Onko muilla tällaisia isovanhempia, ettei lapsenlapsia kaivata edes jouluna??!!
Mun omista vanhemmista on kyse. On varmaan viimeinen joulu, kun mennään mun vanhempien luo joulua viettämään, kun tulee niin paha mieli jo etukäteen niiden suhtautumisesta meihin ja lapsiimme (ovat vieläpä heidän ainoita lapsenlapsia). Tullaan yli 400km päästä, eikä saada olla yhtään aattoa tai max joulupäivää pidempään. Joten majoittaudutaan nyt sitten miehen veljen tyhjään taloon ennen ja jälkeen joulun, jotta pystyttäisiin viettämään joululomaa kotiseudulla ja näkemään ystäväperheitä ja muita sukulaisia ja kavereita. Isäni mielestä meidän lapset pitää niin paljon mekkalaa, ettei hän kestä sitä. Ihan kiva, että edes silloin harvoin kuin käydään, niin silloinkin lapset on liikaa hänelle, ja vieläpä jouluna. Tuli kyllä "hyvä joulumieli" itselle, toivottavasti lapset ei vaistoa aattona ja joulupäivänä millaista suhtautuminen on ja itsekin pystyisi oman pahan mielensä pitämään piilossa.:-(
Tosi kurjaa, että omat vanhemmat on tällaisia. Omat appivanhemmat kun on vieraanvaraisuuden perikuvia ja valmiita ottamaan avosylin heille vierailemaan, niin kyllä on omiin vanhempiin pettynyt todella. He haluavat ilmeisesti vain olla keskenänsä, omassa rauhassa näemmä. Ja itse kun luulin, että kaipaisivat meitä ja lapsenlapsia sinne jouluksi, että olisivat tulostamme iloisia, kun viime joulu oltiin appivanhemmilla ihan eri puolella Suomea. Jatkossa mennään sitten vain appivanhemmille tai pysytään kotona. Turhaan aiheuttaa tämmöistä pahaa mieltä itselle ja lapsille.:(
Kommentit (46)
Minä ainakin jättäisin menemättä jos on suoraan sanottu ettei jaksa lapsia katsoa ja kuunnella. Meillä mun veljen vaimo on samanlainen. Menevät nyt jouluksi meidän vanhemmille, kun tähän asti aina olleet tän vaimon kotona. Ilmoitti veljen kautta ettei jaksa sitten meidän lapsia aattona katsoa kun kuitenkin meluavat (kaikki jo alakoululaisia ja ihan normaaleja lapsia). Veli ilmoitti että käy yksin meillä aattona tuomassa lapsille paketit. Onneksi meillä appivanhemmat tulossa meille jouluksi, lapset tykkää. Luultavasti myös minun vanhemmat tulevat illaksi meille. Veli kai sitten on vaimonsa kanssa meidän vanhempien luona silloin aattona kun vaimonsa ei voi meille tulla.
meillä on vain mentävä sinne haukuttavaksi, muuten tulee elämää suurempi show. Kerran sanoin, että emme tule jouluksi, kun siellä vain aina moititaan ja haukutaan, eikä lapset saa puhuakaan kysymättä. Vanhempani loukkaantuivat verisesti, kun en yhtään kunnioita iäkkäämpien ihmisten kotia ja tapoja.
meillä on vain mentävä sinne haukuttavaksi, muuten tulee elämää suurempi show. Kerran sanoin, että emme tule jouluksi, kun siellä vain aina moititaan ja haukutaan, eikä lapset saa puhuakaan kysymättä. Vanhempani loukkaantuivat verisesti, kun en yhtään kunnioita iäkkäämpien ihmisten kotia ja tapoja.
Mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Syy lienee siinä, että he ovat niin loukkaantuneita siitä, etteivät saa enää julkisesti arvostella toimiamme vuosittaisessa panettelutilaisuudessa. Eivät halua nimittäin nähdä minua ollenkaan, eikä meidän syöpäläisiä, niin kuin he lapsiamme kutsuvat.
Nykyään on muutenkin yleistyneet vaihtoehtoiset joulunviettotavat, toiset menee etelään, toiset kylpylään, toiset viettää joulua ihan ydinperheellä. Voithan vain ilmoittaa että me mennäänkin tänä jouluna paikkaan x ja sillä hyvä.
Todellakaan tuo ei ole normaalia.
Et voi valitettavasti muuttaa heitä, joten on vain hyväksyttävä se että _heissä on vikaa_ ja alettava elää ilman heitä. Menkää paikkoihin joissa on normaaleja ihmisiä. Viettäkää perhejoulua kotona. Nauttikaa elämästänne ja unohtakaa tuollaiset hullut vanhemmat! Jos käytte kotikaupungissa vanhoja tuttuja tapaamassa, käykää siellä ilman että tapaatte vanhempasi.
Pahemmin se lapsiin sattuu kun huomaavat etteivät isovanhemmat pidä heistä kuin jos ei olisi minkäänlaista kontaktia.
Minusta vanhempiesi käytös todella outoa ja törkeää. Luulisi, että isovanehemmille ne lapsenlapset ovat kaikki kaikessa. Ymmärrän, että tämä on sinulle vaikea asia. Toki jokainen odottaa, että omat vanhemmat ovat ylpeitä lapsestaan ja lapsenlapsistaan ja haluavat heitä nähdä mahdollisimman paljon.
MInä olen todella pahoillani puolestasi ja älä välitä tuolla ylläolevasta alaarvoisesta kommenistista...elää omaa elämäänsä. Voi jeesus, ihan kuin siitä tässäkin olisi kyse, ette osaa omaa elämääsi elää ja jättää vanhempiasi rauhaan.
Oletko koskaan pystynyt keskustelemaan vanhempiesi kanssa asiasta. Voit sen kertoa vaikka niin, että jos ette ole tervetulleiat, niin tuskin jaksat tätä kohtelua kauan.
Hyvää joulua teille kuitenkin.
joulusta jokseenkin mukava kaikesta huolimatta. Ja tuumasimme kyllä mieheni kanssa, että jos todella ikäväksi menee tunnelma, niin sitten käymme vain aattona siellä, emmekä jää yöksi. Olemme jo sopineet että menemme sinne ja lapsetkin kuulleet puhuttavan siitä, joten en voi perua enää. Kuitenkin lapsemme odottavat että näkevät mummin ja papan, vaikka isäni vaikea tapaus onkin. Äitini ei lapsille niinkään tuota mielipahaa, meille vanhemmille kylläkin arvostelemalla kaikkea mitä teemme. Lisäksi joulupukki ja tonttupuheista tulee varmaan taas souvi, kun hänestä se on valehtelua ja lapsille pitäisi kertoa totuus. Mutta isäni se hankalin on, kun ei tiedä onko hän naama kuinka norsunpepulla ja toinen asia on, että satavarma ei voi olla hänen juomattomuudestakaan. Toistaiseksi joulut ovat menneet juomatta, kun me olemme olleet siellä, mutta muistan kyllä lapsuudestani pari joulua, jolloin hänelle kuppi maistui. JOS hän ottaa jotakin, niin sitten lähdemme kyllä todella nopeasti pois sieltä. Se on ihan viimeinen pisara sitten meille kyllä.
ap
siskoni kanssa. Hän kovasti rakastaa meitä puheissaan, mutta käytännössä ei kestä mun lapsia yhtään.
Mä en vaivaa asialla enää päätäni. Näin se nyt vaan on.
Olisi kiva tutustua muihin joilla sama ongelma. Me olemme pyytäneet vanhempiani meille jouluksi, mutta menevät aina veljeni perheen luo. Minusta perin kummallista.
Heille tyttären lapset ovat kaikki kaikessa. Kun tytär ja osa perhettä matkustaa rantalomalle, mummo rientää "hoitamaan" täysi-ikäisyyden saavuttanutta lukiopoikaa, joka kuulemma on niin hajamielinen, että saattaa muuten unohtaa ihan syödä. Myös anopin toisen pojan eksoottinen ulkomailta adoptoitu lapsi kelpaa, kun se on niin kovia kokenut ja niin veikeä, että osaa tehdä kaikkia kivoja temppuja että saisi aikuisten mielenkiinnon. Tätä lasta mennään myös mielellään hoitamaan, koska perhe asuu ulkomailla.
mitäpä sitä kylään tuppaantuu, jos tietää että teistä on niin paljon vaivaa ja melua..... Ole aikuinen ja anna vanhemmillesi se mitä he haluavat joulurauhaa. Eihän noista aineksista voi seurata mitään hyvää. Säästä itseäsi ja perhettäsi. ( Ehkä anoppilaan vielä mahtuisi? Ja kotonakin on tosi kiva jouluna olla; ulkoilla, pelata pelejä, koristella kuusta...) Kyllä lapset muutoksen kestää.
joka ei ole koskaan tavannut 3 v. lastamme. Häihin hän sentään tuli mutta ei enää ristiäisiin eikä vastaa meidän tekstiviesteihin ollenkaan. Käy kerran vuodessa tapaamassa ex-vaimoaan eli anoppia.
