Työttömyyskorvauksesta - minkä suuruinen se " perusosa" ?
Olen äitiyslomalla ja aion ilmoittautua työttömäksi sen jälkeen (siis kun vauva 9kk). Millainen työttömyyskorvaus on? Joku perussumma, joka kaikille sama? En siis jää työstä työttömäksi, minulla ei ole työpaikkaa.
Kommentit (7)
jos sulla ei ole työhistoriaa viimeisen 4 vuoden ajalta, jäät työmarkkinatuelle. Se on tarveharkintaista: Paljonko sitä saat, vai saatko yhtään, riippuu siitä, mitä miehesi ansaitsee.
Kiitos :) En ole koskaan ollut työttömänä, joten olen vähän pihalla.
Olin töissä 2004 loppuun, ja jään työttömäksi 2008. Lasketaanko mulle tuon vuoden 2004 mukaan siis joku raha? Ja miten, saanko siitä jonkun prosenttiosuuden?? (Sen mukaan olen saanut nyt äitiysrahanikin esikoisesta ja tästä nykyisesta vauvasta.)
Millaisista summista työmarkkinatuoessa on kyse? Siis tyyliin 1000 e kuussa vai kotihoidontuentapainen 400 e kuussa?
(Mies 2200 e kuussa, eli hiukan alle keskitulon)
ap
Vierailija:
jos sulla ei ole työhistoriaa viimeisen 4 vuoden ajalta, jäät työmarkkinatuelle. Se on tarveharkintaista: Paljonko sitä saat, vai saatko yhtään, riippuu siitä, mitä miehesi ansaitsee.
niin työtulojen perusteella lasketaan päivärahasi.
Minä jäin työttömäksi 4v6kk perhevapaiden (2 äitiyslomaa ja hoitovapaata) jälkeen ja saan nyt ansiosidonnaista päivärahaa.
Äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaa on hyväksyttävä syy olla pois työmarkkinoilta ja niiden aikana oikeus päivärahaan säilyy ainakin 7 vuoden ajan :)
Minulla oli kolme lasta ja kelan työttömyyspäiväraha nettona oli vuonna 2007 520 euroa/neljä viikkoa. Lapsettomalla ja yhden lapsen vanhemmilla tuo on hieman pienempi summa.
kuulun liittoon (akava), maksoin silloin työssäollessani maksut.
Jään mieluummin työttömäksi kuin kh-tuelle, osin rahasyistä (oletan että työtön saa paremman tuen), mutta työ on mielessä, siis jos oman alani työtä löytyy niin otan vastaan.
ap
paljonko saa työttömyyskorvausta?