****SyysSissit vko 16 ma-ke****
Kommentit (28)
Ihana kuva ukosta!!!
Kiitos kaikille tsempityksestä. Eiköhän tää tästä ala taas rullaamaan kun muutama päivä menee. Sitten taas " tottuu" siihen ettei mies ole täällä. Yöt vain sais paremmaks niin ei ois mitään hätää.
Täälä on täys talvi. Lunta on paljon ja lisää vain sataa!!! En tykkää yhtään.
Rakkausvauva kirjoitti nukkumisesta.Mä olen kanssa lukenut joka paikasta kuinka 6 kk ikäinen alkaa nukkumaan yöt läpeensä ja että pärjää ilman ruokaa. Mutta on poikkeuksia. Meillä on ¿unikoulutettu¿ vesliä jo reilu kuukausi ja muutosta ei näy. heräilee edelleen tiheään ja on hereillä kitisten ja itkien ainakin yhden tunnin jakson yössä. Ainakin kerran syötän aamuyöllä, koska minusta sen tarvitsee. Niin kovasti silloin imee ja syö. Edes päivisin ei niin paljoa ime. Varmasti ois helpompaa jos pullolla syöttäs yöt, mutta kun meillä ei sitä huolita. Ja kirjoissa aina lukee että kuulostelee vauvaa eikä mene heti, kuin vasta sitten kun itku alkaa. No meillä se alkaa useimmiten itkusta¿. En sitten tiedä mitä teemme väärin, mutta vielä ei ole tosiaan auttanut mikään.
Viime yö alkoi kello 8. Eka herätys jo 9 jolloin vain käänsin vain pojan. Seuraava herätys puol 12 ja silloin sit valvottiinkin tunti. Taas herättiin joskus kahen jälkeen. Puol kolme vaihoin kakkavaipan ja puol 4 luovutin ja otin taas vierelle ja tissille. Pari herätystä ja ylös puol 8. Menin itekkin nukkumaan jo silloin kasilta. Muuten en ois jaksanu valvoa paria tunnin jaksoa yöllä jne.
Niin ja miks haluan niin kovasti veslin omaan sänkyyn, syynä on se että mulla työt alkaa 3,5 kk päästä. Ja aamuherätys mulla ois jo 4-4.30. Jos vesli nukkuu vieressä niin herää itekkin. Jos saisimme nukkumaan hyvin omassa sängyssä, saisimme laittaa myös omaan huoneeseen, niin ei häiriinny minun aamuherätyksistäni.
Rytmeistä ollu puhetta. meillä koitetaan nyt jättää yhet neljät unet pois j muutenkin nukkua viimiset aikasemmin. Eli nyt haetaan uutta rytmiä. Kuitenkin niin et herätys 06.30-07.30 ja ekoille unille mennään noin 9-10 välillä. sitä ennen syödään riisipuuroa 1,5 kertainen määrä ja otetaan tissiä. heräämisen jälkeen syödään 1,5 purkkia ja 0,5 purkkia hedelmäsosetta. Toisille unille mennään joskus 12.30-13.00. Näiden unien jälkeen syödään 1,5 purkkia kasvissosetta ja 0,5 purkkia hedelmäsosetta. Viimisille unille mennään noin 16.30 ja herätään viimistään 17.30. Iltapuuro syödään noin 18.00. Ja silloin syödään 2x annos. Yöunille 19.30-20.00. Ekat ja tokat päikkärit kestää noin 1,5 tuntia kerrallaan ja viimoset alle tunnin-tunnin. Et jotenkin näin meillä mennään. Niin ja tissiä tarjoan aina herätessä ja nukkumaan mennessä.
hampaista ollut puhetta. Veslin ekat hampaat tuli 4 kk ikäsenä, eli 2 alas eteen. Sen jälkeen ei ole tullut yhtään ja ens viikolla tulee jo 7kk täyteen.
Peikkoäet kyseli verentulosta nenästä. Veslillä tuli silloin kun oli oikein nuhassa, niin vähäsen. Muuten ei ole tullut.
Mutta nyt leikkimään veslin kanssa ja sitten nukuttamaan ulos.
Olipas hulina viikonloppu, ei voi muuta sanoa! Ihanaa kun arki koitti! =)
Meillä oli myös hieman valkoista maassa, kun herättiin, mutta ei enää.. Jotain taivaalta hieman satelee, mutta ei kiitos enää lunta, räntää.. =(
Tsempitykset myös täältä Umalle.
Hmm.. Mikähän tosiaan valvottaa niin montaa syyssissiä?
Kehtaanko edes sanoa, että mm. viime yönä meillä Miko nukkui putkeen 20.30-7, kerran annoin tutin.. Toisinaan yöllä haluaa viiden-kuuden aikaan tipan maitoa..
Tänään tiedossa pyykinpesua. Olen yrittänyt siivota talon kaapeista turhan pois.. Siinäkin vielä riittää urakkaa. Myös ikkunanpesu projekti pahasti kesken..
Mutta nyt laittamaan Miko aamupäivä unilleen..
Meillä pilkka osui ilmeisesti omaan nilkkaan. Alkuviikosta kuuntelin illat naapurin vauvan (pääsiäisenä syntynyt itkua) ja sanoin miehelle että antaisivat nyt sille ruokaa. Eilen sitten jotenkin päivällä älysin että meillä saattaa olla samasta kysymys kun tyttö vetää tissiäkin oikein urakalla ja tuntui että olen taas alkanut meijeriksi- paikat piukeina jne.
Olen siis antanut vain yhden purkin lihasosetta ja satunnaisesti toisen iltapäivällä sekä puuroa tai jogurttia hiukan illalla. Eilen sitten kun näytön jälkeen tulimme kotiin niin tyttö söi kolmen ja seitsemän välillä 1/2 prk päärynäsosetta (ihme ja kumma, täytyi olla nälkäinen!), 1 prk peruna-parsakaalia ja illalla vielä koko purkin jogurttia, väliin tietty tissiä kolme kertaa ja yllätys yllätys meillä nukuttiin. Joka kerta kun inahtikin sängyssään niin tungin tissiä yöllä ja likka uuvahti samantien takaisin. Kolme syöttökertaa kylläkin muttei yhtään huutoa. JES!
Ilmeisesti sitten joku kasvupyrähdys tai sitten vaan oli jo niin uuvuksissa kun monta yötä oli mennyt ihan penkin alle. Onhan tuo aika isokokoinen ja nyt liikkuu enemmän joten olisi pitänyt älytä että ehkä syy voi olla nälässäkin. Toivotaan että " syy" löytyi ja ruokamäärän lisääminen auttaa. Pitkään tyttö on syönyt jo koko purkillisen enkä ole älynnyt tarjota enempää. Voi minua hölmöä :(
Nyt tyttö tuolla huutelee taas äitiä, taitaa olla aamutissit ja puolen tunnin tainnutus tiedossa.
Eilisen näytön saldo muuten puhdas nolla, tosin sillä ilmalla emme olisi itsekään halunneet ulos mutta pakko oli lähteä hetkeksi autoilemaan. Ensi sunnuntaina sitten taas uusi yritys.
Mukavaa maanantaipäivää täältä harmaasta Espoosta. Lämpötila oli +2 astetta ja kun esikoinen lähti Mörrimetsään niin alkoi tihuuttaa melkein räntää.
t: Typykkä the julmaäiti ja Hilja 2909 nälässä pidetty poloinen?
Ultsi kyseli päivärytmin ja ruokien perään. Meilläkin kiinteät menee vähän nihkeästi. Ruokaa uppoaa kuitenkin sen verran, että en ole asiasta kovin huolissani. Varsinkin hedelmäsosestta menisi nykyään varmaan jo purkillinen, joten kyllä neiti syödä osaa, kun vaan ruoka miellyttää. Päiväunirytmi on meillä kadonnut jonnekin taivaan tuuliin. Tällä hetkellä tyttö on nukkunut jo 40 min. ekoja päiväunia, kun eilen vastaavat unet alkoi vasta klo 10:30... En taida siis yrittää kirjoittaa tähän meidän päiväohjelmaa, kun se tuntuu olevan erilainen joka päivä. Kahdet päiväunet yleensä kuitenkin nukutaan, yöunille klo 20 ja herätys klo 6-8. Aamupuuroa menee 5 lusikallista - 0.5 dl, lounasta noin kolmannes pienestä pilttipurkista, välipalaksi hedelmäsosetta puoli purkkia - purkki, illalla puuroa on mennyt joskus jopa 1 dl, mutta useimmiten puoli desiä. Nokkamukista tyttö on oppinut hienosti juomaan vettä, kun käytössä on Aventin pullot ja nokat -suosittelen!
Raudastakin on ollut puhetta, kun itse taisin keskustelun siitä aloittaa. Meillä neuvolan täti kehotti aloittamaan lihoihin tutustumisen naudalla, koska siinä on eniten rautaa. Hänen mukaansa maidossa ei enää tässä vaiheessa ole juuri rautaa. Toisaalta olen kuullut, että monille suositellaan lihojen aloitusta kanalla, joka on miedompaa kuin nauta. No, meillähän kävikin sitten niin, että maha meni tuosta naudasta ihan sekaisin.... Täytyy vähän varauksella suhtautua noihin neuvolan ohjeisiin. Harmittaa, että en käyttänyt omaa järkeäni lihojen suhteen. Terveydenhoitaja on mun mielestä muutenkin ollut yllättävän nihkeä 6 kk:n imetystä kohtaan. Hoputti 5 kk:n jälkeen aloittamaan kiinteitä, koska 6 kk täysimetetyt kuulemma oppivat huonommin syömään kiinteitä. No, se saattaa tietysti pitää paikkansa. Aika paljon tuntuu nimittäin olevan keskusteluja näistä syömisen ongelmista. Eiköhän nämä pienokaiset silti kaikki opi lopulta syömään muutakin kuin äidin tarjoamia antimia.