Nyt meillä on tulossa toisen lapsen ristiäiset. Ei varmasti ilmaannu sinnekään.
Kutsuisitteko ristiäisiin? Asuu parin tunnin ajomatkan päässä. Anoppi ei tule koska on sairas ja asuu kuuden tunnin matkan päässä kuten myös veljen perhe. Eli miehen puolelta ei varmaan tule ketään.
Sanovat suoraan, ettei heillä ole mitään lakisääteisiä velvollisuuksia lapsenlapsiansa kohtaan. No, meillä on kyllä oma perheemmekin.
Tapaninpäivänä kutsuu joka vuosi syömään ja siinä sitten stressataan kilpaa, kun taapero ei vielä osaa sitä eikä tätä eikä tota....naapurin söpö TYTTÖ kyllä osaa, mutta sehän onkin TYTTÖ (meillä juu poika ja ihan yhtä rakas olisi tyttönäkin, menee vaan hermot tuohon vertailuun). Tunnin kuluttua äiti alkaa katsomaan telkkaria ja "häätää" meidät kotiin. Joulumieltä vaan...
Sanovat suoraan, ettei heillä ole mitään lakisääteisiä velvollisuuksia lapsenlapsiansa kohtaan. No, meillä on kyllä oma perheemmekin.
Miksi ihmeessä on ylipäänsä lapsia hankkinut jos ei lapsenlapset kiinnosta?? Tokkopa omatkaan lapset on kiinnostaneet lapsena kun ei näytä aikuisena kiinnostavan.
Mä olen oikeasti todella pahoillani että teillä on tuollaisia ihmisiä, toivottavasti te olette itse ihan erilaisia!
Miksi haluatte raahata lapset jouluna mummolaan, jos isovanhemmat ei halua, ei tykkää, saa pelätä juomista ja haukkumista?! Miksi teette tuollaisia suunnitelmia? Miksi ette ole kotona ja vietä mukavaa joulua omalla perheellä.
Ap, suunnitelmia voi muuttaa. Laita vanhemmillesi viesti, että päätimmekin tänä vuonna olla kotona/anoppilassa. Syitä ei tarvitse kertoa. Lapsille voitte sanoa, että teette omannäköisen joulun kotona/anoppilassa ja hehkutatte sen mukavuutta verrattuna mummolajouluun. Pieniä lapsia on helppo höynäyttää odottamaan jotain juttua innolla ;)
Mulla ei ehkä noin paha tilanne ole, mutta äitini on vähän sellainen ettei välillä oikein jaksais mua ja meidän kolmea lasta. Usein on hätistellyt meitä pois kun on halunnut katsoa telkkua esim. Kyllä sellainen satuttaa! Mun mielikuva perheestä kun kuitenkin on se, että haluttais viettää aikaa yhdessä ja pitää hauskaa ja auttaa toinen toistamme. Äitini vaan haluaa olla rauhassa... Tosin joskus voi kyllä sitten soitellakin ja syyttävään sävyyn todeta että "miksemme ole tulleet käymään" tms.
Joulua emme enää vietä lainkaan vanhempieni luona. Äiti ei jaksanut kun oli kuulemma niin paljon työtä kun piti jopa kahvitkin keittää omille lapsille ja heidän perheilleeen. Kyllähän me autoimme mutta eräänä jouluna äiti sai jonkun paniikkikohtauksen ja sen jälkeen lopetimme siellä käymisen. Nykyään vuorottelemme siskoni kanssa kahvittelun ja ruokailun merkeissä.
Jos vanhempiani odottelisin niin joulusta tulisi kyllä meidän perheelle tosi tylsä tapahtuma. SEllainen se oli kun itsekin asuin vielä kotona. Kireä tunnelma, äidin motkotukset siitä miten kallista ja turhaa kaikki on, kaikki menivät aikaisin nukkumaan jne. Onneksi miehen suku on täysin erilaista!!!
Aikuistu nyt hyvä ihminen ja jätä vanhempasi rauhaan!