Tyttöjen ja poikien vaatteet?????
Hei!
Olen tekemässä tutkimustyötä lasten pukeutumisen sukupuolittuneisuudesta. Tutkimus on osa naistutkimuksen opintojani Turun yliopistossa. Kaipaan apuanne!
Kertokaa siis mielipiteenne:
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Kaikista vastauksista on apua! Vastata voi yhteen tai useampaan kysymykseen, tai muuten vain kertoa mitä aiheesta tulee mieleen.
Kommentit (8)
Meillä siis tytöt 2½v sekä 1v4kk, vaatekokemus tämän mukaan =)
Tyttömäisiä ovat vaaleanpunainen, röyhelöt, rimpsut yms. Tietty mekot ja hameet sekä esim paidoissa malli saattaa olla hyvin tyttömäinen. Tytöille on enemmän tiukkoja/hyvin istuvia vaatteita.
Poikamaista on monet farkut, tummansininen. Autot ja hirviöt ym kuvat vaatteissa ovat selkeästi poikamaisia.
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Vanhempi tyttöni on super pinkki-fani. Mitä pinkimpi sen parempi. Eli vaatteet ovat hyvin tyttömäisiä, tykkään (sekä tytöt tykkää käyttää) mekoista. Nuorempi käyttää melkolailla pelkästään isomman vanhoja. Jos nuoremmalle ostan vaatteita, ostan kyllä jotain muuta kun pinkkia/vaaleanpunaista kun sitä näkee muutenkin tarpeeksi. Vauvoina meillä oli paljon neutraaleja värejä, sitten alkoi sukulaisilta/kavereilta tulla vaaleanpunaista. Aiemmin en tykännyt yhtään vaaaleanpunaisesta, mutta nyt olen jo tottunut kaikkeen tyttömäiseen. Mielestäni olisi hassua ostaa vaatteita joista itse pidän mutta tyttö ei. Kuitenkin minä päätän että vaate on käytännöllinen ja muuten hyvä. Ei sillä värillä niin väliä.
Ei ole tärkeää. Eivätköhän kaikki tutut tiedä ja mitä väliä sillä on mitä tuntemattomat luulevat.
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Ei hirveästi, tyttöille löytää paremmin vaihtoehoja kuin pojille. Pojille on kamalan ankeita ja tummia vaatteita tosi paljon. Ja ihan pientenkin poikien vaatteet ovat kuin pikkuaikuisten vaatteita, kauluspaitoja ja farkkuja yms.
Tipy
Vaaleanpunainen on tyttömäinen väri selvästi. Minulla on kaksi poikaa enkä ostaisi heille mitään vaaleanpunaista. Tummanpunainen käy. Tyttömäisiä ovat kimalteet, koristeet, rimpsut, röyhelöt, mekot. Ehkä myöskin söpöstelevät kuvat nallet, koirat yms. Poikamaisia ovat autojen yms kuvat ja ehkä sininen väri. Pojille on yleensä paljon vähemmän valinnanvaraa, tytöille on hyllykaupalla vaatetta.
Ostan pääasiassa mieluiten muuta kuin sinistä. Vanhemman pojan lempiväri on vihreä ja sitä hän käyttää pääsääntöisesti. Muuten tykkään ostaa tummanpunaista, oranssia. Minua ärsyttää sukupuolisidonnaisuus lasten vaatteissa. Tietoisesti yritän välttää ostamasta sinistä. Poikien vaatteet ovat usein kamanlan synkkiä; sininsä, mustaa, ruskeaa. Haluan pukea lapset iloisiin väreihin. Jos minulla olisi tyttöjä, tuskin pukisin heitäkään pinkkiin. Neutrivärisiä vaatteita saisi olla enemmän.
Ei ole tärkeää, mutta niin se vain on. Jo ulkohaalari määrittää lasten sukupuolen. Jos tytöllä on pelkkää sinistä erehdyn luulemaan pojaksi ja pojalla punaista luulen häntä tytöksi. Johtuu siitä, että nämä ovat valtavärit. Niistä saisi kernaasti päästä eroon! Kaikki lapset voisivat pukeutua vihreään, oranssiin, keltaiseen yms yms.
Paljon. Koska varsinkin muita kuin sinisiä vaatteita on vaikea löytää. ostaa siis sitä, mitä löytää. En myöskään halua pojilleni pääkallon tai hirviön kuvia.
R_R:
Vaaleanpunainen väri ja monesti myös sitä muistuttavat, kuten aniliini ja vaalea violetti, tuottavat melkein poikkeuksetta tyttömäisen vaikutelman. Leikkaus voi korostaa tyttömäisyyttä, myös salsat ja röyhelöt, kukkakuvioinnit, erilaiset hahmot kuten prinsessat jne. joita on jo mainittukin.
Mekot ovat selkeästi tyttömäisiä myös, väristä riippumatta.
Pojille tehdään paljon tummia värejä (vauvaiän jälkeen) sekä (minusta ihan outoja) hirviö- ja moottorikuvia ihan solkenaan. Niitä pidetään varmaan poikamaisuutta korostavina, itse en todennäköisesti tule suosimaan kumpiakaan.
Aina kun mahdollista, sukupuolineutraaleja. En ole ostanut yhtään pinkkiä vaatetta tyttärelleni (lahjaksi niitä on tietysti tullut). Mekkoja hankin tytöllemme muutaman, juhlatilanteita varten, mutta olen hankkinut hänelle myös juhlavan housuasun. Itse pidän murretuista maaväreistä ja käytän niitä mieluusti lapsellakin, jos näyttää sopivan: sammalenvihreää, terrakottaa, luonnonvalkoista, harmaan eri sävyjä jne.
Ei. Minusta on virkistävää nähdä joku, joka vaikkapa poikkeaa ruodusta tai ei ainakaan alleviivaa sukupuolta vaatteilla. Tykkään myös ajatella että tyttäreni pystyisi juhlavaatteissaankin liikkumaan yhtä vapaasti kuin arkena, eikä esim. rämpisi liian pitkän mekonhelman kanssa kömpelönä ja oudoksuen. (Näin pääsi nimittäin kertaalleen tapahtumaan, ja hölmö pynttäämiseni harmitti itseäni.)
Melko vähän, koska ostan harvoin mitään uutena.
Tähän asti hän on tyynesti laittanut vaatteet päälleen ja äiti on valinnut - välillä kyllä toivoo jotain tiettyä. Mutta ihan 4v synttäreiden jälkeen on alkanut muodostua mielipiteitä " tyttöjen väri, tyttöjen vaate" ja omaan vaatetukseen toiveet kaikkia örkkejä ja pääkalloja. Ollenkaan vanhempien vaikuttamatta. Onko kavereiden vaikutus näin suuri jo näin pienellä? Sitä olen jäänyt aiheesta miettimään.
Mielestäni tyttömäisen vaatteesta tekevät rimpsut, röyhelöt, pitsit ja kuvioina ainakin kukat. Väreistä en miellä tyttömäiseksi kuin pinkin.
Meillä on yritetty hankkia pojalle vaatteita sukupuolettomasti. Pojan lempivärejä ovat vihreä ja kirkkaanpunainen. Kovin sukupuolisidonnaista värimaailma on eli koska pojalla on punainen talvihaalari (yläosa kirkkaanpunainen, alaosa tumma/musta) niin häntä usein sanotaan tytöksi, vaikka kengät ja hattu ovat siniset. Itse suosin usein punaista, vihreää ja keltaista, koska poikien vaatteet tehdään aina sinisestä, ruskeasta tai mustasta.
Kaupat siis vaikuttavat todella paljon. Reilu vuosi sitten poika toivoi punaisia farkkuja. Asumme isossa kaupungissa ja en löytänyt täältä punaisia farkkuja. Kaikki olivat joko viininpunaisia tai vielä enemmän pinkkejä. Harvat kirkkaanpunaiset farkut, mitkä löysin, olivat pitsitettyjä tai kukitettuja. Onneksi huutonetistä löytyi pelkistetyt punaiset farkut ja vielä oikeaa kokoa. Käytän mielikuvitusta hankkiakseni pojalle muitakin kuin synkkiä värejä. Lisäksi esim. kotimyyntikutsuilla on värikkäitä vaatteita, joiden malli ei ole sukupuolisidonnainen.
Kertokaa siis mielipiteenne:
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen? Tyttömäinen: äklöpinkki, prinsessajutut yms. Poikamainen: sininen, autot yms.
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi? En, vaan vältän sinistä, etenkin tummansinistä, koska en pidä siitä värinä. Poika on tumma, joten ostan hänelle mielelläni kirkkaita ja selkeitä värejä ( sopivat hänelle hyvin ), kuten turkoosia, keltaista, vihreää, punaista ( mutta ei vaal.pun. )sekä ruskeaa ja valkoista. Toki joskus on sinistäkin, mutta kuten sanottu, yritän välttää sitä. Joskus vaan se on ainoa vaihtohto joissakin vaatteissa. En myöskään pidä paidoista joissa on esim auton kuvia.
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Ei ole.