Täällä Espoossa aurinko jo pilkistelee pilvien lomasta. Eilen olikin niin karmea sää, että hiukan valoa ei tee ollenkaan pahaa! Tänään on suunnitelmissa retki Helsinkiin junalla. Saa nähdä, päästäänkö matkaan. Tyttö on ollut melko kärttyinen viime päivinä, enkä ehkä viitsi lähteä julkisiin kulkuneuvoihin herättämään pahennusta karjuvan lapsen kanssa. Katsotaan nyt, millä tuulella tyttö uniltaan herää...
Mukavaa viikkoa kaikille!
Kiirettä ja hulinaa on ollut niin että kirjottamaan en ole ehtinyt. Keskimmäisen ja vauvan allergialääkäreitä, altistuksia ja allergian toteamisia ja korvatulehdus! yms. No nyt paranemaan päin ja rauhoittumaan myös toivottovasti!
Umalle sen verran että meillä kolme lasta, ja KAIKKI on nukkunut huonosti alle vuoden iässä. Esikoisen kohdalla mietin että mitä tehdään väärin, mutta nyt jo totean että meidän lapset ei nuku täysiä öitä alle vuoden iässä ja sillä selvä. Aikasemmat lapset ovat alkaneet nukkumaan noin 1-vuotiaana joten eiköhän tämä juniorikin silloin viimestään ala nukkuun. Itsellä helpottaa valtavasti se että en katso kelloa öisin vaan kuuntelen ja tunnustelen omaa vointia. Näin olen huomannut etten ressaa niin paljon ollenkaan huonosti nukutuista öistä kun en " tiedä" paljonko on tullut nukuttua.. Josjus väsyttää enemmän ja joskus ei.
Meidänkin sissi viimein täytti 6kk. Ja mitat oli 73cm ja 10750g. Kiinteitä olen antanut nyt melkein kolme viikkoa ja nyt jo menis vaikka kuinka ja paljon ruokaa. Aloitin varovasti bataatilla mutta nopeasti lisäsin lihaa ja puuroa. Kaiken tämän ruoan lisäksi maitoa menee hyvinkin reilusti. Joten tarpeeseen menee nämäkin ruoat! 8)
Ja Haikarapolska, Kärpät sitten on suomen mestari!! 8)
Ja Peikkoäet, sun kirjotuksia on ihana lukea, olet selvästi sellainen ajattelia-tyyppi. 8) Ja lisäksi huomaa elämän kokemuksen ja viisauden joka paistaa kirjotuksistasi läpi!
Mutta esikoisen muskari kutsuu. Sinne siis.
Kaikille meille tsemppiä! Jokaisella meillä on omalla tavallaan haastava tilanne!
Lumista päivän jatkoa!
Fiia och gäng
Täällä taas mennään.
Kommentoin heti; tuo sanapari jota Rakkausvauva käytti on mielestäni oikea, kun puhutaan vauvan nukkumisesta, " ohjata siihen suuntaan..." Monissa oppaissa ja artikkeleissä käytetään sanaa " pitäisi" ja se on liian voimakas ilmaus. Ainakaan minun tuttavapiirini puolivuotiasta harvoilla on valmiuksia nukkua kokonaisia öitä. Esim meillä ei voi olla mitenkään mahdollista että vauva voisi nukkua nyt reilun puoli vuotiaana koko yön. Hänellä on taatusti nälkä koska syö vain yhden aterian kiinteitä päivässä. On siis syönyt noin kaksi viikkoa kiinteää ruokaa. Poikanen muuten oppi hyvin nopeasti syömisen jalon taidon. Suu on ammollaan ja bataatti ja maissi näyttävät maistuvan mainiosti. Eli meidän poika tuhoaa sitten senkin säännön että pitkään täysimetetyt oppivat huonommin syömään kuin varhain syömisen aloittaneet. Koskahan tuo puolivuotiaan kuuluu nukkua kokoyön- ohje päivittyy nykyisten imetyssuositusten mukaiseksi? Varmasti kestää ainakin 10 vuotta.
Jokaisella ajalla on lasten hoidosta omat käsityksensä ja faktansa. Niiden muuttuminen on hidas prosessi. Sen huomaa kun kuuntelee neuvoloiden ohjeita. Silloin kun minä olen ollut lapsi oltiin huolissaan lasten saamista äidin rinnasta saamista bakteereista ja c-vitamiinin vähyydestä. Asia ratkaistiin pullottamalla lapsia. Pullonhan sai keitettyä ja c-vitamiinia saatiin varhain aloitetuista raasteista ja tuoremehuista. Tänä päivänä ajatellaan asiat aivan toisin. Bakteerit on hyvästä lapselle ja kaikki vitamiinit tulevat äidinmaidosta tai korvikkeesta, d-vitamiinia lukuunottamatta.
Uma, nyt sinulla on jo yhden reissun rutiini takana. Hyvin elämä tästä lähtee!! Me täällä kompataan.
Asmo poikasesta. Olen käyttänyt nyt maitotuotteita lähes viikon verran. Syynään jokaisen näppylän suurennuslasilla. Iho on huonontunut viikossa, mutta pitäsikö silti käyttää maitoa, että poikanen siedättyisi edes vähän sille? Huomenna soitan lääkärille ja juttelen hänen kanssaan. Tästä asiasta on ainakin kaksi teoriaa ja vanhemmat saavat sitten päättää kumpaa uskovat. Plääh!! Meillä on nyt katkos uusien ruokien opettelussa tämän maitokokeilun vuoksi. On tämä hidasta. Puuroihin ja lihaan päästään käsiksi vasta joskus ja jouluna.
Fiia, olen hihhulihumanisti! ;) Kävin viime viikolla pankissa ja huonekalukaupoissa ja mietin miltähän tuntuisi tehdä työkseen jotain oikeata. Minä vaan pyörittelen työkseni asioita ja mitään konkreettista syntyy tosi harvoin.
Nyt menen neitojen luo.
Sohjon seasta,
peikkoäet ja APJ 1.10.
Pihalla on aivan mahtava ilma. Lunta oli yöllä tullut aikas reippaasti. Tuulee kyllä aikalailla, mutta arska joskus pilkahtaa.
Olen koittanut taas aivopestä meidän neitiä, kun sillä on torstaina 5v neuvola. Ei millään tahdo taas mennä. Kovasti vain itkeskelee. On varmaan jäänyt takaraivoon punnitus ja pituus syynistä joku kauhu, kun jouduttiin käymään tosi usein. En taas tiedä miten sen sinne saisi sillai suosiolla.
Ruokamääristä oli puhetta, en huomannut sitä laittaa... Meillä menee hedelmäsosetta kerralla pari purkkia ja muita soseita vaihtelevasti 1,5-2 purkkia+siihen lisättynä liha/kana, bataatti/porkkana/kesäkurpita. Eli kerralla menee voisi sanoa reilu 2 purkkia sosetta. Puuroakin menee varmaan sama määrä...
Verolaputkin sitten tuli. Kyllä taakka tipahti harteilta, kun saan takasin, että en joudu maksaan. Sillon, kun olin neidistä kotona, niin jouduin maksaan ja olinkin melko varma, että taas tulee iso lasku, mutta ei onneksi. Joulurahaa siis tiedossa...
Mutta nyt pitää mennä peseen tuon pikkuherran peräsin, kun haiskahtaa kohta koko huusholli...
Meillä herra on nukkunut täysiä öitä 2kk ikäsestä asti, mutta nyt on alkanut heräämään pari kertaa yössä. En tiedä sitten mikä on. Johtuuko siitä, että on valosampaa, vaihdoin kyllä verhotkin, mutta tissiä on ottanut, että olisiko sitten nälkä. Täytyy varmaan koittaa antaa enemmän puuroa illalla. Tosin tuo parin kerran heräily ei sillai haittaa, ohihan se menee. Olen kuitenkin saanut nukkua muuten. Mitenkään erikoisesti en ala herraa kouluttamaan tai nukkumaan, nukkuu kun nukkuu...
Aloin oikein pohtimaan tuota unijuttua. Olen samaa mieltä kanssanne siitä että liikaa toitotetaan termiä " puolivuotias pärjää jo yöt syömättä ja nukkuu täydet yöt" . Tämähän kun ei sitten pätkääkän ole totta - asian voisi ilmaista juuri noin että siitä lähtien lasta voi ruveta ohjaamaan oikeaan nukkumisrytmiin. Jokaisen lapsen kohdalla kuitenkin yksilöllisesti.
Puolivuotiaan elämässä tapahtuu niin paljon asioita, joita me vanhemmat emme aina edes tajua. Pienen palleron pää on päivän päätteeksi täynnä ajatuksen juoksua. Tulee hampaita, opitaan uusia taitoja ja puolivuotiaat ovat ravinnon puolesta hyvin eri lähtökohdista! Toinen vasta aloittelee kiinteitä ja toinen syö jo 5 ateriaa päivässä, on myös ero pulloruokinnalla olevalla ja imetetyllä, ainakin minusta.
Totta myös, että ohjeita, neuvoja, mielipiteitä ja faktojakin, on niin paljon kuin on lapsiakin ;D Eläköön maalaisjärki siis!
Meillähän Menni alkoi nukkua täydet yöt, syömättä 6 viikkoisena. Joulun jälkeen oli kaamea flunssa, jolloin tuli taas heräilyjä ja syömisiä kehiin - meni kuukaus ja taas nukkui yöt, yhdellä syötöllä. Sen jälkeen on ollut myös pari kautta joilloin on heräilty/syöty useammin. Tällä hetkellä mennään taas yhdellä syötöllä. En stressaa :) Niin kuin moni useamman lapsen äiti on sanonut, voi mennä hyvinkin sinne 1-vuoteen asti ennen kuin rupee yöt tasaantumaan kokonaan - siihen asti varmaan seilataan monenlaisia öitä läpi :D
Juu, mutta se unista, nyt on Mennin uni aika :D Moro.
