Miten suhtaudutte, jos n. 5 vuotias lapsi piirtelee
" tuhmia" kuvia? Tai siis tuhma on tyhmä sana, mutta meidän kohta 5-v täyttävä on tänään piirrellyt jatkuvasti tikku-ukkeleita, joilla on isot kikkelit, ja jotka pissailee tai kakkailee tms.
Miten tuollaisiin pitäisi fiksusti suhtautua, ettei lapsi alkaisi hävetä turhaan mitään sukupuoliasioita tms. ja toisaalta olisi ihan kiva jos ei tuollaisia kauheasti kerhossa piirtelisi...
Kommentit (52)
Hän on varmaan nähnyt isänsä kikkelin ja/tai nähnyt vanhempiensa panemassa
Tai sitten hän tietää, että tietyt asiat ovat sopimattomia, ja koettelee näinonllen auktoriteettien sietokykyä.
Enkä mä tosiaan edes tiedä meinaako pitkäänkin jatkaa moista piirustelua, tänään vasta aloitti, ja kun itse olen kärsinyt vanhemmista, jotka eivät koskaan osanneet noihin asioihin oikein suhtautua, niin siksi kyselin apua reagointiin asian suhteen.
T: ap.
Hensku-80:
Yleensä on täysin normaalia piirrustelua, mutta ei kuitenkaan aina! Huolestuttavaa on jos lapsi muuttuu yhtäkkiä ahdistuneeksi, itkuiseksi ja levottomaksi, tulee nukkumisongelmia, pakonomaisia toimintoja, jo kauan vaipatta olleelle alkaa sattumaan vahinkoja jne.
näet käyty aika paljon uimahallissakin...
koululaispojilta, en yhtään ihmettelisi. Tai omalta ekaluokkalaiselta serkultaan. En siis oikeasti ole huolissani lapseni kehityksestä, tai siitä että hänelle olisi tapahtunut jotain ikävää. Ikinähän ei voi olla varma, mutta sanotaan että 99,9 % varma olen.
No isänsä kikkelin on varmasti nähnyt ja monta kertaa. Tuskin on nähnyt vanhempiaan panemassa, jos olisikin, niin ei olisi kyllä mitään elimiä nähnyt, eikä varmasti ymmärtänyt mistä on kysymys.
Ja tässähän tämä just on: en tahdo, että lapsi kokee seksuaali- tai sukupuoliasiat sopimattomina. Tai pissa- ja kakka-asiat. Muistan kun itse esim. häpesin aina ihan hulluna jos mulla oli vaikka vaan vatsa löysällä, saati että olisin pystynyt äidilleni kertomaan, kun mulla ilmeisesti oli joskus lapsena pahasti pitkittynyt virtsatientulehdus, ja pissaa lirahteli housuihin tosi usein ja pitkään. AIna vaan salaa pyykkäilin niitä, kun hävetti niin noi asiat.
Joten opetan kyllä lapselleni näistä asioista, että mikä kuuluu mihinkäkin hetkeen (esim pippeliä ei räplätä ruokapöydässä eikä näytellä muille tms.), mutta haluan kaikin tavoin välttää asioista häpeän aiheuttamista lapselleni.
T: Ap.
Vierailija:
Hän on varmaan nähnyt isänsä kikkelin ja/tai nähnyt vanhempiensa panemassaTai sitten hän tietää, että tietyt asiat ovat sopimattomia, ja koettelee näinonllen auktoriteettien sietokykyä.
kotoa kasvatus, jossa kaikki pippeli-pimppi jutut oli noloja/kiellettyjä. Äiti ei edes kuukautisista mulle osannut kertoa. Koulussa 10-vuotiaana sit ekan kerran kuulin kuukautisista ja miten lapset oikeesti saa alkunsa! Ja mun vanhemmat on nyt 50-v, eli ei mitään ikäloppuja. Mut ne vaan toisti sitä mitä itte oli oppineet kotootaan.
Mä oon kans päättänyt, että meillä ei toisteta enää vanhempiemme virheitä. Oon koittanut olla mahdollisimman luonnollinen, mitä pippeli-pimppijuttuihin tulee. Joskin vuosi sitten esikoinen alkoi kaupassa kärryssä istuessaan toistella " pippeli, pippeli, pippeelii!" kovaan ääneen. Silloin yritin vähän hillitä... ;) Meillä siis kolme tyttöä, vanhin 3v.
meidän 5-v piirsi tänään ja selitti jonku pissaavan. pienempi 3-v kysyi että minäkö siinä pissaan. lopputulos oli että isoveli piirsi pissaavan pikkuveljen. Ei mikään " siisti" juttu. Mutta lapset suhtautuivat asiaan ihan samoin jos toinen olis piirtäny pikkuveljen syömään. Kunhan piirsivät ja porisivat.
Se olikin vain karkeasti heitettyä arvailua. :D
Mutta tottakai melkein jokainen näkee vanhempiensa sukuelimet suihkussa ja saunassa ja se on normaalia.
Mutta jokaiselle lapselle(?) kuuluu tietty vaihe, mihin kuuluu, että hoetaan kaikkea aikuisten mielestä " sopimatonta" vaikka pimppiä ja pippeliä, ja tässä tapauksessa se vaihe olisi hieman mennyt yli ja se siirtyy tässä tapauksessa myös piirrustuksiin.
Lapsi havannoi ympäristöään ja juuri 4-5-vuoden iässä tulee erittäin tietoiseksi tyttöjen ja poikien erosta. Jos lapsi saa piirtää ihmiselle korvat, hiukset, jalat, kädet, niin mitä pahaa on pippelin piirtämisessä? Ymmärtääkö 5-vuotias, että nimenomaan pippeli on paha asia, se täytyy jättää pois? Ja onko se hyvä, että pippeli leimataan kuvissa tuhmaksi ja pahaksi asiaksi?
Mielestäni tämä on vaihe toisten joukossa, kuviinhan tulee aina joku uusi juttu: ensin on pääjalkaiset, sitten saatetaan piirtää joka kuvaan isot sormet ja varpaat, sitten lisätään keskivartalo jne. Nyt AP:n lapsella taitaa olla " pippelikausi" .
Meillä 7-vuotias opetti 5-vuotiaalle pippelin piirtämisen minun huomaamatta ja yhdessä sitä kikattivat. Tämän jälkeen 5-vuotias piirteli huvittaakseen meitä muita piirtää pippelin tai sitten vaan havainnollistamaan omaa kehoaan. Samapa tuo, en näe asiassa mitään väärää.
terv. pippeleitä piirtävien poikien äiti (ei ap)
Kyllä meidän lapset miehille viivan jalkojen väliin pienenä piirsi, hienoja kuvia olivat.
Joku pedofiili on pakottanut lapsesi leikkimään pissa- ja kakkaleikkejä.
Lapsi on nähnyt raskaanaolevia ihmisiä (me ollaan joskus oltu kodin ulkopuolella). Tuo tarhakaverin äiti on pieni ja hento. Lapsi huomasi siis, että hän on muuttunut. Ei raskaanaoleva näytä lihavalta, jos on muuten sopusuhtainen.
Vierailija: