Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi että Merikukka on sitten säälittävä! Symppaan Leena Harkimoa. Hjallsi on idiootti.

Vierailija
17.04.2008 |

http: //www. iltasanomat. fi/viihde/uutinen. asp?id=1520469

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos itselläni olisi tilanne, että puhuisin lasten kanssa ruotsia (ja kaikki osaamme suomea), ja uusi mieheni osaisi vaan suomea (tai vaan vähän ruotsia), niin tietenkin puhuisimme jollain illallisella kaikki yhdessä suomea. Mitä siitä tulisi että minä puhuisin miehelleni suomea, lapsille ruotsia, lapset miehelle suomea, keskenään ruotsia... Paljon helpompaahan se jo on että kaikki puhuu sitä suomea niin kaikki voi osallistua keskusteluun! Tätä ajan tässä takaa! En puhu nyt siitä että lapset arkitilanteissa ei voi puhua sitä ruotsia, vaan sitä, että jos kaikki on yhdessä jossain tilanteessa, niin miksi ei voi puhua kieltä jota kaikki osaa. Mä en vaan ymmärrä sitä.

Vierailija
22/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mä en kyllä tajua teitä.... JOS kaikki osaavat jotain kieltä niin MIKSI pitää puhua jotain kieltä jota kaikki ei välttämättä osaa???

MIKSI? Selittäkää. Mikä siinä on se juttu, että ei voi esim. yhteisellä illallisella puhua kieltä jota kaikki osaa??

Jos on aina kommunikoinut jonkun henkilön kanssa tietyllä kielellä se ei ehkä onnistu yhtä luontevasti muilla kielillä.

Kyse ei ole mistään yhdestä illallisesta, sillä oletettavasti pojat viettävät isänsä kanssa kohtuu paljon aikaa, onhan kysessää uusperhekuvio.

Yhteiset jutut on toki hyvä puhua yhteisellä kielellä, mutta MIKSI sellaiset jutut jotka eivät kaikkia koske pitäisi puhua muulla kuin omalla äidinkielellä? Tai ovat kahdenkeskeisiä?

-11.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan: jos vähemmistökielinen ihminen joutuisi oikeasti puhumaan enemmistökieltä joka kerta, kun läsnä on enemmistökielisiä ihmisiä, niin se ei saisi juuri koskaan käyttää sitä vähemmistökieltä. Siinä kärsii oma kielitaito ja kieli-identiteetti. Ihmissuhteet ovat yleensä tiiviisti tietyn kielisä. Hjallis ja poiknasa ovat eläneet yhdessä alusta asti ruotsiksi, se on heidän välisen suhteensa kieli. Jos kieli pakon edessä pitää vaihtaa, suhdekin kärsii.

Vierailija
24/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se ole ongelma, jollei sitten asennepuolella sille isomman kielen puhujalle. Etenkään, jos se isomman kielen puhuja ymmärtää pienempää kieltä, kuten Merkun kaikesta päätellen pitäisi ymmärtää ruotsia.

Vierailija
25/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka voisitkaan ymmärtää.

Vierailija
26/26 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta jos itselläni olisi tilanne, että puhuisin lasten kanssa ruotsia (ja kaikki osaamme suomea), ja uusi mieheni osaisi vaan suomea (tai vaan vähän ruotsia), niin tietenkin puhuisimme jollain illallisella kaikki yhdessä suomea. Mitä siitä tulisi että minä puhuisin miehelleni suomea, lapsille ruotsia, lapset miehelle suomea, keskenään ruotsia... Paljon helpompaahan se jo on että kaikki puhuu sitä suomea niin kaikki voi osallistua keskusteluun! Tätä ajan tässä takaa! En puhu nyt siitä että lapset arkitilanteissa ei voi puhua sitä ruotsia, vaan sitä, että jos kaikki on yhdessä jossain tilanteessa, niin miksi ei voi puhua kieltä jota kaikki osaa. Mä en vaan ymmärrä sitä.

Noin se menee, kieli vaihtuu lennossa puhujien mukaan eikä siinä hetken totuttelun jälkeen ole mitään kummallista. Tai epäkohteliasta, jos ei puhuta " selän takana" .

Kuulisit millainen kielisoppa on käynnissä kun tavataan sitä meidän suomalais-saksalaista ystäväperhettä: äidit puhuu lapsille, toisilleen ja mun miehelle suomea, mun lapsi ja kaverin lapset suomea, mun mies ja lapsi puhuu keskenään ruotsia, kaverin mies lasten ja vaimon kanssa saksaa, kaverin laset keskenään suomea ja saksaa ja aikuiset englantia silloin kun mukana minä ja/tai mun mies ja kaverin mies. Ja ihan hyvin menee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän