Olen viime aikoina alkanut miettiä millaisessa hengenvaarassa olin
esikoista odottaessa, etenkin kun viime aikoina on ollut lehdissä juttua miten äiti on kuollut tällaiseen. Loppuraskaudessa iski paha raskausmyrkytys, valkuaista tosi paljon ja olin sairaalassa monta päivää ennenkuin synnytystä alettiin käynnistellä. Eipä siellä sairaalassa kyllä kukaan suoraan sanonut miten vakavasta asiasta on kyse. Tosin olisin kuulemma joutunut leikkaukseen jos esikoinen ei olisi syntynyt viimeisenä käynnistelypäivänä. No nyt alkaa ihan itkettää :(.
Kommentit (6)
niin se ei jää kaihertamaan.
T: äiti, joka makasi teholla raskausmyrkytyksen takia..
Muista iloita siitä että lapsesi on terve, sillä paha raskausmyrkytys on yksi kehitysvamman aiheuttaja, sekä kuolinsyy kehitysmaissa.
Itselläkin oli raskausmyrtys (tosi vakava, pitkälle edennyt, toisin kuin sinulla) ja vauva kyllä saatiin syntymään alakautta muutamassa tunnissa. Eli tilanteessa toimitaan tilanteen vakavuuden mukaan.
Kaverini oli myös sairaalassa erittäin pahan raskausmyrkytyksen vuoksi ja sairaalassa olosta huolimatta hänellä vauva kuoli mahaan ja kukaan ei kyennyt tekemään yhtään mitään.
Ihmettelin tuolloin kovasti, että miksi lähtevät niin nopeasti käynnistelemään ennenaikaisilla viikoilla, kun mitään hälyyttävää ei kuitenkaan ollut minun eikä vauvan voinnissa. Myöhemmin sain tietää että vain pari viikkoa aiemmin oli äiti kuollut raskausmyrkytykseen ja siksi ohjeistusta oli muutettu. Kun on vaikea raskausmyrkytys ja vauva kuitenkin suht hyvillä viikoilla (mulla 34), on aivan turha pitkittää, koska sikiön ravitsemuskin on aina jonkin verran kehnoa raskausmyrkytyksessä. Nykyisin tiedetään että esim. erilaisten tarkkaavaisuushäiriöiden riski kasvaa jos sikiö on pitkään heikolla ravitsemuksella.
eiköhän ne siellä sairaalassa osaa seurata koska tila alkaa oikeasti olla uhkaava äidille tai syntymättömälle lapselle.