Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku selittää tämän asian (liittyy liikuntaan)

Vierailija
15.04.2008 |

En harrasta liikuntaa. Käyn kävelyllä tosi satunnaisesti. Olen 170 cm pitkä ja painan 64 kiloa. Vyötärö on 83 cm ja olen työterveyshoitajan mukaan kuulemma ryhmässä " lievä terveyshaitta" (aikuisiän diabetes), koska vyötäröni on yli 80 cm. Minulla on tosi nopea aineenvaihdunta, ilmeisesti, koska käyn usein vessassa ja mm. kulutan ruuan niin nopeaan, että ruokailun jälkeen jo parin tunnin päästä on pakko saada kunnon välipalaa tai jalat ja kädet alkavat täristä.

No, nämä olivat vain taustatietoja, jotka kai eivät vaikuta asiaan josta kysyn - josko joku osaisi selittää:

Olin eilen lenkillä kaverin kanssa, joka harrastaa liikuntaa noin 2-3 kertaa viikossa (lähinnä kai lenkkeilyä). Menimme tunnin sauvakävelylenkin mäkisessä maastossa hiekkaista ulkoilureittiä. Pidimme koko ajan tosi hyvän vauhdin päällä. Minä en edes hengästynyt, vaikka ylämäessäkään en hidastanut tahtia. Ystäväni jäi jälkeen koko ajan ja varsinkin mäissä. Hän sanoi jossain kohtaa olevansa ihan " hapoilla" (en tiedä ihan tarkalleen mitä tarkoittaa, tiedän tunteen kyllä). Hän puuskutti ja kevensi tahtia paikoin. Mutta minulla ei siis tuntunut missään. En edes hikeentynyt. Hän sanoi, että minulla ei " mittarikaan värähtänyt" .

Kukapa voisi selittää tämän? Minua nimittäin niin ottaa päähän, kun mies, anoppi, jotkut kaveritkin vihjailevat suoraan tai epäsuoraan, että minun pitäisi alkaa liikkumaan, kun minulla on kuulemma niin huono kunto. Myös flunssan saan vain sen takia, että kuntoni on niin huono (muut saavat sen siksi, että se tarttuu, mutta minä ilmeisesti vain huonon kunnon takia). Sain jopa synttärilahjaksi akelmittarin (ja tästä lahjasta alan vasta pikkuhiljaa toipua, sain sen helmikuussa).

Olen hämmentynyt. Vaikka en harrasta liikuntaa, koska se ei kiinnosta minua tippaakaan ja toisaalta taas tuo kaikki tuputtaminen saa minut takajaloilleen, minulla ilmeisesti on kuntoa kuitenkin? Kävelen töissä jonkin verran, kotona tietty vedän ristiin rastiin, mutta siinä se melkein on. Eli ???

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sillä sun kaverillakaan, lenkkeilyäkin voi olla niin monenlaista...

Kyllähän se liikunnan harrastaminen sulle hyvää tekisi, niinkuin mullekin =)

Vierailija
2/6 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ille.

Mutta myös muita seikkoja: kaverisi on ylikunnossa, eli kaipaa lepopäivää. Kaverisi osaa kävellä sauvoilla paljon tehokkaammin, jolloin hän kuluttikin enemmän energiaa. Kaverisi treenaa anaerobisesti ja omaa suuren lihasmassan, jolloin aerobinen liikunta on hänelle hyvin raskasta ja hänellä ei aerobista kuntoa edes ole.

mahdoton sanoa, mikä pitää paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy juuri siinä että juosta jaksaa, painaa täysillä jossain pumpissa jne mutta kunnon kävelylenkillä hapottaa...

Yllättävää mutta totta, esim. mun sisko joka on lapsesta asti harrastanut urheilua (ei pelkkää liikuntaa siis) joutui kuntouttamaan polveaan kävelemällä / pyöräilemällä / uimalla ja sanoi ihan oikeasti oppineensa siinä vaiheessa kuinka huono kunto hänellä oikeasti oli.

Vierailija
4/6 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tekisin tuon lenkin vaikka kaksi kertaa viikossa, se olisi siis tätä aerobista liikuntaa ja kasvattaisi kuntoani? En usko millään, että kolme kertaa viikossa ehtisin/viitsisin.

Minä vedin sauvoilla ihan yhtä tehokkaasti kuin kaveri, joten se ei voi olla syynä. Lepopäivän hetki ei hänellä myöskään ollut, joten jos se oli sitten anaerobis - aerobikseen liittyvä juttu.

Opiskeluaikana teimme kuntotestin, missä oli kaikki mittarit iholla mittaamassa ties mitä ja sain huippulukemat. Testin tekijä kyseli, että mitä liikuntaa harrastan, kun olen niin hyvässä kunnossa ja sanoin, että en yhtikäs mitään. Hän ei meinannut millään uskoa ja kyselikin sitten tarkemmin, että miten esim. tulen kouluun. Kävelin koulumatkan mennen tullen, useampi kilometri suuntaansa (mutta en tajunnut, että kävelemällä koulumatkat " harrastan" liikuntaa. Ihme asia, että se piti kunnon niin hyvänä?).

Vierailija
5/6 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti, että kaveri on ylikunnossa -> 2-3/krt viikossa lenkkiä ei todellakaan pääse ylikuntoon!

Vierailija
6/6 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely rasittavampaa painavammalle kuin kevyemmälle eli kevyempi saa tehdä pidemmän lenkin kuin painavampi saadakseen saman tuloksen. Ehkä tosiaan saat kuntoa pelkällä arkiliikunnalla. Mitä työtä teet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän