Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo kerran synnyttäneet leikatut endottaret??

16.04.2008 |

Eli laparotomiassa 2004 suolta pois 10 cm, kun oli kohdussa kiinni, ei tullut komplikaatioita. Huhtikuussa 2006 oli laparoskopia, jossa toinen torvi lähti... Meillä tärppäsi tokasta ivf:stä ja tyttö syntyi lokakuussa 2007. Ei suositeltu sektiota, mutta ehkä sulla suolta leikattiin alempaa, emättimen kohdalta?

Enkä päässyt alateitse edes synnyttämään, kun avautuminen jumitti 8 senttiin ja loppujen lopuksi koko yön jälkeen todettiin, että vauvakin on väärässä asennossa -> sektio... Vaikea sanoa, mitä olisi käynyt, jos olisi tullut alakautta!

Kyselin kyllä etukäteen, että miten endo vaikuttaa synnytykseen: ei mitenkään. Eipä tainnut keskittyä mihinkään mahdollisiin arpeutumisiin, enkä osannut sellaista edes kysyä... Sanoisin, että sulla on ihanan ajattelevainen lääkäri! Koko raskaus oli myös kivulias, luulin liitoskivuiksi, mutta taisi olla myös endokiinnikekipuja.

En tiedä auttaako aika, jos todella on arpeutumista tapahtunut? Ja tosiaan, kukaan ei oikein voi varmuudella sanoa, kun vaadittaisiin laparotomia, että päästäisiin sinne kurkkaamaan.

Mä oon kyllä oman kokemukseni jälkeen sektiomyönteinen, koska mua ei tosiaan päästetty helpolla. Muistutuksen pistin just menemään taysiin eli vaadin selvitystä, miksi ootettiin aamuun sektiopäätöksen kanssa. Haluaisin seuraavaksi alatiesynnytyksen, mutta vaadin kyllä lupauksen nopeammasta toiminnasta sitten. Lisäksi alkoi noi arpeutumiset mietityttään...

Mutta nyt iltapalalle ja kerrankin nukkuun nopeemmin tipun perässä, kun on univelkaa vähän kertynyt...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en aivan vastaavaa ole kokenut, mutta kerron kuitenkin oman tarinani.

Minulla on myös vaikea endo, jota on leikelty useaan otteeseen. Viimeisin leikkaus (laparotomia) tehtiin loppuvuodesta 2005 ja heti sen jälkeinen ivf:n tuoresiirto (alkuvuosi 2006, meidän toinen ivf) toi plussan ja poika syntyi marraskuussa 2006. Tuo laparotomia oli vaikea ja suoltakin poistettiin 10cm. Oli kuulemma millistä kiinni, etten myös saanut väliaikaista fisteliä. Mutta ilman siis selvisin, onneksi.

Raskaus oli jnkv kivulias, uskoisin kipujen johtuneen arpikudoksista ja jäljelle jääneestä endosta (kaikkea ei ole koskaan saatu yhdessä leikkauksessa pois). Mutta synnytys olikin sitten erittäin helppo, tosin poika tuli maailmaan hieman etuajassa pienipainosena viikkoihin nähden (2100g). Poika syntyi alateitse ja synnytyksen voi sanoa olleen kivuton. Edes supistuksia en kokenut kivuliaina (kuukautiskivut ovat aina olleet paljon kamalampia), mutta toki epiduraali varmasti auttoi asiaa ;) Tosin epiduraalin sain vasta kun olin jo täydet 10cm auki. Eli minulla ei ainakaan suolen operoiminen haitannut alatiesynnytystä.

Endokivut palasivat lievinä heti ensimmäisten synnytyksen jälkeisten kuukautisten aikana ja toisten menkkojen kohdalla sain jo napsia aika tavalla kipulääkkeitä. Eli se siitä raskauden parantavasta voimasta... Nyt meillä tärppäsi 3. ivf:n pakastesiirrosta ja sormet ristissä toivotaan, että kaikki menisi hyvin.

Vierailija
2/3 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut molemmille pienokaisista ja waw onnea uuteen raskauteen, varmasti kaikki menee hyvin :)

Sain sitten loppujen lopuksi yhteyden endo lääkäriini ja suolipuolen lääkäriini sähköpostilla. "Tuomio" oli se että alatiesynnytys olisi erittäin riski peliä ja suoli saattaisi mitä todennäiköisimmin revetä uudestaan. Nyt sain kuitenkin sellaisen selityksen minkä maallikkokin ymmärsi.

Nyt siis suuntaan ajatukseni sektioon ja yritän (hieman katkerana) haudata normaalisynnytys haaveet :( loppuvuodesta alkaa mitä luultavimmin uuden vauvan yritys lakanoiden pöllytyksellä ja pakkasessakin on kavereita jos tarve vaatii :D

Ihanaa kesää teille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa hei,

Saimme ihanan ja kauan kaivatun lapsen (3. ivf) tammikuussa. olen sairastanut tosi vaikean endometrioosin mitä on leikattu kahdesti viimeksi 2006 syksyllä. Silloin jouduttiin myös poistamaan suolta ja sen seurauksena tuli komplikaationa fisteli eli reikä suoleen. Neljä kuukautta pidin paksusuoli avannetta, minkä sain pois tammikuussa 2007. Tämän kaiken seurauksena lääkäri suositteli minulle sectiota, mitä en todellakaan olisi halunnut, mutta luotin lääkäriini. Ja leikkauksista ja avanteen poistosta oli niin vähän aikaa. Pelkona siis oli, että suoli olisi arpeutunut emättimeen kiinni ja repeisi uudestaa alatiesynnytyksessä.

Nyt kuitenkin alkaa jo mietityttää uusi raskaus ja tietenkin olisiko synnytys mahdollinen alateitse, kun aikaa on kulunut enemmän???

Luulen ettei vastaavaa tapausta löydy, mutta olisiko kenelläkään mitään tarinaa mitä voisi tähän rinnastaa?? Tai antaa mielipidettä?

Tai mistä voisin tähän löytää tietoa?

Lääkäriin aion ottaa yhteyttä kyllä ennen kun edes raskautta uudestaan " yritetään" tai toivotaan, mutta tiedän että lääkäri ei voi antaa täysin mielenrauhaa vaan ehdottaa luultavasti edelleen sectiota, koska ei voi luvata mitään, kun alateitse voi tapahtua aina yllätyksiä. Siksi olisi niin kiva saada jotain tietoa kokemuksista.

kiitos etukäteen:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme