä asioita ennen kuin hankkiudutte raskaaksi?

Raskaaksi tuleminen ei pelota mutta oman lapsen saattaminen maailmaan voi olla noin paha asia, sitä en ymmärrä en.

Itsekin tottakai jännitin synnytystä ja toista myös, mutta en ikina haluisi itseäni turhan takia leikeltävän. Ei kiitos.

Synnytys on ihana asia ja pelot on psyykkisiä, niin saa HOITOA.

Leikkaus ei ole hoito vaan pakotie.

Vierailija
11/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: lle sen verran, että ymmärrän täysin häntä, jos hän haluaa sektion, apon kokenut synnytyksen ja ilmeisesti sieltä ikävästä päästä vielä, joten hänellä onkin syy ihan pyyntöönsä, ymmärrän hyvin kaksi lasta itse synnyttäneenä ap:n kannan.

Itse tekisin varmaan samoin.

Vierailija
12/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mietimme asioita ennen raskaaksi tulemista. Tiesin kyllä jo ennen raskautta, että mitä todennäköisimmin haluan sektion ja kun otin asioista paljon selvää raskauden aikana, päätös varmistui.

SINÄ et halua leikeltäväksi. Sitten sinun luulisi tajuavan sen tunteen, mitä on, kun ei voi ajatellakaan joutuvansa johonkin tilanteeseen kuin pakon edessä vaikka siihen liittyykin niin ihana asia kuin oman lapsen syntymä. Minä vaan en halua alateitse, sinä et sektiolla. Siinä ei ole mistään kovin monimutkaisesta kyse. Kyllä minä pystyn ymmärtämään, ettet halua sektioon. Ihmettelen, jos sinä et pysty ymmärtämään, että koen ihan samoja tunteita alatiesynnytystä kohtaan.

Vierailija
13/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sääli, että annat itseäsi leikeltävän turhaan.

Vierailija
14/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni synnytykset ovat olleet kohtuullisen helppoja (JOO tiedän olevani onnekas) ja epiduraali on auttanut hyvin.

Sen sijaan se minun huonekaverini tosiaan ULISI sektion jälkeen kipujaan koko yön. Kätilöt kävi huoneessa moneen otteeseen ja pahoitteli, että eivät voineet antaa kipulääkettä enempää. Siis sitä oli ihan hirveä katsella ja kuunnella.

Näiden kokemusten perusteella kun kolmas synnytys on kohta ajankohtainen, niin minä ihan rehellisesti pelkäisin paljon enemmän jos joutuisin jostain syystä sektioon.

Vierailija:

Olen itse pelkosektoitu ja todellakin sama on edessä seuraavankin pian syntyvän lapseni kohdalla. En halua huutaa tuskasta kun synnytän tuntikausia. Sektiokipuun saa lääkettä. Minua säälitti sairaalla ne renkaan päällä istuvat alatieäidit, jotka oli tosi kipeän oloisia.

Vierailija
15/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän aiheuttavan umpimielisissiä ihmisissä kauheaa ahdistusta ja halveksintaa. Älä sääli, koska olen ratkaisuuni ehdottoman tyytyväinen. Koin synnytyksen juuri kuten halusin. Sekö on säälittävää? Lopputuloksena oli aivan mahtavan upea lapsi ja muistona lisäksi pieni haalea arpi bikinirajassa.

Vierailija
16/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet ottanut pelollesi pakotien, vaikka olisi tervettä kohdata pelot.

Itse en ole halunnut sektiota vaikka olisin saanutkin, toisen lapsen perätilan takia, koska minulla ei ollyt syytä siihen, tottakai olisi sektio tehty jos synnytyksessä olisi tullut hidasteita, mutta itsekin otin asioista selvää jo hyvissä ajoin ennen perätilasynnystä ja monen lääkärin kanssa todettiin että lapsi mahtuu tulemaan hyvin ja leikkaus on suurempi riski.

Pelot saa kohdata ja pitääkin kohdata, mutta ymmärrän että joillakin sellainen luonne, että siihen ei pysty, se on minusta hyvin ikävää.

Pelkosektio ensimäisessä synnytyksessä pitäisi kyllä laittaa harkkinan varaan, se maksaakin jo aika paljon yhteiskunnalle.

Vierailija
17/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, pitääkö jokaisen naisen kokea synnytys? Tarkoitan että jääkö jostain paitsi jos saa lapset muuta kautta?

Itse olen aina pelännyt synnytystä. En ihan niin paljoa että olisin pelkosektioa vaatinut, mutta niin paljon kuitenkin että tuo vei unia koko raskauden ajalta. Lopulta molemmat lapset päätyivät sektioon lääketrieteellisistä syistä ja minulle nuo olivat helpotuksia. Tällä hetkellä suunnitellaan kolmatta raskautta ja olen vain huojentunut kun tiedän ettei enää tarvitse synnytystä ajatellakaan! En koe jääneeni paitsi mistään (mitä haluaisin kokea) ja olen täysin tyytyväinen sektioihini.

Olenko siis äitinä jotenkin " viallinen" ?

Vierailija
18/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus lisäksi synnytyspelko vaikeuttaa synnytystä ja ikävä synnytyskokemus aiheuttaa synnytyksen jälkeistä masennusta, joka on jo lapsen kehitykselle haitallista.

Vierailija
19/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinullakaan sitten tuolla logiikallasi ole ymmärrystä, kun et ole kokenut sektiota. Et tajua, miksi joku päätyy erilaiseen ratkaisuun kuin sinä. Se kertoo ymmärryksesi tasosta jotakin.

Minulle ei sen sijaan tuota vaikeuksia ymmärtää että joku ei halua sektioon vaikka itse halusinkin. Olen sitten vaan sinua fiksumpi.

Vierailija
20/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun lapsi olisi syntynyt alakautta, hän olisi joko kuollut tai vammautunut hapenpuutteen vuoksi. Sehän olisi aivan luonnollista, eikö vain? Minuun ei tämän vuoksi tehoa mikään luonnollisuuteen viittaaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi