Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nimipäivien ja puolivuotisten juhlimisesta!??!?!?!?!

Vierailija
03.12.2008 |

Siis itse en pidä Nimipäiviä minään, en muista edes millon mun omat nimipäivät on, enkä lastenkaan, teidän vain että jollain tais olla joulukuussa.

Meillä ei siis nimipäiviä noteerata mitenkään.

Sama on, et ei juhlita lapsen puolivuotisjuhlia.

No, kaverini, lapseni kummi juhlii näitä molempia ja odottaa että me mennään heille nimppareille ja puolivuotisille Lahjojen kera, samoin odottaa meiltä kutsua vastaaville Vaikka olen sanonut että meillä niitä ei vietetä.

Siis juhliiko oikeesti ihmiset nimppareita ja puolivuotisia, onko tää kovin yleistäkin??!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se lahjan ostaminen ole sen isompi juttu, kuin tavallisen tuliaisen?

tuttavaperheitä ja sukulaisia ihan muutenkin vaan kylään ja iltaa istumaan, ei kai siinä nyt nimipäivää tarvita?!?

Tietty jos ihan Juhlii niin asia on eri kun illan istuminen. mutta en ymmärrä miksi kyläily ja illan istuminen ei riitä...

Tää kaverinikin siis kutsuu vain nimppareille synttäreille ja puolivuotisille... eipä oo muuten kutsua tullut. Musta tää on siis sellasta et halutaan lahjoja..

Itseasiassa aihe nyt vähän leviää... samaisen kaverin kanssa juteltiin lasten joululahjoista ja onko sukulaiset kyselleet toiveita, hän sanoi ettei oo kysellyt mutta oli laittanut tekstarina toivelistan kaikille ja oli toivonut mm. lelukaappia lapsellen,,, tajutonta...

AP.

Vierailija
22/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen saapuu paikalle farkut jalassa ilman lahjaa... olin jotenkin nolona, mutta sanoin sit että anteeksi en tajunnut että ihan näin suuresti juhlitte nimppareita että mulla ei oo nyt lahjaa.

KAverini sanoi sit että voit tuoda lahjan myöhemmin!!

ei koskaan huomauta, jos toinen tekee etikettimokan (ei tuo lahjaa päivänsankarille), vaan koettaa helpottaa tämän oloa juhlissa (voi vastata anteeksipyyntöön vaikkapa että "tärkeintä kun tulit itse!")

Tosin itse en menisi juhliin tai edes kutsuttuna kylään tyhjin käsin. On sama vietkö pelkän kortin tai kukan tai lahjan - mikä tahansa osoittaa että arvostat saamaasi kutsua.

Ystäväsi käytös on ahnetta ja lapsellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei juhlita kumpiakaan.

nimipäivänä perheenijäsenilleni toivotan hyvät nimpparit jos muistan.

Vierailija
24/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tietää että kyse on nimpparijuhlista niin kyllä nyt jotain pientä olisi pitänyt viedä

Vierailija
25/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juhlittiin puolivuotiset. Mutta ennenkuin tuomitsette, niin annappa kun kerron vähän "taustaa". Elikkäs, nämä puolivuotiset oli tarkoitettu lähinnä isovanhemmille ja kummeille. Ja ne olivat enenmmänkin tyyliä "me annamme jotain heille" juhlat, elikkä kutsuimme em. henkilöt meille kahville, ja kakulle ja sääntönä oli EHDOTTOMASTI ei lahjoja. Ne olivat vain lähinnä tällaiset tulkaa käymään kahvilla "juhlat" eikä mitkään rahankeruutalkoot :)

Vierailija
26/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ahneelle AV-mammalle tulee ekana lahjat mieleen

Vierailija
27/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomenruotralaisethan juhlii nimipäiviä enemmän kuin suomenkileiset ....

Ja muista maista esim Kreikassa nimipäivä on isompi juttu kuin synttärit

Vierailija
28/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotispäivä toki pannaan merkille, mutta ei erityisemmin juhlita.

Tällaiset juhlat ovat tietysti kiva "tekosyy" kutsua kavereita tai sukua kahville (jopa kakulle), mutta lahjoja ei todellakaan odoteta. Tokihan vieraisille mennessä jotain pientä tuliaista aina viedään, mutta ei isoa lahjaa. Lapselle vaikka joku puuhakirja.

Vierailija
29/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on myös aina saaneet jonkin pienen lahjan, joka on pienempi, kuin esim. synttärilahja. Aikuiset harvemmin lahjan saa.

Ensimmäistä puolivuotispäivää on myös samoin juhlittu kotosalla. Esikoisen aikaan taisi tulla yksi kummi käymäänkin samalla. Meillä oli puolikaskakkukin!

