Labrahoitajia linjoilla? Lapsen kanssa näytteenottoon...
Olen huomenna menossa lapseni (4v) kanssa verikokeisiin. Kannattaako laittaa emlat vai onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä. En haluaisi, että lapselle jää piikkikammo. Mulla siis on emlaa kotona ja ajattelin, että laitan ennen lähtöä.
Kommentit (3)
Minusta ei kannata. Omasta mielestäni pistäminen ei satu lainkaan ellei sitä jostain syystä jännitä etukäteen. Lapsi alkaa vain jännittää kun kysyy miksi käteen laitetaan laastari, vastaatko hänelle " ettei pistäminen sattuisi" ?
Tietysti riippuu paljon lapsesta, mutta itse koin että 4,5-vuotiaani alkoi jännittää verikokeen ottamista ihan hirveästi kun ensin laitettiin laastari (sairaalan ensiavussa) ja sitten labrahoitaja piti monen minuutin lässytyksen " nyt pyyhitään taikarasvat pois, katsos minulla on tällainen neula ja siksi oli taikarasvaa ettei neulalla pistäminen sattuisi" jne. Ihan pelkkä " katsos, nyt minä otan tällä neulalla verikokeen kädestäsi, se saattaa hetken nipistää" olisi riittänyt, ja saman tien otetaan se verikoe niin ei paniikkia ehdi syntyä.
vaikka kukaan ei sanonut, että otaa kipeää. Eli laittaisin.
itse laittaisin