Kuinka nopeasti hb nousee rautalääkityksellä? Kuinka pitkiä kuureja olette saaneet?
Kävin luovuttamassa verta suht matalalla hb arvolla, eli 125 oli ja se laskee luovutuksesta n. 10:llä vielä eli olisi varmasti siis n. 115 nyt. Varmaankin rauta olisi paikallaan, mutta kuinka pitkä kuuri??
Kommentit (8)
Luontaistuotekaupan rautavalmisteet auttaneet mua nopeammin kuin apteekin ja olleet vatsaystävällisempiä.
Entäs se ihan perinteinen rautakuuri? Onko esim. juurikaan hyötyä jos syö vaan vaikka viikon? Miten nopeasti se mahtaa nousta se hb?
ap
Mulla nousi yli 20-30 pykälää hemoglobiini ihan viikossa, parissa sillä.
mutta jos on todellinen raudanpuute, niin elimistön rautavarastojen täydentämiseen tarvitsee 3kk. Jos rautavarastot kunnossa, hb nousee kyllä itsestään takaisin.
t:lääkäri
Kuuria vai ei? En rautavarastoistani sit tiedä..
ap
JA ISO KIITOS! :))
Kyllä varmasti kannattaa jokin rautakuuri ottaa, jos väsyttää. Toisaalta ihan monivitamiinikin, jossa on rautaa voisi auttaa jos rautavarastot eivät ole ehtyneet.
Rautapitoisia ruokia lisäksi parsakaali ja kokoliha.
Veripalvelun sivuilla lukee, että jos luovuttaa 6 kk sisään toisen kerran niin sitten ne tarjoaa rautalääkityksen sieltä ilmaiseksi. MUt mitäs nyt?
Ei tää kauheen kiva ole, jos luovuttamisesta joutuu kärsimään itse :(
Olenkin ihmetellyt kun on välillä ollut niin väsy.. On saattanu olla talven aikana huonompikin hb. Yleensä mulla on aina ollu hyvä. Syytä tähän laskuun en keksinyt muuta kun sen, että olen juonu liikaa kahvia ja juonu ehkä normaalia runsaammin maitoa. (Rautahan ei imeydy kunnolla jos käyttää liikaa maitoa).
Veriruokia pitää varmaan alkaa syömään. Missä kaikessa muussa on rautaa kuin pinaatissa, veriruuassa, rusinoissa(?) ja ruisleivässä sekä lihassa??
Kyllähän se hb itsestään nousee, mut aikaa saattaa mennä kauan eikä oo kiva olla väsyny.
AP