miten uskallatte antaa esim. ekalauokkalaisen kävellä itse kouluun?
näiden kaikenmaailman tapausten (lasten raiskaukset, murhat, sieppaukset ym) johdosta, olen jo nyt huolissani, kun tyttö joskus aloittaa koulun, ja matkaa on n. 1,6 -2,4km, riippuen, kumpaan kouluun joutuu...
olen yh, ja olen aivan tosissani suunnitellut, että otan palkatonta vapaata silloin syksyllä, kun tyttö aloittaa koulun, muutaman viikon.
mutta kuinka jatkossa?
joutuuko sitä olemaan sydän syrjällään koko päivän töissä, ja vaan toivoa parasta, että hengissä selviää kotiin asti??
karmea maailma!
Kommentit (12)
Minä en kyllä osaa olla etukäteen kauhuissani noista asioista. Ovat kuitenkin vielä varsinkin Suomessa todella harvinaisia juttuja.
Toki lapsi tietää, ettei vieraiden mukaan lähdetä ja että itseään pitää ja saa puolustaa kaikin keinoin jos joutuu väkivallan kohteeksi.
Liikennettä pelkään enemmän, mutta olen koko lasten pienen iän opettanut heille turvallista liikkumista ja kertaan sääntöjä edelleen usein.
Ekaluokkalaiseni siis pyöräilee kouluun, enkä ole hänestä huolissani.
vien lapsen aamulla kouluun samalla kun itse lähden töihin. Koulumatka n 1 km. Iltapäivällä haen iltapäiväkerhosta. Itsellä näin turvallisempi olo. Jos jostain syystä on kulkenut matkan aamulla yksin on sovittu että soittaa kun on koulunpihalla.
oikeasti, montako on siepattu lähivuosina? Ja raiskaajiakin kiinnostaa yleensä isommat lapset. Paljon enemmän jää auton alle, siitä olen kyllä huolissani, kun lapsen koulumatka kulkee autotien reunaa, ei ole pyörätietä. Meillä on kuljetettu vielä poikaa aamu- ja iltapäiväkerhoon työmatkoilla, mutta nyt saa jo kävellä itse kotiin. Pyörällä haluaisi mennä, mutta en ole vielä päästänyt, koskakovemmassa vauhdissa muistaa huonommin varoa autoja.
On maailma kyllä sellaiseksi mennyt etä kannattaa miettiä missä ovat.
Kuopukseni halusi kovasti kaupunkiin elokuviin 13, poika.
Ehdotin jos joku luokkakaveri lähtisi kaveriksi kukaan ei päässyt illalla kaupunkiin, matkaa viisi kilsaa.
No vein hänet ja odotin kuvan ajan kaverin luona.
Vierailija:
miksi juuri ekaluokkaisia siepattaisiin?
Miksei juuri ekaluokkalaista siepattaisi?
Ei se pieni lapsi vielä ymärrä vaikka äiti varoittaa..
Ja käykää läpi kaikki mahdolliset ongelmatilanteet mitä keksitte ja antakaa lapsen pohtia mitä silloin tekisi. Aina pitää olla suunnitelma että homma toimisi. Harmittaa kun isompiakin lapsia eksyy kaupoissa ja niistä uloskin kun ei ole käyty läpi miten pitää toimia jos eksyy kaupassa.
Vierailija:
Vierailija:
miksi juuri ekaluokkaisia siepattaisiin?Miksei juuri ekaluokkalaista siepattaisi?
Montako lapsisieppausta muistatte tapahtuneen Suomessa? Siis sellaista, jossa tekijänä ei olisi ollut toinen vanhemmista. Ei ole ollenkaan varmaa, että maailmasta olisi tullut vaarallisempi paikka lapsille. Yhteiskunnan medioitumisesta ja median sensaatiohakuisuudesta johtuen niitä harvoja tapauksia, kun lapsille sattuu jotakin todella pahaa paisutellaan hirveästi.
Varmasti vaarallisinta lasten koulumatkoilla on liikenne.
Koulumatka on n 2 km, lapsi on nyt eskarissa ja ensi vuonna kävelee sitten tuon matkan kouluun ja takaisin.
Montako pientä Suomessa kulkee päivittäin koulumatkansa? Kuinka usein heille tapahtuu jotain kamalaa?
Meillä asuu onneksi naapurissa lapsen paras kaveri, joka on samalla luokalla, yhdessä kulkevat matkat. Pyörällä tai kävellen.
En pelkää, ehkä pelkäisin vähän enemmän jos ihan yksin menisi, mutta tuo matka on vajaa 2 kilometriä, ja alueella on todella hiljaista liikennettä.
Lapsilla ei ole kännyöitä ym. mutta tietävät mitä tehdä jos jotain sattuu.
Kyllä tuon ikäiseen pitää jo vähän luottaa. Tietysti kun aloittivat koulun, niin minä, ja tytön kaverin äiti muutaman päivän vuorottelimme saattamaan, jotta osaavat reitin.
koulukuljetuksia on myös olemassa. en vain osaa sanoa niistä sen tarkemmin että minkä pituisen matkan vaatii jotta saa.