Dumle, tunnistitko Onnin äitineen kirppiksellä? Mä tajusin vasta myöhemmin että sun täyty olla siellä, ja että mitä luultavimmin olit se juuri niin sirorakenteinen tyttö kuin täältä palstalta on voinut ymmärtää. :) Jostain syystä siellä kierrellessä etsin katseellani Menniä, mutta ehkäpä hänellä oli tietenkin joku parempi paikka kuin täpötäysi kirpputori! Tosiaan siellä kyllä oli harmillisen ahdasta, oli vaikea päästä edes katsomaan tarjontaa. No, kaikenlaista kivaa tarttui mukaan kuitenkin, erityisesti tykkäsin Onnin töppösistä ja sellaisesta kantosuojasta jota voi käyttää kantoliinan kanssa ulkoillessa.
Käytin viime viikolla esikoista päivystyksessä ja seuraavana aamuna labrassa. Huolestunut ja huonosti nukuttu yö takana menin sitten pojan kanssa sisään kun labratäti kutsui, ja olin ihan pihalla kun pyydettiin pojan syntymäaikaa. Mun aivoissa ei ollu mitään mistä oisin saanu kiinni, ei hajuakaan mikä se syntymäaika voisi olla tai mistä sen voisin edes tietää. Mietin kuumeisesti että alkaakohan se nelosella vai vitosella. Onneksi oli pojan kelakortti mukana. Vasta kotimatkalla tajusin, että eihän se syntymäaika edes VOISI alkaa nelosella eikä vitosella..... No, ennen kuin edes kotimatkalle päästiin, ihmettelin parkkihallissa että miksi meidän auto on puoli metriä muita edempänä. Kas vain, en ollut laittanut käsijarrua päälle ja loivassa alamäessä auto oli valunut seinään. Hoh hoijaa... Onneksi siihen ei tullut mitään. Ja onneksi vastassa oli vain seinä eikä muuta.
Mua pyydettiin töihin viikoksi mutta ei taida kannattaa. Eikös se vähennetä vanhempainrahasta jos käy töissä. Erotus menisikin sitten nätisti lastenhoitoon. Ja toisaalta. Kuka haluaa minut hoitamaan itseään tai omaisiaan, kun pää on niin sekaisin unenpuutteesta että sekoilen ties mitä. Että olkoon. En luottaisi itseeni lääkkeiden annostelijana tai paljon muussakaan. Mutta jännä on tämä sairaanhoitajien työtilanne, kun kotiin soitellaan vaikken ole koskaan kyseisessä paikassa ollut.
Vauvojen nukkumisesta olitte paljon keskustelleet. Mielenkiinnolla luen kannanottojanne. Minä ihmettelen sitä, että jos täysimetyssuositus on 6kk, niin kuinka siinä samassa rytäkässä pitäisi tapahtua kiinteiden aloitus ja täydet/ruuattomat yöunet. Muuten tässä aiheessa keskityn vain toivomaan, että meillä pian nukuttaisiin. Olihan tässä jo ne pari rohkaisevaa yötä imetyksen lopetuksen yhteydessä, mutta nyt jatkuu sama vanha heräily ja lyhyet unet.
Jaa, Onni kaipaa jo päiväunille. Pitääpä lopettaa tähän.
Mut varmaan tunnistaa helposti ;) Minä en siinä hötäkässä kerennyt miettimään mahdoitteko paikalla olla.. Kyl oli taas ihmettelijöitä kirppiksellä - Pieni tyttönen kahden lapsen kanssa ja toinen niistä melkein 7- vuotias.. Hohhoijaa ;D oli siis molemmat tytsyt mukana, anopin hoivissa. Mennin rattaista oisit voinu tunnistaa. Emmaljungan Ceroxit, vaaleat?
ja ihan pikaa pikaa. Nopea kommentti tuohon Dumlen tekstiin. Äitini on saanut minut 20-vuotiaana ja on ollut aina pieni, siro ja " lapsenkasvoinen" . Vielä kolmikymppisenäkin kuulema oli kysytty ravintolassa papereita. Hauskoja tapahtumia on paljon nuoruudestani, kun esim. murrosikäisenä ajelin äidin kanssa pyörällä keskustaan shoppaileen ja matkan varrella nähtiin luokkalaisiani poikia. Nämä seuraavana päivänä kovin kiinnostuneina kyselivät, kuka oli se kaunis tyttö kenen kanssa eilen pyöräilin :D... oli poikien suut loksahtaa pysyvästi auki, kun kerroin, että äitihän se siinä. Tragokoomisin juttu ajoittuu vauva-aikoihini, kun äiti oli ollut hakemassa virastosta lapsilisää (olin mukana vaunuissa), oli virkailija todennut että" voi lapsikulta, me emme anna lapsille näitä lisiä, sinun pitäisi pyytää vanhemmat asioille" . Virkailija oli lopulta uskonut henkkarit nähtyään, että tämä nuori nainen todella oli vaunuissa olevan lapsen äiti. Aina tuo ei tietty ole aina ollut kovin hauskaa äidin mielestä, mutta nyt lähes kuuskymppisenä on tietty ihan mukavaa, kun näyttää viiskymppiseltä tai alle :D.
