kun koulua ei kiinnosta enää yhtään ja todistukset huonot - onko kellään
kokemusta siitä että poika sit yhtäkkiä olisi skarpannut ja saakin hyvän ammatin. Nyt ysillä ja lintsaa välillä ja kokeista tulee 5ia ja 6ia. Ei auta puhuminen, huutaminen, uhkaaminen.... ei
Kommentit (3)
Onko hänellä muuten elämä kunnossa? Jos poika kokee opettajat ahdistaviksi tai ilmapiirin tukahduttavaksi kannattaa sitä puhua. Jos haluaa " aseita" siihen miksi koulu ei maistu yhden selityksen saattaa löytää kirjasta " kasvatus mediakulttuurissa" . Sitten vaan jotenkin on vielä ratkaistava, miten pojan saisi innostumaan koulusta. Mun isäni sanoi mulle aina aikanaan, että " et opiskele koulua/opettajaa varten vaan itseäsi" ja toinen hänen suosikkinsa oli " kuka vaan voi oppia mitä vaan jos vaan opettelee" . Itse vihasin koulua yläasteikäisenä, sillä koin sen aliarvioivan minua ja opettajia pidin lapsia alistavina hirviöinä. Nyt aikuisena opiskelu taas maistuu ihan kivasti, kun vihdoin on löytänyt oman alansa (olen siis yliopistossa)
amiksestakin voi saada hyvän ammatin.
Mutta. Onko pojan kanssa keskusteluyhteyttä? Jostainhan tuollainen kertoo, eihän ole mitään sen kummempaa päihdeongelmaa? Toisaalta noin voi " oirehtia" ihan vaan jo sen takia, että ei näe itselleen tulevaisuutta. SIis ei yhtään tiedä mitä haluaisi aikanaan ryhtyä tekemään, ja purkaa sitten ahdistuksen hälläväliä-meininkiin.