Vierailija
30/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sitä nykypäivän villitystä se nimipäivän viettäminen ja puolivuotispäivän viettäminen. kuulostaa tajuttomalta!

miks te ette pyydä vieraita kylään ihan muuten vain!!!! järjestätte kyläilypäivän ja kutsutte porukan kasaan! jää turha jännitys vierailta. itse ehkä tykkäätte juhlia mutta oletteko ajatelleet että vieraat ehkä ei ja kiusaantuu tilanteesta??

itse vien kummilapsille lahjaksi 5e syntymäpäivälahjat (niitä on yht 10) ja se saa riittää. arvostan itse sitä että käydään kylässä (ilman tuomisia) ja pidetään lasta sylissä!

en tarkoita että nämä "juhlijat" ei sitä tekisi mutta itse en ole sellaista tyyppiä että jaksaisin useamman kerran kuukaudessa rampata juhlissa,enkä voi käsittää että joku muukaan voi jaksaa moista hössötystä!

mielestäni on mukavampaa mennä kylään ihmisille jos se ei ole minkäänmoisen júhlimisen merkeissä. en tod.loukkaannu jos joku tulee syntymäpäiville ilman lahjaa! itse opetankin lapsille että toisesta välittäminen on tärkeämpää kuin lahjojen tuominen. lahjat ei kerro sitä miten arvostaa toista!´!! en minäkään tarkoita 5e lahjoilla kummilapsille että he olisivat 5e arvoisia :)

terv. vanhanaikainen nuori äiti

Vierailija
31/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sitä nykypäivän villitystä se nimipäivän viettäminen ja puolivuotispäivän viettäminen. kuulostaa tajuttomalta!

Vanhanaikaista tai vanhantavanmukaista on nimipäivien vietto. Nimipäiviä vietettiin ennen paljon suuremmin kuin nykyisin. Vrt. eim Hovimäki-sarjan Johannan- päivät olivat jo parisataa vuotta sitten. Ja näin toimittiin viime vuosisadan alkupuolella ihan oikeassakin elämässä ihan oikean tietoni mukaan. Ainakin paremmissa piireissä oli hienoja nimipäiväkalaaseja.

Vierailija
32/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimipäivien vietto on todellakin monessa kulttuuripiirissä hyvin vanha tapa.

Nykyaikaa on sen sijaan se, ettei osata enää juhlia eikä käyttäytyä luontevasti sen enempää juhlien järjestävänä osapuolena kuin vieraanakaan.

miks te ette pyydä vieraita kylään ihan muuten vain!!!! järjestätte kyläilypäivän ja kutsutte porukan kasaan! jää turha jännitys vierailta. itse ehkä tykkäätte juhlia mutta oletteko ajatelleet että vieraat ehkä ei ja kiusaantuu tilanteesta??

itse vien kummilapsille lahjaksi 5e syntymäpäivälahjat (niitä on yht 10) ja se saa riittää. arvostan itse sitä että käydään kylässä (ilman tuomisia) ja pidetään lasta sylissä!

en tarkoita että nämä "juhlijat" ei sitä tekisi mutta itse en ole sellaista tyyppiä että jaksaisin useamman kerran kuukaudessa rampata juhlissa,enkä voi käsittää että joku muukaan voi jaksaa moista hössötystä!

mielestäni on mukavampaa mennä kylään ihmisille jos se ei ole minkäänmoisen júhlimisen merkeissä. en tod.loukkaannu jos joku tulee syntymäpäiville ilman lahjaa! itse opetankin lapsille että toisesta välittäminen on tärkeämpää kuin lahjojen tuominen. lahjat ei kerro sitä miten arvostaa toista!´!! en minäkään tarkoita 5e lahjoilla kummilapsille että he olisivat 5e arvoisia :)

Vierailija
33/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minustakin juhlia ei ole koskaan liikaa. Mutta lahjoja alkaa olla.Eli minusta pieni muistaminen on ok ja tarpeellistakin, jos kylään kutsutaan (kortti, kukka, pieni lahja, runo/loru, musiikin pätkäkin).

Minulla on 7 kk vanha poika. Juhlimme perheen kesken puolivuotissynttäreitä, kylässä sattui olemaan toinen mummeista. Lahjaksi lapsi sai mummilta kirjan ja vanhemmilta syöttötuolin. Me taisimme kyllä juhlia kesällä 3 kk -päivääkin mansikkakakulla. Nimipäivänä onniteltiin mutta ei järkätty kutsuja. Ehkä ensi vuonna!

Sanoisin myös, että elämä alkaa olla niin kiireistä että arvostan aina, jos joku ehtii kutsua kylään ja on jopa järkännyt tarjottavaakin. Mutta on harmi, jos siitä otetaan stressiä ja aletaan kilpavarustella lahjoilla ja tarjoomuksilla.

Vierailija
34/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä väki tosiaan taitaa kyläillä ja istua iltaa tosi harvoin!!!???

Meillä istutaan kavereiden ja sukulaisten kanssa iltaa kerta viikossa melkeimpä, eli jos me vietäis joka viikko tai saatais joka viikko jotain tulijaista niin turhaa tavaraa olis nurkat pullollaan ja rahat kohat loppu.

Noista nimppareista ei sanottu mulle et on juhlat, siksi menin ilman lahjaa. Sanottiin et tuu käymään X:llä on nimpparit. Aattelin tosiaan et ei oo mitään juhlia kuten ei mullakaan oo niitä tapana juhlia, kuvittelin et ei kukaan Juhli nimppareita. Mutta ehkä tein sit virheen kun menin ilman lahjaa.. mutta tulevaisuudessakaan en aio viedä nimppareille lahjaa, kuten olen nyt esim tälle kaverilleni sanonut meillä ei niitä vietetä ja mulla ei oo varaa ostella kaikille nimppareille lahjoja.

Mutta tosiaan kyläileekö ja istuuko väki niin vähän iltaa, että pitää nimppareista tehdä "tekosyy" kutsua vieraita!?!?

Vierailija
35/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni, yli 90v on kertonut, miten ennen vanhaan piti aina nimppareiksi leipoa isot satsit leivonnaisia, koska kun kalenterissa oli jonkun tutun nimppari, kaikki naapurit, ystävät ja sukulaiset kokoontuiva joukolla sitä juhlimaan. Eli paljon suuremmat juhlat olivat kuin synttärit. Ja kyllähän sitä nyt ainakin kukkia silloin viedään.

Ja kyllä he kyläilivät muutenkin, eihän se sulje mitään pois.

Ja voihan tuliainen olla jotain, mikää kuluu, vaikka naposteltavaa illan ajaksi.

En ymmärrä asennettasi, kun haluat vähätellä nimppareita. Yhdellä lapsistamme oli vähän aikaa sitten nimpparit, ja hän iloitsi etukäteen viikkotolkulla, ja itse päivä oli yhtä juhlaa. Ei noita juhlia lasta kohti niin paljoa vuodessa tule.

täällä väki tosiaan taitaa kyläillä ja istua iltaa tosi harvoin!!!???

Meillä istutaan kavereiden ja sukulaisten kanssa iltaa kerta viikossa melkeimpä, eli jos me vietäis joka viikko tai saatais joka viikko jotain tulijaista niin turhaa tavaraa olis nurkat pullollaan ja rahat kohat loppu.

Noista nimppareista ei sanottu mulle et on juhlat, siksi menin ilman lahjaa. Sanottiin et tuu käymään X:llä on nimpparit. Aattelin tosiaan et ei oo mitään juhlia kuten ei mullakaan oo niitä tapana juhlia, kuvittelin et ei kukaan Juhli nimppareita. Mutta ehkä tein sit virheen kun menin ilman lahjaa.. mutta tulevaisuudessakaan en aio viedä nimppareille lahjaa, kuten olen nyt esim tälle kaverilleni sanonut meillä ei niitä vietetä ja mulla ei oo varaa ostella kaikille nimppareille lahjoja.

Mutta tosiaan kyläileekö ja istuuko väki niin vähän iltaa, että pitää nimppareista tehdä "tekosyy" kutsua vieraita!?!?

Vierailija
36/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimpareitakin juhlitaan pienesti, on ostettu jokin pieni lahja (sukat, tarroja, kirja, pinnejä). Mummit muistaa nimppareina, kummit toisinaan, keneltäkään ei mitään odoteta.

Vierailija
37/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vannotan ilman lahjoja tulemaan meille syömään. Tämä on kehitetty ajatuksella kiittämään kummeja ja korostamaan heidän tehtävänsä merkitystä. Ristiäiset on siinä just juhlittu ja tämä on siis meidän tapa kiittä heitä. Teen illallisen ja vietäme hauskan illan.

Nimipäiviä olen todella huono muistaaan! Omia en ollenkaa, mutta olen aina juhlat kyllä valmis järjestämään, jos se jollekin on tärkeää. Lahjat ostan vain miehen siskon kahdelle lapselle.

Vierailija
38/42 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivuotiset sen jälkeen kun lapsi on vuoden täyttänyt alkaa olla hieman haettua.

Vierailija
39/42 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimipäivien juhliminen lahjojen kera on täysin typerää touhua.. ainakin meidän suvun mielestä. Porvarit voi sitten juhlia omalla tavallaan.

Vierailija
40/42 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa vahvasti wt-meiningille