Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jään hoitovapaalle 1kk:ksi ja irtisanon päiväkotipaikan, saanko sen helposti takaisin?

Vierailija
16.04.2008 |

Eli lapseni ovat päiväkodissa ja minä töissä. Aikeeni on jäädä kuukaudeksi kesällä hoitovapaalle, jolloin lasten hoitopaikka päiväkodissa on irtisanottava. Ja sitten kun haluan lapset taas hoitoon, eli tässä tapauksessa elokuun alussa niin päiväkotipaikkaa on haettava uudestaan.



Paikkakunnallamme on pulaa hoitopaikoista, mutta lain mukaanhan kunnan on osoitettava lapselle hoitopaikka.



Tuleekohan hoitovapaasta ongelmia, vai olisiko järkevämpää pitää kuukausi palkatonta vapaata, säilyttäen lasten hoitopaikka ja sitten vain olla viemättä niitä sinne.



Sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku ymmärsi yskän.



Toivon saavani täältä puolueetonta neuvoa miten toimia tai kokemusta vastaavasta.



Marja-Terttu

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitaa vielä päivähoitotoimistoon ap



- 4 kk yleensä on jononostusaika uuden phpaikan saamiseen...

Vierailija
2/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kiinnostaa vain raha, eikä lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttet ehkä samasta päivähoitopaikasta ja sun on odotettava 4 kk. Koska et ole hoitovapaan aikana työtön, hoitopaikka ei järjesty kahdessa viikossa.

Vierailija
4/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainakaan samaan paikkaan. Kunnan tulee järjestää hoitopaikka, se on totta, mutta hakemus tulee jättää 4kk aikaisemmin eikä heillä ole mitään velvollisuutta järjestää sitä samasta paikasta kuin nyt.

Vierailija
5/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki on niin pieni raha ettei sen takia kannata hankkiutua pulaan hoitopaikkojen kanssa ja lapselle ehdottomasti parempi jatkaa tutussa ryhmässä.

Vierailija
6/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset joutuvat eri ryhmään/eri ryhmiin jokatapauksessa syksyllä, mutta saisivat paikan siis vasta elokuun lopussa jos haen sitä tämän kuun lopussa, vai voisinko hakea sitä vasta hoitovapaan loputtua??



Marja-Terttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun pitää saada usealle lapselle saman tien hoitopaikka?

Vierailija
8/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan hoitovapaa perhevapaa?



Marja-Terttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


että sinun pitää saada usealle lapselle saman tien hoitopaikka?

Vierailija
10/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on suosittu, että lapset eivät olisi päivähoidossa kesäkuukausina ollenkaan antamalla maksuttoman kukkauden. Kaupunki säästää kun ei tarvitse palkata kesälomasijaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja-Terttu

Vierailija
12/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsella ei ole samanaikaisesti kunnallista päivähoitopaikkaa.



Jos pidät päivähoitopaikat ja jäät hoitovapaalle, et siis voi saada kotihoidontukea. Hoitovapaalla voit toki työstäsi olla, mutta sehän on sama kuin palkaton virkavapaa.



Kelan maksamaan kotihoidontukeen sinulla EI OLE OIKEUTTA, jos pidät hoitopaikat lapsillesi.



Tämä on fakta, jonka voit halutessasi tarkistaa vaikkapa Kelan sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanoit että haet paikkoja hoitovapaan jälkeen. Eli saman tien pitäisi olla sitten vielä uudet hoitopaikat useammalle lapselle.



Tämä on PROVO!

Vierailija
14/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että olisi kunnan etu, jos vanhemmat pitävät välillä hoitovapaata. Päiväkoteihin vapautuu tilaa ja kesälomasijaisia ei tarvitse niin paljon. Se on outoa miten kotihoito on yhteiskunnalle aina niin vaikea asia, eikä sitä tueta ja siihen kannusteta niin kuin luulisi.



Marja-Terttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vai pitäisikö sitä uutta paikkaa hakea vasta hoitovapaan loputtua?

Vierailija
16/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän se hoitovapaa päättyy vasta kun lapset menee hoitoon.



ELi jos nyt heti laitat hoitopaikka-anomuksen niin saat sen elokuun paikoista, jolloin niitä on enemmän tarjolla. Toki jos lapsesi on päiväkodissa, jonne on jo jätetty enemmän hakemuksia kuin on paikkoja, niin ei sinun lapsillesi sieltä ehkä paikkaa löydykään vaikka lapsen etu olisi päästä samaan paikkaan. Kyllä sillä joka ekana hakemuksen jättää pitää olla jonkinlainen etusija paikkojen jaossa.



Kannattaa soittaa päiväkodin johtajalle ja kysyä mitä tässä tilanteessa voisi tehdä. Hän tietää jo nyt paljonko hakemuksia on esim. elokuun alusta hodon aloittaville.



Vierailija
17/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olemassa laki jonka mukaan päivähoitopaikkaa pitää anoa 4kk ennen hoidon tarvetta. et voi hakea paikkaa varmuuden vuoksi elokuuksi jos lapset on jo nyt hoidossa. kaupunki antaa päivähoitopaikat jonon mukaan ja esim. vantaalla elokuun aloituspaikat on jaettu jo tässä kuussa olleessa valintakokouksessa.



mitään lakia ei todellakaan ole olemassa jonka mukaan hoitopaikan voi irtisanoa perhevapaan ajaksi ja saada sen sitten takaisin.



pidä hoitopaikka ja ole lomalla lasten kanssa ilman tukia. kaupungin tulkinta irtisanotusta hoitopaiaksta on että sitä ei tarvita enää joten on turha yrittää saada kuukauden pääsät uutta paikkaa kun edellisen on juuri irtisanonut.



tällä logiikallahan kannattaisi kaikkien alle 3 vuotiaiden lasten vanhempien irtisanoa hoitopaikka kesäksi olla hoitovapaalla kesä ja laittaa lapsi uudestaan hoitoon syksyllä, tai sama asia opettaja perheissä.



ei se kaupunki siitä hyödy että hoitopaikkoja on kesällä tyhjillään kun ihmisten sinne töihin on jo palkattu ja uusia hoitopaikkoja tarvitaan uusille lapsille koko vuodeksi eikä vain kuukaudeksi.

Vierailija
18/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tällä logiikallahan kannattaisi kaikkien alle 3 vuotiaiden lasten vanhempien irtisanoa hoitopaikka kesäksi olla hoitovapaalla kesä ja laittaa lapsi uudestaan hoitoon syksyllä, tai sama asia opettaja perheissä.

Vierailija
19/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jotenkin sellanen mielikuva, et vähimmäisjakso ois 2 tai 3kk. Voin kyllä olla väärässäkin. Ehkä mä sekotan sen siihen, että siitä pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk etukäteen... Noh, joka tapauksessa, kannattaa sekin tarkistaa.



Ja ite ehdottomasti pitäisin palkatonta ja saisin näin pidettyä hoitopaikan odottamassa. Jos siis talous sallii.

Vierailija
20/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kelalle ihan sama mitä äiti tekee, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa tulee hoitoraha. Päiväkodista ilmoitetaan kuukausittain ne lapset jotka ovat hoidossa. Itse olen 2kk kesällä kotona. Lapset keskeyttävät hoidon, kelalle menee tieto etteivät ole hoidossa, saan tukea 2kk ajalta ja lapset palaavat elokuun lopulla hoitoon. Kannattaa soitella päivähoidon vastaavalle/johtajalle tai vastaavalle, mikä se teidän kunnassa on.