Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitovapaalta äitiysvapaalle, 3 kk palkan maksusta, tietoa kellään?

Vierailija
18.04.2008 |

Tilanne on tämä että ilmoitin työnantajalle meneväni töihin elokuussa eli hoitovapaani loppuu heinäkuussa. Nyt kävi sitten näin onnellisesti että plussaa tuli ja olen jäämässä äitiysvapaalle marraskuussa.

Työnantajani tuskin haluaa mua muutamaksi kuukaudeksi töihin, joten sovimme varmaan että hoitovapaa jatkuu siihen saakka, kunnes ä-vapaa alkaa.

Meille maksetaan tesin mukaan ä-vapaan ajalta palkka, eli 3 kk. Tiedän tapauksen jossa työntekijä ilmoitti olevansa tyyliin joulukuuhun 2007 hoitovapaalla ja jäi ä-vapaalle syyskussa 2007, eli hän oli työnantajan silmissä vielä hoitovapaalla eikä palkkaa tarvinnut maksaa, eikö olekin näin?

Mutta eikö mun tapaus ole selvä että saan palkkaa? Vai löytyyköhän porsaanreikä jota en hokaa...? tesin maksuehdot täytän kyllä...mutta hv asia...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen enempää en osaa auttaa.

Vierailija
2/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin olin ilmoittanut tulevani töihin heinäkuussa, mutta laskettu aika tulikin lokakuuhun. Töissä sanoi pomo ensiksi että ei tietenkään saa palkkaa,mutta luottamusmies sanoi että tietenkin saat. Eli kyseisessä tapauksessa kuulemma ratkaisee se, onko hoitovapaa loppunut sopimuksen mukaan, eikä katkaistu kesken, eli jos olisin pyytänyt hoitovapaan vuoden loppuun niin en olisi oikeutettu palkkaan, mutta kun se loppui ennen äitiyslomaa niin olin oikeutettu. Ja pidin vielä sovitut lomat ennen äitiyslomaa. Tuliko selvästi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivään, eikö se sitten ole selvä että palkka tulee? lisäkommentit tervetulleita. Nää ei ole aina ihan niin selviä kuin päällepäin näyttää :O T:ap

Vierailija
4/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hoitovapaalla ja jäin sinä aikana uudestaan äitiyslomalle. En saanut palkkaa kolmelta kuukaudelta, koska olin hoitovapaalla. Kela kyllä maksoi alusta asti korvaukset, joten rahallisesti en menettänyt kovin paljoa. Ja lomaoikeudet sekä eläke pyörii siltä ajalta normaalisti. Jos anot uutta hoitovapaata siksi ajaksi, et saa palkkaa. Tarkistin itse asiaa monelta eri taholta, palkanmaksajissakin oli eroja... Kannattaa siis kysellä sieltä. Olen kunnalla töissä.

Ensimmäisen raskauden kohdalla palasin vanhaan työpaikkaani neljä kuukautta ennen laskettua aikaa. Tein töitä niin kauan, kunnes jäin sairaslomalle hyvissä ajoin (raskas työ, paljon nostelua). En tiedä, miten asian voisi jotenkin kiertää... Työkaverini oli töissä pari kuukautta hoitovapaan ja äitiysloman välissä, ei ollut muuta vaihtoehtoa. Mutta, riippuu niin paljon työpaikasta.

Vierailija
5/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla muuten ratkaisi juuri se VUOSILOMA siinä välissä- eli olin työsuhteessa kun jäin äitiyslomalle. Jos sitä ei olisi ollut, en tiedä olisinko saanut palkkaa. Mutta luottamusmies sanoi että meni ihan oppikirjan mukaan... ;) Eli ensin loppui hoitovapaa, sitten vuosiloma josta suoraan äitiyslomalle. Liitossa ne tietää nämä parhaiten. Soita sinne.

Vierailija
6/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosiloma on työssäolemista

Vierailija
7/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esimerkiksi sain palkan nykyisessä työpaikassani vaikka jäin hoitovapaalta suoraan uudelle äitiyslomalle, edellisessä työpaikassani täytyi olla vähintään 3 kk välillä töissä jotta palkka maksettaisiín. Kyseessä on siis täysin alasta ja työehtosopimuksesta riippuva asia!

T. entinen liiton työntekijä

Vierailija
8/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan tes määrittää palkallisuuden seuraavasti:

Työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, jos työntekijä ei ole palannut töihin edelliseltä perhevapaalta.

Eli tilanteesi, jossa jatkat hoitovapaata tuon 2 kk, etkä käy töissä välissä ---> et saa 3 kk:n palkkaa.

Tarkista siis oman alasi tes.

Vierailija
9/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa myös miten kunnantyöntekijöiden käy? Kuulun kvtes:n piiriin.

Vierailija
10/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tesissä ei sanota mitään muuta kuin että työsuhteen pitää olla kestänyt 6 kk, jotta tämän etuuden saa, ei mitään että työssä pitää olla paikalla jotain aikaa ennen ä-vapaata. Ymmärrän sen niin, että koska olen ollut samassa työpaikassa vuodesta 2003, koskee minua :O mutta mitä lie sitten käytäntö....

Vierailija
11/11 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kiinnostaa myös miten kunnantyöntekijöiden käy? Kuulun kvtes:n piiriin."

Kuntatyönantajalla on nyt uusi käytäntö, hoitovapaan voi jopa keskeyttää, kirjallisella ilmoituksella, ja siten saada äitiyslomalta palkkaa...