Ihan kuin tuosta nukkumisesta oltaisiin keskusteltu joskus aikaisemminkin tällä palstalla ;)...En tällä haavaa kommentoi enempää. Hyviä pointteja kaikilla!
Nyt tää menee syöttämään lapselle hedelmäsosetta ja hihhuloi täällä taas lisää myöhemmin. hauska tuo hihhulifilosofi termi, jota itsestäsi käytit, peikkoäet :).
Bye!
haikarapolska ja Olivia
PS: Juu, Kärpät rules, Fiia ;)!!!!
Milloinka tämä sairauksien alamäki loppuu.Kerroin että miehelläni on erittäin vaikea uniapnea ja nyt tänään aamulla kun heräsi niin sanoi että tuntuu tosi vaikealta hengittää.Rauhassa on ollut siis kokopäivän mutta haukottelee paljon(hapen puute)ja ihan veto veks ja henkeä on haukkonut koko päivän.Kun meni lepäämään soitin sairaalaan ja kerroin tilanteen ja pyysivät heti sinne katsomaan hapetusarvot.Mies meni siis peijaksensairaalaan ja siellä katsottiin hapenottokyky joka oli onneksi ihan ok ja sydänkäyrässäkään ei lääkärin mukaan ollut mitään hälyyttävää joten pääsi kotiin kera diapamin ja takas pitää mennä jos levosta huolimatta on hankala olla.Enhän mä uskalla nukkua kun pelkään että mitä käy hänelle yöllä,viime yönä hikoili taas paljon ja oli niitä hengityskatkoksia.
Toinen asia mikä RAIVOSTUTTAA on lääkärit kouvolassa!Isäni meni eilen siskolleni ja hän valitti kovia kipuja rintalastassa ja selässä.Junamatka oli ollut hankala ja automatkalla siskolleni kaikki käännökset oli sattununeet tosi paljon.Kun hän sitten meni makuulleen sohvalle ei päässyt enään ylös.Sanoin siskolleni että soittaa kiireettömän sairaankuljetusen että pääsee lääkärille.Ambulanssi tuli ja vei mennessään.Terveyskeskuksessa oli lääkäri PAIDANLÄPI vähän painellut ja antoi voimakasta kipulääkettä ja kotiutti.Tänään aamulla oli kivut olleet sietämättömät ja taas oli pakko soittaa ambulanssi ja tällä kertaa vei kouvolaan sairaalaan.Siellä tutkittiin ja kuvattiin ja tulos oli kylkiluunmurtuma sekä useita pieniä murtumia selässä.Ensiavussa maannut koko päivän ja kysyivät siskolltani että viekö pois (kun ei ole paikkakuntalaisia jos antavat vahvaa lääkettä)sisko sanoi että ei todellakaan hän voi ensinnäkään edes istualtaan matkustamaan.Nyt sitten yrittävät järjestää kyytiä helsinkiin sairaalaa.Minä aion valittaa kirjallisesti tuosta käytöksestä vanhaa dementikkoa kohtaan joka on niin muistamaton ettei edes tiedä mitä on tapahtunut ja tämä herra ei edes saa paikkaa palvetalosta kun parjää lääkäreiden ym,mukaan itsenäisesti vaikka on paha sydänvikakin eikä muista ottaa lääkkeitä!!!
Mies toi juuri puhelimen kun sisko oli soittanut joten täytyy lopetella.
Menni jo aamu-unilla, kun hereäili tuttuun tapaan 6.30. Ja Mennille ei sitten enää uppoa puuro, ei sitten yhtään lusikallista mene. Täytyy kokeilla jotain uutta puuroa. (kaura ja riisi ollut nyt käytössä)
Rakkausvauva, mikäs tilanne tänään, miehellä ja isälläsi!!? On se vaan sellasta tuo terveydenhoito välillä - Varoja säästellään, eikä kunnon tutkimuksia tehdä, lääkettä nassuun ja kotiutus :(
Mulla olis tänään personal trainerille aika, toivottavasti ei ole kauhea rääkki tiedossa ;)
Pikainen kysymys ostoskärryistä vauvojen kanssa, joko ootte istuttaneet sissejä kärryissa, vai ollaanko teillä vielä kaukalollisissa kärryissä?? Meillä ei tahdo kaukalo Menniä innostaa, itkua ja kitinää aina niissä, kun ei saa olla tarpeeksi pystyssä :/
Nyt suorimaan paikkoja, ai tais se Menni jo herätäkin.. Moro!
Rauhallinen päivä tulossa. Neidot hoidossa ja me vain poikasen kanssa kaksin. Nenä vain tuhisee poikasella ja syö tuossa parasta aikaa siskon pipon tupsua.
Rakkausvauva on tuo jo liikaa. Mietin jo silloin kun kerroit miehesi uniapneasta, että eikös tuossa pitäisi jo olla aivan hirvittävän väsynyt jos uni katkeaa noin monta kertaa yössä. Toivottavasti pääsette pian eteenpäin tutkimuksissa ja hoidoissa.
