Hirvittävä tilanne!Voisitteko auttaa!!
Mä ja nykyinen mieheni ollaan oltu perhe vuoden ajan.Miehellä on teini-ikäinen lapsi edellisestä suhteesta.
Miehen edellinen suhde ei ollut helppo,mutta kesti vuosia.
Suhteessa oli jonkin verran henkistä väkivaltaa naisen puolelta.Äitinä hän on hyvä.
Nyt ex laittoi miehen valitsemaan pojan ja meidän suhteen väliltä.Jos mies ei palaa perheeseen,äiti vie teinin pois.Syynä tähän on se,että teini on masentunut siitä,että mieheni muutti pois.Hänellä on yksinhuoltajuus.
Meillä ei ole yhteisiä lapsia.Minulla on lapsi.
Mitä me voidaan tehdä ja mitä pitäisi tehdä,että kaikki menisi hyvin?Exän kanssa ei voi asiasta keskustella,hän antoi vain nämä vaihtoehdot.Joko minä tai lapsi.
Kommentit (17)
Nythän tilanne ei jätä teille vaihtoehtoja ja teidän (tai miehen) on vain päätettävä, että haluaako tanssia ex:n pillin mukaan. Onneksi lapsi on kuitenkin jo teini-ikäinen ja voi kaiketi ihan omasta halustaan kuitenkin tavata isäänsä?
Mutta totuus on se, että 12 vuotias saa itse päättää kenen luona asuu ja kuinka paljon toista vanhempaa tapaa. Tämä lukee laissa ja sitä ei exä voi muuttaa.
Eri asia on se, että pystyykö exä manipuloimaan tätä teiniä.
Minun korviini kuulostaa juuri siltä, että exä on käyttänyt teiniä oman erokatkeruudensa kohteena. Ei mikään ihme, että teini masentuu.
Eikö näille hiivatin exille ihan oikeasti kukaan voi mitään??? Lapsi ei ole väline ja häneen ei omaa paha oloa pureta.
Kiesus, että sapettaa!
Kyllä teinillä on oikeus nähdä isäänsä. Ei sitä saa äidit estää.
Sitten yhteistapaaminen isän, äidin ja teinin kanssa. Teini-ikäistä jo kuunnellaan häntä koskevissa päätöksissä.
Äiti ei voi päättää tapaamisista vaan ne sovitaan lastenvalvojan luona.
Lisäksi on hyvä, että lastenvalvoja tietä moisesta uhkauksesta.
Onkohan tuon yksinhuoltajuuden purkaminen mahdollista ja tehdä yhteishuoltajuus. Sittenhän teini voi jo itsekin päättää, että kenen luona haluaa vaikka asua.
Missään nimessä älkää alkako tanssimaan exän pillin tahdissa, koska se toiveiden ja vaatimusten suo on pohjaton.
Ei ketään voi lapsella kiristää asumaan jossakin, onkohan tuo exäkään henkisesti ihan tasapainoinen, epäilempä?
Kyllä se ex on valitettavasti täysissä järjissä..Hän on äärimmäisen laskelmoiva ja osaa ja pystyy vaikeuttaan asioita vaikka oikeus teinin tapaamiseen olisikin lain mukanen.
Hänen aikomus on muuttaa isästä mahdollisimman kauas.
Hänen mielipiteensähän siinä ratkaisee. Isä voi kertoa lapselleen, että lapsi voi muuttaa teille asumaan, jos haluaa. Jos haluaa muuttaa äidin mukana, niin isä maksaa viikonloppuina matkan luokseen. Ei kai tuossa nyt sen kummempaa voi käydä. Älkää lähtekö vedätykseen mukaan.
vielä mielipiteitä ja neuvoja tähän tilanteeseen.
Teini tuskin haluaa isälleen asumaan.välit äitiin on niin läheiset.Entä jos äiti kiusallaan kertoo lapselle,että isä valitsi seurustelun hänen ohi,niin mitä se tekee lapselle?Tää on kamalaa!Ja oon varma että äiti myös tekee sen.
Siis että äiti katkeruuttaan rikkoi lapsen ja isän välit ja teki yhteydenpidosta hyvin hankalaa. Kyse ei ole lapsen valitsemisesta, vaan valinnasta kahden naisen välillä.
Lapsi on vain toisen naisen lyömäase, ei ole mitään oikeaa tarvetta isän ja lapsen "eroamiseen", vaikka mies pysyy nykysuhteessaan. Olisi ihan eri asia, jos lapsen olisi pakko muuttaa esim. jonkun sairauden hoidattamisen takia. Ja silloinkaan sitä ei pitäisi sotkea parisuhteisiin, vaan kyse olisi siitä, muuttaako isä mukana.
Teini tuskin haluaa isälleen asumaan.välit äitiin on niin läheiset.Entä jos äiti kiusallaan kertoo lapselle,että isä valitsi seurustelun hänen ohi,niin mitä se tekee lapselle?Tää on kamalaa!Ja oon varma että äiti myös tekee sen.