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat? Jonkin verran täytyy tehdä kompromisseja. Vauvalle vielä löytyi hyvin kaikenvärisiä vaatteita, mutta nyt joutuu tekemään tosiaan kompromisseja. Vaikea löytää isommalle pojalle vaatteita, joista pidän.
Meillä on 2 tyttöä ja 2 poikaa joten ajattelin vastata.
Mielestäni tyttömäisiä ovat,pinkki,vaaleanpunainen,lila,violetti sekä kirkkaan keltainen(neon keltainen) poikamainen on tumman sininen.
Ja tyttömäisen tekee myös vaatteen malli ja röyhelöt sekä helmi kuvioinnit.
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita?Miksi?
Tytöille olen hommannut violettia ja pinkkiä sekä kaikkea muutakin, molemmat tyttäremme tykkäävät vihreistä ja sinisistä sävyistä kuten myös noista tosi tyttömäisistä väreistä vaatteissaan,samoin kimalle jutut ovat mieleen...
Myös maastokuvio ja värit.
Samoin pojalla on paljon maaston väristä ja maastokuvioista kun eniten niistä tykkää ja aina haluaa saman tyylisiä kuin isäkin käyttää.
Aika vähän on sinisiä vaatteita kummallakaan pojalla.
Eikä pojilla ole punaisia vaatteita koska se on mieheni mielestä tyttöjen väri ja vaalean vihreäkin kuulemma tyttömäinen vaikka sen värisiä olen pojille joskus ostanutkin.
Ei ole tärkeää ja pari kertaa meidän nuorimmaista on luultu heti tytöksi kun on ollut oransseja vaatteita ja pitkätukka...
Pienellä paikkakunnalla asuessa sen mitä uutena tulee ostettua määrittää melkein yksi ainoa kauppa,valitettavasti...
Toivoisin enemmän turkoosia,beigeä ja suklaanruskeaa poikien vaatteisiin ja tyttöjen vaatteisiin myös.
Joskus ostelen netin kautta vaatteita että saa varmasti mieleisiä...
Moi, meillä on yksi miltei 2v. tyttö.
Tyttömäistä: pinkit ym. vaaleat pastellisävyt. Prinsessa-aiheinen kuvitus, rimpsut, helmet
Poikamaista: tumma harmaa, tumma sininen, hirviö/seikkailuhahmo-kuvitus
Itse ostan mieluiten kirkkaanpunaista, vihreää ja keltaista, lilaa, ruskeaa, valkoisesta pidän erityisen paljon (epäkäytännöllinen väri tosin sottaiässä:)). Pinkkiä on jonkin verran, ei paljon, koska ei erityisemmin sovi tytöllemme. Sukulaisilta saadut vaatelahjat ovat välillä todella perinteisen tyttömäisiä ja ennenkaikkea ikävän värisiä. Täytyy myöntää, että päätyvät usein römppävaate-osastoon. Tytärtämme pukee sporttinen tyyli enemmän, semmoinen ' tyttösporttinen' ;).
Sikäli on, että en pidä androgyynistä tyylistä niin lapsilla kuin aikuisillakaan.
En tyydy helposti vain siihen, mikä löytyy helpoimmin. Olen valmis näkemään vähän vaivaa vaatteiden löytämiseksi. Netistä löytyy suuret valikoimat kaikkea ihanaa, mitä kaupoista ei löydy- tosin aivan ihania lastenvaatevalikoimia löytyy kaupoistakin. Ekologisuus; luomu, eri materiaalit kuten bambu yms. ovat alkaneet kiinnostaa. Hyvä vaate on esteettisesti ja laadullisesti miellyttävä, sekä kohtuuhintainen.
Minusta tyttömäisiä vaatteita on rimpsut, v-kaula-aukko...joku ponin tms. kuva tai kimalle paidat....vaaleanpunaista en pojalle laittaisi
Poikamaisia on taas lähinnä auton kuvat yms. Ilman kuvaa on kaikkein parhainpia!
Itse tykkään ostaa neutraaleja vaatteita. Esikoiselle sopii ihoon äärettömän hyvin oranssi, kirkkaan punainen ja muut kirkkaat värit. Toiselle taas lähinnä vaalean sininen...kaiken värisiä löytyy kaapista paitsi ei vaaleanpunaista.
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Ei ole! Mutta useinmiten pojille ostetaan sinisiä haalareita yms. kun ei ole muita tarjolla...nyt alkanut olemaan....
KAupoissa on mielestä todella vähän poikien vaatteita.
Varsinkin jos ei halua mitää skeittaajan kuvaa paitaan tms. eikä ainaisia sinisiä tai muuten tummia vaatteita....