Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin asti "saa" olla töissä ennen laskettua aikaa? (määräaikainen työsuhde)

03.12.2008 |

Minulla on laskettu aika 26.1 ja olen määräaikaisessa työsuhteessa, joka päättyy 31.12.2008. Olen hakenut vanhempainrahaa, ja sen alkamisajaksi on määritelty 17.12 (eli ilmeisesti tuo 30pv ennen la). Onko niin että työsuhteessa saa olla myös pidempään kuin jäädä tuo 30 pv ennen pois töistä? Kelan rahoissahan tuo on sitten eri asia, johon olen varautunut eli aika 17.12-31.12.2008 saan minimiäitiyspäivärahan, koska minulla on vielä muita ansiotuloja eli saan viimeisen palkkani vielä joulukuun lopussa (ja olen työsuhteessa). Tämän olen ilmoittanut Kelaan.

Vakituisessa työsuhteessahan pitää ilmoittaa laskettu aika työnantajalle mutta tässä määräaikaisessa olen varautunut olemaan loppuun asti ja siksi en ole ilmoittanut laskettua aikaa eikä työnantaja ole siitä ollut kiinnostunut. Onko olemassa työnantajan puolelta jokin velvoite ettei raskaana olevaa saa pitää "liian pitkään" työsuhteessa?

Kaipailen akuutisti apua ja vastauksia:)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joissain työnantajien ottamissa lakisääteisissä vakuutuksissa voi olla rajoitteita raskaana olevien työllistämisessä. Tietyt vakuutukset eivät siis ole enää voimassa ja työnantajan riskit ovat suuremmat. Eli tästäkin syystä voi olla työnantajan intressissä 'potkia' raskaana oleva ajoissa töistä.

Vierailija
2/6 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi! Joo ajattelinkin, että saattaa olla just tää vakuutuspuoli...työnantaja tehnyt muutenki työsuojeluun liittyviä laiminlyöntejä ja tänään soitteli, että selvitänkö tämän asian, koska eivät halua enää tehdä virheitä..joten haiskahti vähän siltä! Jos olen työssä työsuhteen loppuu 31.12 rahallisesti saan juuri saman verran kuin Kelasta, eli tässä ei mulle merkitystä! Haluan vaan tässä kohtaa ns. imeä kaiken hyödyn työnantajaltani ja niin, että olen ikäänkuin töissä 31.12 saakka (vaikkakin jään aikaisemmin saikulle), niin että he joutuvat maksamaan palkkani tässä kohtaa. Hirveetä laskelmointia..

Olen ilmoittanut myös joskus aikaisemmin, että laskettu aika tammikuussa eivätkä ole olleet aikaisemmin kiinnostuneita vasta kun nyt, kun tajusivat että joutuvat ehkä maksamaan minulle palkkaa vaikkakin olen sairaslomalla. Itse en ajatellut paperilla ilmoittaa lasketusta ajasta koska olen asennoitunut olemaan töissä/saikulla työsuhteen loppuun asti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä! kokemuksia vastaavasta. Entä ilmoitusvelvollisuus, työsuhde siis määräaikainen 31.12 saakka. Olenko ilmoitusvelvollinen vaikka teen töitä loppuun saakka?? työsuhde siis päättyy

Vierailija
4/6 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kanssa kiinnosti syksyllä tuo kuinka aikaisin työnantajalle pitää ilmoittaa raskaudesta ja äitiysloman alkamisesta. Luulin ettei tarvitse ilmoittaa 2kk ennen äitiysloman alkua kun olen myös määräaikainen 31.12.2008 asti. Mutta niin vaan luki työehtosopimuksessa että myös määräaikaisen työntekijän on ilmoitettava 2kk ennen ja teinkin sen sitten viimeisenä mahdollisena päivänä (heidän tarvitsee tietenkin hommata sijainen mulle). Äitiyslomani alkaa 11.12 eli 11.10 ilmoitin työnantajalle.

Olen nyt saikulla ja palkkaa saan ilman muuta sairasloman ajalta! Miksi et sinäkin saisi?

Minulle tuli myös yllätyksenä että saan palkan äitiysloman aikana 11.12-31.12, sillä ehdin olla 2kk töissä ennen äitiysloman alkua. Olisin saanut ekat 3kk äitiysloman ajalta palkkaa, jos vain sopimukseni olisi ollut niin pitkälle. Luulin ensin että vähintään 6kk pitää olla samaisessa työpaikassa jotta saa palkkaa äitiysloman alussa, mutta sekin on työehtosopimuskohtainen.

Edellisen raskauden aikaisessa työpaikassani ei saanut olla äitiysloman aikana töissä juuri vakuutussyistä, joku muu olisi halunnut tehdä vielä keikkaa ;)

MiaMik rv 33+2

Vierailija
5/6 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alan TES sanoo? Valtiolla on näin:

"Virkamies ja työntekijä saa työnantajan suostumuksella tehdä äitiysrahakauden aikana työtä, joka ei vaaranna hänen eikä sikiön tai syntyneen lapsen turvallisuutta. Tällaista työtä ei kuitenkaan saa tehdä kahden viikon aikana ennen laskettua synnytysaikaa eikä kahden viikon aikana synnytyksen jälkeen. Sekä työnantajalla että virkamiehellä tai työntekijällä on oikeus milloin tahansa keskeyttää äitiysrahakauden aikana tehtävä työ."

Eli tuossa kahden viikon suoja-aika ennen ja jälkeen synnytyksen. Äitiysvapaakauden ajalta saa tietty vain minimipäivärahan, jos on töissä.

Vierailija
6/6 |
14.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tapauksessani jäin äitiyslomalle 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa ja työnantaja maksoi palkan määräaikaisuuden loppuun asti ja kela maksoi tuolta ajalta työnantajalle korvauksen. Kyse oli neljästä päivästä, koska halusin olla viimeiseen asti töissä.

Mä käsitin etten saa olla töissä pidempään juuri kaikkien vakuutusten yms takia ja siksi tein ratkaisun näin. Työnantaja maksaa palkan määräaikasuuden loppuun asti jos työsuhde on kestänyt 6kk ennen äitiysloman alkamista. Jos ei niin luulisin että sinun on jäätävä pois se 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa ja oltava kelan rahoilla kotosalla loppuaika. Työtodistukseen merkitään kuitenkin se 31.12. ja koko työsuhdeaikasi kerryttää kesälomaa.