Meillä on niin järjetön pelko siitä,että miten teini reagoi,kun tää kuvio alkaa avautuun sille.Onko hän ikuisesti isälleen katkera (minulle myös)
Voiko tää vaikuttaa hänen koko loppuelämään..
Kyllä teini-ikäisellä on sen verran järkeä päässä, että sille voi selittää, että isä ei halua tanssiä äidin pillin mukaan, vaan haluaa olla sovussa ja tavata lastaan normaaliin tapaan ja ei hylkää lastaan missään tapauksessa vaikka elääkin uudessa parisuhteessa.
Miksi teini olisi isälleen katkera siitä, että äiti on yrittänyt kiristää isää jättämään sinut? Äidilleenhän tuossa katkeruus tulee, koska äiti on vienyt pois isän luota!
Meillä on niin järjetön pelko siitä,että miten teini reagoi,kun tää kuvio alkaa avautuun sille.Onko hän ikuisesti isälleen katkera (minulle myös)
Voiko tää vaikuttaa hänen koko loppuelämään..
Sitä ei kai nykyisin helposti saa.
Yhteys lastenvalvojaan. Exä ei voi sanella teille ehtoja.
Todennäköisesti teinillä on jo oma puhelin ja sähköpostiosoite. Jos äiti ei anna isän tavata ja keskustella lapsen kanssa, niin voisiko isä ottaa yhteyttä muuta kautta ja kerota sen, että hän haluaisi tavata tyyyöä ihan samalla tavalla, jopa enemmänkin. Isä voisi myös kertoa, että häntä harmittaa ja huolestuttaa muuttosuunnitelmat, mutta tehdä selväksi, että tytön vierailut järjestetään keinolla millä hyvänsä.
Minusta silti ehdottomasti viette tämän jutun lastenvalvojan luokse selvitettäväksi. Sitä en tiedä yksinhuoltajuuden tapauksessa, mutta ainkin yhteishuoltajuudedss myös etävanhemmalta on saatava hyväksyntä, jos lapsi muuttaa todella kauas. Lisäksi teidän pittää kuitenkin lastenvalvojan luona sopia siitä, että miten tyttö kulkee ja kuka maksaa. Siis olettaen, että äiti muuttaa. Voihan sekin olla vain puhetta.
Kehoita miestäsi soittamaan lastenvalvojalle. Tällaisessa tilanteessa on ihan turha yrittää itsekseen/yhdessä lapsen äidin kanssa asiaa sovitella. Ja yrittäkää saada yhteishuoltajuus perustellen, että se on nimenomaan lapsen etu.
Isän pitää käydä lastenvalvojalla tekemässä kirjallinen sopimus tapaamisista. Kun tapaamisest on kirjallisesti sovituttu, niin kummankin osapuolen on huolehdittava että ne toteutuu. Kannattaa jokatapauksessa olla yhteydessä lastenvalvojaan.
Ja joku olikin jo kertonut, että yli 12 vuotiaan lapsen mielipidettä kuullaan. Ainakin siinä, issä hän haluaa asua.
Vaikka on kuinka lastenvalvojalla tai oikeusteitse tehty kirjallinen sopimus tapaamisista ja kummankin osapuolen pitäisi huolehtia että ne toteutuu, ei se ihan noin yksinkertaista ole kuitenkaan. Minä en nähnyt poikaani lähes kolmeen vuoteen kuin satunnaisesti pari kertaa vuodessa, kun isä päätti ettei anna lasta tavata. Mitkään sopimukset ei pitäneet, tuli aina jotain esteitä kun olisi pitänyt tulla tapaamiseen. Monet kerrat itkin oven takana kun lapsi ei päässytkään sovitusti mukaani. Sossut ja viranomaiset ei voi muuta kuin valitella ja pyöritellä peukaloitaan, ei kukaan pystynyt auttamaan, vaikka oli YHTEISHUOLTAJUUS ja asuminen isän luona. Kävimme oikeustaistelua vuosia ja asianajajan palkkioita on maksettu uskomattomia summia.
Kunnes poika kasvoi teiniksi ja sai itse päättää ketä tapaa. Isä oli myrkyttänyt puheillaan välimme, mutta saimme kuin saimmekin ne kuntoon. Nyt poika asuu minun luonani, tulemme tosi hyvin juttuun ja hän tapaa isäänsä harvoin. Teini-ikäiset jo ymmärtää maailmaa vähän laajemmin joten suosittelen, että puhutte asiat halki ja tosiaan kerrotte lapselle sen toisenkin näkökulman asioihin. Tsemppiä!
Ei kai teinejä noin vain mihinkään viedä..? Eiköhän teini saa tavata isäänsä ihan niin paljon kuin lystää, yksinhuoltajaäidin uhkailuista huolimatta. Ja sitä paitsi, eihän yksinhuoltajuus merkitse sitä, ettei olisi tapaamisoikeutta. Ja miten niin "äitinä hän on hyvä"? Ei tämä kuitenkaan ihan hyvän äidin käytöstä taida olla..