Olen tässä muutamana päivänä miettinyt tuota keski-ikää. Olen ilmiselvästi keski-ikäinen nainen. Oma elämä on ihan mukavalla mallilla, mutta monet ikätoverit ja ystäväni potevat. Keneltä on lähtenyt mies, toisen murkut tempoilee ja vanhemmat sairastaa. Keski-ikää siis.
Mutta nyt mennen oikomaan paikkoja. Kiitos, Dumle, näistä positiivisista siivous-sanoista. Olen siis superlaista siivoaja. Sinä menet usein oikomaan paikkoja tai suorimaan. Mikähän sana oli tänä aamuna? Minä yritän nyt ajatella samoin. Minä vain hiukan suorin ja tasoittelen, en raivaa enkä siivoa. Jos vaikka tuntuisi kevyemmältä ja kivemmalta.
Jos hiukan pyyhkäisisin tuota keittiön lattiaa.
Piiu oli jo ikkunoissa asti. Voi, kuinka tuli huono omatunto.
terv peikkoäet ja APJ joka itkee ja nekku vuotaa.
Täälläkin on vähän " suorittu" paikkoja, tehty ruokaa ja pyykkikonekin hurisee, joten nyt on aikaa istua tietokoneelle. Luultavasti neiti herää päiväuniltaan muutaman minuutin päästä ja hetki tietokoneella jää lyhyeksi... No, sen näkee sitten. Päiväunet on selvästi lyhentyneet, joten nyt joutuu oikeasti miettimään, mitä tekee ensimmäiseksi tytön nukkuessa. Yleensä se on ruuanlaitto, koska kokkaaminen on huomattavan hankalaa pienen apulaisen kanssa.
Meillä oli eilen oikein virkistävä retki Helsinkiin. Matala lattia junalla oli helppoa matkustaa ja Jennikin viihtyi kyydissä. Käytiin katsomassa ystävääni ja hänen pari viikkoista poikaansa. Nuori herra oli pieni ja suloinen! =)
Jenni oli eilen pitkästä aikaa koko päivän hyvällä tuulella!!! Oli ihanaa seurailla tyytyväisen tytön konttailua lattialla. Varmaan viikon verran tässä saikin luovia kiukkuisen neidin kanssa. Luultavasti tuo konttaamisen oppiminen toi meille helpotusta elämään. Nyt saa sitten vahtia neidin liikkeitä silmä kovana, mutta mieluummin näin kuin äkäinen tyttö.
Täytyy lähteä ottamaan ruokaa uunista pois. Ehkä tässä ehtii vielä syödäkin ennen kuin äitiä kaivataan!
parempi yö takana. vesli heräili noin yhteen asti noin tunnin välein, mutta nukahti aina helposti. Yhtään kertaa yön aikana ei ollut tunnin itkujaksoja!!! Yhen tienoilla rauhottu ja heräs vasta neljältä seuraavann kerran. annoin tissia ja jatkoi nukkumista omassa sängyssä 6 saakka, jolloin otin vierelle ja jatkettiin vielä tunnin verran unia. Toivottavasti yöt jatkuvat näin ja vielä vähän paranevat!!!
Mies on nyt tällähetkellä kreikassa. Voi kun pääsiskin sinne. laitoin just miehelle viestiä et ens keväänä kyllä lähetään sinne kahestaan. Saan sen verran paljon veronpalautuksia et sillä maksaa hyvin yhen hengen matkan jo ja vähön jää ylikkin!
Rakkasuvauvalla on nyt ollut kestämistä. Todella törkeesti oli isääsi kohdeltu!!! Ikävä kyllä tiedän muitakin samankaltaisia tapauksia. Minusta tuollainen on kamalaa!
Mua pyydettiin juuri lapsuuden ystäväni tytön kummiksi. Ihana kunniatehtävä minusta. Ja varsinkin kun en edes kuulu kirkkoon, niin silti pyysivät. Nyt vain kun pääsis näkemään tyttösen. taitaa mennä kesään,kun asuvat Irlannissa.
Mutta nyt täytyy mennä. Lähden reilun tunnin päästä salille ja paljon on vielä tehtävää ennen sitä.
Pitkästä aikaa kotosalla niin, että Luka on päiväunilla ja mä pääsen koneelle. Nyt on meillä se vaihe että suunnilleen lahkeessa roikutaan ja äiti ei saa sitten mennä minnekään. Pöh!
Ja nyt onkin suurin osa kone ajasta mennyt niitä asuntoja katsellessa. On se vaan niin vaikeaa kun kuvissa kaikki näyttää ihanalle ja luonnossa sitten ei.. Ja kun mieskin on niin ronkeli. Ei saa olla yhtään vanha. Edes joskus 60-70 luvulla rakennetut, täysin 2000 luvulla rempatut ei kelpaa.. Hohhoijaa. No, eiköhän se oikea sieltä sitten jossain vaiheessa osu silmään. Pari- ja rivitalojakin ollaan nyt alettu katseleen. Että enää se ainoa vaihtoehto ei ole ok talo. Omakotitalo meillä tulee joskus olemaan, mutta voihan sitä sitten joskus muutaman vuoden päästäkin katsella uudelleen jos ei nyt löydy sopivaa.
Täällä oli ihan kauheasti tekstiä joten en muista mitään mitä pitäisi kommentoida! Rakkausvauvan isällä on ainakin ollut tosi törkeää kohtelua! Ehdottomasti kannattaa valittaa!
Ja Umalle kovasti tsemppiä seuraaville viikoille! Positiivisesti ajatellen eka viikko on jo melkein kulunut!
HP kyseli siitä reissusta. Ollaan menossa juu risteilylle ja laivayhtiö on Norwegian Cruise lines. Ne tekevät niitä freestyle risteilyjä jotka eivät ole sidottuja kattausaikoihin. Joten voidaan mennä täysin Lukan ehdoilla ja silti päästään aina syömään. Lisäksi noilla NCL´n laivoilla ei ollut niin tarkka se etiketti. Ihan joka ilta ei huvita pukeutua pitkään iltapukuun. No, eihän toki millään laivalla ole pakko juuri siihen hienoimpaan ravintolaan mennä, mutta kumminkin. Tuo rennompi vaihtoehto sopii meille.
Laihdutus sujuu kohtuullisesti. Kurissa olen ollut ja nyt on jotain 12 kg pudonnut joulusta. Vieläkin pitäs saada 8 kiloa pois kesään mennessä. Ei ehkä enää onnistu, mutta jos nyt ainakin 6 lähtee niin hyvä.
Nukkumisista oli jotain. Meillä nukutaan kl 21-08 heräämättä. Aamu torkut 10 pintaan 30min-1h, päikkärit 13-15 n. 2h ja sitten joskus iltatorkut. Satunnaisesti. Välillä laitan tutin yöllä suuhun, usein Luka ei herää edes sen vertaa. Me ollaan kyllä tosi onnekkaita nukkumisten suhteen.
Ja sapuskoista oli juttua myös. Meillä kl 8 maito, kl 9 aamupuuro, kl 12-13 lihasosepurkki, maitoa ja ½ hedelmäsose, kl 15 maito tai jugurtti, kl 18 lihasosepurkki, kl 20.30 velli ja puuro.
Luksun lempiruoka on tällä hetkellä Muksun porsasta, riisiä ja vihanneksia. Semperin lohipasta on myös tosi pop. Kaikki makea uppoaa kuin kaivoon. Omenaa, kurkkua ja tomaattia Luka kerjää niin että huutaa ellei anneta. Koiralta ilmeisesti tuonkin oppinut..
Oikeastaan kaikki menee mitä tarjotaan. Parsa- ja kukkakaali taitaa olla ainoat mitkä on tökkineet. Tällä hetkellä mä annan vain purkkiruokaa, mutta otan ehdottomasti taas itseäni niskasta kiinni ja alan taas tekemään itse. Josta tulikin mieleen, oletteko tehneet pastoja itse? Mä ajattelin josko jonkinlaista makaroni-jauheliha mössöä tekisi jo poitsullekin.. Kovin sihtikurkku ei tämä meidän herra ole. Menee aika karkea, mutta myös ihan sössökin. Helppo penska siis.
Joku oli antanut kananmunaa, joko sitä saa antaa? Mä olen ihan ulkona jo mitä saa ja mitä ei saa antaa. Nuo maitojutut toki tiedän, mutta munat ja muut sellaiset..
Nyt äitiä kutsutaan. Tai no, karjutaan joten tarvinnee mennä.
Kivaa ja lämmintä viikkoa kaikille!
Ihän äkkiä. Olen menossa pihalle rapsutteleen kukkaspenkkejä...
Mitä jugurttia olette sisseille antaneet?
Nyt menoksi. Ihana auringonpaiste...
Hengissa ollaan, vaikka yost risaiset ovat, niin kuiten melkein kaikilla sisseilla...
Umalle tsemppia, onneksi on vanehmmat avuksi ja myos kavereita loytyy. Ota vaan Vesli viereen etta saisit itse nukuttua, kylla han joskus oppi itsekseen nukkumaan mutta tahan asti on tarkeinta etta Sina jaksat!
Lempiruokaa on ukolla ehka mango-omena sose, itse teen ja niin makea on etta mies kysyi miksi me ei syoda niin hyvaa (kuoriminen ja paloitteleminen aika tyolas...).
Hampaita ei ole ja mun mielesta ei ole edes tulossa viela.
Esikoisen verrattuna on kylla niin rauhalline tyyppi, han kun konnttaili, seisoi ja kiipeli rappusissa jo tassa iassa. Minulla helpompaa... Istuu kylla jo ja takaperin ja rullamalla paase mihin vaan halua:)
Kuva ukosta kinuski hatussa:) http://www.aijaa.com/v.php?i=1928501.jpg
Meille tulee netti-katkos, palaileen sitten joskus parin viikon kuluttua...
kewa ja ukko 20.09